Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav distad » 2023-10-12 04:28

Nu kommer jag med ytterligare en frågetråd...... :| Inget som funkar, som vanligt, eller ?
Har ju sett byggen som kostar mycket med dyra element. Finns det motsatta ? Men det kanske är mycket svårare, att få till ?
Har ju sett att det finns några gamla högtalare som man kan få för en liten peng, och de lådorna kan kanske vara något att stoppa in nya grejer i ? tänker jag då :oops: som inte kostar massor utan max 8-9 för filter, element, och lådor ovanpå det.
Idag så kostar en topp modell i en budget serie ifrån något märke som säljer köpehögtalare, 14-15 och ibland ända upp till 20-tusen :o och det är mycket pengar för en budget högtalare.... Men priserna på Hifi har ju rusat de sista åren. Därav min tanke på detta. Går det att få bättre ljud med DIY för max 8-9-papp ? Jag var hos en kille för ett gäng år sedan som byggt alla sina 3 högtalar-par och de som han använde som vardagsrum högtalare ihop med TV:n imponerade mycket och mest på mig i förhållande till vad de kostade, och de hade inte kostat massor utan drygt 10 tusen.
Här nedan är några lådor som kostar lite och någon kanske funkar i ett DIY bygge ?. Om någon låda skulle vara intressant att använda så kanske jag någon gång försöker starta ett bygge, om jag får ihop pengar och om det finns mycket hjälp med vad som funkar och uträkningar osv. så jag kan skruva och löda ihop det. Jag har inte den kunskap som behövs som många vet, men det skulle vara roligare att ha ett eget bygge än köpeburkar någon gång i framtiden. Nedan är 3 modeller med 10-tummare och en med dubbla 8-tummare. (JBL och Dali)Skall det byggas, så ska de kunna spela bas så det känns lite också. 8)
BildBild Bild
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-12 10:18

Kreativ tanke! Menar du att högtalarna på bilderna är exempel på lådor som går att köpa billigt utan element eller med trasiga element?
Att såga ut befintliga frontbafflar och snickra nya som man monterar utanpå befintliga lådor är väl relativt enkelt att fixa om man har tillgång till lämpliga verktyg och maskiner.
3-vägare är dock inte det enklaste att få till som DIY; att hitta element som samspelar, att designa och prova ut filter kräver en del simulering och mätning. Filtren blir i regel mycket dyrare då det krävs fler komponenter och oftast lite större (=dyrare) spolar (pga lägre delning mot basen).
En "lagom" kompromiss kan vara att bygga en 2,5-vägs högtalare med 2x8 tums basar och en diskant som funkar att dela hyfsat lågt.

Slutligen lite om budget. I min värld är 8-9000 kr för element och filter inte direkt "mindre pengar". För dom pengarna kan man köpa riktigt bra element till två högtalare, t.ex:
4 st Dayton Audio DS215-8 (2 st i 55 liter låda ger ca -3dB@40Hz vid avstämning runt 40Hz. Jämn kurva med fin spridning upp till ca 2kHz).
2 st Dayton Audio AMTHR (banddiskant, ganska lik den jag använder i mina dipoler - fantastist bra. Går att dela under 2KHz).
Pris tillsammans från SoundImports: 510 Euro = knappt 6.000 kr
Filterkomponenter och basportar tillkommer med några hundralappar.

Lycka till! :)

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kraniet » 2023-10-12 12:01

Vad är målet?
Rävarna som Maarten tagit fram är ju väldigt billiga och bland det bästa man kan tänka sig i den storleksklassen.

Elementen till de går ju lös på ca 3140 kr paret.
Vill man ha mer fullregistrigt vill man kanske lägga till en midbas för 2,5vägare och landa på 5140 kr paret

Eller så bygger man en kopia av Revel F206
Diskant 570kr
5" mid 950 kr
2st 6" midbas 2000 kr

dvs 3500 kr st

Med filterkomponenter och lådor borde man kunna landa på ca 9000kr paret och få nåt som är bättre än nästan allt på marknaden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Prozac » 2023-10-12 14:13

För mycket mindre slantar kan man köpa nåt som var en testvinnare och referens (i sin prisklass) för Stereophile

Bild

https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 187677.htm

(jaja, en tråkig jätteresonans men det är inget en gubbe hör.)
Ha en fortsatt trevlig dag.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kraniet » 2023-10-12 15:24

Infinity Primus 250 och 360 är ju också såna där superklipp.

Såhär mäter 360
Bild
Bild

Finns möjligen lite att önska på distorsionssidan. Men frekvensgång och spridning är ju absolut toppklass.

Kräver en viss insats att DIYa nåt liknande..

Nej alltså egentligen förstår jag inte alls varför jag bygger själv när det finns så många jättefina klipp begagnat. :o
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav distad » 2023-10-13 03:54

Skulle ha skrivit det, att jag är inte ute efter något "monitor" ljud. Dvs. allt som påminner om Ino, Genelec, Räven och diverse andra "korrekta" ljudförmedlare är inte det jag skulle vilja ha i ett DIY bygge utan något med stort ljud med mycket dynamik och bra botten. Dvs allt med små element är inte aktuellt utan som jag skrev i mitt första inlägg så var ju tanken dubbla 8-åttor eller en 10-tummare. Det finns ju återgivare som skulle passa mig men ack var dyra de är alla gamla JBL som är det man tänker först på om man vill ha bas och dynamik.
Och jag vet att dessa Monitor Audio är bra, om man söker ett sådant ljud. Jag var väl bland de första som rekommenderade märket hårt innan det blev hypat på 2000-talet. Jag fick en kollega att köpa ett par Monitor Audio GR60 (mycket bra högtalare) och det var innan Hifi&Musik hittade stativaren i den serien.
Men detta är ju bara tankar då det nu är tomt i pungen så att säga... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-13 07:55

Tror du är ute efter lite "fläskigare" ljud, dynamik tycker jag inte beskriver det du söker. I min värld betyder det lite baspuckel, lite avsaknad av botten och tillbakahållet mellanregister, sådant som ofta klär rockmusik från vissa tidsepoker. Samtidigt säger du dig vara Carlsson-fan... Carlsson placerar jag i samma gäng som Ino, Genelec, Räven m.fl. Du behöver en flexibel tonkontroll att leka med...

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav VintageHiFi » 2023-10-13 09:38

Dessa kanske kan vara något, här finns ju redan möjligheten till kraft i basen med 2st 8" element i varje låda.
Då basdelarna är aktiva med ett eget slutsteg varje i basdel, så har ju man möjligheten att anpassa delning samt nivå efter tycke, smak & humör. :)

Topparna kan ju sedan uppdateras med bättre element.

https://www.tradera.com/item/170301/611 ... nature-mk2

QLN.JPG
QLN.JPG (82.87 KiB) Visad 2149 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kraniet » 2023-10-13 13:45

Det som kan va lite knepigt är väl att hitta en lämplig låda.
De flesta billiga högtalare har ju ganska dålig byggkvalitet så vill man få det någorlunda måste ju lådan moddas. Beroende på vad som behöver göras osv så kan det ju vara enklare att bygga en ny helt enkelt ibland.

En annan sak som annars kan vara värd att kika på är ju att göra nya filter till en högtalare. Finns ju många exempel på högtalare som har bra ingående delar men skitdåligt delningsfilter.

Men vill man bara ha lite dunka dunka så finns väl ingen vits att bygga nåt för 10 000kr. Finns ju gott om högtalare som erbjuder ljud.

Ska man bygga nåt seriöst så får man nog nästan alltid räkna med att bygga en helt ny låda eller kraftigt modda en befintlig.
Känns ju lite bortkastat annars att lägga ut 10 000 på nåt och inte bygga en riktig låda för 1500 kr eller vad det nu kan tänkas. Mängden arbete som läggs ner är ju ändå stor, så varför då bygga nåt som är 80% när samma tid kunde användas till nåt som är 100%

Men sen kan jag tycka frågeställningen börjar i fel ände. Nåt som sällan budgeteras för är mätutrustning.
Så är man verkligen intresserad av att bygga själv så bör man nog först lägga några 1000 på mätutrustning och testlådor/bafflar osv.
Sen behöver man lära sig (och eventuellt köpa) ett simuleringsprogram för att kunna modellera både låddimensionering och filterkonstruktion.
Några böcker i hur man bygger och mäter högtalare är ju också att föredra (går att låna på biblioteket)
Efter det så kan man ju börja med något enkelt och lära sig bygga.

Men eftersom mätning och filterkonstruktion är så viktigt för slutresultatet så är nog det smartaste/ekonomiska att bygga om filter i befintliga högtalare. Om man inte vill bygga lådor alltså.
För även om man köper billiga element så är det ju ändå ca 1500kr per låda man landar på om man tänker sig en trevägare med tio tums bas.
Eventuellt kan man ju tjäna lite pengar på en sån syssla också och sälja de förbättrade skapelserna vidare för mer än vad de kostade i inköp.

Motargumentet skulle kunna vara att en del element i köpeshögtalare mäter så dåligt att det inte alltid går att få till en helt vettig lösning. Men det kan ju va nog så utvecklande ändå. Och förmodligen kan man ändå göra saker bättre trots detta.


(jag kan själv önska att nån sa allt det här till mig när jag började bygga. Istället som jag gjorde köpa "bra" element och "bra" filterdelar för flera tusen men inte ha mätmöjligheter eller riktigt kunskap att få det att låta bra. Billiga element och enkla konstruktioner fast uppmätta ordentligt hade varit mer ekonomiskt och gett bättre ljud..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav distad » 2023-10-13 21:01

RogerGustavsson skrev:Tror du är ute efter lite "fläskigare" ljud, dynamik tycker jag inte beskriver det du söker. I min värld betyder det lite baspuckel, lite avsaknad av botten och tillbakahållet mellanregister, sådant som ofta klär rockmusik från vissa tidsepoker. Samtidigt säger du dig vara Carlsson-fan... Carlsson placerar jag i samma gäng som Ino, Genelec, Räven m.fl. Du behöver en flexibel tonkontroll att leka med...

Du "tror" fel och man kan gilla olika sorters ljud och Carlsson är inte tråkljud som Genelec och Ino. Och jag behöver ingen tonkontroll.
Senast redigerad av distad 2023-10-13 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav distad » 2023-10-13 21:13

Kraniet skrev:Det som kan va lite knepigt är väl att hitta en lämplig låda.
De flesta billiga högtalare har ju ganska dålig byggkvalitet så vill man få det någorlunda måste ju lådan moddas. Beroende på vad som behöver göras osv så kan det ju vara enklare att bygga en ny helt enkelt ibland.

En annan sak som annars kan vara värd att kika på är ju att göra nya filter till en högtalare. Finns ju många exempel på högtalare som har bra ingående delar men skitdåligt delningsfilter.

Men vill man bara ha lite dunka dunka så finns väl ingen vits att bygga nåt för 10 000kr. Finns ju gott om högtalare som erbjuder ljud.

Ska man bygga nåt seriöst så får man nog nästan alltid räkna med att bygga en helt ny låda eller kraftigt modda en befintlig.
Känns ju lite bortkastat annars att lägga ut 10 000 på nåt och inte bygga en riktig låda för 1500 kr eller vad det nu kan tänkas. Mängden arbete som läggs ner är ju ändå stor, så varför då bygga nåt som är 80% när samma tid kunde användas till nåt som är 100%

Men sen kan jag tycka frågeställningen börjar i fel ände. Nåt som sällan budgeteras för är mätutrustning.
Så är man verkligen intresserad av att bygga själv så bör man nog först lägga några 1000 på mätutrustning och testlådor/bafflar osv.
Sen behöver man lära sig (och eventuellt köpa) ett simuleringsprogram för att kunna modellera både låddimensionering och filterkonstruktion.
Några böcker i hur man bygger och mäter högtalare är ju också att föredra (går att låna på biblioteket)
Efter det så kan man ju börja med något enkelt och lära sig bygga.

Men eftersom mätning och filterkonstruktion är så viktigt för slutresultatet så är nog det smartaste/ekonomiska att bygga om filter i befintliga högtalare. Om man inte vill bygga lådor alltså.
För även om man köper billiga element så är det ju ändå ca 1500kr per låda man landar på om man tänker sig en trevägare med tio tums bas.
Eventuellt kan man ju tjäna lite pengar på en sån syssla också och sälja de förbättrade skapelserna vidare för mer än vad de kostade i inköp.

Motargumentet skulle kunna vara att en del element i köpeshögtalare mäter så dåligt att det inte alltid går att få till en helt vettig lösning. Men det kan ju va nog så utvecklande ändå. Och förmodligen kan man ändå göra saker bättre trots detta.


(jag kan själv önska att nån sa allt det här till mig när jag började bygga. Istället som jag gjorde köpa "bra" element och "bra" filterdelar för flera tusen men inte ha mätmöjligheter eller riktigt kunskap att få det att låta bra. Billiga element och enkla konstruktioner fast uppmätta ordentligt hade varit mer ekonomiskt och gett bättre ljud..)

Det lär inte vara något lådproblem med Dali i alla fall. På dig låter det som om det är rena smäcket på billigare högtalare och så illa är det inte.
Och angående delningsfilter så startade jag en tråd för ett tag sedan om det, och då var "alla svar" att det är ingen ide att pula med filter i färdiga högtalare...och nu får jag svar av dig där du säger motsatsen. 8O Men det är lugnt, jag är inne på din linje.
Och det är inget dunka dunka som jag är ute efter. Konstigt att det bara finns 2 sorters ljud på Faktiskt. Tråk-ljud och dunka dunka. :? Det finns massor däremellan eller har folk aldrig varit och lyssnat på mässor eller i butiker.
Men jag ger mig. Efter att ha starta lite trådar på DIY så märker jag att det finns ett motstånd emot mina tankar så jag lägger dessa åt sidan och kör annat som jag har i skallen utan att fråga om det först, dvs. själv är bästa dräng. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-13 22:42

FBK skrev:Efter att ha starta lite trådar på DIY så märker jag att det finns ett motstånd emot mina tankar...

Läste du mitt inlägg? Jag gjorde ett försök att stötta och uppmuntra dina tankar genom att komma med ett konkret förslag och bidra med några tankar om systemval, delningsfilter och ekonomi. Jag ställde en fråga också - om du kan berätta lite mer om de aktuella lådorna så kan vi resonera vidare om vägen framåt. Jag tror nämligen att det kan bli riktigt bra att göra som du föreslår, men du måste stå ut med att alla kanske inte tycker precis som du och kanske ifrågasätter eller föreslår något annat. Då får du acceptera det och inte ta det som ett personangrepp. Ge inte upp så lätt! :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Chris71 » 2023-10-14 02:29

Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.

Ibland så får man fylla en låda med något för att minska volymen, ibland bygger man en källarvåning, ibland finns det en högtalare som är ett riktigt gediget bygge men det kanske inte fanns element för att göra den riktig rättvisa, då kanske men byter ut ett element eller trixar till något i filtret.
Det är inte alltid så att det fins enkla lösningar, men det finns massor av kreativa vinklar.

Jag hoppas och ser fram emot att du dyker upp när vi äntligen skall få till vår lyssningskväll på HiFi kit, och då törs jag lova att det bara kommer spelas på återvunna burkar som ibland kanske bara renoverats, fått något nytt element, fixats till med filtret eller när det verkligen vill sig inte har något annat än grundfilosofin eller formen som blir kvar.

Som Kalejdokom skriver så kan man ju åstadkomma en hel del bra om man har möjligheten att mäta lite och kanske har ett aktivt filter som gör det lite lättare att testa olika lösningar.
Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-14 09:49

Chris71 skrev:Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.

Exakt så! :) Det är ju helt gratis att grotta ner sig i de mest exklusiva konstruktioner och ta inspiration och försöka skapa något liknande själv. Så har nog i princip alla mina byggen gått till; dammsugit information om t.ex. Wilson Audio, M&K Sound, Linkwitz, Pure Audio, Troels Gravesen, Carlsson, Legacy Audio, Sonus Faber m.fl. - högtalare som ibland kostar flera miljoner och som man funderar på att "kopiera". :D :roll:

Ibland kommer man kanske ganska nära, men ofta får man nöja sig med att helt enkelt bara bli inspirerad. Och för mig har det tagit drygt 40 år av byggande för att försiktigt våga säga att jag kanske sitter nöjd nu.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-10-15 09:04

Jag tror att ett par Audio Pro a100 skulle vara en kul utgångspunkt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav kodapa » 2023-10-26 09:36

Kul frågeställning. Jag har t.ex. en OA5t1 som jag funderar på att bygga om till bas och ha i min bod som komplement till mupps.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-26 10:56

Ja har ett par Snell Ell å ett par Spectrum 410 å dom ere lite fet bas
i men ändå trevliga å lira dom flesta musik genrer på.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26699
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav hifikg » 2023-10-26 10:57

Kolla på macken om inte de där grabbarna som fått "några högtalare över" kan ge dig ett bra pris :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 643
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Rille » 2023-10-26 20:09

Dali A7 eller 8008 är ju båda trevliga högtalare att utgå ifrån. Dom låter båda trevligt i original tycker jag. Det vore lite roligt att modda någon sån med nya element och filter. fast jag är lite inne på en 4vägare som delas med 4de ordningens filter och låter varje register spela ca 2oktaver, ja utom basen som får ett lite bredare register, typ Carlssons 4vägare som Johan bygger. kul projekt, hoppas du ror det i land.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Chris71 » 2023-10-26 22:34

Rille skrev:Dali A7 eller 8008 är ju båda trevliga högtalare att utgå ifrån. Dom låter båda trevligt i original tycker jag. Det vore lite roligt att modda någon sån med nya element och filter. fast jag är lite inne på en 4vägare som delas med 4de ordningens filter och låter varje register spela ca 2oktaver, ja utom basen som får ett lite bredare register, typ Carlssons 4vägare som Johan bygger. kul projekt, hoppas du ror det i land.


Av just den anledningen står ett par Dali 7 och 15A tomlådor och väntar på lämpligt hyss, man skulle ju kunna få in ett par ganska rejäla basar och kanske ett par SB15 eller något annat kul i mellan hålet, mitt tema är typ som Dali hade gjort det idag om det gjort om det.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-26 23:02

Dali 7A har ja haft å dom lirar riktigt bra.
De e just den där Vifa mid domen som gör den högtalaren kul.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kraniet » 2023-10-27 09:54

De här kunde jag tänka mig är en lämplig kandidat att modda. Räv-elementen och en ny 8 tummare till basen så skulle det nog kunna bli en riktig killer

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201026107
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-10-27 10:14

Kraniet skrev:De här kunde jag tänka mig är en lämplig kandidat att modda. Räv-elementen och en ny 8 tummare till basen så skulle det nog kunna bli en riktig killer

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201026107


Rör ej, skulle jag säga. Dessutom är mellanregisterelementet mindre än boomern hos Räv-L.
//Johan Lindroos

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-27 10:37

+1
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Kraniet » 2023-10-27 10:43

Johan_Lindroos skrev:
Kraniet skrev:De här kunde jag tänka mig är en lämplig kandidat att modda. Räv-elementen och en ny 8 tummare till basen så skulle det nog kunna bli en riktig killer

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201026107


Rör ej, skulle jag säga. Dessutom är mellanregisterelementet mindre än boomern hos Räv-L.


Ja man få utgå ifrån femtummaren då.

Elementen är ju ganska gamla och även om de där peerless elementen låter helt ok så är de ganska långt ifrån prestandan i sb-elementen.
Men visst kan det ju tyckas som helgerån att bygga om en klassiker :)

Men det är ju det jag säger längre upp också. De flesta högtalare man kan tänka sig utgå ifrån är ju redan såpass bra att nyttan kan tyckas liten även om det förstås går att förbättra.
Mvh
Magnus

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-27 10:53

Ja har ett par Infinity Reference30 utan diskanter å filter.
Lådor i ok skick m fina front tyg.

Bortskänkes mot avhämtning.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav distad » 2023-10-27 13:57

Chris71 skrev:Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.

Ibland så får man fylla en låda med något för att minska volymen, ibland bygger man en källarvåning, ibland finns det en högtalare som är ett riktigt gediget bygge men det kanske inte fanns element för att göra den riktig rättvisa, då kanske men byter ut ett element eller trixar till något i filtret.
Det är inte alltid så att det fins enkla lösningar, men det finns massor av kreativa vinklar.

Jag hoppas och ser fram emot att du dyker upp när vi äntligen skall få till vår lyssningskväll på HiFi kit, och då törs jag lova att det bara kommer spelas på återvunna burkar som ibland kanske bara renoverats, fått något nytt element, fixats till med filtret eller när det verkligen vill sig inte har något annat än grundfilosofin eller formen som blir kvar.

Som Kalejdokom skriver så kan man ju åstadkomma en hel del bra om man har möjligheten att mäta lite och kanske har ett aktivt filter som gör det lite lättare att testa olika lösningar.
Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.

Det får man se, om du menar mig. Du hade ju "ett bygge" som fick topp betyg av mig även om vi inte ska prata högt om "slaktade lådor" här. 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 643
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Rille » 2023-10-28 09:50

Chris71 skrev:
Rille skrev:Dali A7 eller 8008 är ju båda trevliga högtalare att utgå ifrån. Dom låter båda trevligt i original tycker jag. Det vore lite roligt att modda någon sån med nya element och filter. fast jag är lite inne på en 4vägare som delas med 4de ordningens filter och låter varje register spela ca 2oktaver, ja utom basen som får ett lite bredare register, typ Carlssons 4vägare som Johan bygger. kul projekt, hoppas du ror det i land.


Av just den anledningen står ett par Dali 7 och 15A tomlådor och väntar på lämpligt hyss, man skulle ju kunna få in ett par ganska rejäla basar och kanske ett par SB15 eller något annat kul i mellan hålet, mitt tema är typ som Dali hade gjort det idag om det gjort om det.


Hoppas du blir nöjd. fast det är klart att om man inte blir det så behöver man ju inte vara klar..

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav Chris71 » 2023-10-29 20:05

FBK skrev:
Chris71 skrev:Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.

Ibland så får man fylla en låda med något för att minska volymen, ibland bygger man en källarvåning, ibland finns det en högtalare som är ett riktigt gediget bygge men det kanske inte fanns element för att göra den riktig rättvisa, då kanske men byter ut ett element eller trixar till något i filtret.
Det är inte alltid så att det fins enkla lösningar, men det finns massor av kreativa vinklar.

Jag hoppas och ser fram emot att du dyker upp när vi äntligen skall få till vår lyssningskväll på HiFi kit, och då törs jag lova att det bara kommer spelas på återvunna burkar som ibland kanske bara renoverats, fått något nytt element, fixats till med filtret eller när det verkligen vill sig inte har något annat än grundfilosofin eller formen som blir kvar.

Som Kalejdokom skriver så kan man ju åstadkomma en hel del bra om man har möjligheten att mäta lite och kanske har ett aktivt filter som gör det lite lättare att testa olika lösningar.
Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.

Det får man se, om du menar mig. Du hade ju "ett bygge" som fick topp betyg av mig även om vi inte ska prata högt om "slaktade lådor" här. 8)


Det viskas om ett nytt bygge inom kort som definitivt behöver provlyssna av dig med kritiska öron.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Inläggav distad » 2023-10-31 10:41

Chris71 skrev:
FBK skrev:
Chris71 skrev:Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.

Ibland så får man fylla en låda med något för att minska volymen, ibland bygger man en källarvåning, ibland finns det en högtalare som är ett riktigt gediget bygge men det kanske inte fanns element för att göra den riktig rättvisa, då kanske men byter ut ett element eller trixar till något i filtret.
Det är inte alltid så att det fins enkla lösningar, men det finns massor av kreativa vinklar.

Jag hoppas och ser fram emot att du dyker upp när vi äntligen skall få till vår lyssningskväll på HiFi kit, och då törs jag lova att det bara kommer spelas på återvunna burkar som ibland kanske bara renoverats, fått något nytt element, fixats till med filtret eller när det verkligen vill sig inte har något annat än grundfilosofin eller formen som blir kvar.

Som Kalejdokom skriver så kan man ju åstadkomma en hel del bra om man har möjligheten att mäta lite och kanske har ett aktivt filter som gör det lite lättare att testa olika lösningar.
Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.

Det får man se, om du menar mig. Du hade ju "ett bygge" som fick topp betyg av mig även om vi inte ska prata högt om "slaktade lådor" här. 8)


Det viskas om ett nytt bygge inom kort som definitivt behöver provlyssna av dig med kritiska öron.

Mina öron kan ju leases emot timpenning 8) :mrgreen: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster