Kraniet skrev:Kul!
Jag köpte också en skrivare häromveckan. Lite mer budget men ser väldigt lik ut. Till och med förpackad likadant.
Sovol SV06 heter den och kostar 4000. Jag ville ha den lite större byggvolymen och möjlighet att skriva ut i 300 grader så jag kan skriva ut delar till min bilmotor (högtemp plaster med kolfiber) och denna apparat bjöd på dessa egenskaper till det priset.
Men köpa billigt kan ju kosta dyrt så vi får väl se om det va klokt.
Nu ska jag bara lära mig rita upp insugsplenum i 3D i Fusion360...

Billigt är ju en klar fördel. Min maskin kallas också för "billig" trots att den är dyrare än din. En direkt jämförelse med maskinerna utan att säga något om hur de presterar (då får jag nog ha båda maskinerna hemma) är att min maskin har förstärkningsstag för "tornet" och allt är gjort i metall i min maskin. Om det är fördel eller nackdel vet jag inte.
Min har också en touchskärm. Om skillnaderna motiverar priset kanske är en smakfråga.
Jag valde just den jag valde för att den kan skriva ut stora föremål men också för att den kan skriva ut mjuka föremål som exempelvis däck till modellbilar. Det skall tydligen vara svårt att skriva ut mjuka föremål men min maskin klarar det. Hur det är med din maskin vet jag inte men den klarar det säkert också.
När jag ändå är igång kan jag visa två nya utskrifter jag gjort som kan betraktas som testutskrifter även om jag tänker använda resultatet:

- 20230430_091709.jpg (883.12 KiB) Visad 941 gånger

- 20230430_091719.jpg (744.74 KiB) Visad 941 gånger
Testet denna gång gick ut på att stänga av maskinen och starta den igen efter en timma. Jag gjorde det för den svarta delen (däcket) och näst sista lagret. När jag återstartade den började den skriva där den slutat men det syns lite skillnad. Om den skulle stanna mitt i skulle antagligen skillnaden skrivas över.
Märk väl att däcket är vanligt filament och inte av gummiaktig filament som jag egentligen skall använda till däck.
Mellan ekrar fanns inga trådar alls som jag sett det kan bli ibland. Ekrarna skrevs inte ut "i luften" utan skrivaren skrev först ut stöd upp till ekrarna med brytpunkter så att det är lätt att få bort. På detta stöd skrevs sedan ekrarna ut.
Däcken har inget inre stöd, jag valde bort det. Det var intressant att se hur skrivaren skrev ut sista däcksidan (de låg ner) utan stöd underifrån. Den skriver ju i luften då. Men döm om min förvåning när den började skriva ut trådar kors och tvärs från ena sidan till andra och på så vis byggde upp ett stöd. På det stödet skrev den sedan ut däcksidan som blev helt plan.
Mellan däcken dobbar skrev den ut stöd som jag bara brutit av och tagit bort. Det syns. Där kan behövas lit slipning för ett fullgott resultat.
Det är märkligt med foton, man ser tydligare på fotot än i verkligheten. Jag ser nästan inga spår alls av utskriften i verkligheten men på fotona kan man se det. Hjulet ser alltså bättre ut när man håller den i handen.
Hjulet har måtten 140 x 45 mm totalt, alltså inklusive däck (i skala 1/6 motsvarar det 22 tums fälgar).