Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-02 23:17

Hej!


Funderar på att byta element i följande basgitarr-kombo:

Bild

Nu sitter det ett 15 tums element i en låda på cirka 35 liter. Förstärkaren är i gott skick men högtalaren är känd för att vara av lite sämre kvalitet och troligtvis i för liten låda också.

Jag funderar på att istället använda följande 10-tums element och konvertera lådan till basreflex:

https://eminence.com/collections/bass-guitar/products/legend_ca1059#specifications

Ingen bas under 41 hz (låga e-strängen) behövs egentligen alls och rak frekvensgången behöver heller inte vara någon fördel, så kraven är annorlunda gentemot en vanlig subwoofer eller dylikt.

Element-tillverkarens egna rekommendationer går att finna ovan, då med liten puckel. Jag undrar om det inte är bättre att stämma av vid lägre frekvens. Kommer inte spela på hög volym så tror inte effekttålighet, mekanisk är något problem.

Jag simulerade något mellanting (om man kan säga så) mellan Third-Order Quasi-Butterworth och Super Fourth-Order Boom Box, enligt den här sidan:

http://www.mh-audio.nl/Calculators/BRA.html

Har tyvärr inte tillgång till WinISD då jag inte kör Windows, så jag vet inte hur det blir med Konutslag eller Lufthastighet i port. Dock så verkar det fungera med en port med 10cm diameter och cirka 22 cm längd, något som skulle fungera i nuvarande kabinett, då med porten nedåt (mitt kabinett står på hjul). Med volymen som tas upp av rör och element så skulle jag fortfarande behöva minska volymen på kabinettet något, men det betyder iallafall att jag enkelt skulle kunna använda mig av nuvarande kabinett.

Är jag på rätt väg, eller ute och cyklar?

Läser också om korrektionsfaktor för basreflex, oftast satt till 0.732, fast det kanske är med i beräkningar som ovan? QL är också lite förbryllande, verkar som 7 är ett bra värde att börja på. Sedan när det kommer till pip-resonanser kommer det väl bli svårt att undvika för en högtalare som spelar hörbart upp till 5 kHz? Jag räknade någonstans att första resonansen hamnar runt 700 Hz om jag inte missminner mig.

Tack!
Bilagor
Simulation.png
Simulation.png (504.15 KiB) Visad 484 gånger
Senast redigerad av emil_fh 2023-05-03 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav BellsnWhistles » 2023-05-03 08:39

Jag tycker det ser ut som du använt sajten https://www.micka.de/ snarare än den du länkar till ovan?
En liten varning bara, micka.de är inte alltid korrekt, jag använde den en del förut och ibland/eller under vissa betingelser så blev resultatet helt uppåt väggarna fel.

Generellt så kan det vara bra att dubbelkolla med flera verktyg om man kör online.

WinIsd är ju annars för Windows, eller menar du att du inte använder Windows?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav Kraniet » 2023-05-03 08:50

Det här skiljer sig ju ganska mycket från konventiella högtalare.
I princip är förstärkare, element och låda en del av musikinstrumentet. Så vad som är "bra" går ju inte riktigt att säga.
Olika frekvensgångar kommer ge olika sound och förstärka/dämpa karaktär i gitarren.

Så ang avstämningen så kan det kanske vara intressant att testa ut en massa olika avstämningar för att se vad som ger trevligt sound.

Som kuriosa kan jag nämna den lokala fiolbyggaren som i början tänkte han skulle göra fioler med ett speciellt sound men efter ett tag insåg att kunderna har så olika smak så det spelar egentligen ingen roll hur fiolen låter för det finns alltid nån som gillar det.
Han renoverar också instrument och då kan det ju va lite kinkigare eftersom han inte får förstöra nåt som nån redan gillar. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav Prozac » 2023-05-03 10:58

Om du har parametrar om det nuvarande 15t elementet vore det nog bra att hitta ett element som har liknande parametrar (där det är möjligt) och kanske helst liknande frekvensgång. Men vill du ha nåt helt nytt sound så ligger väl fältet fritt, varför inte bygga in en liten horndiskant när du ändå håller på?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-03 11:36

BellsnWhistles skrev:Jag tycker det ser ut som du använt sajten https://www.micka.de/ snarare än den du länkar till ovan?
En liten varning bara, micka.de är inte alltid korrekt, jag använde den en del förut och ibland/eller under vissa betingelser så blev resultatet helt uppåt väggarna fel.

Generellt så kan det vara bra att dubbelkolla med flera verktyg om man kör online.

WinIsd är ju annars för Windows, eller menar du att du inte använder Windows?


Det stämmer bra, sidan jag länkade till var för att beräkna SBB4 eller QB3 avstämning.

Bra att veta angående mocka.de, ska dubbelkolla med andra verktyg. Det blev fel där, använder INTE Windows skulle det såklart stå, tack.
Senast redigerad av emil_fh 2023-05-03 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-03 11:37

Kraniet skrev:Det här skiljer sig ju ganska mycket från konventiella högtalare.
I princip är förstärkare, element och låda en del av musikinstrumentet. Så vad som är "bra" går ju inte riktigt att säga.
Olika frekvensgångar kommer ge olika sound och förstärka/dämpa karaktär i gitarren.

Så ang avstämningen så kan det kanske vara intressant att testa ut en massa olika avstämningar för att se vad som ger trevligt sound.

Som kuriosa kan jag nämna den lokala fiolbyggaren som i början tänkte han skulle göra fioler med ett speciellt sound men efter ett tag insåg att kunderna har så olika smak så det spelar egentligen ingen roll hur fiolen låter för det finns alltid nån som gillar det.
Han renoverar också instrument och då kan det ju va lite kinkigare eftersom han inte får förstöra nåt som nån redan gillar. :)


Det är ett bra påpekande, ett rör går ju enkelt att byta för att prova olika varianter, dock ingen möjlighet att mäta för tillfället så skulle nog bli rätt anpassat efter nuvarande rum, vilket heller inte vore fel. Undrar om det helt enkelt går att köra på den fulla volymen cirka 35 liter eller om elementet behöver mer dämpning. Lådans volym blir svårare att ändra allt eftersom
Senast redigerad av emil_fh 2023-05-03 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-03 11:47

Prozac skrev:Om du har parametrar om det nuvarande 15t elementet vore det nog bra att hitta ett element som har liknande parametrar (där det är möjligt) och kanske helst liknande frekvensgång. Men vill du ha nåt helt nytt sound så ligger väl fältet fritt, varför inte bygga in en liten horndiskant när du ändå håller på?


Har inte parametrar, kanske kan få tag i från tillverkaren. Har funderat på annat 15 tums element men verkar vara svårt att hitta något som passar bra i den lådvolymen. Horndiskant är ett alternativ. Tanken är att det länkade elementet från Eminence ser ut att fungera bra utan diskant.

Användningsområdet är mest för att spela hemma. Fick tag på kombon begagnat till bra pris. Istället för att byta till en mindre kombo säg Fender Rumble eller separat head+kabinett så tänker jag att det helt enkelt vore roligare att bygga på det själv som en hobby.

Förstärkaren lämnar 100 watt till nuvarande element, med en av två utgångar använda. Med båda utgångarna upp till 180 watt, element ner till 4 Ohm stöds. Jag antar att det båda utgångarna då är parallellkopplade. Det innebär att det vore möjligt att koppla en separat låda till senare också vid behov.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav goat76 » 2023-05-03 14:46

Tror du inte resultatet blir bäst om du bara uppgraderar till ett bättre 15-tums element, eller är det andra som uppnått bra resultat med att gå ner till 10 tum?

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-03 16:39

goat76 skrev:Tror du inte resultatet blir bäst om du bara uppgraderar till ett bättre 15-tums element, eller är det andra som uppnått bra resultat med att gå ner till 10 tum?


Kanske det, men har svårt att hitta något element som ger bra bas i en låda på 35 liter.

Känner inte till någon som kör 1x10, men så länge parametrarna stämmer så borde det ju fungera.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav I-or » 2023-05-03 20:33

Jag tycker att det är en aning märkligt att inte låta alla toner komma fram med ungefär samma styrka. Instrumentet kallas elbas och det bör märkas. Att sätta ett 15"-element i en liten sluten låda ger mycket klen undre mellanbas om man inte korrigerar elektroniskt. För övrigt är det även så att man behöver god verkningsgrad för elbas- och elgitarrförstärkare (alltså hela högtalaren - nomenklaturen är lite annorlunda här), vilket av nödvändighet leder till stora kavitetsvolymer om man även vill kunna producera ordentlig bas ned till ca 40 Hz. Hur som helst tror jag att ett 12"-element i en basreflexlåda som utnyttjar hela volymen om ca 35 l blir den bästa kompromissen i det här fallet.

Det här 12"-elementet (vilket tycks ha tagits ur produktion, men som ändå går att gräva fram i Beymas hemland Spanien) har hög verkningsgrad, hög effekttålighet, goda högfrekvensegenskaper och hyfsat xmax (5 mm) till ett rimligt pris:

https://www.tvnalber.com/bl12lw30n
https://www.madridhifi.com/p/beyma-12lw30n-altavoz-8-oh/

Dessutom är elementet mycket lätt eftersom man har använt sig av en neodymiummagnet (Spec: https://www.supersonic.se/dokument/12LW30N.pdf).

Med en kavitetsvolym om 35 l, en portlängd om 30 cm och 2 portar med en portdiameter om 7 cm blir avstämningsfrekvensen ca 45 Hz, vilket ger en trevlig frekvensgång och en relativt jämn maximal ljudtrycksnivå. Med lite rumsstöd blir nog frekvensgången ganska jämn ned till ca 45 Hz. Om du sätter en liten baffel (platta) vid portöppningarna på insidan av lådan så får du ut ungefär så mycket tryck som i det nedre diagrammet. (Notera att högtalaren svävar omkring i fri rymd i simuleringarna så att ljudtrycksnivåerna blir 6 dB lägre än vid typiska simuleringsförhållanden, d.v.s. halvrymd.) Pipresonanser kommer att uppstå i portarna, men eftersom dessa mynnar nära mitten av lådan i höjdled så exciteras åtminstone den första pipmoden (runt 500 Hz) relativt svagt. En port på vardera sidan om, och direkt invid, elementet blir nog bäst. Högre ordningens moder är sällan något problem i praktiken, men du kan även komplettera med lite dämpmaterial längs väggarna inne i lådan om du vill. För något bättre portturbulensegenskaper så bör du göra en radie om ca 5-10 mm i portmynningarna (både inre och yttre).

elbas1.png
elbas1.png (21.68 KiB) Visad 375 gånger


elbas2.png
elbas2.png (31.65 KiB) Visad 375 gånger



Som synes kommer det förslagna Beyma-elementet att fungera mycket väl i denna låda.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-03 20:59

Det där ser ju verkligen intressant ut I-or. Hade inte kollat längre än Eminence och Celestion. Har bra möjligheter till EQ om det där blir för ”snällt” i övre frekvenser gentemot ett element med mer karaktär så att säga.

30 cm rör ryms inte från frontbaffeln i djupled. Skulle det kanske fungera med böjar på rören? Vid närmare eftertanke är det kanske inte så smart att ha basreflex-rören utmynnande i botten som jag ursprungligen tänkte, avstånd till golvet blir för kort.

Vad ser du för fördel med två rör med 7 cm diameter gentemot ett på 10 cm? Arean skiljer sig inte mycket.

Är inte insatt i pipresonanser, men då vi talar om ett instrument-system snarare än hifi-återgivning kanske de är mindre kritiska att undvika helt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav I-or » 2023-05-03 21:13

Rören är tänkta att monteras vertikalt från botten av lådan. Om du har ca 5 cm avstånd till golvet så kommer det att fungera även om avstämningsfrekvensen kanske faller en hårsmån.

Två rör ger betydligt mindre turbulensproblem i portarna och minskar även kraven på höjd över golvet. Pipresonanserna kommer knappast att störa dig hur som helst, men det kan ändå vara bra att vara lite ingenjörsmässig och inte införa onödiga svagheter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Kabinett för basgitarr, 10 tums basreflex.

Inläggav emil_fh » 2023-05-03 21:23

I-or skrev:Rören är tänkta att monteras vertikalt från botten av lådan. Om du har ca 5 cm avstånd till golvet så kommer det att fungera även om avstämningsfrekvensen faller en aning.

Två rör ger betydligt mindre turbulensproblem i portarna och minskar även kraven på höjd över golvet. Pipresonanserna kommer knappast att störa dig hur som helst, men det kan ändå vara bra att vara lite ingenjörsmässig och inte införa onödiga svagheter.


Jag blev förbryllad då du skrev att portarna mynnar ut nära mitten av lådan samt en port på vardera sidan av elementet, men förstår nu att du troligen syftar på baksidan av porten inuti lådan. Då förstår jag, fortfarande med portarna i botten alltså. Det låter mer praktiskt med dimensionerna i fråga.

Jag ska simulera lite själv, samt mäta lådan mer exakt. Den resterande volymen med element och rör subtraherat blir såklart lite mindre än den fulla lådvolymen. Mycket intressant dock, tack.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster