Neurochrome Modulus-86

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav sammel » 2023-07-12 17:51

Det ser ju väldigt fin ut :)
Senast redigerad av sammel 2023-07-12 18:03, redigerad totalt 1 gång.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-12 17:53

sammel skrev:Det ser ju väldigt fit ut :)

9,3 kg!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav sammel » 2023-07-12 18:05

solhaga skrev:
sammel skrev:Det ser ju väldigt fit ut :)

9,3 kg!


Det är inte att leka med, menade fin, inte fit vet inte vad det betyder :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-15 23:55

Jag skulle nog ha valt bara ett par kablar på utgången och byglat på kontakten. Ser ingen fördel med två par.

På vänstra kanalen så går lågnivån inuti/mellan ut-paren, inte helt lyckat.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-16 00:19

Michael skrev:Jag skulle nog ha valt bara ett par kablar på utgången och byglat på kontakten. Ser ingen fördel med två par.

På vänstra kanalen så går lågnivån inuti/mellan ut-paren, inte helt lyckat.

//Michael

Tja, det är väl en fråga om tycke och smak.

Ojdå, då skall jag ändra så att det blir likadant på den högra kanalen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-16 11:05

:lol: hoppas det var ett skämt, eller felskrivning (kanske ett ord saknas eller ihop blandning av vänster höger).

Trixet är hur tvinningen görs för att bli bra när det är fyra ledare (men inte så viktigt). På ena sidan så har du tvinnat två par (inte fyrfläta). Då blir det lite viktigt vilka pinnar som används i sladden och i högtalaren. För att tvinningen skall göra nytta. Annars kan det bli så att plus går i ena paret och minus i andra paret. ...och då skulle det i vänsterkanal bli så att lågnivå kabeln ligger inne i en loop av denna ström, som skulle kunna ge upphov till lite störström.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-16 13:55

Michael skrev:Trixet är hur tvinningen görs för att bli bra när det är fyra ledare (men inte så viktigt). På ena sidan så har du tvinnat två par (inte fyrfläta). Då blir det lite viktigt vilka pinnar som används i sladden och i högtalaren. För att tvinningen skall göra nytta. Annars kan det bli så att plus går i ena paret och minus i andra paret. ...och då skulle det i vänsterkanal bli så att lågnivå kabeln ligger inne i en loop av denna ström, som skulle kunna ge upphov till lite störström.

//Michael

Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-16 18:22

Äntligen är alla fem dubbelstegen färdiga:
Bild

Nu återstår att göra en grundligare test av insignalskablaget samt tillverka tio stycken av resultatet.
I jämförelse med speakonkontakterna för högtalarna/utgångarna, så känns XLR-donen verkligen uråldriga.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-16 19:51

Tjusigt :)

solhaga skrev:Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.
Men man vet ju aldrig hur man kanske kopplar i framtiden. Eventuellt löds en högtalarkabel med bara två ledare, med bara två av stiften anslutna. Då kanske man tar fel på en av pinnarna, ty de båda plus är inte helt lika (liksom de båda minus). (jag kanske bör notera att detta inte är en stor sak, men små detaljer kan även beaktas ibland även om de i praktiken inte innebär något)

Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låd delar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-16 20:05

Michael skrev:Tjusigt :)
//Michael

Tack!

Michael skrev:
solhaga skrev:Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.
Men man vet ju aldrig hur man kanske kopplar i framtiden. Eventuellt löds en högtalarkabel med bara två ledare, med bara två av stiften anslutna. Då kanske man tar fel på en av pinnarna, ty de båda plus är inte helt lika (liksom de båda minus). (jag kanske bör notera att detta inte är en stor sak, men små detaljer kan även beaktas ibland även om de i praktiken inte innebär något)
//Michael

Det spelar ingen roll, så länge man kopplar plus och minus rätt.


Michael skrev:Tjusigt :)
Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låd delar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.

//Michael

Jag har lagt en tråd från ena XLR-kontaktens monteringsskruv till en av lockets skruvar.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-17 12:36

solhaga skrev:
Michael skrev:Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låddelar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.

//Michael

Jag har lagt en tråd från ena XLR-kontaktens monteringsskruv till en av lockets skruvar.


Som så här:
Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-18 18:28

Det blev inte så farligt trångt:
Bild

Jag testade kablage och slutsteg ett efter ett med en brusloop för att säkerställa att allt var rätt inkopplat.
När jag sedan satte mig för att börja lyssna på hela anläggningen, så blev jag alldeles förskräckt; hörbart brum!

Efter det att den första paniken lagt sig, noterade jag att brummet försvann så snart DAC:en blev aktiv.
När musikstycket var slut var det helt brumfritt, tills DAC:en efter några sekunder blev inaktiv; displayen visar inte någon källa.
Pausar jag ett musikstycke så att displayen fortfarande visar källdata, så förblir det tyst och brumfritt.

Jag antar att DAC:en lämnar dess utgångar helt öppna, antagligen via relän. Samma sak om DAC:en är avstängd.
Detta är inte något jag har märkt med tidigare slutsteg, så jag tillskriver det Modulus-86s differentialingångar.

Nåväl, med anläggningen komplett med dator och DAC:
Bild

tar jag farväl av ljudbyggandet för att bara lyssna på musik:
Bild

Sedan är det dags för min nya leksak, ersättaren för min gamla Prusa i3 Mk3:
Bild
Den har väntat på mig i snart två veckor.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-18 23:48

Vad har du kopplat stegen till på bilden? Verkar inte vara dac'en, utan nån rca kabel hona.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-19 00:23

RCA Y-koppling för subbasarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-19 10:36

Aha - inte helt bra, men de är väl inte så långa.
Så är slutstegen: 2x sub, bas, mid-amt, diskant-amt.

Det där brummet du skrev om. Är det i alla kanaler, eller bara subbarna?

Edit: Hur blev det med strömförbrukningen, jämfört med gamla? För det var väl en anledning till nybygget.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-19 11:28

Michael skrev:Så är slutstegen: 2x sub, bas, mid-amt, diskant-amt?



Ja.


Det där brummet du skrev om. Är det i alla kanaler, eller bara subbarna?



Alla.


Edit: Hur blev det med strömförbrukningen, jämfört med gamla? För det var väl en anledning till nybygget?



Ej mätbart vid ingen signal in.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-19 13:03

Tänkte lite på brummet och kom på att det kan va en bieffekt av semibalancerad kabel, om det finns lite jordströmmar. För om DACen släpper utsignalen helt fri. Så kommer slutsteget se kabeln (spänningsfallet i jordledaren/skärmen). Detta då minus ser i jord i käll-änden av kabeln, medans plussen ser jorden i slutsteget (via nåt motstånd).

Sitter dac-nätdelen och datorn i samma 230-uttag som slutstegen?

Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-19 17:12

Michael skrev:Tänkte lite på brummet och kom på att det kan va en bieffekt av semibalancerad kabel, om det finns lite jordströmmar. För om DACen släpper utsignalen helt fri. Så kommer slutsteget se kabeln (spänningsfallet i jordledaren/skärmen). Detta då minus ser i jord i käll-änden av kabeln, medans plussen ser jorden i slutsteget (via nåt motstånd).
//Michael

Nej, brummet finns där med icke ansluten kabel.

Michael skrev:Sitter dac-nätdelen och datorn i samma 230-uttag som slutstegen?

Ja, men det kan näppeligen vara anledningen eftersom brummet även finns där med icke ansluten kabel.

Michael skrev:Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?

Nej! Jag vill inte ha några jordloopar.


Jag är i kontakt med konstruktören Tom om detta, kanske kan han hitta en lösning som är "icke-invasiv".

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-20 15:18

Toms förslag om att kortsluta ett motstånd (R13) hjälpte inte.

Läste genom designdokumentationen igen, och där står faktiskt att XLR-kontaktens pinne 1 rekommenderas att anslutas till chassit.

Och då försvann brummet vid oansluten ingång!

Men vid kontroll av att detta inte påverkar mätresultaten, fann jag att distorsionen går upp under 3 kHz med så mycket som 10 dB:
Bild
1: Omodifierat,
2: Kortsluten R13,
3: R13 2M2 och XLR pinne 1 till chassi,
4: R13 kortslutet och XLR pinne 1 till chassit.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-21 00:56

Med hjälp av manuella mätningar med REWs RTA och inte de svep jag har använt innan,
ser jag att de ökade distorsionnivåerna under 3 kHz ovan härör från att mätdatorn driver upp bruset när XLR-kontaktens pinne 1 kopplas till chassijord.

Så humproblemet är borta.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-21 10:16

solhaga skrev:
Michael skrev:Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?

Nej! Jag vill inte ha några jordloopar.
Oj oj, ha flytande steg (i förhållande till lådan) är nog inte så bra. Detta skrev vi om tidigare. Då jag rekommenderade 100 ohm vid xlr kontakt till chassie, med tillhörande konding (för att dra ner hf skräp till lådan direkt och inte in i lådan). Någon annan tyckte hård koppling var bättre.

