DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + termosta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

slasktratt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2022-09-29

DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + termosta

Inläggav slasktratt » 2023-04-29 14:08

Halloj gott folk!

Jag har startat ett litet trevligt DIY projekt där jag ska förbättra ventilationen från mina två bänkar som jag har hemmabio + hifi i (två st. olika bänkar).

Till detta har jag köpt en termostat som har ström in, ström ut och en termostat-"sond" ? som mäter temp.
sen programmerar jag termostaten så att ström skickas ut (till fläkt) när sonden känner av en viss temp, t.ex.60 grader.
20230429_135816 (Large).jpg
20230429_135816 (Large).jpg (273.52 KiB) Visad 757 gånger


Det jag har fastnat på är vart jag kopplar in ström(live) + jord (earth) i en 4-pin PWM fläkt connector?
Det hade ju varit oerhört mycket simplare om de små kablarna faktiskt var färgkodade, t.ex. Gul och Svart, men nu är alla 4 svarta(jag behöver bara 2 för ström).
20230429_135755 (Large).jpg
20230429_135755 (Large).jpg (216.02 KiB) Visad 757 gånger

20230429_135726.jpg
fläkt
20230429_135726.jpg (1.7 MiB) Visad 757 gånger


All hjälp mottaget tacksamt!!!

Glad valborg!!


Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav Glebster » 2023-04-29 20:17

Varför styrning istället för att bara dra igång den när tex förstärkaren startar?

slasktratt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2022-09-29

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav slasktratt » 2023-04-29 20:22

Calleberg skrev:https://faqs.noctua.at/support/solutions/articles/101000081757-what-pin-configuration-do-noctua-fans-use-


TACK!! hur kunde jag ha missat det här? jag googlade sönder hela google? klassiskt att inte kolla källan...

:)

slasktratt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2022-09-29

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav slasktratt » 2023-04-29 20:24

Glebster skrev:Varför styrning istället för att bara dra igång den när tex förstärkaren startar?


Det är en bra fråga!

1. Kul med DIY projekt
2. Jag lever i en förhoppning om att fläkten kommer hålla längre om den bara jobbar när det verkligen behövs.
3. läs punkt 1 :D :D :D

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav pLudio » 2023-04-29 21:00

Kör den på lägsta varvtalet så länge den inte "verkligen behövs". Oroa dig inte över livslängden.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-29 22:20

Du bör tänka på att är det Klass AB förstärkare du har i bänken. Då tycker jag att du skall ha termostatstyrd fläkt i bänken. Förstärkaren bör få möjlighet att komma upp i en lämplig arbetstemperatur innan fläkten går igång. Går fläkten hela tiden är risken att förstärkaren aldrig når upp i rätt arbetstemperatur där den låter bäst.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-04-30 22:33

Förstärkaren är dimensionerad för att stå helt fritt och med fritt luftflöde. Man får alltså stabilast arbetstemperaturer med en konstant gående fläkt.

Att starta och stoppa fläkten ger temperaturcykling vilket kan påskynda åldrandet av tex elektrolytkondensarorer.

För varje 100W effektförlust stiger temperaturen i hifimöbeln med 290C per kubikmeter luftflöde.
10 kubikmeter per timme =29C vilket är mycket.
(rumstemp 20C ger 20+29=49C omgivningstemperatur i hifimöbeln)

100 kubikmeter =2,9 grader, vilket är försumbart.

Ett par stora lågvarviga tysta Nocturna borde väl ger övrt 100 kubikmeter per timme?

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-01 12:07

Det är möjligt att du har rätt. Men att det skulle bli stora temperatursvängningar i bänken och elektrolytkondensatorer eller övrig elektronik tar skada för att du använder termostat, där har du fel. Är allt kalibrerat och implementerat korrekt med termostat och fläkt. Kan du uppnå en konstant temperatur om ungefär +-2 ℃ i bänken. Att den marginella temperaturcykeln jämfört med om förstärkaren står i ett rum. Skulle påskynda åldrandet av elektrolytkondensatorer eller övrig elektronik är fel. Förlita mig på en kalkyl som baseras på vilken luftmängd en ny och frisk fläkt klarar av tycker jag personligen är alldeles för osäkert. Två fläktar och en termostat är hur jag löst det om jag ställer in elektronik i ett slutet utrymme. Det är min uppfattning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-01 13:00

Vad har du för hysteres på termostaten?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav peterh » 2023-05-01 17:25

hifi_nirvana skrev:Det är möjligt att du har rätt. Men att det skulle bli stora temperatursvängningar i bänken och elektrolytkondensatorer eller övrig elektronik tar skada för att du använder termostat, där har du fel. Är allt kalibrerat och implementerat korrekt med termostat och fläkt. Kan du uppnå en konstant temperatur om ungefär +-2 ℃ i bänken. Att den marginella temperaturcykeln jämfört med om förstärkaren står i ett rum. Skulle påskynda åldrandet av elektrolytkondensatorer eller övrig elektronik är fel. Förlita mig på en kalkyl som baseras på vilken luftmängd en ny och frisk fläkt klarar av tycker jag personligen är alldeles för osäkert. Två fläktar och en termostat är hur jag löst det om jag ställer in elektronik i ett slutet utrymme. Det är min uppfattning.

Var skulle termostatens givare placeras för att hålla +-2grader genom att sätta på och stänga av fläktarna ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav I-or » 2023-05-01 17:37

Man lär utan problem kunna köra med en strömningshastighet om 2 m/s i praktiken helt ljudlöst med en bra fläkt. Detta motsvarar ett volymflöde om knappt 100 m3 per timme för en 140 mm fläkt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav peterh » 2023-05-01 19:04

I-or skrev:Man lär utan problem kunna köra med en strömningshastighet om 2 m/s i praktiken helt ljudlöst med en bra fläkt. Detta motsvarar ett volymflöde om knappt 100 m3 per timme för en 140 mm fläkt.

Precis. Ett kontenuerligt flöde är enda metoden att undvika temperaturcyklingar. En termostat som agerar övertemperaturlarm och stänger
av förstärkaren kan ha sin plats.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-01 20:09

I-or skrev:Man lär utan problem kunna köra med en strömningshastighet om 2 m/s i praktiken helt ljudlöst med en bra fläkt. Detta motsvarar ett volymflöde om knappt 100 m3 per timme för en 140 mm fläkt.

Bara en liten nyfiken undran. Hur kan du svara så säkert när du varken vet storleken på de två bänkarna eller vilken elektronik han skall ha där. Bäst att jag lägger till att det inte är för att ifrågasätta dig då det skulle jag aldrig göra utan bara nyfiken.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav I-or » 2023-05-02 00:06

Eftersom jag bara har specificerat att det krävs en viss strömningshastighet genom fläkten (som i det här fallet har en aktiv area om ca 120 cm2) för att uppnå volymflödet om 100 m3/h så spelar resten av parametrarna för det termiska systemet ingen roll.

Beroende på luftöppningarna i bänken så får man dra på mer eller mindre kräm på fläkten för att uppnå denna strömningshastighet. Det räcker med ganska små hål för att uppnå det önskade flödet (d.v.s. ca 28 l/s) utan hörbara ljudnivåer. Man kan säkerligen tillåta 3 m/s i öppningarna, vilket ger en area om totalt 93 cm2. Detta får man till via t.ex. ett par springor om en dryg cm. Helst placerar man förstås hålen så att man erhåller en vettig strömning över de varma ytorna, men med ett ordentligt luftflöde blir finsnickeri som detta inte alltför kritiskt.

100 m3/h räcker för att ventilera bort flera hundra watt med marginell temperaturökning och i praktiken klarar man sig antagligen med betydligt lägre flöde. Vi räknar dock konservativt eftersom vi inte känner till exakt hur många apparater som måste kylas.

Fläkten ifråga, Noctua NF-A14, klarar för övrigt ett luftflöde om närmare 140 m3/h på fullt blås. Det föreslagna flödet är alltså ca 70 % av detta, vilket sannolikt är en realistisk gräns för ohörbart fläktbuller.

Noctua specificerar vid fullt blås en ljudtrycksnivå om knappt 25 dBA på ett avstånd om 1 m i ekofritt rum. Detta motsvarar en ljudeffektnivå (Lw) om ca 36 dBA, vilket ger en ljudtrycksnivå om ca 28 dBA i lyssningspositionen i ett någorlunda normalt rum. Som tur är minskar dock fläktbullret ganska ordentligt med hastigheten, varför man kan räkna med i princip ohörbara ca 23 dBA i lyssningspositionen vid 70 % av maxflöde som vi har här. Man måste dock utnyttja Noctuas gummiupphängning för att undvika strukturavstrålat ljud från lådan. Om man vill kan man för övrigt även införa ljuddämpande åtgärder runt fläkten för att pressa ned bullret något ytterligare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: DYI kylning till hifimöbel - chassifläktar noctua + term

Inläggav pontareee » 2023-05-07 19:42

Jag kan rekommendera dessa fläktar för ca 100kr/st med inbyggd temp sensor. Matar de med tolv volt från en väggtrafo och slår av/på med en smart ström plug (nexa/telldus/hue m.m.) och de är knäpptysta.

Fungerar bra för mig att suga ut varmluft från min mediamöbel.

https://www.arctic.de/en/P12-TC/ACFAN00176A

Spec:
https://www.arctic.de/media/95/4a/53/1585043628/Spec_Sheet_P12_TC_EN.pdf


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster