Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Du kan börja med att fundera på om du kan tänka dig att tänka om konfigurationen.
även om WMTMW ser coolt ut så kommer MMT ge bättre resultat, dina "W" kan du sätta lite varsomhelst, och begränsas bara av vilken delningsfrekvens du väljer mellan Bas och mellanregistret. Ett förslag givet en delningsfrekvens på under 300Hz är att sätta dem långt ner på sidorna mittemot varandra.
Läs på lite om 2,5 vägs högtalare, det är det vettigaste sättet att nyttja dina dubbla rs100, utan att få jobbiga spridningsmönster. Din högtalare kommer om/när den blir klar i så fall bli en treocenhalv vägare, men skit i det så länge
Vad tror du om det? Är du öppen för ändrade planer?
RogerGustavsson skrev:Lite amatörmässiga funderingar. 136 liter verkar helt galet, ger en puckel i basen. Runt 35 liter är kanske mera passande? Baffelsteget, stödet från baffeln avtar från ca 1500 Hz med lådbredden 28 cm, -3 dB vid ca 500 Hz. Du kan nog inte räkna med mycket mer än 82 dB i fritt fält för frekvenser under ca 300 Hz med 2.83 V inmatat oavsett volym på lådan. Gör du lådan större behöver avstämningsfrekensen sänkas.
Nickeh skrev:Calleberg skrev:Du kan börja med att fundera på om du kan tänka dig att tänka om konfigurationen.
även om WMTMW ser coolt ut så kommer MMT ge bättre resultat, dina "W" kan du sätta lite varsomhelst, och begränsas bara av vilken delningsfrekvens du väljer mellan Bas och mellanregistret. Ett förslag givet en delningsfrekvens på under 300Hz är att sätta dem långt ner på sidorna mittemot varandra.
Läs på lite om 2,5 vägs högtalare, det är det vettigaste sättet att nyttja dina dubbla rs100, utan att få jobbiga spridningsmönster. Din högtalare kommer om/när den blir klar i så fall bli en treocenhalv vägare, men skit i det så länge
Vad tror du om det? Är du öppen för ändrade planer?
Tack för svar!
Det är klart man kan ändra om i konstruktionen om det är absolut nödvändigt då dom inte är färdiga ännu
Bafflarna är dock skurna och elementplaceringarna gjorda i 30mm ek, vilket är lite synd. Men som sagt, är mitt konstruktionval helt fel eller opassande så är det nog lika bra isåfall då allt material kostar lite pengar i slutändan.
Utveckla gärna lite för mig som inte är så duktig i ämnet vad skillnaden blir i en mmt konstruktion kontra wmtmw?
Calleberg skrev:Det är ganska enkelt, två element som spelar i samma frekvensområde kommer att, om avståndet mellan dem är tillräckligt stort drabbas av ett spridningsmönster som är mycket ojämt.
Det beror på att de vid alla positioner där skillnaden i avstånd från dem är en jämn multipel på HALVA våglängden eller annorlunda uttryckt där de pga av skillnaden i avstånd spelar i motfas, drabbas av fullständig utsläckning, medans de i alla riktningar som är en multippel av HELA våglängden, eller annorlunda uttryckt där de är i fas, kommer summera normalt (+6dB).
Det här kan man undvika på några olika sätt.
#1 man ser till att de sitter så tätt ihop att avståndskilnaderna bara blir ett problem utanför tänkt användningsområde, ofta svårt att uppnå.
#2 Man ser till att båda elementen inte spelar samma frekvenser i problemområdet, går ofta att kombinera med baffelstegskompenseringen om avståndet inte är för långt.
#3 En kombo av #1 och #2
Vad spelar då allt detta för roll?
Svaret är inte alldeles självklart, det finns MTM högtalare som upplevs låta alldeles finfint, men högtalare med mer kaotiska spridningsmönster kommer generellt vara känsligare för placering och rumsegenskaper än de som sprider mindre kaotisk.
Att sätta en W högt gör främst att man missar lite av den förstärkning som man kan få av golvnära placering, och blir avståndet mellan dem tillräckligt stort och delningen tillräckligt hög så får man såklart samma problem med spridning även där.
Lådvolymen dårå. Allt mellan 60 liter @26Hz till 45liter @30 Hz verkar acceptabelt. Per bas. Det blir alltså låddor om 120-90liter.
Bygg det som passar bäst rent fysiskt.
Du kan få som hemläxa att lista ut vilken frekvens som har en våglängd som motsvarar avståndet mellan dina mellanregister i den färdiga baffeln Det kanske går att få ihop nått skaplig utan att göra nya bafflar.
Det är OK att ta hjälp av övriga medlemmar på faktiskt.io, men det är bara du som har möjlighet att mäta på baffeln.
Jag kommer vara AFK ett tag nu.
Kraniet skrev:Jo 60 liter med den avstämningen blir för stort.
Jag antar det är RS225P-8?
Jag tycker 50 liter med 30 Hz avstämning ser ganska lämpligt ut när man tar hänsyn till rumsförstärkningen.
Blir en hanterbar portlängd också. Tex tre st 50mm portar per element blir ca 300mm långa.
RogerGustavsson skrev:205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.
Nickeh skrev:Slår jag ut 40Liter med en avstämning på 30Hz får jag fram en kurva som ser ut så här...
Kalejdokom skrev:Nickeh skrev:Slår jag ut 40Liter med en avstämning på 30Hz får jag fram en kurva som ser ut så här...
Ja, så blir kurvan om du anger två element i en låda på 40 liter med avstämning vid 30 Hz.
Men vi pratar ju 40 liter per element, så antingen får du ändra till ett element och 40 liter eller två element och 80 liter - det blir samma resultat!
Mitt förslag på 40 liter är just för att det ligger nära den optimala avstämningen enligt vanliga simuleringsprogram. Dayton Audio föreslår själva en basreflexlåda på knappt 32 liter med avstämning vid 38 Hz. Med lite större låda kan man gå ner något i avstämning, så 40 liter vid 30 Hz är en bra början för test.
Gällande provlåda kan du välja att bygga för ett eller två element. Enklast är förstås en mindre låda för ett element, men vill du vara säker på att få exakt rätt resultat är det bättre att bygga med två element direkt, så vet du att avstämningen hamnar rätt när du sedan bygger the real thing. Du kommer nämligen upptäcka att den simulerade portdimensionen inte kommer att ge exakt den avstämning du önskar. Oftast blir det en lite kortare port som ger den önskade, simulerade avstämningen.
Nickeh skrev:RogerGustavsson skrev:205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.
Tack för hjälpen! Men du får gärna berätta hur du räknade också, så jag lär mig
Själv räknade jag bara 340 x 20,5 = 6970.
RogerGustavsson skrev:Vi kanske ta upp det där med målkurva för bassystem som går under 50 Hz? Rummets förstärkning där gör att man inte behöver dimensionera för en rak kurva utan kanske en kurva som faller lite lagom?
RogerGustavsson skrev:205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.
Nickeh skrev:Kammfiltereffekt var ett nytt begrepp för mig, läste lite om det nu.
Att kasta om en rs100 och diskanten kan bli lite tjurigt, rs100:an är större än diskanten, att flytta en bas däremot är absolut görbart.
Ska be brorsan skicka en mic till mig så att jag kan göra lite mätningar, får jag tag i material så kan jag kanske bygga en testlåda på ~40 liter under helgen och provmäta lite. Om så är fallet, är det något speciellt jag bör tänka på när jag bygger lådan? Vilka typer av mätningar är det man vill se?
Calleberg skrev:Kraniet skrev:Jo 60 liter med den avstämningen blir för stort.
Jag antar det är RS225P-8?
Jag tycker 50 liter med 30 Hz avstämning ser ganska lämpligt ut när man tar hänsyn till rumsförstärkningen.
Blir en hanterbar portlängd också. Tex tre st 50mm portar per element blir ca 300mm långa.
Jag gissar att det är Alukonerna alltså RS225 utan P på slutet.
60@26 blir mkt riktigt underavstämt. Det har hittils funkat bäst för mig i normala vardagsrum.
Skillnaderna mellan 60-45 är nån dB hit eller dit förutom under 30Hz. Man kan alltså bygga lite vadsomhelst av det som föreslagits med de där basarna utan att det blir alltför tokigt.
Ska det sen ekvaliseras ochså, ja då spelar det i verkligheten verkligen ingen roll.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster