solhaga skrev:
Jag har 12 stycken av varje element (baselement och diskantelement), det vill säga sex stycken per sida.
Vad kan man då göra med dem?
Ett par mini Hugin/munin?
Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:
Jag har 12 stycken av varje element (baselement och diskantelement), det vill säga sex stycken per sida.
idea skrev:solhaga skrev:Att bara fysiskt vända och fasvända på en bashögtalare gav inte något positivt, i varje fall inte så att det lockar mig att ta fram sågen.
Så jag passar nog på kardoid.
Men jag skulle kanske döda min andra älskning; SALSA!
I varje fall göra en studie, om ni hänger med.
Nej varför skulle den det? I en sluten låda så funkar den ju som en monopol vid dessa frekvenser. I en öppen låda hade det ju varit något helt annat men vid dessa fekvenser är det troligt att akustisk kortslutning sänkt känsligheten avsevärt.
Calleberg skrev:solhaga skrev:De som står på golvet är subbasar, de som ligger på subbasarna är basar.
Jamendåså
Då testar du såklart med "basarna" som dipoler, och subbarna låter du vara. Du kan välja med delningen till subbarna hur lågt du vill att det skall dipolas, i testsyfte alltså.
Antingen så upptäcker du då att kvasidipoler eventuellt kan vara det bästa sedan skivat smör... och gå vidare med en lite mer optimerad lösning...
Eller så får du det här dipolandet ur kroppen och kan gå vidare i livet, en erfarenhet rikare. Your move...
Edit: Jag tror absolut det kan finnas fördelar med dipoler i det område som dina basar spelar idag, speciellt med så goda förutsättningar för det som du har i ditt lyssningsrum.
Prozac skrev:solhaga skrev:
Ett par mini Hugin/munin?
[ Bild ]
solhaga skrev:
Hur blir dessa Hugin/Munin omnidirektionella?
Nissep skrev:Jag har varnat Solhaga redan men, jag har ju testat samma BMR som han har och mitt test var inte fritt från hörbara utsläckningar med rosa brus, däremot med musik så är det klart svårare att höra med örat.
Prozac skrev:solhaga skrev:
Hur blir dessa Hugin/Munin omnidirektionella?
Genom att bygga nåt sånt här anskrämligt?
[ Bild ]
Tack för varningen och bilderna, NisseP.
Prozac skrev:Spännande, men den ser inte helt omni-spridande ut?
solhaga skrev:Min idé är en framåtriktad halvsfär med justerbara vinklar på elementen i både höjd- och sidled.
solhaga skrev:Vad gjorde dina vågledare för inverkan på spridningen och ljudupplevelsen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster