Färger i ett biorum?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Färger i ett biorum?

Inläggav Haakan_W » 2005-08-24 21:45

hmm finns det några optimala färger man ska ha på väggar och golv i ett biorum eller räcker det med så mörkt som möjligt? alltså kort skrivet vad är optimalt?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-24 22:32

Mörkgrå är en bra neutral färg som inte tar allt för mycket av ljuset och heller inte reflekterar så mycket.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-24 22:38

Jag har förstått att rött ska vara bra, men eftersom jag inte har gjort några utforskningar själv så kanske någon annan har något att säga om det hela? Kan det ha något att göra med den låga frekvensen?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-08-25 08:54

En idé: Varför inte greja svarta rullgardiner längs väggarna?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-25 09:22

Allt svart, med matt yta är optimal men få kan acceptera ett svart gruvhål till rum. Varierande grad av grått är en lämplig kompromiss. Sånt som också spelar stor roll tillsammans med färgsättningen är ambient light, gainvärde på duken, betraktningsvinkel, om duken är färgtintad i grått eller ej. Länk som tar upp en del av det du frågar om: http://www.component.se/docs.php?page=a ... n_del1.php

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-25 09:37

Svart, grått, mörkblått och mörkrött är gångbara färger. Själv har jag använt tre olika gråa nyanser till draperier, heltäckningsmatta och bakre vägg (den senare i en mörk gråblå nyans).

Ett biorum med draperier tillåter att man lämnar t ex sidoväggar, bakre delen av taket och ytan bakom TV/duk vita. På så vis kan rummet hållas ljust och trevligt i musiklyssningsläge om man så önskar. Med ljusa partier undviker man också den bunkerkänsla som kan prägla vissa biografer. När man ser film drar man helt sonika för draperierna och får ett närmast helt mörkt rum. Det är också bra att tänka på att ytor som reflekterar skärmens/dukens ljus inte ska vara ljusa.

Att ha så få färger, möbler och prylar i ljud/bildrummet som möjligt bidrar till ett större lugn, vilket gagnar musik- eller filmupplevelsen. För att inte ljudet ska bli lidande får man förstås vara noga med den akustiska utformningen och att de få möblerna fyller sin funktion också i detta avseende. Själv har jag haft turen att hitta en stor, pösig grå soffa med tillhörande fotpall som gjorde underverk för en billig slant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-08-26 16:48

Slartibartfast skrev:Jag har förstått att rött ska vara bra, men eftersom jag inte har gjort några utforskningar själv så kanske någon annan har något att säga om det hela? Kan det ha något att göra med den låga frekvensen?

Mvh Jocke

Helt rätt :D
Haakan ta en titt i min tråd "inwall" jag har rött på frontväggen iallafall.
Var också inne på ljusgrått men det är rätt mesigt ;)

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Återgå till DIY-forum