Omniringar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Omniringar

Inläggav solhaga » 2023-11-04 12:47

Om du vill hoppa över inledningen gå direkt hit.


Ja, det är frågan; blir det Solhagas Open Baffles :cry: (igen)?

Bakgrunden är att mina basar och subbasar inte riktigt matchar mina linjekällor med avseende på både karakteristik och utseende:
Bild

En tanke är att då ta de tre basarna och sätta dom i en öppen baffel-konfiguration igen.
Så här såg det ut för tio år sedan:
Bild

Jag vill nu inte ha ett så maffigt uttryck, så en smalare baffel skulle föredras.
Det är ju bra också med tanke på diffraktioner från de stora ytorna.
Vid fastsättningen av elementet behöver jag inte tänka så mycket på att undvika vibrationer, det strålas ju i varje fall inget framåt.
Materialet som finns i de nuvarande basarna, 30 mm massivt trä räcker nog för hela bygget, jag kan till och med behålla elementens infästning i frontbafflarna.
För att fortfarande bibehålla en någorlunda basåtergivning, så får baffeln svepas runt sidorna i ett slags V-konfiguration.
Rundade kanter är tänkta att minska kantdiffraktioner. Här tänker jag mig något 3D-utskrivet.

Jag har två kanaler per sida för att driva de tre slutstegen som driver elementen.
Tanken är att då låta en kanal driva det element som är vid golvet och en kanal de två över.
Elementet vid golvet kan då få egen baskompensation och kanske större baffel; den skall ju bära de övriga två bafflarna.
Jag tänker mig alltså ha ett modulärt system, där de tre bafflarna stackas på varandra. Det blir lite lättare att hantera och bygga då.

Elementen, Acoustic Elegance TD15H, drivs av varsitt Modulus-86 om cirka 45 W.
Liknade steg räckte till för de gamla högtalarna.

Det går ju att göra detta som ett "no brainer", men det vore ju kul att göra lite utvecklingsarbete också.

Så, vad är domen; OB or not OB?
Senast redigerad av solhaga 2023-12-20 11:28, redigerad totalt 3 gånger.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-04 12:57

Du e ju mr OB så kör vidare på det :) :)

Den nedre bilden ser trevlig ut tycker jag.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav sammel » 2023-11-04 20:37

Det blir ju spännande att se var du landar :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-07 12:49

En första fundering:
Bild

Om bafflarna är jämsides med linjehögtalarna så har de 130 cm till bakomvarande hörn.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-07 13:55

I en annan tråd skrev:
Calleberg skrev:Med det sagt, dipoler är såååå 90 tal. :) Jag trycker du borde undersöka om ett par kvasikardoider kanske kan vara nåt. Mest bara för att du är du.... Det blir inte så slösaktigt med konutslaget på det viset.
Det borde kanske gå att simulera med en dsp och befintliga låddor. Bara för att testa.
Lite inspiration kan du nog få om du lusläser mellan raderna vad som skrivits om pi220 :)
Härifrån och frammåt är en bra början:
viewtopic.php?f=20&t=66195&hilit=Pi220&start=120#p1955608

Floyd gillar inte heller Dipoler :wink:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-166829


Ja, att göra en no brainer OB-lösning en gång till är kanske inte så sexigt.

Jag lyckas inte läsa mellan raderna på den första länken (mycket OT).
Den andra länken gav mig heller inte så mycket.

Letade på quasi cardoid bass och fann bland annat detta.
Är det C du menar?
Bild

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3362
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav Calleberg » 2023-11-07 14:56

Typ

Denna fråga om den bakåtriktade basen/arna i pi220

rajapruk skrev:Jag tycker de ser snygga ut.

Sitter woofern fram och bak ihopkopplade så att de tar ut varandras vibrationer?

Kan du beskriva mer i detalj hur den bakre woofern gör att problemen från väggen bakom högtalaren försvinner? Släcker den bakre woofern ut ljudet från den främre woofern när det anländer till väggen bakom högtalaren? Eller är det mer en "utsmetning" av problemen, för att det blir SBIR i olika tider och frekvenser som når lyssnaren? Eller något annat?


Besvaras med


IngOehman skrev:Trevligt.

Ja.

De förses med tidsförskjutna signaler, således att de summerar i riktning framåt (summerar svagare i riktning bakåt). Riktverkan är som störst i det övre basregistret (typ samma som i mellanregisterområdet). Vid mycket låga frekvenser är de dock i princip rundstrålande, precis som om det bara funnits ett baselement. Men det är ett önskat beteende eftersom väggen bakom högtalarna om den bidrar nämnvärt, bidrar konstruktivt.



Att kalla dem för "Kvasi", var mitt hittepå, baserat på att du "bara" har tre basar per kanal. tydligen har andra hittat på likadant. :)
Men sen insåg jag att det går nog att göra riktiga kardoider med 3 basar riktade åt samma håll om man gör som Sigberg mfl.

Inlägg #4 i din egen länk summerar det rätt bra.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-1488517

Länken till Floyd? Enbart för att jag delar hans åsikt om Dipolbas. Men han har lite mer "tyngd" än lilla mig :)
Att hålla på med Kardoider är kanske inget för vanliga dödliga heller, men det är inte samma vansinniga slöseri med slaglängd och kan väl ha nåt sorts berättigande om man som du gillar lite okonventionella lösningar :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6564
Blev medlem: 2020-08-30

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav I-or » 2023-11-07 16:17

Panelhögtalare har sina fördelar om man söker ett lite mer spatiöst ljudsceneri. I vissa fall är distorsionen även påfallande låg.

Detta gäller dock inte basen som med fördel bör överlåtas till ekvaliserade monopoler. Många tror sig ha uppnått fördelar via riktverkan och förändringar i modal excitering med dipoler eller kardioider i lågfrekvensområdet, men detta gäller bara om man jämför med felplacerade och/eller icke-ekvaliserade monopoler. Om man får till frekvensgången så har man även en god basåtergivning (åtminstone i sötpunkten).

Nackdelen med s.k. gradientstrålare är, precis som Calleberg skriver, att man slänger bort massor av luftpumpningskapacitet.

(Kul också att det hänvisas till min gamle bekant Juha Backman i diyAudio-länken, då han har författat många intressanta JAES-artiklar.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-07 16:30

Tack för förtydligandet!

Tre basar och två kanaler som alternativ C ovan skulle ju passa mig. Om varje del är på 100 l så skall det räcka till i basen.

Calleberg skrev:
Att kalla dem för "Kvasi", var mitt hittepå, baserat på att du "bara" har tre basar per kanal. tydligen har andra hittat på likadant. :)
Men sen insåg jag att det går nog att göra riktiga kardoider med 3 basar riktade åt samma håll om man gör som Sigberg mfl.

Inlägg #4 i din egen länk summerar det rätt bra.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-1488517

Men Sigbergs sub har ett element fram och ett bak:
The basic design of the Sigberg Audio 10D Subwoofer is a sealed sub with two dual-opposed mounted drivers


Eller menade du deras monitorhögtalare Manta?

Calleberg skrev:Länken till Floyd? Enbart för att jag delar hans åsikt om Dipolbas. Men han har lite mer "tyngd" än lilla mig :)
Att hålla på med Kardoider är kanske inget för vanliga dödliga heller, men det är inte samma vansinniga slöseri med slaglängd och kan väl ha nåt sorts berättigande om man som du gillar lite okonventionella lösningar :)

Jovars.
Men man måste fortfarande kompensera för utsläckningen; - 6dB per oktav:
However, all dipole and cardioid sources have fundamentally a 1st order gradient response with reduction in efficiency of 6dB/octave, compared to a monopole, as the frequency drops and must be equalized for flat response.

Hur bestäms frekvensen för denna utsläcknings början; den är ju inte avhängigt baffelstorleken?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-07 16:34

I-or skrev:Panelhögtalare har sina fördelar om man söker ett lite mer spatiöst ljudsceneri. I vissa fall är distorsionen även påfallande låg.

Detta gäller dock inte basen som med fördel bör överlåtas till ekvaliserade monopoler. Många tror sig ha uppnått fördelar via riktverkan och förändringar i modal excitering med dipoler eller kardioider i lågfrekvensområdet, men detta gäller bara om man jämför med felplacerade och/eller icke-ekvaliserade monopoler. Om man får till frekvensgången så har man även en god basåtergivning (åtminstone i sötpunkten).

Nackdelen med s.k. gradientstrålare är, precis som Calleberg skriver, att man slänger bort massor av luftpumpningskapacitet.

(Kul också att det hänvisas till min gamle bekant Juha Backman i diyAudio-länken, då han har författat många intressanta JAES-artiklar.)


Så du förordar exempelvis tre ekvaliserade monopoler, lådor om kanske 100 liter, på varandra?

Tyvärr var länken död.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6564
Blev medlem: 2020-08-30

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav I-or » 2023-11-07 16:39

Det räcker långt även om man inte nödvändigtvis måste stacka dem.

Länken fungerar även om JAES-rapporter nästan alltid ligger bakom betalvägg: https://www.diyaudio.com/community/threads/cardioid-bass.121590/#post-1488517
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3362
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav Calleberg » 2023-11-07 21:20

solhaga skrev:Eller menade du deras monitorhögtalare Manta?

Så heter den ja :)
Mätningar här:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 55/page-13

Pi220 verkar vara nån sorts kvasikardoid.
Elementen samverkar i lägsta basen skriver Ingenjörn, jag tycker det verkar intressant.
Syftet med det torde vara ett försöka att hantera att man inte kan vara lika fri med placeringen av ett par trevägare jämfört med Subbar och tvåvägare. Det är enda existensberättigandet för sånna här lösningar som jag ser det.

Man borde med ett allpassfilter kunna åstadkomma lämplig frekvensberoende fördröjnongskurva om man vill testa på ett hyffsat enkelt sätt.

Vilken delningsfrekvens använder du idag?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-08 01:22

I-or skrev:Det räcker långt även om man inte nödvändigtvis måste stacka dem.

Länken fungerar även om JAES-rapporter nästan alltid ligger bakom betalvägg: https://www.diyaudio.com/community/threads/cardioid-bass.121590/#post-1488517


Jag avsåg denna länk:
Have a look at this:

http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... RDSUB.html

It's Finnish, but one can have a look at the concepts and the response graphs.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-08 01:35

Calleberg skrev:
solhaga skrev:Eller menade du deras monitorhögtalare Manta?

Så heter den ja :)
Mätningar här:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 55/page-13

Knappast någon bashögtalare dock:
Bild

Calleberg skrev:Pi220 verkar vara nån sorts kvasikardoid.
Elementen samverkar i lägsta basen skriver Ingenjören, jag tycker det verkar intressant.
Syftet med det torde vara ett försöka att hantera att man inte kan vara lika fri med placeringen av ett par trevägare jämfört med Subbar och tvåvägare. Det är enda existensberättigandet för sådana här lösningar som jag ser det.

Man borde med ett allpassfilter kunna åstadkomma lämplig frekvensberoende fördröjningskurva om man vill testa på ett hyfsat enkelt sätt.

Vilken delningsfrekvens använder du idag?

FIR-filter i Roon DSP: Basar 480 Hz, subbasar 120 Hz.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3362
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav Calleberg » 2023-11-08 09:32

solhaga skrev:FIR-filter i Roon DSP: Basar 480 Hz, subbasar 120 Hz.


På din bild ser jag bara två konstverk och 6 subbar. Var/vad är "basarna"? :)

solhaga skrev:Knappast någon bashögtalare dock...


Nix. Et ideo "kvasi" :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-08 10:31

De som står på golvet är subbasar, de som ligger på subbasarna är basar.
3D-renderingen från några inlägg ovan här och i videon nedan.
Senast redigerad av solhaga 2023-11-08 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav nuffe » 2023-11-08 10:53

Mina dipol subar har bra tryck ner till ca 25 Hz sedan faller de ner till 17Hz där de tvärdör.
Så att inte dipol funkar i basar håller jag inte med om.
Det är slöseri med med element ja, jag har 2 ggr 4 st 12 tummare.
Men en stor fördel är att de inte sätter igång rumsresonanser på samma sätt som lådor.
Jag kan tyvärr inte dämpa rummet, öppen planlösning, waf mm.

På sikt vill jag bygga större basar med fler element men fortfarande i dipol konfiguration.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-08 14:15

Jag har just läst igenom din byggtråd igen.
Dina fyra tolvor har ju nästan lika stor membranyta som mina tre femtonor (?).
Men dina element sitter i W-bafflar, så membranytejämförelsen kanske haltar lite.
Man kan nog heller inte dra några långtgående slutsatser om det upplevda ljudet från dina jämfört med det från en simpel baffel.

Har du fortfarande kvar dämpningen i alla kaviteter?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav nuffe » 2023-11-08 15:31

solhaga skrev:Jag har just läst igenom din byggtråd igen.
Dina fyra tolvor har ju nästan lika stor membranyta som mina tre femtonor (?).
Men dina element sitter i W-bafflar, så membranytejämförelsen kanske haltar lite.
Man kan nog heller inte dra några långtgående slutsatser om det upplevda ljudet från dina jämfört med det från en simpel baffel.

Har du fortfarande kvar dämpningen i alla kaviteter?


Ja, och jag har problem med att det vill åka ut vid kraftiga ljudtryck. Men långt ifrån att bottna basarna.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-08 16:33

nuffe skrev:Det är slöseri med med element ja, jag har 2 ggr 4 st 12 tummare.


Ja, jag skulle kanske nöja mig med mina in-ear, dom har ju väldigt liten konrörelse.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3362
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav Calleberg » 2023-11-09 09:52

solhaga skrev:De som står på golvet är subbasar, de som ligger på subbasarna är basar.


Jamendåså :)
Då testar du såklart med "basarna" som dipoler, och subbarna låter du vara. Du kan välja med delningen till subbarna hur lågt du vill att det skall dipolas, i testsyfte alltså.

Antingen så upptäcker du då att kvasidipoler eventuellt kan vara det bästa sedan skivat smör... och gå vidare med en lite mer optimerad lösning...
Eller så får du det här dipolandet ur kroppen och kan gå vidare i livet, en erfarenhet rikare. :) Your move... :)

Edit: Jag tror absolut det kan finnas fördelar med dipoler i det område som dina basar spelar idag, speciellt med så goda förutsättningar för det som du har i ditt lyssningsrum.
Senast redigerad av Calleberg 2023-11-09 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-09 10:29

Calleberg skrev:Pi220 verkar vara nån sorts kvasikardoid.
Elementen samverkar i lägsta basen skriver Ingenjörn, jag tycker det verkar intressant.
Syftet med det torde vara ett försöka att hantera att man inte kan vara lika fri med placeringen av ett par trevägare jämfört med Subbar och tvåvägare. Det är enda existensberättigandet för sånna här lösningar som jag ser det.

Man borde med ett allpassfilter kunna åstadkomma lämplig frekvensberoende fördröjnongskurva om man vill testa på ett hyffsat enkelt sätt.


Martin Logan är inne på samma spår med deras ForceForward Bass alignment.
Två baselement, ett framåtrikat och ett bakåt där det bakre ska ha en lagom kombination av fasvridning och fysiskt avstånd från det främre elementet för att motverka väggens negativa inverkan på övre basregistret/lägre mellanregistret, samtidigt som elementen i den lägsta basen samverkar helt för maximal verkningsgrad.

Oklart för mig hur väl det fungerar i praktiken.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-09 10:43

Är " ForceForward Bass alignment" det samma som "PoweredForce Forward™"?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-09 11:30

Calleberg skrev:
solhaga skrev:De som står på golvet är subbasar, de som ligger på subbasarna är basar.


Jamendåså :)
Då testar du såklart med "basarna" som dipoler, och subbarna låter du vara. Du kan välja med delningen till subbarna hur lågt du vill att det skall dipolas, i testsyfte alltså.

Antingen så upptäcker du då att kvasidipoler eventuellt kan vara det bästa sedan skivat smör... och gå vidare med en lite mer optimerad lösning...

Det är ju bara att vända på basarna och fasvända.
Subbasarna fördröjer jag och släpper jag upp till 480 Hz.
Linjekällornas fördröjning behöver också justeras.

Calleberg skrev:Antingen så upptäcker du då att kvasidipoler eventuellt kan vara det bästa sedan skivat smör... och gå vidare med en lite mer optimerad lösning...
Eller så får du det här dipolandet ur kroppen och kan gå vidare i livet, en erfarenhet rikare. :) Your move... :)

Edit: Jag tror absolut det kan finnas fördelar med dipoler i det område som dina basar spelar idag, speciellt med så goda förutsättningar för det som du har i ditt lyssningsrum.

Ja, det vore ju lite tråkigt att bygga min sjätte upplaga av bas-OB.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-09 11:47

solhaga skrev:Är " ForceForward Bass alignment" det samma som "PoweredForce Forward™"?

Jag tror det, med skillnaden att den senare är med aktiv manipulering (antagligen dsp nuförtiden) och den första helt passiv.

Hittade detta från https://www.diyaudio.com/community/threads/changing-bass-drivers-for-martin-logan-esl.361145/:

Screenshot 2023-11-09 at 10.44.03.png
Screenshot 2023-11-09 at 10.44.03.png (134.67 KiB) Visad 5633 gånger
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-09 11:52

Tack!

Då är det dags för lite experiment...

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-11-10 15:52

Då har jag viftat med mikrofonen lite:
Bild

Det röda och det gröna i mitten till vänster är bas respektive subbas utan någon justering med avseende på fas eller fördröjning.
De fem underst till vänster är med bashögtalaren vriden 180 grader samt fasvänd och fördröjd i enlighet med olika avstånd 40 till 160 cm.
Det lila överst till vänster är med bashögtalaren vriden 180 grader och bara fördröjd i enlighet med avståndet 160 cm.

Så här säger REWs Room sim om uppställningen utan några justeringar:
Bild

Dito med vridna och fasvända samt fördröjda basar:
Bild
Det sista ser ju riktigt bra ut, men det är ju också med ideala ljudkällor.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav solhaga » 2023-12-14 14:15

Att bara fysiskt vända och fasvända på en bashögtalare gav inte något positivt, i varje fall inte så att det lockar mig att ta fram sågen.
Så jag passar nog på kardoid.

Men jag skulle kanske döda min andra älskning; SALSA!
I varje fall göra en studie, om ni hänger med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17989
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav Almen » 2023-12-14 14:48

Vi hänger med! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2014-04-25

Re: OB or not OB? Omni!

Inläggav solhaga » 2023-12-14 15:07

Så bra, får se vilken variant det blir.
En sak är dock klar, det blir med de element jag har använt till mina 3D-utskrivna högtalare.

Jag har 12 stycken av varje element (baselement och diskantelement), det vill säga sex stycken per sida.

Vad kan man då göra med dem?

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 790
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: OB or not OB, SOB?

Inläggav idea » 2023-12-14 18:22

solhaga skrev:Att bara fysiskt vända och fasvända på en bashögtalare gav inte något positivt, i varje fall inte så att det lockar mig att ta fram sågen.
Så jag passar nog på kardoid.

Men jag skulle kanske döda min andra älskning; SALSA!
I varje fall göra en studie, om ni hänger med.


Nej varför skulle den det? I en sluten låda så funkar den ju som en monopol vid dessa frekvenser. I en öppen låda hade det ju varit något helt annat men vid dessa fekvenser är det troligt att akustisk kortslutning sänkt känsligheten avsevärt.
Idea what a great ID

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster