Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav I-or » 2023-04-13 15:10

Du får koppla Rotel Pre Out -> Paradigm low level input, Paradigm HP output -> Aktivt filter in o.s.v.

Du kommer att använda Rotelns slutsteg där den lägre distorsionen gör skillnad, för lite högre frekvenser - the t.amp räcker bra för basmembranen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav Nattlorden » 2023-04-13 16:30

Var hemma hos en lärare på LTH och lyssnade på hans hemmabyggen - och de såg typ ut så där. Hade en tanke om att bygga ett par likadana, men efter att kikat närmre på dem insåg jag mina begränsningar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav BellsnWhistles » 2023-04-13 16:40

Morello skrev:Bör man inte ha ett slutsteg som är mer dedikerat uppgiften? Jag tänker mig något med låg matningsspänning och som driver ultralåg impedans.

Byggde inte Krell ett sådant i något enstaka exemplar för att driva Apogee Scintilla (1 Ω)? Ingen kommersiell produkt alltså.
Någon gjorde det i alla fall då jag läst om det :-).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav Froggy » 2023-04-13 16:56

I-or skrev:Det är busenkelt att skära ledare i normaltjock aluminiumfolie. Rakblad fungerar bäst. Sedan får man hitta en lämplig, tunn, tejp. I praktiken finns ingen anledning att söka upp värmetåliga och höghållfasta material som polyimid för ett diskantband, åtminstone inte för ett korrugerat band.


Allra bäst fungerar en skärmaskin, den stora typen man finner i ett ritkontor. Tror det gick att skära fyra lager aluminiumfolie hophäftade mellan pappersark, dvs drygt 3m långa remsor i en A0 skärapparat.

Ung och dummare än idag hade jag inbillat mig att plastfilm som bärare kanske skulle rassla så efter testande kom jag fram till att en hudtejp från 3M som fanns på apoteken fungerade för långsmala band. Tror bredden på rullen var 25mm, bärare och klister i ett.... Korkmönstrade "anslagstavlor" med Post-it liknande lim fungerade perfekt för att lägga mönstret med alu-remsorna, tejpa med 3M hudtejp, vecka med två kugghjul

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-13 16:58

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:Bör man inte ha ett slutsteg som är mer dedikerat uppgiften? Jag tänker mig något med låg matningsspänning och som driver ultralåg impedans.

Byggde inte Krell ett sådant i något enstaka exemplar för att driva Apogee Scintilla (1 Ω)? Ingen kommersiell produkt alltså.
Någon gjorde det i alla fall då jag läst om det :-).


Dan d'Agostino, Krell-VD:n byggde något sådant till sig själv och Apogee Fullrange, den ursprungliga monstermodelln.


Froggy skrev:Ung och dummare än idag hade jag inbillat mig att plastfilm som bärare kanske skulle rassla så efter testande kom jag fram till att en hudtejp från 3M som fanns på apoteken fungerade för långsmala band. Tror bredden på rullen var 25mm, bärare och klister i ett.... Korkmönstrade "anslagstavlor" med Post-it liknande lim fungerade perfekt för att lägga mönstret med alu-remsorna, tejpa med 3M hudtejp, vecka med två kugghjul


Det var den tejpen som användes i den danska byggbeskrivningen.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav BellsnWhistles » 2023-04-13 17:07

Jag hittade en gammal bild på min version jag hade, nog ser det ut som samma konstruktör?
Mitt band hade återkopplade ledare, svårt att se på denna bild men om man tittar noga längst ner på bandet så kan man ana att det är uppdelat på tre aluminiumslingor.
Dessa lät väldigt bra faktiskt.

Notera att banden är trasiga på denna bild också, de var inte så där krokiga från början...

band.jpg
band.jpg (25.36 KiB) Visad 959 gånger
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-13 17:36

BellsnWhistles skrev:Jag hittade en gammal bild på min version jag hade, nog ser det ut som samma konstruktör?
Mitt band hade återkopplade ledare, svårt att se på denna bild men om man tittar noga längst ner på bandet så kan man ana att det är uppdelat på tre aluminiumslingor.
Dessa lät väldigt bra faktiskt.

Notera att banden är trasiga på denna bild också, de var inte så där krokiga från början...

band.jpg


Ser definitivt ut som antingen samma konstruktör, eller någon som har kopierat denna konstruktör...
Vilket år ung. var det du såg dessa? Kommer du ihåg vad byggaren heter?
Hembyggda (inte av mig) fullregisterbandhögtalare. Rotel RA-1570. 2 x 300 Pioneer CD-växlare. 1 Kawa Vulcan.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav BellsnWhistles » 2023-04-13 18:02

cosmic skrev:Vilket år ung. var det du såg dessa? Kommer du ihåg vad byggaren heter?


Med tanke på bakgrunden i bilden så borde bilden vara från 2003 då det ser ut som vi håller på att renovera huset vilket vi gjorde då.
Men då hade jag ägt dem i minst 4 år så vi pratar slutet av 90-talet :D .
Tiden går.

Jag skickar dig pm om konstruktören, tror inte han är med på faktiskt. Om så kanske han kontaktar dig själv.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav Froggy » 2023-04-13 18:25

RogerGustavsson skrev:Det var den tejpen som användes i den danska byggbeskrivningen.


High Fidelity? Så kan det nog vara! 3M Micropore dyker upp i minnet ...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-13 18:52

Japp! Kolla här: https://magnetostatic.com/

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav Froggy » 2023-04-13 18:56

RogerGustavsson skrev:Japp! Kolla här: https://magnetostatic.com/

ouff, nu känner jag mig gammal!
Gjorde bara försök med diskantdelen

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-14 11:55

I-or skrev:Du får koppla Rotel Pre Out -> Paradigm low level input, Paradigm HP output -> Aktivt filter in o.s.v.

Du kommer att använda Rotelns slutsteg där den lägre distorsionen gör skillnad, för lite högre frekvenser - the t.amp räcker bra för basmembranen.


Är osäker på om det blir några impedansproblem med tanke på bandarnas låga impedans så att förstärkaren säger upp sig permanent i ett svart rökmoln?

Manualen:
"Om bara ett par högtalare används kan de ha en så låg impedans som
4 ohm. Om två par används samtidigt (både A och B) måste alla högtalare
ha en impedans på 8 ohm eller högre. Högtalarimpedanser är inte så exakta,
och i praktiken klarar RA-1570 de flesta högtalare."
Hembyggda (inte av mig) fullregisterbandhögtalare. Rotel RA-1570. 2 x 300 Pioneer CD-växlare. 1 Kawa Vulcan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-14 12:06

Mina Rotel-slutsteg har inga problem med 3 Ohm.

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-14 12:13

RogerGustavsson skrev:Mina Rotel-slutsteg har inga problem med 3 Ohm.


Jag tänkte snarast på det de skriver om impedansen vid inkoppling av ytterligare högtalare. Som du hör är jag ytterst osäker på hur anslutningarna kommer att se ut i praktiken. Men det är kanske inget problem.
Hembyggda (inte av mig) fullregisterbandhögtalare. Rotel RA-1570. 2 x 300 Pioneer CD-växlare. 1 Kawa Vulcan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav I-or » 2023-04-14 12:21

Roteln har inte haft några problem så här långt och läget blir bara bättre med en aktiv lösning. Det andra slutsteget och basmodulen tar hand om en hel del av signalen och minskar effektbehovet från Roteln.

3 ohms impedans som dessutom i princip är helt resistiv är inget problem om du skulle behålla den nuvarande konfigurationen med effektmotstånd. Med ett diskantband med återledare ökar verkningsgraden flera gånger, vilket ger motsvarande lägre belastning på förstärkaren för en given ljudtrycksnivå.

Roteln kommer alltså att kopplas direkt till diskantbanden (via effektmotstånden om du behåller nuvarande bandkonfiguration) och det andra slutsteget direkt till basmembranen. M.a.o. kommer du inte att koppla in fler högtalare än tidigare till Roteln.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-14 12:47

I-or skrev:Roteln har inte haft några problem så här långt och läget blir bara bättre med en aktiv lösning. Det andra slutsteget och basmodulen tar hand om en hel del av signalen och minskar effektbehovet från Roteln.

3 ohms impedans som dessutom i princip är helt resistiv är inget problem om du skulle behålla den nuvarande konfigurationen med effektmotstånd. Med ett diskantband med återledare ökar verkningsgraden flera gånger, vilket ger motsvarande lägre belastning på förstärkaren för en given ljudtrycksnivå.

Roteln kommer alltså att kopplas direkt till diskantbanden (via effektmotstånden om du behåller nuvarande bandkonfiguration) och det andra slutsteget direkt till basmembranen. M.a.o. kommer du inte att koppla in fler högtalare än tidigare till Roteln.


Ok, låter bra. Jag förstår fördelen att belastningen på Roteln minskar, men... skulle jag istället kunna koppla så att Roteln sköter även basmembranet, precis som nu, och subben enbart kompletterar basen? Andra nackdelar med det?
Jag tänker också på delningsfrekvens, vilken jag inte känner till i nuläget, men att säg att den nu ligger på 400 Hz. Subben (och basbanden) kommer då att lira allt under 400 Hz. Spridningsmässigt är det väl frekvenser som kan r iktningsbestämmas, vilket betyder att jag behöver använda 2 subbar - VÄ + HÖ? Normalt delar man väl vid ca 80-100 Hz om man använder EN subbas?
Är jag fel ute?
Hembyggda (inte av mig) fullregisterbandhögtalare. Rotel RA-1570. 2 x 300 Pioneer CD-växlare. 1 Kawa Vulcan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav I-or » 2023-04-14 14:51

Om du behåller det passiva filtret i panelhögtalarna så hanterar Roteln allt som inte Paradigmen inte tar (Paradigmen spelar lämpligen under ca 100 Hz). Över 100 Hz tar sedan basmembranen över för ett par oktaver, sådär 100-500 Hz med dagens konfiguration (jag gissar att delningsfrekvensen ligger lite högre än 400 Hz nu). Eftersom det sedan länge är fastställt att man inte hör riktning i normala rum vid låga frekvenser så fungerar det bra med endast en basmodul.

Passivt filter (nuvarande):
25-100 Hz Paradigm
100-500 Hz Baspaneler (Rotel)
500 Hz - 20 kHz Diskantband (Rotel)

Aktivt filter:
25-100 Hz Paradigm
100-400 Hz Baspaneler (the t.amp)
400 Hz - 20 kHz Diskantband (Rotel)

Fördelen med den aktiva lösningen är, relativt det nuvarande filtret, brantare filtrering, godtycklig delningsfrekvens, godtycklig nivå baspanel/diskantband och högre ljudtryckskapacitet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Sillstryparn
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-08-12

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav Sillstryparn » 2023-04-14 15:41

Det är jag som har tillverkat både de små samt de stora bandhögtalarna en gång i tiden.
Har kontaktat nuvarande ägarn till de stora och rett ut div frågetecken.
End of story.
Mvh Christian

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav I-or » 2023-04-14 17:05

Utmärkt. Blir det reparation eller modifiering?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-14 17:41

I-or skrev:Utmärkt. Blir det reparation eller modifiering?


Bra fråga. Utan att plöja ner en förmögenhet så är det ett par saker jag funderar på att testa först:
* Lägga till en subwoofer.
* Göra nya band - veckade.
* Bygga brantare (passiva) delningsfilter.

Sen funderar jag på om det är en bra ide att hänga dämpmaterial på väggen bakom högtalarna? Gurusarna påstår att det, tvärtemot vad jag skulle trott, skulle göra att basen kommer fram bättre.
Hembyggda (inte av mig) fullregisterbandhögtalare. Rotel RA-1570. 2 x 300 Pioneer CD-växlare. 1 Kawa Vulcan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav I-or » 2023-04-14 17:57

Du bör vara medveten om att de korrugerade banden kommer att få både något annan känslighet och frekvensgång än de befintliga banden (det är här det aktiva alternativet ger stora fördelar, då du kan justera nivåerna godtyckligt för LP- och HP-grenarna).

Att dämpa förstareflektionen mot högtalarväggen handlar inte så mycket om basen som att reducera det överlag lite simmiga ljudet som lätt uppstår med dipoler. Detta blir speciellt viktigt när panelhögtalarna, som i ditt fall, står relativt nära högtalarväggen. Allt utom den översta basen kommer för övrigt att hanteras av basmodulen. Som vanligt rekommenderas ekvalisering å det starkaste här, eftersom det i praktiken är den enda möjligheten att få till riktigt bra bas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
cosmic
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2020-01-12
Ort: Skokloster

Re: Hembyggda fullregisterbandhögtalare som behöver vård

Inläggav cosmic » 2023-04-14 19:22

Ok, då ska jag testa med den här subwoofern till att börja med:
https://sodersens.se/objekt/surroundh%C ... are/188833
Garaget får några lådor oxå. :wink:
Hembyggda (inte av mig) fullregisterbandhögtalare. Rotel RA-1570. 2 x 300 Pioneer CD-växlare. 1 Kawa Vulcan.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Freddy_J och 9 gäster