Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-11 20:50

Jag är varken ingenjör, fysiker eller audioexpert, bara en pensionärsmässig snubbe som älskar musik och HiFi. Byggde - som ”alla” andra - i min ungdom OA5:or, RT-horn och Voigt-pipor. Läste senare om La Folia i HiFi Fidelity och sög i mig allt och planerade att bygga ett par. Men istället råkade jag - det är 27 år sedan nu - se en annons där en kille i Stockholm ville sälja sina hembyggda fullregisterbandhögtalare. Lyssnade inte så mycket utan slog till direkt. Två tunga 190 x 70 cm-pjäser in i min Ford Taunus Sedan. Och dom klarade färden hem till Skokloster utan missöden. Generellt känns de välbyggda och solida.

Jag har inga specifikationer, mätvärden, delningsfrekvens, känslighet, impedans (tror säljaren nämnde runt 3 ohm), tjocklek på aluminiumet i banden etc för högtalarna. Ingen mätutrustning. Denons test-cd har jag däremot. Jag fick med en rulle aluminiumfolie på pappersbas. Ett band gick sönder, men med värmepistol och tålamod så fixade jag ett nytt band.

Jag driver högtalarna med en Rotel RA-1570 (digitala anslutningar sedan ett år). Två ihopkopplade Pioneer PD-F1007-växlare för 300 cd var plus en gammal Pioneer vinylsvarv.
Lyssningsrummet har snedtak, som - lyckligtvis - ger lite basförstärkning. Högtalarna går rätt långt ner och basen är ren och fin men ljudtrycket kunde vara ett snäpp bättre. Har funderat på att komplettera med en subwoofer. Har rätt bred musiksmak, men country ligger långt ner på listan, och Mello och P3-pop ligger på bakgården...

Och vad är mitt problem? Bra fråga. Det kan ju vara min tinnitus som ställer till det, men jag tycker mig förnimma att högtalarna inte låter lika bra som förr.