Jag gjorde en volymkontroll

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav Michael » 2023-12-17 22:44

En gång i tiden (2004) ringde nån som sa sig hade hört att jag höll på med nåt digitalt delningsfilter. Jo, sa jag, men det är mest i tanken och inte i praktiken. Långt kvar innan det är nåt. Han som ringde körde aktiv delning och några horn i systemet. Han använde nåt Behringer digitalfilter (två styck borde det nog varit, kanske tre) och flera PA-slutsteg. Den var inte helt bra om volymen sänktes. Så han sökte nåt annat. Det var vettig prestanda (ur den billiga Behringer) om den matas digitalt och de analoga utgångarna får jobba med full signalnivå. Så en idé föddes om en flerkanalsvolymkontroll. Minns inte hur många kanaler, kanske 14. Jag var en teknik glad ingenjör, så tankarna satte igång. 'bara' volym kontroll kan ju inte vara så svårt! Projektet borde kunna få ett slut. Detta till skillnad från mitt egna pågående projekt som hållit på i flera år och aldrig verkar få ett slut. Tänkte att detta kan vara intressant, jag ställer upp och konstruerar denna på egen tid. Något roligt måste man ju göra. ...detta resulterade i en volymkontroll med 8-kanaler. Där flera kan kopplas ihop för att få ännu mera kanaler. Han använde ett Meridan försteg och ville styra från den. Den har en serieport utgång som kan användas. Så stöd för det protokollet skulle finnas. Blev även stöd för vanlig RC5 IR fjärr. Blev en konstruktion med en AVR mikroprocessor, kul! Den byttes till en annan modell under test/konstruktiosverifiering. Så den kom på ett eget litet kort/adapter. För anpassning till kapseln, men även med RC-filter för att få bort högfrekvens skräp. Annars var allt på ett stort mönsterkort, förutom nätbulan. Den var lite trixig att hitta en lämplig. Klara av ett visst belastningsintervall och spänningsvariationer på nätet. Blev en miss med signalnivå. Så tyvärr blev det att 'strappa' in motstånd innan utgångsdrivaren. Konstruktionen är i princip INA2134PA, PGA2310PA och DRV134PA. Styrda av en Atmel AVR mikroprocessor. Kan nu se att jag släppte firmware 2006, 2007 och 2013. Den senaste har stöd för Apple IR remote (den lilla platta i aluminium). Med andra ord IR5 och NEC6121 stöds.

Gjorde ett produktblad, som såg ut så här:
Bild

Mjukvaran är gjord helt själv, inkl bootloader och ett windowsprogram för att ladda ner uppdateringar. Här syns menyer och inställningar (med en dubbelbild ser jag):
Bild

Logga på den borstade alu-fronten. Kanske lite svårt återge exakt hur det serut, gjord med laser.
Bild

Baksidan, extern trafo används:
Bild

Nu tar vi och öppnar på locket:
Bild

Bild

Den valde AVR-mikroprocessorn byttes snabbt ut till en med dubbelt så mycket minne. Plus att det blev RC-filter på signalerna. För att minska högfrekvensstörningar. Ytmonterade för hålmonterade komponenter dämpar inte så höga frekvenser bra.
Bild

Huvudkomponenterna:
Bild

Efter många år hörde jag av han som startade detta och fick veta att volymkontrollerna användes och han var fortfarande nöjd med de. Behringer burkarna var ersatta av BSS. De andra som köpte minns jag inte att jag har hört från, men ingen har i alla fall klagat på något.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2466
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav pLudio » 2023-12-18 00:17

Imponerande hobbyprojekt! Ser riktigt proffsigt ut.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav sammel » 2023-12-18 07:17

Det var en fin grej, är det en sån jag behöver? :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav Michael » 2023-12-18 09:57

Hade nog räddat dina diskanter :-)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav sammel » 2023-12-18 10:35

Den verkar riktigt fin.
Har du en sån någon stans som du behöver bli av med ? :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav Michael » 2023-12-18 15:44

Nej. Jag har bara mitt första ex kvar och det vill jag behålla. Det använde jag under utvecklingen. Sedan skulle du behöva lite annan spec, bättre prestanda vid lägre signalnivåer. Inser nu att det syns att jag labbat med annan utgångsdrivare på en bild. Det sitter op på ett litet kort, istället för DRV134. Hade idér om uppföljare med andra signalnivåer och bättre S/N. Kan skriva lite mer om det senare. ...men kan redan nu säga att det blev inget och det dröjer minst många år innan det händer nåt igen.

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav sammel » 2023-12-18 16:13

Då vet jag :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5808
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav Michael » 2023-12-22 14:59

Naturligtvis var det många tankar på efterföljare, bättre prestanda, olika volymkretsar och så vidare. Började rätt tidigt skissa på ett nytt kontrollerkort och det är den biten som kommit längst. Fick nåt ryck för flera år sedan igen och sedan efter några år så blev faktiskt ett kort monterat.
Bild
Bild
Denna gång med stora LED-siffror som bör synas på avstånd. Så klart släckta normalt och tänds bara vid ändring av volymen.

Själva kärnfunktionaliteten, nivå ändring, har det skissat på flera olika varianter och jämfört kretsar. Finns ju nån bra 8-kanals krets. Först ut är dock återigen TI krets. För så här ser några labb-kort ut:
Bild

Tänkte göra lite olika varianter och mäta för att se resultatet. Nätdelen är för sig, också den med test av några olika lösningar. Sedan ett eller flera volymkort på sidan.

Nåja, blir kanske aldrig nåt mera - tiden lär väl visa vad som händer.

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Jag gjorde en volymkontroll

Inläggav sammel » 2023-12-22 15:13

Spännade Michael. Olidligt spännade :)
Har i alla fall betämt mig att behålla min Minidsp så länge och
ändra av o påsättningsrutiner, inte kul att byta under frustation.
Men man vet inte längre fram :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 944_Driver och 8 gäster