Hur ska jag implementera aktiv delning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77

Hur ska jag implementera aktiv delning?

Inläggav q77 » 2023-06-25 21:05

Har ett högtalarprojekt som maler i huvudet och jag funderar på om jag med detta ska ta klivet in i aktiv delning. Men, jag vill ha en lösning som är enkel i vardagen. Fit-and-forget.

Vill få ut
- tvåvägs delning
- subwoofer (har dsp i eget steg)
- minst två källor
- enkel fjärrkontroll
- så samlad strömbrytning som möjligt

MiniDSP 2x4 + 2 små klass-D-kort låter som en bra start. Men hur fixar man då hantering av flera källor? Förförstärkare?

Är det en stor fördel att ha in subwoofer (enkel) i samma aktiva delning som högtalare? Eller på något vis använda den dsp som finns i subwooferns steg?

Nyckeln som jag söker är hur jag göra detta familjevänligt. Även för egen del :) Optimalt vill jag ha EN on/off-knapp, volymkontroll och val av källa på en enkel fjärrkontroll. Har funderat på att hitta en enkel programmerbar fjärrkontroll och koda in de olika huvudknapparna från olika fjärrkontroller, så att bara en behövs. När man söker på multifjärrkontroll eller universella fjärrkontroller har de flesta dock 50+ knappar... :|

Så, hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Hur ska jag implementera aktiv delning?

Inläggav Glebster » 2023-06-25 22:32

Lämplig smart-TV med ARC tool,
surroundförstärkare med pre-out, ARC och ljudströmningsmöjlighet tex AirPlay till,
lämplig dsp som även klarar delning (alternativt dator och ljudkort) till,
lämpliga slutsteg till,
högtalare

Kör exakt så själv och funkar mycket bra för hela familjen.

Vad jag inte förstår är om du även tänkt ersätta passiva delningsfilter med aktivt dito.

q77

Re: Hur ska jag implementera aktiv delning?

Inläggav q77 » 2023-06-26 12:59

Ja kanske ska utveckla.

Jag har idag ett relativt avskalat system. En stereoförstärkare med ett antal ingångar och subutgång. Stereohögtalare med passiv delning, subwoofer med eget slutsteg. Jag gillar att det är få komponenter.

Jag har samlat på mig diverse delar till högtalarbygge. För att relativt enkelt kunna testa kombinationer så tänker jag att aktiv delning är lämpligt. Att eventuellt samtidigt eventuellt kunna rumskorrigera är ju en fördel. Syftet är alltså inte att ersätta befintligt passivt delningsfilter, utan det är tal om nya högtalare med nya filter.

Ser att det finns förstärkarmoduler med 4 kanaler och inbyggd dsp.
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 15454.html
Som gjort för enkelt tvådelat system. Subwoofer skulle man kunna driva på högnivå. Verkar också finnas fjärrkontroll som modul som kan kopplas på? Detta får undersökas vidare...

Återgå till DIY-forum