Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Med det sagt, dipoler är såååå 90 tal. Jag trycker du borde undersöka om ett par kvasikardoider kanske kan vara nåt. Mest bara för att du är du.... Det blir inte så slösaktigt med konutslaget på det viset.
Det borde kanske gå att simulera med en dsp och befintliga låddor. Bara för att testa.
Lite inspiration kan du nog få om du lusläser mellan raderna vad som skrivits om pi220
Härifrån och frammåt är en bra början:
viewtopic.php?f=20&t=66195&hilit=Pi220&start=120#p1955608
Floyd gillar inte heller Dipoler
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-166829
rajapruk skrev:Jag tycker de ser snygga ut.
Sitter woofern fram och bak ihopkopplade så att de tar ut varandras vibrationer?
Kan du beskriva mer i detalj hur den bakre woofern gör att problemen från väggen bakom högtalaren försvinner? Släcker den bakre woofern ut ljudet från den främre woofern när det anländer till väggen bakom högtalaren? Eller är det mer en "utsmetning" av problemen, för att det blir SBIR i olika tider och frekvenser som når lyssnaren? Eller något annat?
IngOehman skrev:Trevligt.
Ja.
De förses med tidsförskjutna signaler, således att de summerar i riktning framåt (summerar svagare i riktning bakåt). Riktverkan är som störst i det övre basregistret (typ samma som i mellanregisterområdet). Vid mycket låga frekvenser är de dock i princip rundstrålande, precis som om det bara funnits ett baselement. Men det är ett önskat beteende eftersom väggen bakom högtalarna om den bidrar nämnvärt, bidrar konstruktivt.
Calleberg skrev:
Att kalla dem för "Kvasi", var mitt hittepå, baserat på att du "bara" har tre basar per kanal. tydligen har andra hittat på likadant.
Men sen insåg jag att det går nog att göra riktiga kardoider med 3 basar riktade åt samma håll om man gör som Sigberg mfl.
Inlägg #4 i din egen länk summerar det rätt bra.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-1488517
The basic design of the Sigberg Audio 10D Subwoofer is a sealed sub with two dual-opposed mounted drivers
Calleberg skrev:Länken till Floyd? Enbart för att jag delar hans åsikt om Dipolbas. Men han har lite mer "tyngd" än lilla mig
Att hålla på med Kardoider är kanske inget för vanliga dödliga heller, men det är inte samma vansinniga slöseri med slaglängd och kan väl ha nåt sorts berättigande om man som du gillar lite okonventionella lösningar
However, all dipole and cardioid sources have fundamentally a 1st order gradient response with reduction in efficiency of 6dB/octave, compared to a monopole, as the frequency drops and must be equalized for flat response.
I-or skrev:Panelhögtalare har sina fördelar om man söker ett lite mer spatiöst ljudsceneri. I vissa fall är distorsionen även påfallande låg.
Detta gäller dock inte basen som med fördel bör överlåtas till ekvaliserade monopoler. Många tror sig ha uppnått fördelar via riktverkan och förändringar i modal excitering med dipoler eller kardioider i lågfrekvensområdet, men detta gäller bara om man jämför med felplacerade och/eller icke-ekvaliserade monopoler. Om man får till frekvensgången så har man även en god basåtergivning (åtminstone i sötpunkten).
Nackdelen med s.k. gradientstrålare är, precis som Calleberg skriver, att man slänger bort massor av luftpumpningskapacitet.
(Kul också att det hänvisas till min gamle bekant Juha Backman i diyAudio-länken, då han har författat många intressanta JAES-artiklar.)
solhaga skrev:Eller menade du deras monitorhögtalare Manta?
I-or skrev:Det räcker långt även om man inte nödvändigtvis måste stacka dem.
Länken fungerar även om JAES-rapporter nästan alltid ligger bakom betalvägg: https://www.diyaudio.com/community/threads/cardioid-bass.121590/#post-1488517
Have a look at this:
http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... RDSUB.html
It's Finnish, but one can have a look at the concepts and the response graphs.
Calleberg skrev:solhaga skrev:Eller menade du deras monitorhögtalare Manta?
Så heter den ja
Mätningar här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 55/page-13
Calleberg skrev:Pi220 verkar vara nån sorts kvasikardoid.
Elementen samverkar i lägsta basen skriver Ingenjören, jag tycker det verkar intressant.
Syftet med det torde vara ett försöka att hantera att man inte kan vara lika fri med placeringen av ett par trevägare jämfört med Subbar och tvåvägare. Det är enda existensberättigandet för sådana här lösningar som jag ser det.
Man borde med ett allpassfilter kunna åstadkomma lämplig frekvensberoende fördröjningskurva om man vill testa på ett hyfsat enkelt sätt.
Vilken delningsfrekvens använder du idag?
solhaga skrev:FIR-filter i Roon DSP: Basar 480 Hz, subbasar 120 Hz.
solhaga skrev:Knappast någon bashögtalare dock...
solhaga skrev:Jag har just läst igenom din byggtråd igen.
Dina fyra tolvor har ju nästan lika stor membranyta som mina tre femtonor (?).
Men dina element sitter i W-bafflar, så membranytejämförelsen kanske haltar lite.
Man kan nog heller inte dra några långtgående slutsatser om det upplevda ljudet från dina jämfört med det från en simpel baffel.
Har du fortfarande kvar dämpningen i alla kaviteter?
nuffe skrev:Det är slöseri med med element ja, jag har 2 ggr 4 st 12 tummare.
solhaga skrev:De som står på golvet är subbasar, de som ligger på subbasarna är basar.
Calleberg skrev:Pi220 verkar vara nån sorts kvasikardoid.
Elementen samverkar i lägsta basen skriver Ingenjörn, jag tycker det verkar intressant.
Syftet med det torde vara ett försöka att hantera att man inte kan vara lika fri med placeringen av ett par trevägare jämfört med Subbar och tvåvägare. Det är enda existensberättigandet för sånna här lösningar som jag ser det.
Man borde med ett allpassfilter kunna åstadkomma lämplig frekvensberoende fördröjnongskurva om man vill testa på ett hyffsat enkelt sätt.
Calleberg skrev:solhaga skrev:De som står på golvet är subbasar, de som ligger på subbasarna är basar.
Jamendåså
Då testar du såklart med "basarna" som dipoler, och subbarna låter du vara. Du kan välja med delningen till subbarna hur lågt du vill att det skall dipolas, i testsyfte alltså.
Antingen så upptäcker du då att kvasidipoler eventuellt kan vara det bästa sedan skivat smör... och gå vidare med en lite mer optimerad lösning...
Calleberg skrev:Antingen så upptäcker du då att kvasidipoler eventuellt kan vara det bästa sedan skivat smör... och gå vidare med en lite mer optimerad lösning...
Eller så får du det här dipolandet ur kroppen och kan gå vidare i livet, en erfarenhet rikare. Your move...
Edit: Jag tror absolut det kan finnas fördelar med dipoler i det område som dina basar spelar idag, speciellt med så goda förutsättningar för det som du har i ditt lyssningsrum.
solhaga skrev:Är " ForceForward Bass alignment" det samma som "PoweredForce Forward™"?
solhaga skrev:Att bara fysiskt vända och fasvända på en bashögtalare gav inte något positivt, i varje fall inte så att det lockar mig att ta fram sågen.
Så jag passar nog på kardoid.
Men jag skulle kanske döda min andra älskning; SALSA!
I varje fall göra en studie, om ni hänger med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster