Gjort mina egna XLR-kablar, men det här med lödtenn..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Gjort mina egna XLR-kablar, men det här med lödtenn..

Inläggav mindcruncher » 2023-03-25 03:17

Nu har jag äntligen satt ihop mina XLR-kablar. Jag har ett hum hur man gör då bl.a min pappa visade mig när jag var ung och lovande men det är inget jag är bra på långt ifrån.
Mycket "trial and error" med både kabelskalning och lödning. Jag fick göra om för jag lyckats koppla 2 ledare till fel pinne och det var här det började strula för lödtennet smälte ju knappt/inte alls. Provade att köra på över 400C vilket kändes sådär. Otroligt frustrernade och jag höll nästan på att sabba kontakterna pga detta. :)

Är detta vanligt? Lödtennet jag använde var detta. är det skräp?

BildLödtenn0999.jpg
BildLödtenn0999.jpg (284.99 KiB) Visad 352 gånger


Jag har även detta som jag började använda istället och då gick det mycket lättare:

BildLödtenn1001.jpg
BildLödtenn1001.jpg (428.38 KiB) Visad 352 gånger

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Gjort mina egna XLR-kablar, men det här med lödtenn..

Inläggav thulle » 2023-03-25 04:34

Lödtenn med bly är väl extra onyttigt pga. blyinnehållet, så folk klagar ibland på att det nu vanligare blyfria lödtennet har högre smältpunkt och blir jobbigare att löda med. Lödtenn med koppar har väl bättre ledningsförmåga men extra hög smältpunkt, så det är väl bland det jobbigaste du kan hitta att börja löda med.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Gjort mina egna XLR-kablar, men det här med lödtenn..

Inläggav peterh » 2023-03-25 08:13

Blyfritt lödtenn är skräp. Det blir avsevärt högre temperatur vilket kan skada plastmaterial, och det blir sämre lödningar.
Tyvärr är det påbjudet av EU..
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gjort mina egna XLR-kablar, men det här med lödtenn..

Inläggav Michael » 2023-03-25 10:05

Blyfritt lödtenn har jag ännu inte provat på, så inte upplevt skillnaden. Något annat som gör stor skillnad är lödkolvsspetsen. Den måste vara relativt stor, minst ~3 mm ute i spetsen. Annars kyls den ner och ny värme kommer inte fram.

//Michael


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster