Förförstärkare till Icepower-modul

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav spoz » 2023-04-30 12:43

Jag har tänkt köpa en Icepower 1200AS2 och montera i en låda. I databladet står det att input sensitivity är 5Vp.
input sensitivity.png
input sensitivity.png (6.93 KiB) Visad 430 gånger

5Vp blir 10Vpp eller tänker jag fel? Det låter väldigt högt.
http://www.learningaboutelectronics.com ... oltage.php
Ska man tolka den raden i databladet som att det bara behövs 5Vp om man ska driva en kanal till 100%, dvs 1200W? Jag kommer använda båda kanalerna så då blir maxeffekten per kanal ca hälften.

Ingången på 1200AS2 är balanserad. Det finns exempel i databladet på inkoppling av en balanserad signal eller en single ended.

Om jag har en 0,8V single ended signal från min källa (vad det nu blir, en DSP t ex) så kommer jag behöva ett förstärkarsteg av något slag. Antingen en op amp som ger en single ended signal eller en op amp + THAT1646, en "balanced line driver IC".
Finns det någon fördel med en balanserad signal eller ska jag nöja mig med bara en op amp?

Jag började rita på schema. Skulle en potentiometer för volymkontroll sitta före eller efter op ampen?
Op amp i SOIC8 och passiva komponenter i 0402 passar bra. Om man inte behöver handlöda 100st kort iaf :D
schema.png
schema.png (72.25 KiB) Visad 430 gånger

pcb.png
pcb.png (104.51 KiB) Visad 430 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav Michael » 2023-04-30 15:41

I ditt schema så skulle R1/R2 och R4/R6 vara volympot. Men du hade väl SE källa. Så då kanske en OP + pot + DRV134.

Men vad är källan, eller är den okänd. För det är bättre höja signalnivån i källan, än inne i slutsteget.

PS. Kanske OPA2134 eller LM4562, istället för NE5532.
Edit: Kanske en enda OPA1637 och skippa potten.

//Michael

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav spoz » 2023-04-30 16:03

Ah okej, då ska jag rita om schemat med volympot.

Källan är lite okänd än så länge. Det blir troligtvis någon sorts DSP som t ex ADAU1701. Den ger max 0,8V ut om jag har förstått rätt.

DSP:n ska dela mellan toppar och basar. Basarna kommer drivas av Icepower-modulen. Så som jag har förstått det så har "bättre" klass D, så som Hypex, Icepower, Purifi, i princip "faktiskt.io seal of approval" :D för att driva basar, men kanske inte högre frekvenser än så. Anledningen till att jag valde NE5532 är för att den är långsam och inte vill självsvänga. En snabbare op amp kanske är att rekommendera för högre frekvenser men nu bygger jag ju ett slutsteg för <100Hz :)
Volympoten på slutsteget kommer användas för att ställa nivån en gång endast.

Vad ger en balanserad signal in i Icepower-modulen för fördelar?
Databladet om single end/balanserad insignal:
icepower bal.png
icepower bal.png (88.13 KiB) Visad 400 gånger

icepower se.png
icepower se.png (52.47 KiB) Visad 400 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav Michael » 2023-04-30 16:09

spoz skrev:Vad ger en balanserad signal in i Icepower-modulen för fördelar?
Inget

Edit: Förtydligande; Om vi nu tänker oss att ICE modulen är i sin egna låda och detta extra buffersteg du tänker bygga kommer att placeras i den lådan. Då kan det vara fördel med diff-ingång på denna låda.

//Michael

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav spoz » 2023-04-30 19:06

Tack Michael.

Det skulle vara enormt smidigt att ha det här buffersteget i samma låda som slutsteget. Då kan jag använda "positive/negative auxiliary supply" från slutsteget för att mata positiv och negativ linjärregulator, så slipper jag tänka mer på strömförsörjningen. Då skulle jag t o m kunna ha DSP:n i samma låda.
Men det kanske vore vettigare att ha DSP + buffersteg i en separat låda. Det blir mycket mer jobb med strömförsörjningen bara.

Jag tänker att en klass D förstärkare med switchad nätdel borde stråla en hel del. Å andra sidan är Icepower-modulen (troligtvis) EMC-testad utan låda. Så alla andra apparater i närheten uppfyller samma direktiv och får stråla lika mycket som Icepower-modulen?
Hårklyverier kanske. DSP + buffersteg borde sitta i en egen låda?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav Michael » 2023-04-30 20:49

Jo klass-D switchar ju och har sig, men å andra sidan är DSP också digitala signaler som kan ge störningar. Visst smidigt med alla de i samma låda. Tänka bara till på placering och kabel dragning. Speciellt utgången för högpass delen - eller den kanske inte skall gå där?

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-04-30 20:51

Om slutsteget strålar och kräver en låda av en viss typför att inte störq känslig elektronik, dvs inte buffertsteg och DSP tror jag det står vad som krävs i lådväg, eller?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-04-30 20:52

Michael skrev:Jo klass-D switchar ju och har sig, men å andra sidan är DSP också digitala signaler som kan ge störningar. Visst smidigt med alla de i samma låda. Tänka bara till på placering och kabel dragning. Speciellt utgången för högpass delen - eller den kanske inte skall gå där?

//Michael

DSPn ger nog inte störningar från de digitala signalerna, men en kraftfull CPU kan dra rätt stora strömspikar från matningsspänningen varför avkoppling är a och o samt god layput.

Jag tror slutsteget är värre där.. Det har också en antenn i form av högtalarkabeln.

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Förförstärkare till Icepower-modul

Inläggav spoz » 2023-05-01 17:23

Okej, då blir det separat låda för DSP + buffersteg. Skulle det kunna funka med en mindre låda i slutstegets låda, och använda AUX-matningen från slutsteget?
Det kanske är bättre med en separat låda med egen nätdel men det blir så mycket mer jobb om jag ska bygga en nätdel med trafo som har dubbla sekundärlindningar. Om op ampen ska få +/- matning. Det hade varit trevligt att mata med ett externt nätaggregat men då blir det bara en spänning.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster