3D-program, utskrift och erfarenheter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav paa » 2023-05-16 13:16

Kan du inte välja format där du hämtat 3d-modellen på hjulet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-16 17:44

paa skrev:Kan du inte välja format där du hämtat 3d-modellen på hjulet?

Det hjul jag använder finns bara i STL. Det finns fler men är inte så detaljerade. Det finns också att köpa färdiga i .blender men jag ger bort gratis grejer jag gjort och då vill jag inte köpa själv heller. Men jag är på god väg att lära mig Blender nu så om några veckor är jag med utskrivna hjul precis som jag vill ha det.

EDIT:
Har precis vaknat efter en tupplur så jag skrev lite konstigt ovan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav solhaga » 2023-05-16 17:56

Har du tagit hem hjulet från Thingiverse?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-05-16 21:53

solhaga skrev:Har du tagit hem hjulet från Thingiverse?

Jag har laddat hem från flera olika sidor och av dem valt ut det jag tycker är bäst. Noterade aldrig var jag laddade ner den jag använt. Nu skall jag dock försöka mig på att göra ett eget hjul efter ritningar. Men först skall jag lära mig Blender något så där bra. Allt behöver jag inte lära mig, bara hur man skapar 3D-objekt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-10-16 10:09

Testade Fusion 360.
Jag lade några timmar på det för många säger att den är bäst. Laddade in en .stl-fil och satte igång.
Inget fungerar!
Det går inte markera ytor eller något annat heller. Verkar som om den bara klarar att visa .stl-filer inte jobba med dem. Det är ett måste att kunna jobba med stl-filer för nätet är fullt av dem. Bara att ladda ner och börja ändra.
Egentligen formatera sdl-filerna om till programmets format men det verkar inte Fusion 360 klara.

Annars är Fusion 360 väldigt enkelt och ser basic ut men är ändå mycket avancerad. Den har dock inte Blenders alla funktioner. Blender har så mycket utspritt lite här och där att det ibland är svårt att hitta det man behöver även efter många timmars arbetet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav Ronnie » 2023-10-16 11:21

Nä, .stl-filer har jag inte heller kunnat ändra så mycket på i Fusion360. Har inte forskat i om det finns något lämpligt universellt format för att dela modeller mellan olika CAD-program.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav Belker » 2023-10-16 12:28

.stl är redan tesselerade modeller. De är mao låsta för vidare redigering, lite förenklat. Som skillnaden mellan word och pdf, typ. Det är dessutom ett filformat som är på väg bort. Se till att jobba med editerbara format, t.ex stp.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-10-16 14:04

Ronnie skrev:Nä, .stl-filer har jag inte heller kunnat ändra så mycket på i Fusion360. Har inte forskat i om det finns något lämpligt universellt format för att dela modeller mellan olika CAD-program.


Belker skrev:.stl är redan tesselerade modeller. De är mao låsta för vidare redigering, lite förenklat. Som skillnaden mellan word och pdf, typ. Det är dessutom ett filformat som är på väg bort. Se till att jobba med editerbara format, t.ex stp.

OK!
Kan vara så att om en .stl-fil är sparad i Blender kan man redigera den igen men inte i andra program.
Intressant att .stl är på väg bort, hade inte en aning om det. Men än så länge så använder väldigt många just .stl.

Skall titta på stp!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav petersteindl » 2023-10-16 14:29

xmag skrev:
Ronnie skrev:Nä, .stl-filer har jag inte heller kunnat ändra så mycket på i Fusion360. Har inte forskat i om det finns något lämpligt universellt format för att dela modeller mellan olika CAD-program.


Belker skrev:.stl är redan tesselerade modeller. De är mao låsta för vidare redigering, lite förenklat. Som skillnaden mellan word och pdf, typ. Det är dessutom ett filformat som är på väg bort. Se till att jobba med editerbara format, t.ex stp.

OK!
Kan vara så att om en .stl-fil är sparad i Blender kan man redigera den igen men inte i andra program.
Intressant att .stl är på väg bort, hade inte en aning om det. Men än så länge så använder väldigt många just .stl.

Skall titta på stp!


.stp är väl samma sak som en .STEP fil.

Det finns väl även .igs eller .IGES. Jag vet inte riktigt vad som skiljer .STEP kontra .IGES

Jag har för mig att STEP filer är de mest redigerbara, men förr om åren har sådana filer inte varit helt kompatibla mellan olika program.

Stora program är exempelvis pro/Engineer (nu PTC Creo) och SolidWorks, där SolidWorks har tagit stor del av hela professionella marknaden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav Tell » 2023-10-16 15:20

Belker skrev:.stl är redan tesselerade modeller. De är mao låsta för vidare redigering, lite förenklat. Som skillnaden mellan word och pdf, typ. Det är dessutom ett filformat som är på väg bort. Se till att jobba med editerbara format, t.ex stp.

Låst är att ta i, dom går fortfarande att jobba med. Största problemet är ju att dom tenderar att vara triangulerade, men det går ändå mycket att bygga vidare på, göra om, skala etc, har gjort det själv en del. Men såklart är grundfilerna alltid bättre, men problemet där är väl att alla program har lite sina egna sätt att jobba, så något universiellt format finns inte.
Det som finns väl väl dock .obj, .fbx, alembic (.abc) .3mf som dom mest standariserade formaten i 3D-världen, men det är fortfarande egentligen bara ren rådata som beskriver var o hur vertices är placerade o hur dom sitter ihop med varandra, med eventuell annan vertex-data, animation per fram o kanske shaderdata. Men när det kommer till just modeller som inte är helt "färdigbakade" som är det intressanta i det här fallet så är man låst till dom olika programmens egna filformat o system att bygga modeller.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-10-16 18:37

Intressant fakta som kommer fram!
De flesta nerladdningsbara filerna är av formatet .stl, därav min fråga. Jag började undra därför en .stl-fil som fungerar bra i Blender fungerar inte alls i Fusion 360.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: 3D-program, utskrift och erfarenheter

Inläggav xmag » 2023-10-28 18:03

Börjar komma framåt nu i Blender. Förstår nu varför det är populärt, kommer man bara över den första höga tröskeln uppskattar man programmet. Dock, flera höga trösklar återstår men jag gnolar på..
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster