Guld och gröna skogar till pickup?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kjell-Anders
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-04-04

Guld och gröna skogar till pickup?

Inläggav Kjell-Anders » 2023-03-29 10:41

Thorens TD 166 V: Pickupkablarna (de fyra korta som sitter mellan pickup och tonarm) hade fått lite smuts och oxid.
Ljudet har sannolikt degraderats under en längre tid, men när jag slutligen tyckte att det lät lite diskantfattigt med allmänt fadd karaktär, började jag felsöka.
Slutligen vred jag lite på pickupkablarna och fick välljudet åter. Tyvärr vet jag inte vilka av de totalt åtta kontaktpunkterna som hade oxid, kanske alla?

Nu till min fundering:
Kablaget är av den vanliga (nickelpläterade?) typen. Pickupen har guldpläterade kontaktstift, medan tonarmens stift är de vanliga (förnicklade?).
Åtminstone teoretiskt skulle kontakterna mot pickupen kunna drabbas av galvanisk korrosion pga de olika materialen.

Jag har ett set med guldbelagda kablarliggande, vilka ju skulle passa utmärkt till pickupens guldpläterade stift, men mot tonarmen blir det ju ändå en mismatch av material.
Vore det idé att löda kablarna mot tonarmens kontakter? Då slipper man väl risken för galvanism, samtidigt som det går utmärkt att byta pickup om behovet uppstår.

Välunderbyggda råd mottages tacksamt!

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Guld och gröna skogar till pickup?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-29 11:09

Tycker det är ett förträffligt förslag och kan inte se något negativt med det. Det man bör tänka på är att va lite försiktig när du löder fast kablarna i tonarmsskalet. Finns en risk att man smälter plasten där stiften går in. Men är med dig att det är det bästa att göra. På mina egna förstärkarbyggen försöker jag undvika så många kontakter det bara går. Som exempel löder jag högtalarkablarna direkt på en plint i förstärkaren.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Guld och gröna skogar till pickup?

Inläggav peterh » 2023-03-29 16:38

Kjell-Anders skrev:Thorens TD 166 V: Pickupkablarna (de fyra korta som sitter mellan pickup och tonarm) hade fått lite smuts och oxid.
Ljudet har sannolikt degraderats under en längre tid, men när jag slutligen tyckte att det lät lite diskantfattigt med allmänt fadd karaktär, började jag felsöka.
Slutligen vred jag lite på pickupkablarna och fick välljudet åter. Tyvärr vet jag inte vilka av de totalt åtta kontaktpunkterna som hade oxid, kanske alla?

Nu till min fundering:
Kablaget är av den vanliga (nickelpläterade?) typen. Pickupen har guldpläterade kontaktstift, medan tonarmens stift är de vanliga (förnicklade?).
Åtminstone teoretiskt skulle kontakterna mot pickupen kunna drabbas av galvanisk korrosion pga de olika materialen.

Jag har ett set med guldbelagda kablarliggande, vilka ju skulle passa utmärkt till pickupens guldpläterade stift, men mot tonarmen blir det ju ändå en mismatch av material.
Vore det idé att löda kablarna mot tonarmens kontakter? Då slipper man väl risken för galvanism, samtidigt som det går utmärkt att byta pickup om behovet uppstår.

Välunderbyggda råd mottages tacksamt!

Nej ! Du riskerar att skada pickupen speciellt om du använder blyfritt.

Håll rent i stället.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Guld och gröna skogar till pickup?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-29 18:34

peterh skrev:
Kjell-Anders skrev:Thorens TD 166 V: Pickupkablarna (de fyra korta som sitter mellan pickup och tonarm) hade fått lite smuts och oxid.
Ljudet har sannolikt degraderats under en längre tid, men när jag slutligen tyckte att det lät lite diskantfattigt med allmänt fadd karaktär, började jag felsöka.
Slutligen vred jag lite på pickupkablarna och fick välljudet åter. Tyvärr vet jag inte vilka av de totalt åtta kontaktpunkterna som hade oxid, kanske alla?

Nu till min fundering:
Kablaget är av den vanliga (nickelpläterade?) typen. Pickupen har guldpläterade kontaktstift, medan tonarmens stift är de vanliga (förnicklade?).
Åtminstone teoretiskt skulle kontakterna mot pickupen kunna drabbas av galvanisk korrosion pga de olika materialen.

Jag har ett set med guldbelagda kablarliggande, vilka ju skulle passa utmärkt till pickupens guldpläterade stift, men mot tonarmen blir det ju ändå en mismatch av material.
Vore det idé att löda kablarna mot tonarmens kontakter? Då slipper man väl risken för galvanism, samtidigt som det går utmärkt att byta pickup om behovet uppstår.

Välunderbyggda råd mottages tacksamt!

Nej ! Du riskerar att skada pickupen speciellt om du använder blyfritt.

Håll rent i stället.

Han skall ju inte löda på pickupen utan där behåller han dom ordinarie infästningarna. Det är enbart i tonarmsskalet om jag har förstått saken rätt. Löda i pickupen är ju rena självmordet givetvis.

Kjell-Anders
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-04-04

Re: Guld och gröna skogar till pickup?

Inläggav Kjell-Anders » 2023-03-29 19:39

[/quote]
Nej ! Du riskerar att skada pickupen speciellt om du använder blyfritt.

Håll rent i stället.[/quote]

Hur håller man rent i dessa klämkontakter? De består ju dessutom av olika material, där jag undrar över risken för att galvanisk korrosion uppstår.

Om man "motionerar" kontaktytorna för ofta, riskeras väl även att åtminstone guldpläteringen nöts bort - vilket kanske kan medföra problem.

Min tanke om att löda på tonarmsstiften bottnar i en förhoppning om att eliminera dessa problem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guld och gröna skogar till pickup?

Inläggav hifikg » 2023-03-29 22:40

Har inget att säga i sakfrågan, vill bara hälsa dig välkommen till Faktiskt :)
Sitter nöjd :)


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster