3D-program, utskrift och erfarenheter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-04-25 21:52

Någon som har tips på bra 3D-program som man kan använda till 3D-printer.

Jag har testat 5-6st och tycker de är väldigt ologiskt uppbyggda. De borde tala med en industridesigner när de designar programmen.

Av de jag testat tycker jag att "OpenScad" är bäst så här långt innan man lärt sig riktigt.
Testade "Blender" längst av alla. Den har en lång inlärningströskel och är ologiskt uppbyggd men är nog nödvändigt att lära sig om man skall få ut full kraft ur 3D-printern.

Har läst en massa tester också. Flera av testerna måste helt enkelt vara produktplacering. De som kommer först i dessa tester skulle jag placera mycket längre ner. Den ständiga tvåan, som är gratis, är löjeväckande dålig (säger jag som nyligen börjat med detta :oops: ).

Vad säger ni?
Senast redigerad av xmag 2023-04-28 10:49, redigerad totalt 2 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: 3D-program

Inläggav pLudio » 2023-04-25 22:29

https://lwn.net/Articles/921676/ går igenom fria alternativ men jag vet folk som föredrar https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal (gratis) än så länge.

Blender är onekligen bra för 3D-animation men för 3D-utskrifter har jag ingen aning.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: 3D-program

Inläggav mn12 » 2023-04-25 22:45

Jag har kört med FreeCad när jag ritat saker för 3D-skrivaren. Jag valde det för det funkar på Linux. Det var en ganska brant inlärningskurva men jag kan inte säga om det beror på FreeCad eller att jag aldrig använt något Cad-program förut. Men efter att ha titta på några videos började jag få lite ordning på det.

Onshape verkar vara ganska poppis i 3d-skrivarkretsar det är gratis för hobbybruk.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program

Inläggav xmag » 2023-04-25 23:06

pLudio skrev:https://lwn.net/Articles/921676/ går igenom fria alternativ men jag vet folk som föredrar https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal (gratis) än så länge.

Blender är onekligen bra för 3D-animation men för 3D-utskrifter har jag ingen aning.

Intressant sida ( https://lwn.net/Articles/921676/ ). Jag skall läsa igenom den.
Autodesk har en version som är väldigt enkel också. Den är helt enkelt för enkel. Autodesk fria versionen skall jag testa men om den liknar deras enklare system väljer jag nog bort den.

EDIT:
Lade in fel länk!
Senast redigerad av xmag 2023-04-25 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: 3D-program

Inläggav pLudio » 2023-04-25 23:12

xmag skrev:Intressant sida ( https://www.yeggi.com/q/openscad+library/4/ ). Jag skall läsa igenom den.

Kolla även https://github.com/JustinSDK/dotSCAD (tips från en LWN-kommentar).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program

Inläggav xmag » 2023-04-25 23:15

mn12 skrev:Jag har kört med FreeCad när jag ritat saker för 3D-skrivaren. Jag valde det för det funkar på Linux. Det var en ganska brant inlärningskurva men jag kan inte säga om det beror på FreeCad eller att jag aldrig använt något Cad-program förut. Men efter att ha titta på några videos började jag få lite ordning på det.

Onshape verkar vara ganska poppis i 3d-skrivarkretsar det är gratis för hobbybruk.

FreeCad har jag använt tillsammans med videor för att läsa mig. Men när jag skulle rita en egen figur utan video går det inte. Jag gick igenom videon steg för steg men med min egen figur, det gick inte. Jag återvände till figuren i videon, då¨gick det. Jag gjorde på pricken lika med båda figurerna men den jag själv valde gick inte att få till. Då gick jag vidare till nästa program. I övrigt gillade jag FreeCad eftersom den är så avskalad från "onödigt".
OpenScad är ännu mer avskalad. Det finns i princip inga funktioner alls, man bygger upp sin figur i C-kod med lite special-funktioner för programmet. Som med programmeringsspråk, speciellt C finns det en massa libs att lägga till. Mitt slicerprogram för skrivaren sväljer utan problem resultatfilen från OpenScad . Med Blendergår det inte alltid, slicerprogrammet säger att något är fel då och då. Med OpenScad har det inte varit några problem alls. Kanske beror det på att OpenScad är framtagen med tanke på 3D-printer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program

Inläggav xmag » 2023-04-25 23:17

pLudio skrev:
xmag skrev:Intressant sida ( https://www.yeggi.com/q/openscad+library/4/ ). Jag skall läsa igenom den.

Kolla även https://github.com/JustinSDK/dotSCAD (tips från en LWN-kommentar).

Ja, jag ser att den bygger på OpenScad.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 3D-program

Inläggav Tell » 2023-04-26 00:47

Fusion360 ska väl vara bra o relativt lätt har jag hört. Själv kör jag Blender för alla mina 3D-utskrifter o tycker det funkar finfint, men har å andra sidan jobbat som modellerade i första Maya i 10ish år o sen Blender några år, så vet inte hur lätt det är för en nybörjare att sätta sig in i tyvärr.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program

Inläggav xmag » 2023-04-26 01:49

Tell skrev:Fusion360 ska väl vara bra o relativt lätt har jag hört. Själv kör jag Blender för alla mina 3D-utskrifter o tycker det funkar finfint, men har å andra sidan jobbat som modellerade i första Maya i 10ish år o sen Blender några år, så vet inte hur lätt det är för en nybörjare att sätta sig in i tyvärr.

Fusion360 skall vara fritt för privatpersoner men jag har stött på andra uppgifter om det också. Dvs, det är fritt för skolelever och man måste kunna bevisa att man är elev. Här ovan finns dock en länk där det står att det är fritt för privatpersoner som inte tjänar pengar på det. Den länken har jag inte sett förut och då har jag letat en hel del. Skall kanske testa det, testare av sådana program säger att Fusion360 är lättare att lära sig än Blender.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 3D-program

Inläggav Belker » 2023-04-26 07:09

På mitt jobb (industridesign ca 25 pers) är Rhino standard. Fusion 360 och Blender lurar i vassen. Det beror lite på vilka former du vill göra och vad du vill använda 3d-modellen till.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-program

Inläggav solhaga » 2023-04-26 09:46

Måste det vara gratis?
Fusion360, som jag använder, kostar mindre än en filamentrulle i månaden.

Gratisversionen av Fusion360 är lite lurig; när som helst kan funktionsgränsen mellan den betalda och den fria ändras.

Så här ser en detalj ut av min SALSA-högtalare.

Skall du göra rörliga saker, så kan du direkt i Fusion360 simulera deras interaktion.

Det är lätt att exportera valda kroppar till en slicer som en 3mf- eller stl-fil.

Jag använder Fusion360 även för min plasma CNC, jag använder då manufacturedelen för att få gcode direkt.
Jag kan även se en simulering av verktygets väg (tool path) över plåten för att kontrollera att utskärningarna sker i rätt ordning mm.

Trots att jag har använt Fusion360 i några år nu, så har jag nog bara utnyttjat någon procent om ens det.

Skall du bara göra enkla 3D-saker kanske det finns andra billigare program.

Wintergatan gjorde denna i Fusion360:


Du bor väl i Göteborgstrakten? Jag visar dig gärna mitt arbetflöde IRL.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program

Inläggav xmag » 2023-04-26 19:16

Belker skrev:På mitt jobb (industridesign ca 25 pers) är Rhino standard. Fusion 360 och Blender lurar i vassen. Det beror lite på vilka former du vill göra och vad du vill använda 3d-modellen till.

Jag skall bara skapa figurer för 3D-utskrift. Där för vill jag inte ha en massa annat som stör.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program

Inläggav xmag » 2023-04-26 19:17

solhaga skrev:Måste det vara gratis?
Fusion360, som jag använder, kostar mindre än en filamentrulle i månaden.

Gratisversionen av Fusion360 är lite lurig; när som helst kan funktionsgränsen mellan den betalda och den fria ändras.

Så här ser en detalj ut av min SALSA-högtalare.

Skall du göra rörliga saker, så kan du direkt i Fusion360 simulera deras interaktion.

Det är lätt att exportera valda kroppar till en slicer som en 3mf- eller stl-fil.

Jag använder Fusion360 även för min plasma CNC, jag använder då manufacturedelen för att få gcode direkt.
Jag kan även se en simulering av verktygets väg (tool path) över plåten för att kontrollera att utskärningarna sker i rätt ordning mm.

Trots att jag har använt Fusion360 i några år nu, så har jag nog bara utnyttjat någon procent om ens det.

Skall du bara göra enkla 3D-saker kanske det finns andra billigare program.

Wintergatan gjorde denna i Fusion360:
[ YouTube ]


Du bor väl i Göteborgstrakten? Jag visar dig gärna mitt arbetflöde IRL.

Eftersom jag gör jobb gratis åt andra vill jag inte betala för programvaran.
Fina grejer du visar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program och utskrift av resultatet

Inläggav xmag » 2023-04-28 10:46

Jag ändrade trådnamnet med att lägga till " och utskrift av resultatet". Tråden kan bli lite smal annars.

Jag laddade in ett hjul i skala 1/6 i slicer-programmet. Efter jag slic:at det lade jag in hjulet i skrivaren och började skriva ut. Det gick inte!

Jag lärde mig nu att man inte kan ha text på däcket som ligger neråt. Det som händer är att texten skrivs ut först på bädden. Därefter börjar den skriva ut däcksidan lika mycket över bädden som den utskrivna texten är hög. Den skriver alltså däcksidan ovanför bädden vilken den otroligt nog klarar. Problemet är dock att texten som ligger mot bädden inte orkar hålla kvar hjulet under utskrift utan lossnar och åker med munstycket runt.

Sensmoralen är den att det som skrivs direkt mot bädden bör vara helt plant i så stor yta att stycket inte lossnar under utskrift.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-04-28 10:49

Ändrade trådnamnet igen till "3D-program, utskrift och erfarenheter".

3D-maskiner är ett såpass stort ämne att den kan ha en egen tråd.

3D och hifi går bra ihop eftersom man kan skriva ut ganska mycket till hifi som: Lådor, fästen, membran och mycket mer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-program och utskrift av resultatet

Inläggav solhaga » 2023-04-28 11:21

xmag skrev:Jag ändrade trådnamnet med att lägga till " och utskrift av resultatet". Tråden kan bli lite smal annars.

Jag laddade in ett hjul i skala 1/6 i slicer-programmet. Efter jag slic:at det lade jag in hjulet i skrivaren och började skriva ut. Det gick inte!

Jag lärde mig nu att man inte kan ha text på däcket som ligger neråt. Det som händer är att texten skrivs ut först på bädden. Därefter börjar den skriva ut däcksidan lika mycket över bädden som den utskrivna texten är hög. Den skriver alltså däcksidan ovanför bädden vilken den otroligt nog klarar. Problemet är dock att texten som ligger mot bädden inte orkar hålla kvar hjulet under utskrift utan lossnar och åker med munstycket runt.

Sensmoralen är den att det som skrivs direkt mot bädden bör vara helt plant i så stor yta att stycket inte lossnar under utskrift.


Supports.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program och utskrift av resultatet

Inläggav xmag » 2023-04-28 16:16

solhaga skrev:
xmag skrev:Jag ändrade trådnamnet med att lägga till " och utskrift av resultatet". Tråden kan bli lite smal annars.

Jag laddade in ett hjul i skala 1/6 i slicer-programmet. Efter jag slic:at det lade jag in hjulet i skrivaren och började skriva ut. Det gick inte!

Jag lärde mig nu att man inte kan ha text på däcket som ligger neråt. Det som händer är att texten skrivs ut först på bädden. Därefter börjar den skriva ut däcksidan lika mycket över bädden som den utskrivna texten är hög. Den skriver alltså däcksidan ovanför bädden vilken den otroligt nog klarar. Problemet är dock att texten som ligger mot bädden inte orkar hålla kvar hjulet under utskrift utan lossnar och åker med munstycket runt.

Sensmoralen är den att det som skrivs direkt mot bädden bör vara helt plant i så stor yta att stycket inte lossnar under utskrift.


Supports.

Bra länk med bra tips och råd!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-05 22:25

Jag har jobbat i Blender nu några dagar och lärt mig exakt precis inget...

Blender är oerhört rörig och det man behöver är utslängt lite här och där. Det är ett himla letade varje gång som något skall göras. Letandet efter det man behöver tar absolut merparten av tiden. Man skulle behöva skalla bort 90% av programmet.
Jag har också jobbat med FreeCad en hel del när jag vilar mig från Blender. Den är avskalad men de har ändå lyckats göra den svår att förstå. När jag följer skapandet av en pryl via video går det bra. När jag gör exakt likadant med en egen pryl jag skapat på samma sått som i videon blir något fel som jag inte lyckats lösa.

Jag har också OpenScad. Den är väldigt bra, enkel och logiskt uppbyggd. Problemet med den är att den inte är kompatibel med något annat 3D-program. Jag har exempelvis ett hjul som jag snodde från en annan 3D-ritning. Men den är i skalla 1/72 och jag skall jobba i skala 1/6. Följaktligen måste jag skala upp den en hel del men också lägga till detaljer som inte finns på den mindre skalan. Detta går inte göra i OpenScad eftersom den inte kan redigera .stl-filer. Om den kunnat det hade den varit mästerlig och outstanding.

Ett annat problem jag har med det nämnda hjulet är att avrundningarna är hackiga, det är alltså långt mellan punkterna och däremellan går det raka linjer. Med tillräckligt många sådan får man ett runt hjul. Så långt är allt gott. Men när jag skall slutföra jobbet i Blender där kurvorna ändras från många små raka streck till en mjuk kurva som går att skriva ut fortsätter mitt hjul att ha en massa raka streck, de rundas alltså inte av. Det skall kanske vara så? Utskriften kanske blir bra ändå men det är inget jag vet och vill inte testa med att slösa på en massa filament och tid. Någon som vet?

Så här ser hjulet ut efter jag gjort alla raka linjer avrundade (minns inte vad funktionen heter) och lyckats lägga till några smådelar:
Skärmbild 2023-05-05 222124.png
Skärmbild 2023-05-05 222124.png (92.56 KiB) Visad 1642 gånger


Ett stort problem med videor där de visar hur man gör är att det talar för fort, för otydligt och använder olika funktioner så fort att man inte hinner se vad de gör och ännu mindre höra vad de säger. Finns undantag dock, men de är få och visar bara lite specifika saker.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-05 23:58

Har testat Fusion360 nu.
Den regerar inte på någon kommando alls. Inget händer vad jag än gör. Kanske beror på att jag använder mitt hjul här ovan. Kanske inte är kompatibel? I övrigt ser den väldigt bra ut, verkar logiskt uppbyggd och lätt att förstå.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav solhaga » 2023-05-06 07:54

På vilket format importerar du däcket till Fusion360?

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav Tell » 2023-05-06 09:56

xmag skrev:Jag har jobbat i Blender nu några dagar och lärt mig exakt precis inget...

Blender är oerhört rörig och det man behöver är utslängt lite här och där. Det är ett himla letade varje gång som något skall göras. Letandet efter det man behöver tar absolut merparten av tiden. Man skulle behöva skalla bort 90% av programmet.
Jag har också jobbat med FreeCad en hel del när jag vilar mig från Blender. Den är avskalad men de har ändå lyckats göra den svår att förstå. När jag följer skapandet av en pryl via video går det bra. När jag gör exakt likadant med en egen pryl jag skapat på samma sått som i videon blir något fel som jag inte lyckats lösa.

Jag har också OpenScad. Den är väldigt bra, enkel och logiskt uppbyggd. Problemet med den är att den inte är kompatibel med något annat 3D-program. Jag har exempelvis ett hjul som jag snodde från en annan 3D-ritning. Men den är i skalla 1/72 och jag skall jobba i skala 1/6. Följaktligen måste jag skala upp den en hel del men också lägga till detaljer som inte finns på den mindre skalan. Detta går inte göra i OpenScad eftersom den inte kan redigera .stl-filer. Om den kunnat det hade den varit mästerlig och outstanding.

Ett annat problem jag har med det nämnda hjulet är att avrundningarna är hackiga, det är alltså långt mellan punkterna och däremellan går det raka linjer. Med tillräckligt många sådan får man ett runt hjul. Så långt är allt gott. Men när jag skall slutföra jobbet i Blender där kurvorna ändras från många små raka streck till en mjuk kurva som går att skriva ut fortsätter mitt hjul att ha en massa raka streck, de rundas alltså inte av. Det skall kanske vara så? Utskriften kanske blir bra ändå men det är inget jag vet och vill inte testa med att slösa på en massa filament och tid. Någon som vet?

Så här ser hjulet ut efter jag gjort alla raka linjer avrundade (minns inte vad funktionen heter) och lyckats lägga till några smådelar:
Skärmbild 2023-05-05 222124.png


Ett stort problem med videor där de visar hur man gör är att det talar för fort, för otydligt och använder olika funktioner så fort att man inte hinner se vad de gör och ännu mindre höra vad de säger. Finns undantag dock, men de är få och visar bara lite specifika saker.

Om du tycker Blender är rörigt så borde du testa Maya istället ;) Jag hade rockat Maya i 10+ år när jag bytte till Blender o tycker Blender är SÅ mycket cleanare o smartare upplagt, så förstår inte riktigt hur du tycker det är rörigt, speciellt inte om det bara är modellering du pysslar med? :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-06 09:59

solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?


stl
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav solhaga » 2023-05-06 10:06

xmag skrev:
solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?


stl

Ok, att importera ett mesh-format och sedan redigera det är svårt för att inte säga omöjligt.
stl är ett utskriftsformat, enda vettiga ändringar görs i en slicer och då bara storleksändringar eller dylikt.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-06 10:08

Tell skrev:
xmag skrev:Jag har jobbat i Blender nu några dagar och lärt mig exakt precis inget...

Blender är oerhört rörig och det man behöver är utslängt lite här och där. Det är ett himla letade varje gång som något skall göras. Letandet efter det man behöver tar absolut merparten av tiden. Man skulle behöva skalla bort 90% av programmet.
Jag har också jobbat med FreeCad en hel del när jag vilar mig från Blender. Den är avskalad men de har ändå lyckats göra den svår att förstå. När jag följer skapandet av en pryl via video går det bra. När jag gör exakt likadant med en egen pryl jag skapat på samma sått som i videon blir något fel som jag inte lyckats lösa.

Jag har också OpenScad. Den är väldigt bra, enkel och logiskt uppbyggd. Problemet med den är att den inte är kompatibel med något annat 3D-program. Jag har exempelvis ett hjul som jag snodde från en annan 3D-ritning. Men den är i skalla 1/72 och jag skall jobba i skala 1/6. Följaktligen måste jag skala upp den en hel del men också lägga till detaljer som inte finns på den mindre skalan. Detta går inte göra i OpenScad eftersom den inte kan redigera .stl-filer. Om den kunnat det hade den varit mästerlig och outstanding.

Ett annat problem jag har med det nämnda hjulet är att avrundningarna är hackiga, det är alltså långt mellan punkterna och däremellan går det raka linjer. Med tillräckligt många sådan får man ett runt hjul. Så långt är allt gott. Men när jag skall slutföra jobbet i Blender där kurvorna ändras från många små raka streck till en mjuk kurva som går att skriva ut fortsätter mitt hjul att ha en massa raka streck, de rundas alltså inte av. Det skall kanske vara så? Utskriften kanske blir bra ändå men det är inget jag vet och vill inte testa med att slösa på en massa filament och tid. Någon som vet?

Så här ser hjulet ut efter jag gjort alla raka linjer avrundade (minns inte vad funktionen heter) och lyckats lägga till några smådelar:
Skärmbild 2023-05-05 222124.png


Ett stort problem med videor där de visar hur man gör är att det talar för fort, för otydligt och använder olika funktioner så fort att man inte hinner se vad de gör och ännu mindre höra vad de säger. Finns undantag dock, men de är få och visar bara lite specifika saker.

Om du tycker Blender är rörigt så borde du testa Maya istället ;) Jag hade rockat Maya i 10+ år när jag bytte till Blender o tycker Blender är SÅ mycket cleanare o smartare upplagt, så förstår inte riktigt hur du tycker det är rörigt, speciellt inte om det bara är modellering du pysslar med? :)

Jag tycker det är rörigt kanske för att jag precis har börjat med detta.
Jag kommer ihåg när jag första gången programmerade i Basic. Det rann fram många svärord innan jag började förstå hur det fungerade. Ännu värre var det när jag gick över till "C". Höll säkert på i ett år innan jag kände någon slags struktur över det hela. Idag programmerar jag ungefär lika lätt som att skriva ett inlägg här och "kan inte förstå att någon tycker det är svårt".
Vad det gäller Blender och andra liknande program får jag nog säga att Blender är bäst och det är väl som med programmering, när jag lärt mig det kommer jag inte förstå att någon tycker det är svårt.

På tal om Blender så upptäckte jag efter att set några videos att de har konfigurerat dem olika, alltså att olika funktioner inte finns på samma plats i videorna. I viss mån kan det vara det som förvirrat mig.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-06 10:15

solhaga skrev:
xmag skrev:
solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?


stl

Ok, att importera ett mesh-format och sedan redigera det är svårt för att inte säga omöjligt.
stl är ett utskriftsformat, enda vettiga ändringar görs i en slicer och då bara storleksändringar eller dylikt.


Ja, jag har börjat inse att man skall nog börja med ett tomt blad i varje sådant här program för att det skall fungera som bäst.
Men det går att redigera även när jag laddat in i stl-format i Blender men det går inte i de andra programmen jag testat. Men jag gissar att funktionaliteten inte blir den samma.

Slicer-programmet jag använder kom med maskinen. Det skall tydligen vara en variant av Cura (som jag just nu installerar). Det programmet är toppen, lätt att lära och det blir bra direkt. Måtten blir exakt det jag ställt in i slicerprogrammet.

EDIT:
man måste registrera sig med Cura för att kunna använda, det ogillas!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-07 21:22

Jag följer nu en video som skall lära ut Blender.
Jag skriver ner alla genvägar killen använder samtidigt som jag gör exakt som han. När han kommer fram till där han markerar en punkt och sedan väljer "Ctrl+Shift+B" kan han dra ut punkten till att bli fler punkter med streck mellan. Jag gör exakt som honom och det ser exakt likadant ut som hans. Men, det händer inget när jag drar ut punkten. Punkten ligger majestätiskt kvar på sin plats. Den går inte rubba alls. Jag har nu testat detta i ett par timmar och flera gånger börjat från början men punktjäveln rubbar sig inte! I bilden visas vilka tangenter han använder och det är bara "Ctrl+Shift+B" och sedan röra på musen men det fungerar inte hos mig. Här tar det alltså stopp!

Denna video är det jag följer https://www.youtube.com/watch?v=dNCrrat-bq4 ca 1:20 in i videon börjar det som inte fungerar för mig.
Detta är del 5. Jag började på del 1 och sedan del 2 därefter del 5. Del 3 och Del 4 verkar vara borttagna.

Får börja med en ny video där alla kommandon stämmer hos mig som i videon.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-07 23:03

Jag löste ovanstående problem.
När man markerar punkter kan man göra det på 3st sätt:

1. Markera punkt för punkt.
2. Markera genom att dra ut en fyrkant över dem, då markeras alla som hamnar inom fyrkanten.
3. Klicka på "A". Då markeras även de punkter som av någon anledning ligger under andra punkter.

När det objekt jag ritar på transformeras från en kub till en en sfär hamnar ett antal punkter under andra punkter.
Jag drog med musen en fyrkant över sfären så att allt blev markerat. Sedan valde jag att ta bort alla punkter som inte finns. Men fyrkanten markerar bara sådant som syns (även de som syns om man vrider på sfären) men de punkter som ligger under andra punkter mm markeras inte. Följaktligen raderas inte punkterna som ligger under annat.

Jag gjorde så här denna gång: Markerade alla punkter genom att klicka "A" på tangentbordet och valde sedan att ta bort de dolda punkterna. Nu fick jag ett meddelande att 54 punkter raderats. Efter detta så fungerar det som inte fungerade tidigare.

Blender kommer ta tid att lära sig....
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-11 12:11

Jag skriver en manual för Blender medan jag lär mig själv:
https://www.xmag.se/blender/
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav paa » 2023-05-11 13:45

xmag skrev:
solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?


stl

Kan det kanske fungera med ett solid-format som STEP?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-11 17:51

paa skrev:
xmag skrev:
solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?


stl

Kan det kanske fungera med ett solid-format som STEP?

Jag har det i STL nu. I så fall måste jag konvertera det till STEP först och det vet jag inte hur man gör.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster