Dämpmaterial i högtalaren.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

luv3n
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2022-01-24

Dämpmaterial i högtalaren.

Inläggav luv3n » 2023-12-01 00:10

Håller på att sätta ihop egna högtalare och tänkte först köra mineralull som dämpning. Men sen fick jag sett som en stor skumkudde (akustikskum kanske?) som satt i en Ino Audio högtalare.

Är det någon som vet vad det är för typ av dämpmaterial ? Har googlat lite och ifrån utsende så var detta det närmaste jag hittade https://webbutik.innotex.se/product.html/polyeter-25140-25kg/m3-140n-medelfast-2

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 951
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Dämpmaterial i högtalaren.

Inläggav Chris71 » 2023-12-01 01:14

luv3n skrev:Håller på att sätta ihop egna högtalare och tänkte först köra mineralull som dämpning. Men sen fick jag sett som en stor skumkudde (akustikskum kanske?) som satt i en Ino Audio högtalare.

Är det någon som vet vad det är för typ av dämpmaterial ? Har googlat lite och ifrån utsende så var detta det närmaste jag hittade https://webbutik.innotex.se/product.html/polyeter-25140-25kg/m3-140n-medelfast-2

Tack på förhand.


Finns flera tillverkare som helt eller delvis använt sig av något slags skum för att uppnå olika dämpningar av högtalarlådor, Dynaudio för att nämna en annan skandinavisk tillverkare.
Då jag har haft nöje att diskutera lite högtalarkonstruktion med Ingvar så är jag relativt säker på att det inte är någon slumpmässig madrass han pulat in i sina högtalare, dels för att det är Ingvar och för att han i ganska detaljerade ordalag redogjorde för skillnaderna på olika material.

Här är fritt beskrivet vad jag minns så kanske du kan komma vidare i dina funderingar.

Det är främst 2 typer av dämpning man söker i en högtalare, oönskade ljud som dämpas innan det akustiskt återkopplas till utsidan och sen mer energi som kan omvandlas till värme på mer eller mindre effektiva sätt beroende på val av material.
När man kommer till skum har jag för mig att dessa är huvudfunderingarna, jobbar man med ett skum som har öppna eller täta blåsor, hur mycket är material och hur mycket är "luft" densitet och storlek på blåsorna kommer påverka egenskaperna och självklart kommer materialet i sig påverka effekten.

Tyvärr är ju Ingvar ingen stor anhängare av tumregler så jag har inte något bättre/sämre råd att komma med, det kommer alltid sluta med att det beror på, men om du fortsätter att posta dina funderingar och beskriva den konstruktion du bygger så kommer det nog strömma in tips och råd, det gäller bara att innan att det är kul att experimentera och det är dina högtalare så du bestämmer vart du lägger ribban.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3731
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Dämpmaterial i högtalaren.

Inläggav juanth » 2023-12-01 02:09

Det bör vara skum med öppna celler för att fungera bra.

Den här kan användas: https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f30

De i din länk känner jag inte till om de har öppna celler.

Om det är rätt i ditt bygge är svårt att svara på.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3362
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpmaterial i högtalaren.

Inläggav Calleberg » 2023-12-01 11:11

Mineralull FTW

Fast det kliar.... :)

Men du kan mycket enkelt själv "mäta" vad som funkar bäst, t,om justerat för just dina örons frekvensvarierande känslighet. :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12591
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpmaterial i högtalaren.

Inläggav Kraniet » 2023-12-01 15:32

fårull är också väldigt bra för mellanregister
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst