Semesterprojekt fixa köksradion

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Semesterprojekt fixa köksradion

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-24 22:07

Har länge haft en kass BT-högtalare i köket, som äntligen skall få lite DIY-omsorg. Köpte en Tangent i tron att få lite kvalitet, men den enda kvalitet den hade var ett fint plastchassi och en träskiva som botten. De "stora" högtalarna på gavlarna visade sig bara vara stora galler för att dölja de små högtalarelementen som satt där bakom. Nu har jag plockat isär hela lådan och plockat ur elementen. Tänker mig att återanvända fronten och elektroniken, men byta högtalare och bygga en större låda.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Semesterprojekt fixa köksradion

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-24 23:46

Elementen ser förvisso rätt ok ut (det lilla till höger på bilden nedan), men lådan är på tok för liten och helt utan dämpning. Har alltid låtit burkigt och beslöjat. Som jämförelse har jag lagt ett Dayton Audio RS125P bredvid. Jag tänker att två sådana borde bli bra mycket bättre och i en större låda.

Bild

Den plats som finns till förfogande är mellan två hyllplan i hörnhyllan ovan köksbänken, där högtalaren stått sedan tidigare:

Bild

Bygger jag för hela volymen mellan hyllorna blir det ca 15 liter netto, tomlådan och elementen borträknade. En snabb simulering i WinISD medger en lätt underavstämd volym med ett 55 mm rör som jag hittat i en låda i garaget:

Bild

Jag testar att fräsa ur ett hål ur en skiva valchromat och det ser ju ut att kunna funka att få till en front som kan täppa till runt den befintliga kapslingen:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-25 00:12

Några skär med sänksågen senare stillar min nyfikenhet. Här endast löst uppställda skivor; imorgon återstår att ta upp hål för element och BR-rör, montera ihop skivorna, sätta i element och rör samt klä hela konstruktionen med ett högtalartyg.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-25 14:23

Påhittigt och ser ut att kunna bli snyggt och bra!

Blir det tillåtet att spela de infekterade svamparna el liknande med tanke på om sakerna på hyllorna över får feeling och börjar "dansa"? :wink:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-07-25 14:52

Kul projekt och ser ju kanon ut som vanligt.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-25 14:56

Tack sammel och Fytrius!

Fytrius skrev:Blir det tillåtet att spela de infekterade svamparna el liknande med tanke på om sakerna på hyllorna över får feeling och börjar "dansa"? :wink:

Det blir nog mest USA-podden och Radiokorrespondenterna, men det vore förstås kul om även Eros Ramazzotti kunde sjunga vackert någon lördagskväll med tända ljus och något gott i glasen...
Svamparna får stanna i grytan så pynten i hyllan slipper dansa. :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-07-25 15:13

Snyggt! Du inspirerar verkligen till att DiY:a!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-25 15:53

Tack, oa51.

Lite tur får man ha; jag hade hålsågar i garaget, med diameter 61 respektive 92 mm som passade perfekt för hålen till BR-röret och elementen! Slapp alltså fräsa upp hålen - inte så kul i 19 mm svart valchromat. :(
Elementen kommer att monteras från insidan (för att få en helt slät baffelyta), så jag rundar av hålen rejält från utsidan. Mest för feelgood, men kanske gör det någon nytta!?

Bild

Lite halvtid nu, medans limmet härdar:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-25 19:48

Limmet har torkat. Lite svart sprayfärg över de blanka skruvskallarna. Rundat av de hårda vinklarna lite mot fronten. På med tyget, i med elementen och voilá! :D
Ett par lager dämpning (typ Biltema) mot inre/bakre väggarna ville inte vara med på bild. Passformen är så pass tajt att hela bygget håller sig på plats utan någon infästning eller tätning.

Bild

Bild

Bild

Och hur låter det då? Lite ödmjukt skulle jag säga att det låter långt över förväntan; helt otroligt bra! Någon mer exakt mätning orkar jag inte rigga just nu och det behövs inte heller för att övertyga mig. Förstärkaren i högtalaren verkar heller inte utgöra någon begränsning. Med rosa brus mäter min grafiska dB-mätare enligt nedan; avstämning nästan exakt enligt simuleringen ovan och till och med lite house-curve, svagt avtagande mot högre frekvenser. Det enda man kan invända mot är att elementen faller brant över 10 kHz, men där är jag ändå inte med längre. 8) :lol:
Välkomna att lyssna om ni har vägarna förbi Lindome/Göteborg. Nu återgår jag till semesterfirande...

Bild

Återgå till DIY-forum