Neurochrome Modulus-86

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-03 01:07

Enligt Neurochrome/Specifications så skall de vara det.

Mina mätningar ovan är gjorda på just Bells kort från Chipamp.
Om ett par veckor så vet vi svaret (så långt/lågt nu min EMU0204 kan detektera.)

Det kan ju vara svårt att få tag på LM3886:or.
Ett alternativ är att då köpa Neurochromes Modulus-8 Stereo Kit.
Om du inte använder SMPS, så behöver du ett kraftkort, om du nu inte har Carlos kort från Chipamp.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Gainclown?

Inläggav Kraniet » 2023-05-03 08:39

Jag har ett färdigbyggt kort med dubbla 3886 från Douk Audio. Med kontaktperson Liu Chenxi som i Room 1329, WangCheng Building, Longhua street, Longhua new distric, Shenzhen, Guandong, China :D
Aldrig gjort nåt med det så vet inte om det funkar. Ser dock prydligt och fint ut och den medföljande specifikationen är på tyska vilken ju borgar för kvalitet.
Bilagor
LM3886 stereo china.jpg
LM3886 stereo china.jpg (207.24 KiB) Visad 2102 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gainclown?

Inläggav Michael » 2023-05-03 19:03

solhaga skrev:Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Vad skulle det ha för inverkan?
Nej. Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord. Detta inne i RCA kontakten (signalkällan).
Det är väl stör undertryckningen som blir bättre. Kan väl kanske säga att jag själv aldrig kopplat så (ännu), men det uppmuntras av flera här på forumet. Den som lyssnar på signalen kommer att se 200 ohm på både plus-signalen och minus-signalen. De båda skall likna varandra och gå väldigt tight ihop, tvinnat i skärmad kabel.

Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

För att undvika loop via alla skyddsjordar och dac. Så skulle jag nog göra som brukligt att låta signaljord i slutsteget inte sitta hårt till chassiejord. Utan ett 100 ohms motstånd vid XLR kontakten (mellan chassie och xlr-jord). Parallellt brukar man sätta en liten konding.

PS. Nu ser jag nåt. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på var GND ingången går på pcb't. Det är inga synliga ledare till jordplanet (så som nätdel-gnd och output-gnd har).

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Gainclown?

Inläggav pLudio » 2023-05-03 19:50

Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).

https://www.hypex.nl/media/c8/3d/26/164 ... oblems.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-03 20:06

Michael skrev:
solhaga skrev:Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Vad skulle det ha för inverkan?
Nej. Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord. Detta inne i RCA kontakten (signalkällan).
Det är väl stör undertryckningen som blir bättre. Kan väl kanske säga att jag själv aldrig kopplat så (ännu), men det uppmuntras av flera här på forumet. Den som lyssnar på signalen kommer att se 200 ohm på både plus-signalen och minus-signalen. De båda skall likna varandra och gå väldigt tight ihop, tvinnat i skärmad kabel.

Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

För att undvika loop via alla skyddsjordar och dac. Så skulle jag nog göra som brukligt att låta signaljord i slutsteget inte sitta hårt till chassiejord. Utan ett 100 ohms motstånd vid XLR kontakten (mellan chassie och xlr-jord). Parallellt brukar man sätta en liten konding.

PS. Nu ser jag nåt. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på var GND ingången går på pcb't. Det är inga synliga ledare till jordplanet (så som nätdel-gnd och output-gnd har).

//Michael


Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.

Modulus-86s mönsterkort är fyrlagers.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gainclown?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-03 20:28

Verkar funnits en E38 med mini-XLR på beställning.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Gainclown?

Inläggav pLudio » 2023-05-03 20:47

Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gainclown?

Inläggav Michael » 2023-05-03 23:40

pLudio skrev:
Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).

https://www.hypex.nl/media/c8/3d/26/164 ... oblems.pdf
Jo jag kan förstå det finns olika skolor, men jag står fast vid det jag skrev och får delvis medhåll i dokumentet du länkade till.


solhaga skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
Jo det gör det. Om du köper/bygger rätt kabel.

solhaga skrev:På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.
Bland annat därav mitt tips (som ifrågasattes ovan).


pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
Ja, men nej - om mitt förslag görs. Om det bara skulle vara en modul, så kan det göras så. Nu skulle han ha två moduler och då blir det en jordloop internt i lådan, som kan undvikas med mitt tips. Notera dock att även om det kopplas med en jordloop, så kommer den loop inte ingå i signaljorden och således inte ge brum. Så inget stort problem med den loopen, men bra ändå undvika.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-03 23:53

RogerGustavsson skrev:Verkar funnits en E38 med mini-XLR på beställning.

