PCB-tillverkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

PCB-tillverkare

Inläggav radelius » 2023-11-29 10:52

Jag behöver tips på bra, snabb och billig tillverkare av PCB. Det handlar om prototyper varför mängden kort är jätteliten.
Tack på förhand//Staffan

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Fostex » 2023-11-29 23:25

Om bra och billig ska kombineras är det nog Kina som gäller i det här fallet. Jag har använt mig av JLCPCB flera gånger, och fått utmärkta kretskort i samtliga fall. Även JLCPCB fungerar fint.

Vill du ha kretskort tillverkade i ett mer demokratiskt land har jag hört bra om amerikanska OSHPark, som naturligtvis är klart dyrare än sina kinesiska konkurrenter.

Siten https://pcbshopper.com/ kan sannolikt svara bäst på dina frågor, ta en titt vetja!
Mycket kul - lite tid

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 708
Blev medlem: 2021-04-15

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-11-30 11:07

https://www.pcbway.com/orderonline.aspx

Dessa använde min kollega på jobbet,han var mkt nöjd med kvalitén,priset och snabb leverans.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35057
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Morello » 2023-11-30 11:17

JLCPCB är mycket bra, men ligger tyvärr i diktaturen Kina.

Würth elektronik gör mönsterkort i Tüskland.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: PCB-tillverkare

Inläggav radelius » 2023-11-30 12:40

Tack för tipsen.
Får se vilken det blir.
//Staffan

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Michael » 2023-12-01 12:39

Jag har senast köpt från JLCPCB och har väl köpt i alla fall tre gånger därifrån. Det brukar ta bara några dagar för de att tillverka och skeppa korten. Sedan beror det på vilken frakt man väljer (och betalar för) hur snabbt de kommer hem till sverige.

Har även använt OSH Park (USA). Är det bara enstaka kort och främst små kort, så är de bra/billiga. Här tror jag det kan ta veckor att tillverka korten. Frakten är långsamt brev, men gratis (var det förr i alla fall). Går dock betala för snabbare frakt. Små kort är mycket billigt. Postens import avgifter borde dock tillkomma.

MULTI-TEKNIK i Göteborg finns kvar. Har en bekant som köper via de (ej privat). De gör dock inte alla kort i sverige, utan även i Kina. Om det är som företagare och vill ha snabb leverans, så skulle jag rekommendera ringa de.

//Michael

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: PCB-tillverkare

Inläggav radelius » 2023-12-01 13:27

Det är inte så små kort och jag är privatkund. Ser att KiCad kan pusha direkt till ett företag i Tyskland (tror jag). Någon som testat den möjligheten?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Michael » 2023-12-01 18:26

Inte jag. Vilken tillverkare var det du hittat (Tyskland)?

Jag brukar gå via gerber, blir en extra kontroll i annat program då. Nu har i och för sig pcb tillverkarna så man granskar via webben - mycket bra.

Jag använde faktiskt kicad filen direkt hos OSH Park. Så då slapp man göra gerber och oroa sig för eventuella felinställningar. Dock får man tänka på om vissa inställningar bara finns med i skapandet av gerber, då kommer de ju inte med om man använder kicad filen direkt.

Senaste två korten som jag gjorde hos JLCPCB. Så köpte jag även stencil hos de. Använde ett extra program som nån gjort för att snabbt kunna skapa panel for kicad kort.

//Michael

Rollo
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Rollo » 2023-12-01 19:03

Michael skrev:Inte jag. Vilken tillverkare var det du hittat (Tyskland)?

Aisler har ett plugin till KiCad för att förenkla beställningsprocessen. Jag har köpt kort från Aisler, men inte använt Aisler Push, som funktionen heter. Aislers kort uppfyllde med råge mina ganska modesta (två lager, inga komponenter mindre än 0805) krav.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: PCB-tillverkare

Inläggav radelius » 2023-12-01 19:57

Ja Aisler är det och de gör sina kort i Tyskland. Jag har dock inte kollat priser//Staffan

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PCB-tillverkare

Inläggav Michael » 2023-12-02 19:27

Aha. Tog in mitt lilla kort hos Aisler. De tycker jag har lite för lite avstånd mellan koppar och kant. Fräsning runt om syns och avslöjar att de fräser med 'stor' fräs - så som brukligt. De fixar inte mina inre skarpa kanter. Har två opläterade hål på ytterkant. De verkar inte vara med. Tyvärr ses inget pris, måste nog registrera mig för det. Nästa gång det är dags, kanske jag kollar hos de.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22835
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: PCB-tillverkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-03 09:55

radelius skrev:Ja Aisler är det och de gör sina kort i Tyskland. Jag har dock inte kollat priser//Staffan


"Hosted in Germany" står det men det behöver inte betyda att de gör dem där. Företaget verkar var Nederländskt.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: PCB-tillverkare

Inläggav radelius » 2023-12-03 10:49

Det står Manufactured in Germany på ett ställe och Produced in Germany på ett annat.
//Staffan


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster