För många år sedan postade jag detta:
viewtopic.php?f=3&t=33641
Men åren gick och mycket hände som inte hade med hifi att göra……!
Men till sist så blev det något.
Den korta versionen lyder:
Jag började 1982
Nu är jag färdig….nästan.
Jag är nöjd….än så länge
Det lite längre versionen:
I början på 80-talet hade Stig Carlsson presenterat sina nya enastående skapelser. Några år tidigare hade tidskriften Radio och Television en artikel om hur man kunde bygga en subwoofer genom att mottakt-koppla två element i en basreflexlåda.
Då fick jag en idé.
Ställ Carlssons högtalare på subben!
Och….bygg själv. Något annat var helt otänkbart på grund av ekonomi.
Hemma hos min svåger och svägerska fann jag en skulptur i plexiglas som inspirerade mig till formen. Ritningen gjorde jag 1982. Sedan gjorde jag allt det där andra som krävs i en fembarnsfamilj i ca 40 år. För sju år sedan ca köpte jag grejerna. Sedan bestämde jag mig för att bara använda material som jag hade liggande.
Eftersom jag har en snickarverkstad och har svårt att slänga saker så fanns det ju en hel del. En gammal garderob tex. Den fick utgöra stommen som sedan kläddes in med 4 mm tjockt bok-faner och svartek.
Elektroniken utgörs av en Minidsp och tre förstärkare i varje låda. (Billiga saker från kina)
Här finns alltså plats för uppgraderingar om man önskar. Men jag ville få det klart utan att lägga ned en förmögenhet.
Elementen är Seas 27TFFNC/C, ER15RLY, och CD22RN4X.
Volymen ca 31 liter för basen och 3liter för mellanbasen.
Just nu så fungerar allt och snart ska jag börja mäta och justera in parametrarna i minidsp:n. Det tar nog bara ca 41 år eller så…