Japp, jag har kollat i DAC:en om det finns förberett på mönsterkortet.
Men har inte hittat något.
Letar man på nätet om E38-moddning så kan man hamna här.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 00:02

Michael skrev:
pLudio skrev:
Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).

https://www.hypex.nl/media/c8/3d/26/164 ... oblems.pdf
Jo jag kan förstå det finns olika skolor, men jag står fast vid det jag skrev och får delvis medhåll i dokumentet du länkade till.


solhaga skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
Jo det gör det. Om du köper/bygger rätt kabel.

solhaga skrev:På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.
Bland annat därav mitt tips (som ifrågasattes ovan).


pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
Ja, men nej - om mitt förslag görs. Om det bara skulle vara en modul, så kan det göras så. Nu skulle han ha två moduler och då blir det en jordloop internt i lådan, som kan undvikas med mitt tips. Notera dock att även om det kopplas med en jordloop, så kommer den loop inte ingå i signaljorden och således inte ge brum. Så inget stort problem med den loopen, men bra ändå undvika.

//Michael

Det låter väldigt kompliserat.
Jag tar tjuren vid hornen om problem upp står.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Gainclown?

Inläggav pLudio » 2023-05-04 00:26

solhaga skrev:Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?

Signaljorden i RCA får agera minusledare och kommer inverteras och summeras med plusledaren vilket ger dig common-mode rejection fastän det kommer från RCA, men summeringen ger dig bara halva spänningen jämfört med en XLR-källa.

Som Michael skriver behöver du bygga rätt typ av kabel (många köpekablar är felaktiga) med två ledare plus skärm, som i en XLR->XLR kabel. Se PDF:en jag länkade även för kabeln.

Det RCA-kablar saknar är en skärm mellan apparaternas chassin som inte är en del av signalkedjan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 01:13

pLudio skrev:
solhaga skrev:Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?

Signaljorden i RCA får agera minusledare och kommer inverteras och summeras med plusledaren vilket ger dig common-mode rejection fastän det kommer från RCA, men summeringen ger dig bara halva spänningen jämfört med en XLR-källa.

Som Michael skriver behöver du bygga rätt typ av kabel (många köpekablar är felaktiga) med två ledare plus skärm, som i en XLR->XLR kabel. Se PDF:en jag länkade även för kabeln.

Det RCA-kablar saknar är en skärm mellan apparaternas chassin som inte är en del av signalkedjan.


Tack; det är lättare att förstå med rätt kontext.
Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.

Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Men även att använda en specialkrets såsom LME49724 eller OPA1632 skulle kräva en hel del kringkomponenter:
Bild
Inget man bygger upp på ett experimentkort direkt.

Så här ser Neurochromes försteg ut.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Gainclown?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 07:38

Jag tror jag har en livstidsförbrukning av DRV134

https://www.ti.com/product/DRV134

Den har det mesta inbyggt. Avkopplingskondingar klarar du dig inte utan :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Gainclown?

Inläggav pLudio » 2023-05-04 08:32

solhaga skrev:Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.

Den ultimata(?) kabeln (punkt 4.5) har ett RC-nätverk (100nF, 100 ohm) som man oftast inte behöver och varken Neurochrome eller Benchmark bryr sig om det. Kabeln med 200 ohm har jag nog missat.

AES48 som nämns av Bruno; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 08:50

Så här ser ett single end till differentiellt-steg ut i min värld:
Bild
IC1 är i mitt fall LM4562, samma typ som sitter i DAC:en och Modulus-86.
R2 och R3 är 10 kohm, 0.1%. R1 är 10 kohm 1 %.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gainclown?

Inläggav Michael » 2023-05-04 08:59

solhaga skrev:Det låter väldigt kompliserat.
Då har du nog missuppfattat något. Handlar om att dra ledare 'rätt' i lådan och koppla kabeln rätt med rätt kabel. Skippa motståndet, om det blir komplicerat eller svårt få plats med.

solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.

PS. En skiss skulle kanske hjälpa och ge mer info än skrift i denna tråd. Kabel skiss finns via länken "Neurochrome" som pLudio postade. Så som jag tänkt inne i slutsteget, vore ju också snyggt med skiss eller whiteboard :) men men, jag tror du reder ut det. Du har ju byggt mycket mycket mer komplicerade grejer än detta.

PS2. Jag kanske kan röra till det ännu mera... genom att invertera ingången på ena modulen (skifta +/- ). Så kan du köra bryggat, genom att bara koppla in högtalaren annorlunda (inga switchar eller så för att växla mellan bryggat/obryggat). Notera dock att jag tror inte dessa moduler tycker om låga impedanser så bra. Så du har nog ingen nytta av detta.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gainclown?

Inläggav Michael » 2023-05-04 09:02

solhaga skrev:Så här ser ett single end till differentiellt-steg ut i min värld:
Ja, så kan det se ut. Spana även in DRV134, så ser du en lite annorlunda koppling.

//Michael

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 09:06

pLudio skrev:
solhaga skrev:Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.

Den ultimata(?) kabeln (punkt 4.5) har ett RC-nätverk (100nF, 100 ohm) som man oftast inte behöver och varken Neurochrome eller Benchmark bryr sig om det. Kabeln med 200 ohm har jag nog missat.

AES48 som nämns av Bruno; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf


Ja, så här ser Neurochromes förslag, tack för den öppna länken:
Bild

Michael skrev:Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord.

Så om jag förstår dig rätt, så skall 200 ohmsmotståndet sitta mellan de två gröna prickarna till vänster?
Detta för att de differentiella ingångarna på Modulus-86 skall samma ha källimpedans.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 09:16

Michael skrev:
solhaga skrev:Det låter väldigt kompliserat.
Då har du nog missuppfattat något. Handlar om att dra ledare 'rätt' i lådan och koppla kabeln rätt med rätt kabel. Skippa motståndet, om det blir komplicerat eller svårt få plats med.

solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.

PS. En skiss skulle kanske hjälpa och ge mer info än skrift i denna tråd. Kabel skiss finns via länken "Neurochrome" som pLudio postade. Så som jag tänkt inne i slutsteget, vore ju också snyggt med skiss eller whiteboard :) men men, jag tror du reder ut det. Du har ju byggt mycket mycket mer komplicerade grejer än detta.

PS2. Jag kanske kan röra till det ännu mera... genom att invertera ingången på ena modulen (skifta +/- ). Så kan du köra bryggat, genom att bara koppla in högtalaren annorlunda (inga switchar eller så för att växla mellan bryggat/obryggat). Notera dock att jag tror inte dessa moduler tycker om låga impedanser så bra. Så du har nog ingen nytta av detta.

//Michael


Ja, jag tror att vi har bottnat detta.
Mycket av förvirringen beror nog på att vi har olika definitioner; jag tenderar att vara mer bokstavstrogen.

Att få till ett bryggat steg är enkelt, men 50 W i 8 ohm räcker för mig. Annars så finns ju Modulus-286.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 09:24

pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?

Så här är instruktionen:
Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gainclown?

Inläggav Michael » 2023-05-04 09:40

solhaga skrev:Så om jag förstår dig rätt, så skall 200 ohmsmotståndet sitta mellan de två gröna prickarna till vänster?
Ja

solhaga skrev:Så här är instruktionen:
Här var mitt tips att inte ha den korta grön ledaren mellan skärm och xlr+låda. Utan istället dra xlr1 till nätdelens noll-stjärna. Plus att koppla 100ohm/100nF mellan chassie och xlr1. (förtydligande, när du har två slutsteg, en nätdel och en xlr kontakt i en låda)

PS. Jag säger inte att det är hel-fel att koppla enligt bild (och som pLudio skrev) i detta fall. Men jag skulle nog inte gjort så.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Gainclown?

Inläggav pLudio » 2023-05-04 12:14

Michael skrev:
solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.

Modulus-86 Input Sensitivity 1.8 V RMS, så du klarar dig bra med RCA/"halv XLR".
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Gainclown?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 13:01

Ah, ser nu att ADCn har differentiella ingångar som flyter på Vcom. Det betyder att du behöver en OPA1632 eller motsvarande koppling med diskreta OP som i databladet för ADCn (bild 44)
(det har med hur delta sigma modulatorn är uppbyggd)

Det går inte att tricksa med kablarna, det måste vara en äkta differentiell signal som flyter på Vcom eller motsvarande spänning.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 14:05

Jag har ingen ADC, det var bara exempel på en OPA1632-tillämpning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Gainclown?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 14:22

Så det är ok att de två differentiella signalerna svänger runt COM, inte runt en offsetspänning?

Dvs samma som ditt exempel med LM4562/TL072?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 14:27

Finns det någon reell risk att det flyter iväg?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Gainclown?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 14:30

Inte med din koppling eller en DRV134 om man har en bra jord.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 17:47

Det finns ett enkelt sätt att testa single end eller balanserat utan att bygga någon konverterare, REW har ju möjlighet att invertera den andra utgången på EMU0204:

Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gainclown?

Inläggav solhaga » 2023-05-04 18:18

Här är EMU0204 loopad, Java-drivrutiner:
Bild
ASIO-drivrutiner:
Bild
Jag antar att Windows "lägger sig i" mer i Java-fallet.

Så något borde jag kunna detektera från Modulus-86

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gainclown?

Inläggav Michael » 2023-05-04 20:03

Ja, du får högre effekt. ...men vill du verkligen ha högre effekt än vad den klarar av? Den kommer klippa. Vill du ha klippning så fixa det digitalt istället.

solhaga skrev:Finns det någon reell risk att det flyter iväg?
Om du inte ansluter jorden mellan DAC och slutsteg, ja. Okey, extra vilt kan det ju vara att köra med jord via skyddsjord - men helgalet och risk pajja allt. Gör inte saken mer komplicerad. Koppla rätt och njut av musik.

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster