Centerkanal för tvåkanalsstereo, värt besväret?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Centerkanal för tvåkanalsstereo, värt besväret?

Inläggav JM » 2023-02-28 15:37

Elias Pekonens algoritm för centralhögtalare påminner om de vanligaste lösningarna. Dessutom minskas "cross talk".

http://elias.altervista.org/html/3_speaker_matrix.html
Mer info finns på:
Michael Gerzon: Optimal Reproduction Matrices for Multispeaker Stereo, AES, 1991
Michael Miles: An Optimum Linear-Matrix Stereo Imaging System, AES, 1996

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Centerkanal för tvåkanalsstereo, värt besväret?

Inläggav I-or » 2023-02-28 15:47

Det var inte länge sedan som vi hade en liknande tråd som denna, vilken dock innehöll betydligt mer kött på benen: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=72945

För övrigt går det inte att implementera den nödvändiga signalstyrningen med Driverack PA 2, utan detta kräver en analog/digital hårdvarulösning eller mer avancerade mjukvarumöjligheter som i Reaper, Matlab etc.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Centerkanal för tvåkanalsstereo, värt besväret?

Inläggav petersteindl » 2023-02-28 17:56

Kraniet skrev:Om vi tar exemplet en monohögtalare och ett stereopar som spelar monosignal så är ju skillnaden väldigt påtaglig så fort man rör sig bort från mitten.


Då jag skrev gällande stereo med 2 högtalare så har jag hela tiden förutsatt att lyssningspunkten är på ekvidistans från högtalarna d v s i sweet spot. Det är en viktig och nödvändig parameter. Jag borde ha skrivit ut denna förutsättning för mitt resonemang/hypotes.

Jag resonerar alltså utifrån att mätpunkten är i sweet spot och att det i stereouppställningen med 2 högtalare och 1 mätpunkt blir en likbent triangel sett från ovan. Jag ser subjektet d v s lyssnaren som ett mätinstrument för lokalisering av ljudkällor. Lokalisation är att bestämma både riktning och avstånd till inspelad ljudkälla.

Vill också säga att det enkom är direktljudet som jag diskuterar och lokalisering av ljudobjekt då det gäller återgivning av inspelade ljudkällor och lokalisation av dessa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster