Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Tror du är ute efter lite "fläskigare" ljud, dynamik tycker jag inte beskriver det du söker. I min värld betyder det lite baspuckel, lite avsaknad av botten och tillbakahållet mellanregister, sådant som ofta klär rockmusik från vissa tidsepoker. Samtidigt säger du dig vara Carlsson-fan... Carlsson placerar jag i samma gäng som Ino, Genelec, Räven m.fl. Du behöver en flexibel tonkontroll att leka med...
Kraniet skrev:Det som kan va lite knepigt är väl att hitta en lämplig låda.
De flesta billiga högtalare har ju ganska dålig byggkvalitet så vill man få det någorlunda måste ju lådan moddas. Beroende på vad som behöver göras osv så kan det ju vara enklare att bygga en ny helt enkelt ibland.
En annan sak som annars kan vara värd att kika på är ju att göra nya filter till en högtalare. Finns ju många exempel på högtalare som har bra ingående delar men skitdåligt delningsfilter.
Men vill man bara ha lite dunka dunka så finns väl ingen vits att bygga nåt för 10 000kr. Finns ju gott om högtalare som erbjuder ljud.
Ska man bygga nåt seriöst så får man nog nästan alltid räkna med att bygga en helt ny låda eller kraftigt modda en befintlig.
Känns ju lite bortkastat annars att lägga ut 10 000 på nåt och inte bygga en riktig låda för 1500 kr eller vad det nu kan tänkas. Mängden arbete som läggs ner är ju ändå stor, så varför då bygga nåt som är 80% när samma tid kunde användas till nåt som är 100%
Men sen kan jag tycka frågeställningen börjar i fel ände. Nåt som sällan budgeteras för är mätutrustning.
Så är man verkligen intresserad av att bygga själv så bör man nog först lägga några 1000 på mätutrustning och testlådor/bafflar osv.
Sen behöver man lära sig (och eventuellt köpa) ett simuleringsprogram för att kunna modellera både låddimensionering och filterkonstruktion.
Några böcker i hur man bygger och mäter högtalare är ju också att föredra (går att låna på biblioteket)
Efter det så kan man ju börja med något enkelt och lära sig bygga.
Men eftersom mätning och filterkonstruktion är så viktigt för slutresultatet så är nog det smartaste/ekonomiska att bygga om filter i befintliga högtalare. Om man inte vill bygga lådor alltså.
För även om man köper billiga element så är det ju ändå ca 1500kr per låda man landar på om man tänker sig en trevägare med tio tums bas.
Eventuellt kan man ju tjäna lite pengar på en sån syssla också och sälja de förbättrade skapelserna vidare för mer än vad de kostade i inköp.
Motargumentet skulle kunna vara att en del element i köpeshögtalare mäter så dåligt att det inte alltid går att få till en helt vettig lösning. Men det kan ju va nog så utvecklande ändå. Och förmodligen kan man ändå göra saker bättre trots detta.
(jag kan själv önska att nån sa allt det här till mig när jag började bygga. Istället som jag gjorde köpa "bra" element och "bra" filterdelar för flera tusen men inte ha mätmöjligheter eller riktigt kunskap att få det att låta bra. Billiga element och enkla konstruktioner fast uppmätta ordentligt hade varit mer ekonomiskt och gett bättre ljud..)
FBK skrev:Efter att ha starta lite trådar på DIY så märker jag att det finns ett motstånd emot mina tankar...
Chris71 skrev:Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.
Rille skrev:Dali A7 eller 8008 är ju båda trevliga högtalare att utgå ifrån. Dom låter båda trevligt i original tycker jag. Det vore lite roligt att modda någon sån med nya element och filter. fast jag är lite inne på en 4vägare som delas med 4de ordningens filter och låter varje register spela ca 2oktaver, ja utom basen som får ett lite bredare register, typ Carlssons 4vägare som Johan bygger. kul projekt, hoppas du ror det i land.
Kraniet skrev:De här kunde jag tänka mig är en lämplig kandidat att modda. Räv-elementen och en ny 8 tummare till basen så skulle det nog kunna bli en riktig killer
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201026107
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:De här kunde jag tänka mig är en lämplig kandidat att modda. Räv-elementen och en ny 8 tummare till basen så skulle det nog kunna bli en riktig killer
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201026107
Rör ej, skulle jag säga. Dessutom är mellanregisterelementet mindre än boomern hos Räv-L.
Chris71 skrev:Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.
Ibland så får man fylla en låda med något för att minska volymen, ibland bygger man en källarvåning, ibland finns det en högtalare som är ett riktigt gediget bygge men det kanske inte fanns element för att göra den riktig rättvisa, då kanske men byter ut ett element eller trixar till något i filtret.
Det är inte alltid så att det fins enkla lösningar, men det finns massor av kreativa vinklar.
Jag hoppas och ser fram emot att du dyker upp när vi äntligen skall få till vår lyssningskväll på HiFi kit, och då törs jag lova att det bara kommer spelas på återvunna burkar som ibland kanske bara renoverats, fått något nytt element, fixats till med filtret eller när det verkligen vill sig inte har något annat än grundfilosofin eller formen som blir kvar.
Som Kalejdokom skriver så kan man ju åstadkomma en hel del bra om man har möjligheten att mäta lite och kanske har ett aktivt filter som gör det lite lättare att testa olika lösningar.
Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.
Chris71 skrev:Rille skrev:Dali A7 eller 8008 är ju båda trevliga högtalare att utgå ifrån. Dom låter båda trevligt i original tycker jag. Det vore lite roligt att modda någon sån med nya element och filter. fast jag är lite inne på en 4vägare som delas med 4de ordningens filter och låter varje register spela ca 2oktaver, ja utom basen som får ett lite bredare register, typ Carlssons 4vägare som Johan bygger. kul projekt, hoppas du ror det i land.
Av just den anledningen står ett par Dali 7 och 15A tomlådor och väntar på lämpligt hyss, man skulle ju kunna få in ett par ganska rejäla basar och kanske ett par SB15 eller något annat kul i mellan hålet, mitt tema är typ som Dali hade gjort det idag om det gjort om det.
FBK skrev:Chris71 skrev:Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.
Ibland så får man fylla en låda med något för att minska volymen, ibland bygger man en källarvåning, ibland finns det en högtalare som är ett riktigt gediget bygge men det kanske inte fanns element för att göra den riktig rättvisa, då kanske men byter ut ett element eller trixar till något i filtret.
Det är inte alltid så att det fins enkla lösningar, men det finns massor av kreativa vinklar.
Jag hoppas och ser fram emot att du dyker upp när vi äntligen skall få till vår lyssningskväll på HiFi kit, och då törs jag lova att det bara kommer spelas på återvunna burkar som ibland kanske bara renoverats, fått något nytt element, fixats till med filtret eller när det verkligen vill sig inte har något annat än grundfilosofin eller formen som blir kvar.
Som Kalejdokom skriver så kan man ju åstadkomma en hel del bra om man har möjligheten att mäta lite och kanske har ett aktivt filter som gör det lite lättare att testa olika lösningar.
Men jag kan helt ärligt säga att jag älskar iden att låna inspiration från en ursprunglig konstruktion, känna att man förstår vad den konstruktören tänkte, använda sin samlade erfarenhet för att testa nya möjligheter och ibland har man så tur att man lyckas göra något bra ännu bättre och då kan man känna sig förbaskat glad.
Det får man se, om du menar mig. Du hade ju "ett bygge" som fick topp betyg av mig även om vi inte ska prata högt om "slaktade lådor" här.
Chris71 skrev:FBK skrev:Chris71 skrev:Jag tror att du vet att det inte bara du som är ensam med dessa ideer, säkert hälften av mina projekt är baserade på återanvändning i någon form inte bara för att det blir billigare utan därför att jag helt enkelt inte hinner bygga så mycket lådor som jag vill ha.
Det får man se, om du menar mig. Du hade ju "ett bygge" som fick topp betyg av mig även om vi inte ska prata högt om "slaktade lådor" här.
Det viskas om ett nytt bygge inom kort som definitivt behöver provlyssna av dig med kritiska öron.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 4 gäster