Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Jag skulle rekommendera läsa Testing Loudspeakers av Dappolito.
https://www.amazon.se/Testing-Loudspeak ... 1882580176
Vill man inte köpa den så går den att låna på biblioteket.
Calleberg skrev:Prova det enkla tricket, då behöver du inte lita på varken mig eller winisd.
Calleberg skrev:De där portarna kan aldrig vara rätt, inte ens om du pluggar den ena.
Mäta ute behöver du faktiskt inte göra om högtalaren är i rummet där den skall spela även om det troligen blir rätt annorlunda när det är två lådor och du placerar dem där de skall stå på riktigt.
Det ior skriver om simuleringar stämmer såklart, men nu är det här ditt första bygge. Att få en förståelse för hur simuleringar faktiskt låter och hur det samverkar med rummet är anledningen till att du som nybörjare kan ha nytta av att bygga en provlåda.
Och den du byggt ser kanon ut, att den blev 65 liter är bara bra, men som sagt du behöver kontrollera avstämningen.
Ett enkelt trick är att köra ett manuellt frekvenssvep och notera vid vilken frekvens som konen står nästan still. Där har du din avstämmningsfrekvens. Jag gissar på att du ligger på kanske 50Hz i 65 literslådan med 150mm långa rör.
Calleberg skrev:Det är ju så att konutslaget minskar med frekvensen, det kan nog varit lite svårt för dig att hitta avstämmningen om den är så hög som jag tror att den är. (50+Hz) Om du hade pluggat ett rör kanske det varit enklare. Så mycket mer än ett par, tre volt ska nog inte behövas.
50 liter blir säkert ok, jag skulle som sagt ha gjort dem 60 @26 men skillnaderna är små.
Att flytta ner basen ger lite mer frihet i val av delningsfrekvens mellan bas/mellanregister plus troligen lite mer output i de nedersta oktaverna, ett bra beslut tycker jag.
Att mellanregister och diskant sitter i MTM-konfiguration är ju snyggt, men i övrigt innebär det mest nackdelar. Med det sagt så är det absolut inte total katastrof att ha det så, speciellt inte när det redan är sågat och fräst. Bara perfektionister hade tyckt att det varit värt mödan att vaska bafflarna för det... Jag är ingen perfektionist
Synd bara att Maarten har semester, han är vår kung när det gäller att simulera baffelutformning och elementplacering.
Nickeh skrev:Hmm, portarna är gjorda efter winisds förlag.
Kalejdokom skrev:Heja, heja!
OT: Vilket underbart musikrum du har! Berätta gärna lite om den gigantiska retroriggen som står till höger i bild. Använder du den eller är det bara imponator-grejer?
juanth skrev:Oj så snyggt!
Väldigt likt originalet som är betydligt skörare. Bra jobbat.
Är även frontplåtarna/hållarna framför förstärkare mm tillverkade eller är de original?
Kalejdokom skrev:Respekt! Vilket hantverk och otroligt snyggt på alla sätt!
Och så Skantic-högtalare... Nostalgi så det stänker! Minns med romatiskt skimmer mitt 70-80-tal i Göteborg; SIBA, Broddmans, Ackes, Ljud&Bild, m.fl. Man kunde alla HiFi-kataloger utan och innan, men det mesta låg ju bortom realistiska möjligheter att äga, med begränsad veckopeng och minimala sommarlovslöner.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Michael och 7 gäster