En gång i tiden (2004) ringde nån som sa sig hade hört att jag höll på med nåt digitalt delningsfilter. Jo, sa jag, men det är mest i tanken och inte i praktiken. Långt kvar innan det är nåt. Han som ringde körde aktiv delning och några horn i systemet. Han använde nåt Behringer digitalfilter (två styck borde det nog varit, kanske tre) och flera PA-slutsteg. Den var inte helt bra om volymen sänktes. Så han sökte nåt annat. Det var vettig prestanda (ur den billiga Behringer) om den matas digitalt och de analoga utgångarna får jobba med full signalnivå. Så en idé föddes om en flerkanalsvolymkontroll. Minns inte hur många kanaler, kanske 14. Jag var en teknik glad ingenjör, så tankarna satte igång. 'bara' volym kontroll kan ju inte vara så svårt! Projektet borde kunna få ett slut. Detta till skillnad från mitt egna pågående projekt som hållit på i flera år och aldrig verkar få ett slut. Tänkte att detta kan vara intressant, jag ställer upp och konstruerar denna på egen tid. Något roligt måste man ju göra. ...detta resulterade i en volymkontroll med 8-kanaler. Där flera kan kopplas ihop för att få ännu mera kanaler. Han använde ett Meridan försteg och ville styra från den. Den har en serieport utgång som kan användas. Så stöd för det protokollet skulle finnas. Blev även stöd för vanlig RC5 IR fjärr. Blev en konstruktion med en AVR mikroprocessor, kul! Den byttes till en annan modell under test/konstruktiosverifiering. Så den kom på ett eget litet kort/adapter. För anpassning till kapseln, men även med RC-filter för att få bort högfrekvens skräp. Annars var allt på ett stort mönsterkort, förutom nätbulan. Den var lite trixig att hitta en lämplig. Klara av ett visst belastningsintervall och spänningsvariationer på nätet. Blev en miss med signalnivå. Så tyvärr blev det att 'strappa' in motstånd innan utgångsdrivaren. Konstruktionen är i princip INA2134PA, PGA2310PA och DRV134PA. Styrda av en Atmel AVR mikroprocessor. Kan nu se att jag släppte firmware 2006, 2007 och 2013. Den senaste har stöd för Apple IR remote (den lilla platta i aluminium). Med andra ord IR5 och NEC6121 stöds.
Gjorde ett produktblad, som såg ut så här:

Mjukvaran är gjord helt själv, inkl bootloader och ett windowsprogram för att ladda ner uppdateringar. Här syns menyer och inställningar (med en dubbelbild ser jag):

Logga på den borstade alu-fronten. Kanske lite svårt återge exakt hur det serut, gjord med laser.

Baksidan, extern trafo används:

Nu tar vi och öppnar på locket:

Den valde AVR-mikroprocessorn byttes snabbt ut till en med dubbelt så mycket minne. Plus att det blev RC-filter på signalerna. För att minska högfrekvensstörningar. Ytmonterade för hålmonterade komponenter dämpar inte så höga frekvenser bra.

Huvudkomponenterna:

Efter många år hörde jag av han som startade detta och fick veta att volymkontrollerna användes och han var fortfarande nöjd med de. Behringer burkarna var ersatta av BSS. De andra som köpte minns jag inte att jag har hört från, men ingen har i alla fall klagat på något.
//Michael