Trevägs evighetsprojekt med Carlssonvibbar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CESH

Trevägs evighetsprojekt med Carlssonvibbar

Inläggav CESH » 2023-06-28 22:31

För många år sedan postade jag detta:
viewtopic.php?f=3&t=33641

Men åren gick och mycket hände som inte hade med hifi att göra……!
Men till sist så blev det något.

Den korta versionen lyder:
Jag började 1982
Nu är jag färdig….nästan.
Jag är nöjd….än så länge

Det lite längre versionen:
I början på 80-talet hade Stig Carlsson presenterat sina nya enastående skapelser. Några år tidigare hade tidskriften Radio och Television en artikel om hur man kunde bygga en subwoofer genom att mottakt-koppla två element i en basreflexlåda.
Då fick jag en idé.
Ställ Carlssons högtalare på subben!
Och….bygg själv. Något annat var helt otänkbart på grund av ekonomi.
Hemma hos min svåger och svägerska fann jag en skulptur i plexiglas som inspirerade mig till formen. Ritningen gjorde jag 1982. Sedan gjorde jag allt det där andra som krävs i en fembarnsfamilj i ca 40 år. För sju år sedan ca köpte jag grejerna. Sedan bestämde jag mig för att bara använda material som jag hade liggande.
Eftersom jag har en snickarverkstad och har svårt att slänga saker så fanns det ju en hel del. En gammal garderob tex. Den fick utgöra stommen som sedan kläddes in med 4 mm tjockt bok-faner och svartek.
Elektroniken utgörs av en Minidsp och tre förstärkare i varje låda. (Billiga saker från kina)
Här finns alltså plats för uppgraderingar om man önskar. Men jag ville få det klart utan att lägga ned en förmögenhet.
Elementen är Seas 27TFFNC/C, ER15RLY, och CD22RN4X.
Volymen ca 31 liter för basen och 3liter för mellanbasen.
Just nu så fungerar allt och snart ska jag börja mäta och justera in parametrarna i minidsp:n. Det tar nog bara ca 41 år eller så…
Bilagor
3B713E0F-3322-4969-9CAF-48FDFFD1C558.jpeg
3B713E0F-3322-4969-9CAF-48FDFFD1C558.jpeg (173.61 KiB) Visad 1536 gånger
A63CBDC3-CDDB-4C8C-AD41-525581C2F62E.jpeg
A63CBDC3-CDDB-4C8C-AD41-525581C2F62E.jpeg (175.57 KiB) Visad 1536 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Trevägs evighetsprojekt med Carlssonvibbar

Inläggav Bill50x » 2023-06-28 23:43

Wow!
Hur låter det? Jämfört med liknande Carlsson?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-06-28 23:44

Gratulerar till att du envist höll kvar idén och genomförde den till slut. :)
Snell möter Carlsson. Coola.
Jag har sett dina skapelser på fb och blev nyfiken på hur du valt delningsfrekvenser för respektive element.
Du kanske inte kommit så långt ännu?

Mätningar vore kul att se.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
CESH

Inläggav CESH » 2023-06-29 00:05

Jag lovar att återkomma med mätningar när jag fått ordning på mätutrustning mm.
En lite försiktig första mätning med Dayton iMM-6 och iPad visade på en topp vid 8khz som jag ännu inte åtgärdat.
Delningsfrekvenserna just nu är 180hz och 3khz. Men de kan ju lätt justeras med dsp:n
Och hur det låter jämfört med Carlsson….tja… det vet nog ingen. Jag har inte haft förmånen att äga några och lyssna var längesedan.
Just nu står de ju heller inte mot någon vägg utan mot en halvvägg vilket ju egentligen inte var meningen. Ev flyttar jag dem till ett annat rum. Med detta sagt så låter det ändå väldigt bra i mina öron. Jag är 68 år och har ju tappat de högsta registren men uppskattar ändå diskanten som jag är glatt överraskad av. Var lite fundersam på om den skulle vara bra. Men ekonomi och storlek fick avgöra.
Jag är som sagt mycket nöjd än så länge och vet att det går att få ut ännu bättre ljud genom att mäta och korrigera.
Jag ska bara bygga ett hus till min son först. Sommaren är räddad.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2023-06-29 01:49

CESH skrev:Jag lovar att återkomma med mätningar när jag fått ordning på mätutrustning mm.
En lite försiktig första mätning med Dayton iMM-6 och iPad visade på en topp vid 8khz som jag ännu inte åtgärdat.
Delningsfrekvenserna just nu är 180hz och 3khz. Men de kan ju lätt justeras med dsp:n
Och hur det låter jämfört med Carlsson….tja… det vet nog ingen. Jag har inte haft förmånen att äga några och lyssna var längesedan.
Just nu står de ju heller inte mot någon vägg utan mot en halvvägg vilket ju egentligen inte var meningen. Ev flyttar jag dem till ett annat rum. Med detta sagt så låter det ändå väldigt bra i mina öron. Jag är 68 år och har ju tappat de högsta registren men uppskattar ändå diskanten som jag är glatt överraskad av. Var lite fundersam på om den skulle vara bra. Men ekonomi och storlek fick avgöra.
Jag är som sagt mycket nöjd än så länge och vet att det går att få ut ännu bättre ljud genom att mäta och korrigera.
Jag ska bara bygga ett hus till min son först. Sommaren är räddad.

Som författare till artikeln om "mottaktkopplade element" blir jag smått tårögd. (Toppen vid 8 kHz svär jag mig fri från)... ;-) Faktiskt.io får jag fortfarande frågor om den artikeln, och jag blir alltid lika förvånad över att den fortfarande "lever". Icke desto mindre med ett visst mått av tacksamhet över att den fortfarande kan vara till nytta och nöje, förstås! Ser med stort intresse fram emot vidare utveckling av ditt bygge!

Mvh,
/Bjarne.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-06-29 07:56

Tjusiga skapelser, mycket OA51 vibbar!

Användarvisningsbild
CESH

Inläggav CESH » 2023-06-29 09:31

Som författare till artikeln om "mottaktkopplade element" blir jag smått tårögd. (Toppen vid 8 kHz svär jag mig fri från)... ;-) Faktiskt.io får jag fortfarande frågor om den artikeln, och jag blir alltid lika förvånad över att den fortfarande "lever". Icke desto mindre med ett visst mått av tacksamhet över att den fortfarande kan vara till nytta och nöje, förstås! Ser med stort intresse fram emot vidare utveckling av ditt bygge!

Mvh,
/Bjarne.[/quote]

Alltså…. Helt otroligt, Bjarne.
Den där artikeln läste jag fram och baklänges. Har för mig att det i inledningen stod att man kunde minska volymen med en faktor fyra genom att mottaktkoppla elementen. Och jag räknade…och räknade. Letade formler och räknade igen. Och hur jag än räknade så kom jag bara fram till att det blev en faktor två.
Åratal senare begrep jag att det menas en faktor fyra jämfört med att ha två element bredvid varandra. Inte som jag fattade det från början, dvs jämfört med ett element.
Men jag lärde mig mycket på räknandet. Stort tack för det. Tror att din artikel har betytt mycket för välljudet i stugorna runt om i landet. (Och en och annan vräkning för basljud i hela trappuppgången :D )
Till sist blev det dock inte mottaktkopplade element. Nya element dök upp på marknaden och jag hittade ett element från Seas som funkade i den volym jag skapat.
Bilagor
634BFA42-C136-46B8-BCD3-06F34B170A16.jpeg
634BFA42-C136-46B8-BCD3-06F34B170A16.jpeg (177.47 KiB) Visad 1434 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-06-29 14:18

Så fina skapelser - helt i min smak! Dock skulle jag rekommendera att testa att sänka delningen till subbarna och gärna välja en brant delning. Med Minidsp är det ju lätt att testa olika inställningar. Jag skulle först mäta upp midbasen utan HP-filter och se hur lågt den kan gå utan att falla av för mycket i ljudnivå och sedan välja delningsfrekvens därefter. Jag tror att det skulle funka bra att gå ner mot 80-100 Hz.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-06-29 14:31

Det kan säkert fungera med Kalejdokoms förslag men jag skulle föreslå att även prova delning över 270Hz, kanske 300 med 4:e ordningen.
Det ger fina effekter gällande utebliven golvreflex från midbasen, som annars ger utsläckning kring 125-225 Hz någonstans.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-06-29 15:14

Kan ju absolut också funka! :)

Nu har du ju inte valt ett renodlat subbaselement i botten så då finns säkert möjlighet att få välljud från basen även vid lite högre frekvenser. Vissa subbasar låter ju inte så kul när man börjar komma upp över 150 Hz, typ. Tänker t.ex. på SLS10.

Användarvisningsbild
CESH

Inläggav CESH » 2023-06-29 15:57

Ja det är ju det som är så bra med dsp. Man kan testa lite olika. Och som sagt. Mätningar kommer. Men det dröjer. Så ber att få återkomma med det. Intressant och stort tack med era förslag. Ska definitivt testa både att sänka och höja delningsfrekvensen.
Och kolla upp var midbasen ger upp nedåt.
Tänker mig att mäta upp varje element för sig i sina lådor och utifrån det välja delningar och nivåer. Vid första inkopplingen så var basen alldeles för dominant så det var första åtgärden att sänka den.

Återgå till DIY-forum