Nu i ditt fall så har du två XLR. Då får du tyvärr en jordloop i lådan, om båda xlr kopplas hårt till chassit. Men det kanske inte skadar så mycket. Förhoppningsvis så går den strömmen en kort väg på mönsterkortet och inte in bland det känsliga. Ett par 100-ohmare skulle dock göra den vägen svagare.

Nu har du ju diff-ingång, så ljudet skall inte påverkas av dessa jordströmmar.

PS. Det är bland annat p.g.a. detta som mono-steg är trevliga. Mycket enklare undvika jordloopar.

- Bra att det löste sig!

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-21 10:23

Vilken pinne på XLR-kontakten avser du?
Vilket kapacitansvärde på kondensatorn rekommenderar du?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-21 15:04

XLR pinne 1.
Ungefär 10nF. Jag har visst använt 4,7nF i ett steg. Hittade att någon rekommenderade 22nF.

men...

Vad är R13 för något motstånd, var sitter det?
Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mösterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet). Skulle gått att mäta på ett oanslutet mösterkort. Du skulle kunna mäta på ett slutsteg när det är avstängt och utan xlr kablage anslutet. Mellan chassi och nätdels GND (resistansmät med multimeter).

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav pLudio » 2023-07-21 15:42

Michael skrev:Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mösterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet).

Från Toms byggvideo om det hjälper:
Modulus-86.png
Modulus-86.png (361.22 KiB) Visad 2890 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-21 16:03

Nä, hjälpte inte. Det är avsaknaden av 'thermal relief' på GND vid lågnivå ingången som får mig att undra. Är det bara ett smart sätt hur ledarna är dragna (för att hålla borta eventuell ström däri från känsliga områden) eller går den via nån komponent och sedan till övrig GND.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-21 21:21

Michael skrev:XLR pinne 1.
Ungefär 10nF. Jag har visst använt 4,7nF i ett steg. Hittade att någon rekommenderade 22nF.
l

Ok, och då skall kondensatorn sitta parallellt med motståndet?

Michael skrev:Vad är R13 för något motstånd, var sitter det?l

R13s resistansvärde är 2M2 ohm. Jag har inte gjort någon bakåtannotering.


Michael skrev:Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mönsterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet). Skulle gått att mäta på ett oanslutet mösterkort. Du skulle kunna mäta på ett slutsteg när det är avstängt och utan xlr kablage anslutet. Mellan chassi och nätdels GND (resistansmät med multimeter).
//Michael

Min DMM visar noll ohm.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Michael » 2023-07-21 23:20

solhaga skrev:Ok, och då skall kondensatorn sitta parallellt med motståndet?
Ja

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-22 13:35

Jag satte 220 ohm på en av XLR-kontakterna mellan pinne 1 och XLR-kontaktens chassipinne.
Det avhjälpte både brumproblemet och de något sämre mätresultaten vid kortsluten pinne 1 till chassipinnen.
Detta gäller båda kanalerna, så ett motstånd gör ingen jordloop.
Jag testade även en kondensator på 100 nF, huruvida det sänker eventuella hf-störningar vet jag ej.

Bild
1: XLR pinne 1 öppen,
2: XLR pinne 1 till XLR chassipinne,
3: XLR pinne 1 via motstånd 220 ohm till XLR chassiepinne
4: XLR pinne 1 via motstånd 220 ohm parallellt med kondensator 100 nF till XLR chassiepinne
5: Den andra kanalen med XLR pinne 1 öppen.

Som synes ligger graf 2, något ljusare blå/indigo, högre än alla de andra.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2393
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-07-22 19:54

Med alla stegs XLR-kontakters pinne 1 och chassipinne ihopkopplade via ett 220 ohms motstånd och ihopkopplad med DAC och dator, hörs fortfarande ett i mitt tycke för högt brum.

Den högre distorsionsnivån för graf 2 ovan förfaller vara mätartefakter; när jag mäter distorsionen manuellt med hjälp av REWs RTA, så ser jag inte några förhöjda nivåer.

Så bort med motstånden och koppla pinne 1 och chassikontakten via ett komponentben.

Med alla stegs XLR-kontakters pinne 1 och chassipinne så ihopkopplade och med DAC och dator inkopplade hörs i praktiken inget brum.

Friden sänker sig över Solhaga...

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster