Subbas till Skoda Enyaq

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-02 15:57

Ni får ha överseende med en biljudstråd på vårt hifi-forum. :)
Jag har kuskat runt ett tag i den här kärran, som bjuder på komfortabla och tysta bilfärder. Ibland lite väl tysta, i mitt tycke...

Bild

Bilen har original standardradio med 8 högtalare (ej Canton). Bra ljud, men som oftast med originalljud så fattas det ett par oktaver i botten.
Jag har länge funderat på hur jag enklast löser detta och det finns ju förberett ett lämpligt utrymme under golvet i det spatiösa akterpartiet:

Bild

Där gömmer sig en balja som mycket väl kan rymma en mindre subbas:

Bild

Inspirerad av Björns byte av sub i sin Enyaq i den här tråden: viewtopic.php?f=3&t=73299
och lite forskande på nätet, har jag funnit att BRL nu säljer det uppgraderingspaket som Bassbrothers i Norge tagit fram, med egenbyggd modellanpassad låda och slutsteg med DSP från Match:

Bild

Paketet innehåller breakout-kablage för enkel anslutning till bilens Quadlock-port (som sitter bakom handskfacket). Baslådan är på 15 liter och bestyckad med två 6,5-tums basar. Lådan är utformad för att sänkas ner i utrymmet under bagagegolvet:

Bild

Men eftersom det här är ett DIY-forum, måste jag förstås bygga lådan själv! :evil:
Systemet från Match är lite speciellt eftersom det driver subben via fyra separata slutstegskanaler på 40W/styck (anpassade för två element med 2x2 ohms spolar). Så passande att jag då har två GAS Alpha 8D2, som just har 2x2 ohms spolar. :D
8 tum är på gränsen till vad som går att rymma i en 15 liters låda och dessa är också betydligt fetare på alla sätt:

Bild

Men går det överhuvudtaget att få till en vettig avstämning med två sådana element i 15 liter?
Ja, faktiskt passar det med extremt små lådor till dessa basar. Så här simulerar två element i 15 liter vid 44 Hz avstämning:

Bild

Så här skulle lådan kunna byggas, med samma yttermått som norrmännens "kasse":

Bild

Bu eller bä? :roll:
To be continued...
Senast redigerad av Kalejdokom 2023-09-08 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Calleberg » 2023-09-02 17:00

Basreflexlåda i en bil känns lite onödigt även om det som monteras OEM nästan uteslutande är slavbaskonstruktioner.

Med 15 liter att leka med till två åttor och dessutom en dsp som förhoppningsvis kan bosta 3-6dB vid 40Hz så har du allt du behöver. Har de där basarna ett Xmax runt 6-8mm och inte alltför högt fs så kommer det funka fint.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-02 17:14

T/S-parametrar på bilbasar är ofta svåra att hitta och kanske inte så mycket att lita på. Detta finns på GAS hemsida:
Z 2x2 Ohm
Vas 8.5 L
Qts 0.42
Fs 38.2Hz
Re 4 Ohm
SPL 81.9dB

Lite tungdrivna, men jag är inte ute efter någon tävlingsnivå på basen. Tanken är inte heller att gräva jättedjupt i frekvens, så sannolikt kommer jag att skära bort lite av den lägsta basen för att inte tappa kontrollen. Slutsteget matar ju även alla övriga högtalare via DSP/filter så där finns alla möjligheter att integrera mot subben.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-02 17:28

Lördag em, solen skiner och jag har lite "tid över" för att stilla min nyfikenhet, så jag hinner med lite inledande förberedelser. Eftersom djupet på lådan är ganska exakt 200 mm kan jag använda ett par 16 mm hyllplan i MDF som finns i garaget, som byggmateriel:

Bild

Några skär med kapsågen senare. Lite löjligt lagom långa hyllplan, 1200 mm - vilket visade sig bli exakt på mm vad som behövdes för att få en BR-port lagom lång för att motsvara 44 Hz* avstämning om man räknar med att faktisk avstämning ofta erhålls vid en ca 20% kortar port än vad simuleringen ger. Detta har Troels Gravesen "forskat" fram genom tester. Det blev alltså inget spill vid kapning av två MDF-skivor. 8)

Bild

Trälim och några skruvar, så har vi gjort oss en låda att jobba vidare med:

Bild

*) Vad den verkliga avstämningen blir får framtida mätning utvisa. Det är inte så himla noga om det blir exakt 44 Hz eftersom jag har DSP att tillgripa in case of emergency.
Den gemensamma porten är 20 mm bred och sedan 10 mm till vardera kavitet där den delar upp sig. Tänker att det borde funka.
Senast redigerad av Kalejdokom 2023-09-02 17:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Calleberg » 2023-09-02 17:31

Kalejdokom skrev:T/S-parametrar på bilbasar är ofta svåra att hitta och kanske inte så mycket att lita på. Detta finns på GAS hemsida:
Z 2x2 Ohm
Vas 8.5 L
Qts 0.42
Fs 38.2Hz
Re 4 Ohm
SPL 81.9dB

Lite tungdrivna, men jag är inte ute efter någon tävlingsnivå på basen. Tanken är inte heller att gräva jättedjupt i frekvens, så sannolikt kommer jag att skära bort lite av den lägsta basen för att inte tappa kontrollen. Slutsteget matar ju även alla övriga högtalare via DSP/filter så där finns alla möjligheter att integrera mot subben.


Det där kommer nog funka, men jag håller med, medioker känslighet, om det kan vara till nån tröst så blir det svårt att hitta något som är bättre än 85 dB/1W som lämpar sig för pyttesmå lådor och har ett fs under 40Hz :) Tror inte du behöver bekymra dig om något subsonic filter, dels för att det inte behövs för de slutna lådorna och dels för att det eventuellt redan kan vara inkluderat i huvudenheten.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-02 17:41

Subben är ju basrefelex och det var den som jag syftade på gällande subsonic-filter. Dörrhögtalarna tänker jag nog också dela HP, men det får framtida mätningar utvisa.
tyvärr dröjer det nog lite innan jag hinner komma dit.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Calleberg » 2023-09-02 19:09

Kalejdokom skrev:Subben är ju basrefelex och det var den som jag syftade på gällande subsonic-filter. Dörrhögtalarna tänker jag nog också dela HP, men det får framtida mätningar utvisa.
tyvärr dröjer det nog lite innan jag hinner komma dit.



Mmm slå på "rumsförstärkning" motsvarande en bilkupé i basta så ser du vad jag menar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-07 16:30

Bump!

Hål uppsågade för elementen:

Bild

Lite feelgoodfyllning på plats (helt ovetenskapligt och förmodligen helt onödigt :) ):

Bild

En toppskiva utsågad för att täcka hålet i förvaringsbrunnen. På undersidan har jag fräst ur några mm runt längs kanten för att få en försänkning så att ovansidan på locket livar med golvet i bagageutrymmet:

Bild

Så dags för verifiering av "simuleringen". Jag drog fast locket med några snabbtvingar:

Bild

Idag hade jag inte tid att rigga någon mätmikrofon så det får vänta tills allt är klart för slutmontage. Jag har dock möjlighet att mäta med min grafiska dB-mätare och då ser det ut så här, när jag mäter ca 50 cm rakt framför lådan (mitt för porten). Jag kör rosa brus via LP-filter på 24 dB/okt @ 200Hz. Responsen ser ungefär ut som simuleringen i WinISD, hyfsat "rak" kurva ner till 50Hz och -6dB @ ca 40 Hz. Var jag landar i LP-delning och ev EQ får senare mätning i bilen avgöra. Over & out for now.

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav I-or » 2023-09-07 17:36

Glasullen har klart negativ inverkan på den akustiska effektiviteten (speciellt när den hamnar så pass nära den inre portmynningen) och bör därför plockas bort.

Man får för övrigt räkna med en hel del turbulensproblem med en krök och skarpa kanter överallt i porten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav E » 2023-09-07 18:33

Använd gärna HTTPS i bildlänkarna så syns de direkt i tråden.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-07 19:52

OT, men hur menar du att bilderna inte syns nu? Jag ser alltid bilder "direkt" i trådarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-07 19:58

I-or skrev:Glasullen har klart negativ inverkan på den akustiska effektiviteten (speciellt när den hamnar så pass nära den inre portmynningen) och bör därför plockas bort.

Man får för övrigt räkna med en hel del turbulensproblem med en krök och skarpa kanter överallt i porten.

Ja, jag skrev ju att det var ovetenskapligt. :oops: Jag ska mäta med och utan fluff innan jag monterar lådan i bilen.
Turbulens är nog inget bekymmer, då lådan blir monterad under dubbla lock i bagaget. Jag är mer fundersam över hur det funkar med att sänka ner en baslåda i en annan låda, som i princip blir tät mot omgivningen. Men Bassbrothers säger ju att det funkar fantastiskt bra - så jag litar på dem.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav I-or » 2023-09-07 21:47

Turbulensen är ett bekymmer eftersom den även leder till begränsningar i maximal ljudtrycksnivå. Du tappar ca 3-5 dB relativt en hygglig portlösning.

Den nedsänkta baslådan fungerar hjälpligt med en luftspalt som är i genomsnitt 1 mm bred/hög eller så eftersom längden är runt 1,5 meter. En märkbar förlust får man ändå räkna med vid låga nivåer men framförallt vid pådrag p.g.a. höga strömningshastigheter och du bör helst sikta på en spalt om minst 3 mm. Jag skulle ta upp ordentliga spalter för att undvika onödiga förluster. Den övre spalten blir förstås betydligt längre och är därmed ett mindre problem även om denna också ger ett visst bidrag till den totala ljudnivåreduktionen. Öppningsarean bör minst vara densamma som runt baslådan.

Ju högre luftpumpningskapacitet för baslådan, desto större spalter krävs.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav E » 2023-09-07 22:55

Kalejdokom skrev:OT, men hur menar du att bilderna inte syns nu? Jag ser alltid bilder "direkt" i trådarna.

Det kan ju vara olika beroende på webbläsare och inställningar, men det
är väl ganska normalt att HTTP-material ej visas på en HTTPS-sida?

Jag ser alltså bara ikoner, vilka måste högerklickas–>"visa". När det är
många bilder blir det en smula omständligt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-07 23:43

Ok, jag känner igen resonemanget från andra trådar, men minns inte vad man landat i för slutsatser. För mig funkar det i Edge och Chrome och på Samsung Android. Har inte provat andra läsare. Ska prova att använda https och se om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-07 23:54

I-or skrev:Turbulensen är ett bekymmer eftersom den även leder till begränsningar i maximal ljudtrycksnivå. Du tappar ca 3-5 dB relativt en hygglig portlösning.

Den nedsänkta baslådan fungerar hjälpligt med en luftspalt som är i genomsnitt 1 mm bred/hög eller så eftersom längden är runt 1,5 meter. En märkbar förlust får man ändå räkna med vid låga nivåer men framförallt vid pådrag p.g.a. höga strömningshastigheter och du bör helst sikta på en spalt om minst 3 mm. Jag skulle ta upp ordentliga spalter för att undvika onödiga förluster. Den övre spalten blir förstås betydligt längre och är därmed ett mindre problem även om denna också ger ett visst bidrag till den totala ljudnivåreduktionen. Öppningsarean bör minst vara densamma som runt baslådan.

Ju högre luftpumpningskapacitet för baslådan, desto större spalter krävs.

Tack I-or för intressant input och jag har respekt för din kunskap. I det här fallet kommer jag dock nyttja endast en bråkdel av kapaciteten med de här elementen så förluster på några enstaka procent kan jag leva med och enkelt kompensera för. För mig har det större betydelse att få till en helt dold och integrerad sub som ändå kan fylla tomrummet i de lägsta oktaverna. Jag avvaktar resultatet innan jag gör några ingrepp i nuvarande lösning.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav E » 2023-09-07 23:58

Kalejdokom skrev:Ok, jag känner igen resonemanget från andra trådar, men minns inte vad man landat i för slutsatser. För mig funkar det i Edge och Chrome och på Samsung Android. Har inte provat andra läsare. Ska prova att använda https och se om det blir någon skillnad.

Jag hittade tråden från något år tillbaka:
Varför ser jag inte bilder i Chrome?
viewtopic.php?f=18&t=70993

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-08 07:29

Ja, där var den. Började läsa igenom tråden, men det är en vådlig slalomtur för en som inte hackar kod till vardags.
Jag har provat att ändra till https i bildlänken nedan och det ser ju ut att fungera för mig, så jag ändrar det i kommande inlägg. Tyvärr kommer jag inte åt att redigera tidigare poster i denna tråd.

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav STDI » 2023-09-08 07:52

Här är lösningen för den som har problem att se bilderna, dock med försämrad säkerhet tydligen:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2132444#p2132444
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav I-or » 2023-09-08 11:05

Kalejdokom skrev:Tack I-or för intressant input och jag har respekt för din kunskap. I det här fallet kommer jag dock nyttja endast en bråkdel av kapaciteten med de här elementen så förluster på några enstaka procent kan jag leva med och enkelt kompensera för. För mig har det större betydelse att få till en helt dold och integrerad sub som ändå kan fylla tomrummet i de lägsta oktaverna. Jag avvaktar resultatet innan jag gör några ingrepp i nuvarande lösning.


Det är förståeligt att du vill ha en smidig lösning, men allt inräknat så kan du med lite otur förlora runt halva den potentiella kapaciteten, vilket naturligtvis vore onödigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav E » 2023-09-08 13:00

Kalejdokom skrev:Ja, där var den. Började läsa igenom tråden, men det är en vådlig slalomtur för en som inte hackar kod till vardags.
Jag har provat att ändra till https i bildlänken nedan och det ser ju ut att fungera för mig, så jag ändrar det i kommande inlägg. Tyvärr kommer jag inte åt att redigera tidigare poster i denna tråd.

[ Bild ]

Tjusigt! Första-inlägget brukar man väl komma åt att redigera, om jag
minns rätt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-08 15:57

E skrev:Tjusigt! Första-inlägget brukar man väl komma åt att redigera, om jag minns rätt.
Mvh E*

Done! Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Lassen » 2023-09-11 16:40

Nyfiken fråga: slog du på rumsförstärkning i Basta, enligt ett tidigare inlägg?
Egna erfarenheter när det gäller dimensionering för bil säger att rumsförstärkningen blir rejält olik jmf "hemmabruk". I mitt fall var förstärkningen i lågbasen så stor att problemet snarare var att tämja den.
Går alltid att plugga en portad låda till sluten :)
Vore mycket intressant att se mätningen i din Phonic när den sitter i bilen.
Snyggt bygge! Hejja!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Subbas till Skoda Enyaq

Inläggav Kalejdokom » 2023-09-11 19:40

Jag har tyvärr aldrig använt Basta. Och jag fattar att man inte borde kalla WinISD för ett simuleringsprogram - jag använder det bara för att få ett hum om lämplig volym och avstämning. Jag har dock rätt bra möjligheter att mäta med mikrofon och REW, så med DSP i bilen har jag goda förhoppningar att hamna någorlunda rätt med basen på plats i bilen.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 20 gäster