Mitt första högtalarbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Mitt första högtalarbygge

Inläggav Nickeh » 2023-10-08 00:30

Hej, intresset för hifi har dykt på sedan något år tillbaka, och jag har nu satt igång med att bygga mina egna högtalare. Kunskapen är absolut begränsad, och jag har säkert hunnit göra en miljon fel hittils. Så jag vänder mig hit för att få lite hjälp på vägen. Det här kommer att bli min byggtråd, och ni kommer tyvärr få genomlida alla mina misstag i den här tråden. Detta är mitt första högtalarbygge, ever.

Om vi går in på vad som har hänt hittils, vad målet är, och vad jag behöver hjälp med då.

Tanken med projektet, förutom att bara bygga för att det är intressant, roligt och givande, var att lyckas få till ett par högtalare som skulle användas för vardagslyssning hemma i vardagsrummet. Film/tv ska också fungera.

Jag valde att köra på en trevägskonstruktion med slutna lådor till mellanregister och basreflexlådor till baselementen. Formation: WMTMW

Elementen som används per högtalare är:
Vifa Xt19-4
2 st Dayton RS100-8
2 st Dayton RS225-8

Det blir aktivt och inbyggda slutsteg.

Jag har gjort lite beräkningar på lådan till basarna, och har väl kommit fram till att den vill ha en volym på 136 liter vid en avstämning på 36Hz.
Jag har försökt förstått hela fenomenet med baffelsteg men inte riktigt kommit hela vägen där och känner att jag behöver hjälp med den biten. Baffeln kommer att bli 28cm bred. och om jag räknat rätt(?) så borde då baffelsteget inträffa vid 295 Hz. Det jag undrar över är om jag kan beräkna hur många decibell jag kommer att tappa pga baffelsteget så att jag kan kompensera för det i lådan istället för att behöva göra allt i delningsfiltret sedan. Då elementen redan har ganska låg känslighet så känns det onödigt att banta ner mellanregister och diskant till den nivån, och inte heller så optimalt att trycka in en jäkla massa ström för att få upp känsligheten på basarna vid det området.

Så, Hur gör jag på bästa sätt?

Jag är oerhört tacksam för eran hjälp!
Bilagor
Skärmbild 2023-10-05 210115.png
Skärmbild 2023-10-05 210115.png (69.55 KiB) Visad 3199 gånger
Senast redigerad av Nickeh 2024-03-01 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kermit116 » 2023-10-08 00:39

Hej Nickeh,
Välkommen till faktiskt.io.

Jag kan ingenting om högtalarbygge men dom som kan kommer säkert att ge Dig råd.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Calleberg » 2023-10-08 09:30

Du kan börja med att fundera på om du kan tänka dig att tänka om konfigurationen. :)
även om WMTMW ser coolt ut så kommer MMT ge bättre resultat, dina "W" kan du sätta lite varsomhelst, och begränsas bara av vilken delningsfrekvens du väljer mellan Bas och mellanregistret. Ett förslag givet en delningsfrekvens på under 300Hz är att sätta dem långt ner på sidorna mittemot varandra.

Läs på lite om 2,5 vägs högtalare, det är det vettigaste sättet att nyttja dina dubbla rs100, utan att få jobbiga spridningsmönster. Din högtalare kommer om/när den blir klar i så fall bli en treocenhalv vägare, men skit i det så länge :D

Vad tror du om det? Är du öppen för ändrade planer?
Senast redigerad av Calleberg 2023-10-08 09:38, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-08 09:37

Lite amatörmässiga funderingar. 136 liter verkar helt galet, ger en puckel i basen. Runt 35 liter är kanske mera passande? Baffelsteget, stödet från baffeln avtar från ca 1500 Hz med lådbredden 28 cm, -3 dB vid ca 500 Hz. Du kan nog inte räkna med mycket mer än 82 dB i fritt fält för frekvenser under ca 300 Hz med 2.83 V inmatat oavsett volym på lådan. Gör du lådan större behöver avstämningsfrekensen sänkas.

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-08 12:08

Calleberg skrev:Du kan börja med att fundera på om du kan tänka dig att tänka om konfigurationen. :)
även om WMTMW ser coolt ut så kommer MMT ge bättre resultat, dina "W" kan du sätta lite varsomhelst, och begränsas bara av vilken delningsfrekvens du väljer mellan Bas och mellanregistret. Ett förslag givet en delningsfrekvens på under 300Hz är att sätta dem långt ner på sidorna mittemot varandra.

Läs på lite om 2,5 vägs högtalare, det är det vettigaste sättet att nyttja dina dubbla rs100, utan att få jobbiga spridningsmönster. Din högtalare kommer om/när den blir klar i så fall bli en treocenhalv vägare, men skit i det så länge :D

Vad tror du om det? Är du öppen för ändrade planer?



Tack för svar!

Det är klart man kan ändra om i konstruktionen om det är absolut nödvändigt då dom inte är färdiga ännu :)
Bafflarna är dock skurna och elementplaceringarna gjorda i 30mm ek, vilket är lite synd. Men som sagt, är mitt konstruktionval helt fel eller opassande så är det nog lika bra isåfall då allt material kostar lite pengar i slutändan.

Utveckla gärna lite för mig som inte är så duktig i ämnet vad skillnaden blir i en mmt konstruktion kontra wmtmw? :)

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-08 12:13

RogerGustavsson skrev:Lite amatörmässiga funderingar. 136 liter verkar helt galet, ger en puckel i basen. Runt 35 liter är kanske mera passande? Baffelsteget, stödet från baffeln avtar från ca 1500 Hz med lådbredden 28 cm, -3 dB vid ca 500 Hz. Du kan nog inte räkna med mycket mer än 82 dB i fritt fält för frekvenser under ca 300 Hz med 2.83 V inmatat oavsett volym på lådan. Gör du lådan större behöver avstämningsfrekensen sänkas.


Tjena Roger, tack för svar!

Ja 136 liter är stort, som du såg på bilden så var det vad jag lyckades få fram med winisd.
Jag antog att man vill ha en så låg avstämningsfrekvens som möjligt? Därav storleken på lådorna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-08 12:34

Vänta lite... Jag ser nu att jag antog ett baselement men du verkar ha två i lådan? Då blir det mera rimligt med 136 liter. Möjligen lite lägre avstämning för att ge bättre rumsanpassning.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Calleberg » 2023-10-08 12:53

Nickeh skrev:
Calleberg skrev:Du kan börja med att fundera på om du kan tänka dig att tänka om konfigurationen. :)
även om WMTMW ser coolt ut så kommer MMT ge bättre resultat, dina "W" kan du sätta lite varsomhelst, och begränsas bara av vilken delningsfrekvens du väljer mellan Bas och mellanregistret. Ett förslag givet en delningsfrekvens på under 300Hz är att sätta dem långt ner på sidorna mittemot varandra.

Läs på lite om 2,5 vägs högtalare, det är det vettigaste sättet att nyttja dina dubbla rs100, utan att få jobbiga spridningsmönster. Din högtalare kommer om/när den blir klar i så fall bli en treocenhalv vägare, men skit i det så länge :D

Vad tror du om det? Är du öppen för ändrade planer?



Tack för svar!

Det är klart man kan ändra om i konstruktionen om det är absolut nödvändigt då dom inte är färdiga ännu :)
Bafflarna är dock skurna och elementplaceringarna gjorda i 30mm ek, vilket är lite synd. Men som sagt, är mitt konstruktionval helt fel eller opassande så är det nog lika bra isåfall då allt material kostar lite pengar i slutändan.

Utveckla gärna lite för mig som inte är så duktig i ämnet vad skillnaden blir i en mmt konstruktion kontra wmtmw? :)


Det är ganska enkelt, två element som spelar i samma frekvensområde kommer att, om avståndet mellan dem är tillräckligt stort drabbas av ett spridningsmönster som är mycket ojämt.
Det beror på att de vid alla positioner där skillnaden i avstånd från dem är en jämn multipel på HALVA våglängden eller annorlunda uttryckt där de pga av skillnaden i avstånd spelar i motfas, drabbas av fullständig utsläckning, medans de i alla riktningar som är en multippel av HELA våglängden, eller annorlunda uttryckt där de är i fas, kommer summera normalt (+6dB).

Det här kan man undvika på några olika sätt.
#1 man ser till att de sitter så tätt ihop att avståndskilnaderna bara blir ett problem utanför tänkt användningsområde, ofta svårt att uppnå.
#2 Man ser till att båda elementen inte spelar samma frekvenser i problemområdet, går ofta att kombinera med baffelstegskompenseringen om avståndet inte är för långt.
#3 En kombo av #1 och #2 :)

Vad spelar då allt detta för roll?

Svaret är inte alldeles självklart, det finns MTM högtalare som upplevs låta alldeles finfint, men högtalare med mer kaotiska spridningsmönster kommer generellt vara känsligare för placering och rumsegenskaper än de som sprider mindre kaotisk.

Att sätta en W högt gör främst att man missar lite av den förstärkning som man kan få av golvnära placering, och blir avståndet mellan dem tillräckligt stort och delningen tillräckligt hög så får man såklart samma problem med spridning även där.

Lådvolymen dårå. Allt mellan 60 liter @26Hz till 45liter @30 Hz verkar acceptabelt. Per bas. Det blir alltså låddor om 120-90liter.
Bygg det som passar bäst rent fysiskt.

Du kan få som hemläxa att lista ut vilken frekvens som har en våglängd som motsvarar avståndet mellan dina mellanregister i den färdiga baffeln :wink: Det kanske går att få ihop nått skaplig utan att göra nya bafflar.
Det är OK att ta hjälp av övriga medlemmar på faktiskt.io, men det är bara du som har möjlighet att mäta på baffeln. :D

Jag kommer vara AFK ett tag nu.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-08 13:55

Calleberg skrev:Det är ganska enkelt, två element som spelar i samma frekvensområde kommer att, om avståndet mellan dem är tillräckligt stort drabbas av ett spridningsmönster som är mycket ojämt.
Det beror på att de vid alla positioner där skillnaden i avstånd från dem är en jämn multipel på HALVA våglängden eller annorlunda uttryckt där de pga av skillnaden i avstånd spelar i motfas, drabbas av fullständig utsläckning, medans de i alla riktningar som är en multippel av HELA våglängden, eller annorlunda uttryckt där de är i fas, kommer summera normalt (+6dB).

Det här kan man undvika på några olika sätt.
#1 man ser till att de sitter så tätt ihop att avståndskilnaderna bara blir ett problem utanför tänkt användningsområde, ofta svårt att uppnå.
#2 Man ser till att båda elementen inte spelar samma frekvenser i problemområdet, går ofta att kombinera med baffelstegskompenseringen om avståndet inte är för långt.
#3 En kombo av #1 och #2 :)

Vad spelar då allt detta för roll?

Svaret är inte alldeles självklart, det finns MTM högtalare som upplevs låta alldeles finfint, men högtalare med mer kaotiska spridningsmönster kommer generellt vara känsligare för placering och rumsegenskaper än de som sprider mindre kaotisk.

Att sätta en W högt gör främst att man missar lite av den förstärkning som man kan få av golvnära placering, och blir avståndet mellan dem tillräckligt stort och delningen tillräckligt hög så får man såklart samma problem med spridning även där.

Lådvolymen dårå. Allt mellan 60 liter @26Hz till 45liter @30 Hz verkar acceptabelt. Per bas. Det blir alltså låddor om 120-90liter.
Bygg det som passar bäst rent fysiskt.

Du kan få som hemläxa att lista ut vilken frekvens som har en våglängd som motsvarar avståndet mellan dina mellanregister i den färdiga baffeln :wink: Det kanske går att få ihop nått skaplig utan att göra nya bafflar.
Det är OK att ta hjälp av övriga medlemmar på faktiskt.io, men det är bara du som har möjlighet att mäta på baffeln. :D

Jag kommer vara AFK ett tag nu.



Tack, bra och förenklad förklaring!

Intressant när du berättar att släckningar kan uppstå om avstånden är för stora då de spelar i "otakt", det var inget jag kände till sen tidigare. I min hjärna så valde jag d'appolito konstruktionen bara för att jag tänkte att det ger ett jämnare avstånd mellan alla element fram till lyssnarens öra. Alltså samma sträcka mellan basar och mellanregister om man utgår från att diskanten sitter i öronhöjd. För att slippa olika avsånd mellan elementen som i tex basarna en mtmww. Men jag förstår det du menar nu.

Ingen höjd är tagna på bafflarna än i mitt fall (men i nuläget på 136L så blir dom som dom är sågade nu), så skulle det vara lämpligare att flytta en bas nedåt mot golvet och köra en mtmww konstruktion så finns den möjligheten fortfarande, bara att såga av baffeln ovanför mellanregistret och flytta ner en bas.

Ang: hemläxan så Vet jag inte riktigt hur man räknar, men jag sökte lite på Google och fick fram lite formler där som jag provade, och om jag gjort rätt då så borde en frekvens på 6970Hz ha samma våglängd som mina mellanregister (205 millimeter).
Bilagor
1000.jpg
1000.jpg (61.7 KiB) Visad 3100 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-08 16:06

205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-08 18:05

Mina spontana funderingar:

Jag tycker att det låter väl stort med över 60 liter låda till varje baselement (det ger en s.k. underavstämning, alltså en lägre avstämning än vad t/s-parametrarna optimalt genererar vid simulering). Jag hade jag siktat runt 40 liter per element, vilket även ger lite mer hanterbar storlek på den totala lådan, yttermått, ca 28x140x30 (BxHxD) om man tolkar bilden som att lådan ska gå hela vägen ner till golvet.

Bygg en testlåda, för ett baselement, med möjlighet att variera lådvolym och avstämning, för att mäta fram lämplig storlek, därefter går du vidare med konstruktion av hela lådan.

Jag har inte mycket att bidra med gällande elementplacering på baffeln, men du skriver att det blir aktiv delning med separata slutsteg - då kan du lämna diskussionen om baffelsteg eftersom du då kompenserar för det i den aktiva domänen. Du kan inte påverka ljudnivån på enskilda register genom att ändra lådvolymen.

Lycka till med bygget! :)

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kraniet » 2023-10-09 12:24

Jo 60 liter med den avstämningen blir för stort.
Jag antar det är RS225P-8?

Jag tycker 50 liter med 30 Hz avstämning ser ganska lämpligt ut när man tar hänsyn till rumsförstärkningen.
Blir en hanterbar portlängd också. Tex tre st 50mm portar per element blir ca 300mm långa.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Calleberg » 2023-10-09 15:09

Kraniet skrev:Jo 60 liter med den avstämningen blir för stort.
Jag antar det är RS225P-8?

Jag tycker 50 liter med 30 Hz avstämning ser ganska lämpligt ut när man tar hänsyn till rumsförstärkningen.
Blir en hanterbar portlängd också. Tex tre st 50mm portar per element blir ca 300mm långa.



Jag gissar att det är Alukonerna alltså RS225 utan P på slutet.

60@26 blir mkt riktigt underavstämt. Det har hittils funkat bäst för mig i normala vardagsrum.

Skillnaderna mellan 60-45 är nån dB hit eller dit förutom under 30Hz. Man kan alltså bygga lite vadsomhelst av det som föreslagits med de där basarna utan att det blir alltför tokigt.

Ska det sen ekvaliseras ochså, ja då spelar det i verkligheten verkligen ingen roll. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-09 18:12

Tack för alla svar!

Jag blir lite intresserad av att veta hur ni kommer fram till vilka volymer som passar bäst till vad?
Jag är ju som sagt ny till hela grejen, men det är alltså inte så enkelt som att om kurvan är fin i winisd så funkar det (tex bilden i mitt tidigare inlägg)? Hur kommer ni fram till att ca 40 liter är mer lämpligt? :)
Underavstämning var ett nytt uttryck för mig också.

Slår jag ut 40Liter med en avstämning på 30Hz får jag fram en kurva som ser ut så här, gör jag något fel eller är det meningen att det ska se ut så här? :) Tänker mest på den lilla puckeln vid de lägre frekvenserna.

Korrekt, det är aluminiumkonerna och inte papp varianten.

*Edit Ska se om jag kan få ihop några testlådor och ta fram en mic och köra några simuleringar. Kan man isåfall bygga en låda med ett element och sen bara dubbla volymen när man tycker att det är bra, eller är det bäst att göra en testlåda med två element direkt?
Bilagor
40l30h.png
40l30h.png (86.38 KiB) Visad 2950 gånger
Senast redigerad av Nickeh 2023-10-09 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-09 18:44

RogerGustavsson skrev:205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.


Tack för hjälpen! Men du får gärna berätta hur du räknade också, så jag lär mig :D

Själv räknade jag bara 340 x 20,5 = 6970. :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-09 19:10

Nickeh skrev:Slår jag ut 40Liter med en avstämning på 30Hz får jag fram en kurva som ser ut så här...

Ja, så blir kurvan om du anger två element i en låda på 40 liter med avstämning vid 30 Hz.
Men vi pratar ju 40 liter per element, så antingen får du ändra till ett element och 40 liter eller två element och 80 liter - det blir samma resultat!

Mitt förslag på 40 liter är just för att det ligger nära den optimala avstämningen enligt vanliga simuleringsprogram. Dayton Audio föreslår själva en basreflexlåda på knappt 32 liter med avstämning vid 38 Hz. Med lite större låda kan man gå ner något i avstämning, så 40 liter vid 30 Hz är en bra början för test.

Gällande provlåda kan du välja att bygga för ett eller två element. Enklast är förstås en mindre låda för ett element, men vill du vara säker på att få exakt rätt resultat är det bättre att bygga med två element direkt, så vet du att avstämningen hamnar rätt när du sedan bygger the real thing. Du kommer nämligen upptäcka att den simulerade portdimensionen inte kommer att ge exakt den avstämning du önskar. Oftast blir det en lite kortare port som ger den önskade, simulerade avstämningen.

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-09 19:15

Kalejdokom skrev:
Nickeh skrev:Slår jag ut 40Liter med en avstämning på 30Hz får jag fram en kurva som ser ut så här...

Ja, så blir kurvan om du anger två element i en låda på 40 liter med avstämning vid 30 Hz.
Men vi pratar ju 40 liter per element, så antingen får du ändra till ett element och 40 liter eller två element och 80 liter - det blir samma resultat!

Mitt förslag på 40 liter är just för att det ligger nära den optimala avstämningen enligt vanliga simuleringsprogram. Dayton Audio föreslår själva en basreflexlåda på knappt 32 liter med avstämning vid 38 Hz. Med lite större låda kan man gå ner något i avstämning, så 40 liter vid 30 Hz är en bra början för test.

Gällande provlåda kan du välja att bygga för ett eller två element. Enklast är förstås en mindre låda för ett element, men vill du vara säker på att få exakt rätt resultat är det bättre att bygga med två element direkt, så vet du att avstämningen hamnar rätt när du sedan bygger the real thing. Du kommer nämligen upptäcka att den simulerade portdimensionen inte kommer att ge exakt den avstämning du önskar. Oftast blir det en lite kortare port som ger den önskade, simulerade avstämningen.



Ja just de, ursäkta, slog in två element där i beräkningen. My bad!
Jag ska se vad jag kan skaka fram för material och göra en testlåda till helgen kanske. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-09 19:24

Nickeh skrev:
RogerGustavsson skrev:205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.


Tack för hjälpen! Men du får gärna berätta hur du räknade också, så jag lär mig :D

Själv räknade jag bara 340 x 20,5 = 6970. :roll:

Frekvensen = [ Ljudets hastighet / Våglängden ]
f = [ 340 m/s / 0,205 m ] = 1659 Hz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-09 19:35

Vi kanske ta upp det där med målkurva för bassystem som går under 50 Hz? Rummets förstärkning där gör att man inte behöver dimensionera för en rak kurva utan kanske en kurva som faller lite lagom?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-09 19:38

Visst, och med aktiva filter finns ju alla möjligheter att justera det där efter smak i efterhand. :)

Gällande basreflexporten, så med en så pass stor låda som 80 liter kan du med fördel göra en rektangulär slitsport (om du vill slippa meka med runda portar). Jag uppskattar den inre bredden på lådan till ca 24 cm. Då blir en teoretiskt beräknad storlek på porten för 30 Hz, ca 24x3x20 cm (BxHxL). Enkelt att bygga och stor nog för att slippa eventuella flåsljud från porten.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Calleberg » 2023-10-09 20:51

RogerGustavsson skrev:Vi kanske ta upp det där med målkurva för bassystem som går under 50 Hz? Rummets förstärkning där gör att man inte behöver dimensionera för en rak kurva utan kanske en kurva som faller lite lagom?


Så ser jag på det, men i verkligheten kommer rummet sabba upp ordentligt, och att växla nån dB output vid 40Hz mot 3-4dB vid 25 som i det här fallet, kommer kanske helt, men i vart fall delvis överskuggas av rummets inverkan. Dessutom är ju output under 30Hz mest coolt på papperet, I verkligheten finns få fonogram med särskilt mycket energi här. i träsket är det annorlunda och då kan de där 3-4 deciBellen vara värdefulla.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Calleberg » 2023-10-09 23:34

RogerGustavsson skrev:205 mm motsvarar en frekvens om 1658 Hz.


Tack för det.

Det innebär att om man vill slippa kamfiltereffekter så bör inte bredbandarna spela frekvenser över ~800 Hz tillsammans... det var inte värst....

Och Baffelbredden är 28cm så baffelstegets f3 är 410Hz...

Mja, nää det går inte ihop sig, det blir nog 8 tummarna som får ta hand om baffelsteget, och då vore det bra om man kunde flytta ner den övre.

Går det att byta plats på diskanten och en RS100 i baffeln? Det kommer bli lite lattjo spridningsmönster hur man än gör men om man kan flytta problemen högre upp i frekvens så är det positivt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-10 18:27

Kammfiltereffekt var ett nytt begrepp för mig, läste lite om det nu.
Att kasta om en rs100 och diskanten kan bli lite tjurigt, rs100:an är större än diskanten, att flytta en bas däremot är absolut görbart.

Ska be brorsan skicka en mic till mig så att jag kan göra lite mätningar, får jag tag i material så kan jag kanske bygga en testlåda på ~40 liter under helgen och provmäta lite. Om så är fallet, är det något speciellt jag bör tänka på när jag bygger lådan? Vilka typer av mätningar är det man vill se?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Calleberg » 2023-10-10 18:40

Nickeh skrev:Kammfiltereffekt var ett nytt begrepp för mig, läste lite om det nu.
Att kasta om en rs100 och diskanten kan bli lite tjurigt, rs100:an är större än diskanten, att flytta en bas däremot är absolut görbart.

Ska be brorsan skicka en mic till mig så att jag kan göra lite mätningar, får jag tag i material så kan jag kanske bygga en testlåda på ~40 liter under helgen och provmäta lite. Om så är fallet, är det något speciellt jag bör tänka på när jag bygger lådan? Vilka typer av mätningar är det man vill se?


Gör porten så man kan justera/byta rör.. Gör den 60 liter om du kan, gör då du kan montera in en mellanvägg vid 40 och kanske även 50 liter, det sistnämnda är överkurs/ev. onödigt.

Mätfrågan är inte jag rätt man att svara på Sammel mfl är bättre på sånt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kraniet » 2023-10-10 19:10

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:Jo 60 liter med den avstämningen blir för stort.
Jag antar det är RS225P-8?

Jag tycker 50 liter med 30 Hz avstämning ser ganska lämpligt ut när man tar hänsyn till rumsförstärkningen.
Blir en hanterbar portlängd också. Tex tre st 50mm portar per element blir ca 300mm långa.



Jag gissar att det är Alukonerna alltså RS225 utan P på slutet.

60@26 blir mkt riktigt underavstämt. Det har hittils funkat bäst för mig i normala vardagsrum.

Skillnaderna mellan 60-45 är nån dB hit eller dit förutom under 30Hz. Man kan alltså bygga lite vadsomhelst av det som föreslagits med de där basarna utan att det blir alltför tokigt.

Ska det sen ekvaliseras ochså, ja då spelar det i verkligheten verkligen ingen roll. :D


Just de jag kikade ju på p-varianten..
Ja 60 liter med aluelementet ser väl möjligt ut.
Jag skulle nog ändå hålla mig till 50 liter men 25 Hz avstämning ser ju bättre ut till det elementet.

45 och 30 Hz ser ju inte helt dumt ut heller. I basta ger det en "maximum flat" kurva. Det ger ju en liten basboost när rumsförstärkningen läggs till. Men kan nog låta ganska bra ändå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-10 23:50

Ingen har ännu föreslagit slutna baslådor. Enligt WinISD är RS225 inte optimalt för basreflex. Kanske därför som det krävs (onödigt) stora lådor.
Om man väljer slutna lådor på 30 liter per element får man en kurva som ger -6dB @ 39Hz med ett Q-värde på 0,65 - enkelt att kompensera för med lite boost i det aktiva filtret för "rak kurva" ner till ca 40 Hz.
Kanske det alternativ som tilltalar mig mest och som jag själv valt i mitt senaste byggprojekt; viewtopic.php?f=3&t=73272

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Kraniet » 2023-10-11 15:19

Basreflex ger ju lägre f3 och mycket högre ljudtrycksförmåga. Är ju inte superstora volymer heller i detta fall.
Men ska frontarna delas till en sub så kan man ju absolut tänka sig göra dom slutna. Och då kan man ju minska volymen något ytterligare utan problem.

Dubbla 8 i slutna lådor är ju inte jättemycket kapacitet kan jag tycka. Basarna har inte jättemycket xmax heller så det blir begränsande i fullregisterbruk.

En annan grej med element med fasplugg är att i små slutna volymer kan man få puff/huff-ljud då luften pressas ut runt faspluggen.
Mvh
Magnus

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-11 17:44

Jag simulerade både slutna lådor och basreflex i winisd, och tyckte att jag fick ett mycket lägre f3 och högre avstämning med slutna lådor till dessa element. Därav mitt val av basreflexlådor. Men sen om jag räknat helt rätt vet man ju aldrig såklart. :D

Angående storleken på lådorna så föredrar jag hellre lite större lådor om man skulle se till utseendet, så otypligt har ingen betydelse i detta fall :lol:

Sitter och glor efter en mic på nätet nu, Dspn som kommer användas till det här är en minidsp flex eight. Den har en funktion som heter Dirac live som som är en form av rumsanalys som tydligen ska vara rätt bra(?), den kräver dock att man använder deras egna micar om jag förstått det rätt, så nu kikar jag lite på vad som skiljer dom åt. Det finns två olika micar att köpa till den här, en äldre generation och en nyare lite mer avancerad. Det skiljer en del i pris på dom och jag försöker göra ett val om den dyrare är nödvändig eller om den billigare duger för mätningarna jag kommer att använda den till. Det som verkar skilja är väl den högre sample raten på den nyare micen, och en ASIO plug-in som följer med för övriga ljudprogram.

Förstagenerationsmikrofonen finns i BRL butiken brevid mig, till ett litet rabbaterat pris.
UMIK-1 Ligger runt 1500:- och UMIK-2 runt 2800:-

Nån som har koll på mätinstrumenten? :)


*Edit, Förresten, jag ska försöka ordna lite lådmaterial tills i helgen så jag kan göra testlådorna, duger exempelvis nu då, kanske 10mm osb, plywood, eller vad man nu kan tänkas få tag på som är lite billigare än tex mdf?
Bilagor
Skärmbild 2023-10-11 173534.png
Skärmbild 2023-10-11 173534.png (311.5 KiB) Visad 2724 gånger

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Ted_B » 2023-10-11 18:56

Umik1 fungerar alldeles utmärkt. Du behöver inte köpa den dyrare.
The World's Mine Oyster

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Mitt första högtalarbygge (HJÄLP!)

Inläggav Nickeh » 2023-10-15 14:08

Tack för klarheten i det Ted :) Köpte en UMIK-1.

Igår hoppade jag in i bilen och for iväg till K-rauta för att köpa spånskivor och göra testlådorna till basarna. Jag valde K-rauta då dom har väggsåg och ligger i närheten där jag bor, givetvis så var väggsågen trasig när jag kom dit, så jag for vidare, till Beijer istället som också har en väggspåg. Träffade en riktigt schysst grabb där som hjälpte mig, jag behövde inte ens betala för hela skivan utan bara det materialet jag ville ha. Och alla kap i väggsågen bjöd han på också, så en 60 liters låda i 22mm spån kostade 160:- kapat och klart. :D

Åkte vidare till verkstaden, kapade upp lite rör för basportarna, och satte sen igång att börja fräsa spår i spånet för en mellanvägg som förslogs ovan, för att kunna växla mellan olika volymer.
Märkte rätt fort att nått inte var rätt med måtten, jag mäter upp allt och ser sen att många kap är fel med ~6 millimeter på sina ställen.
Samtidigt var det väldigt mycket folk i verkstaden jag håller till i, så jag gav tillfälligt upp.
Ska ta tag i det nästa helg.

Jag köpte mig en mätmic iallfall, och började installera den och utforska den världen senare på kvällen. Det är inget jag gjort förut så det blev en del läsande innan man var igång och kunde prova ett svep. Ska fortsätta läsa och se vad man kommer fram till, fanns ju hur mycket som helst att pilla på med i det programmet (REW).
Bilagor
fgj.jpg
fgj.jpg (90.74 KiB) Visad 2639 gånger
IMG_20231014_165031.jpg
IMG_20231014_165031.jpg (97.15 KiB) Visad 2639 gånger
IMG_20231013_192821.jpg
IMG_20231013_192821.jpg (54.44 KiB) Visad 2639 gånger

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conny och 8 gäster