Kan man rädda dessa?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Kan man rädda dessa?

Inläggav Nickeh » 2024-01-13 19:46

Hej!

Jag fick ett infall och köpte på mig ett par Jamo J-251 som dök upp på marketplace, strax före jul. Dessa dök upp i Sundsvall och jag bor i Karlstad, så min bror som bor i Sundsvall fick åka och hämta dom. utan provlyssning eller erfarenhet, jag köpte dom och tänkte att det kunde vara intressant att prova, för dom såg så passande ut till min vintageanläggning.

Tidigare ägare ska ha bytt ut basarna mot nya element, inte orginal vad det verkar som, delningsfiltren ska ha fått nya kondensatorer i samma veva.
När jag fick hem grejerna och kopplade upp dom och provlyssnade så låter det, illa..
Det första man upptäcker är ju att lådorna är supermjuka, speciellt baffeln, så den vill ju gärna vara med och svänga väldigt tidigt. I övrigt så är dom väldigt fattiga på både mellanregister och diskant, det låter väldigt dött.. Men alla element spelar iallfall.
Och förutom det så skulle lådorna behöva komma upp en bit, ljudet uppfattas komma från golvet, men det går ju att lösa.

Min fråga till er, eftersom att jag faktiskt gillar hur dessa ser ut och hur dom passar i min lägenhet och till min vintage anläggning så hade jag gärna fått till ljudet i dom.
Vilka vägar kan man gå för att försöka ordna dessa isåfall? Om vi bortser från stagningen i lådorna, vad kan man göra för att få till diskant och mellanregister?

Jag tycker att det känns knepigt att en konstruktion från fabrik kan låta så otroligt dåligt som dessa gör, så fattigt mellanregister och diskant. :?:

Ni som haft eller lyssnat på dessa tidigare får gärna komma med input :)

Jag spelar via slutsteget på min Pioneer Sa-8800 och kör en minidsp som försteg.


/Nicke
Bilagor
jamo 30 2.jpg
jamo 30 2.jpg (454.72 KiB) Visad 384 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Kan man rädda dessa?

Inläggav Kalejdokom » 2024-01-13 20:09

Du skriver inget om mätning, men på bilden verkar det just vara vad som pågår. Och med MiniDSP finns ju alla möjligheter till ekvalisering.
Med t.ex. REW finns ju möjligheter att få ut eq settings att importera till MiniDSP. Under förutsättning att inget är trasigt i högtalarna (filter eller element).

Edit: Basarna ser ut att vara någon typ av PA/Disco-bas (med veckad tyg- eller pappersupphängning). Originalbasarna hade gummi- eller skumsurround och sannolikt (väsentligt) lägre känslighet. Det kan förklara varför övriga register låter lite svagare. Problemet med detta är att det inte är så lätt eller ens lämpligt att dämpa basen (åtminstone med passiva komponenter). Men med MiniDSP finns ju möjlighet att kompensera för detta.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Kan man rädda dessa?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-13 20:45

Dom ser coola ut tycker jag.
Men låter dom skit så ere ju inge kul.

Du skulle behöva få upp dom från golvet.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Kan man rädda dessa?

Inläggav Nickeh » 2024-01-13 21:28

Kalejdokom skrev:Du skriver inget om mätning, men på bilden verkar det just vara vad som pågår. Och med MiniDSP finns ju alla möjligheter till ekvalisering.
Med t.ex. REW finns ju möjligheter att få ut eq settings att importera till MiniDSP. Under förutsättning att inget är trasigt i högtalarna (filter eller element).

Edit: Basarna ser ut att vara någon typ av PA/Disco-bas (med veckad tyg- eller pappersupphängning). Originalbasarna hade gummi- eller skumsurround och sannolikt (väsentligt) lägre känslighet. Det kan förklara varför övriga register låter lite svagare. Problemet med detta är att det inte är så lätt eller ens lämpligt att dämpa basen (åtminstone med passiva komponenter). Men med MiniDSP finns ju möjlighet att kompensera för detta.


Tjena, tack för svar! Jag är lite ny till allt som har med Hifi att göra, men försöker lära mig så gott det går. Jag har REW och har gjort en mätning, men som sagt, det är nytt för mig och jag vet inte riktigt vad jag pysslar med, och det här är ju inget som kommer över en kväll. :lol:

Jag Har dragit ett svep och det ser ut enligt bild, jag försökte eq:a till det med hjälp av en automatisk eq funktion.
Den automatiska Eq:n hjälpte till att få basen att gå ännu lägre, diskant och mellanregister känns fortfarande helt dött, tyvärr har jag ingen bild efter justeringar. Så här såg det ut innan justeringarna.
Ska göra en ny mätning i morgon och posta bild efter eq. Eq:n hjälpte alltså inte riktigt, möjligen handhavande fel?

Men det jag funderar mest över är om det kan vara något underliggande till varför mellanregister och diskant är så pass avsaknat, alltså hårdvarumässigt, det känns inte som att dessa högtalare kan ha sålts ur butik med ljudet på det här viset. Alltså, vilken ände börjar man att rota i? Har som sagt pillat lite i rev och tycker inte att det hjälpt mig även om kurvorna är lite förändrade.
Bilagor
jamo mätning 2.jpg
jamo mätning 2.jpg (135.91 KiB) Visad 345 gånger

Nickeh
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2023-10-07
Ort: Karlstad

Re: Kan man rädda dessa?

Inläggav Nickeh » 2024-01-15 00:04

Har kört lite automatisk eq som sagt, och låtit rew själv justera mot avarage spl. Ser ut enligt följande.
Tittar man på kurvan så ser väl den bra ut? Den faller ju en del på slutet, jag vet inte riktigt vad som anses vara acceptabelt, men tycker mig har sett liknande mätningar förut i de övre registren hos andras högtalare.
Om man upplever som i mitt fall, ett platt mellanregister och diskant, vad mer kan man titta på förutom en mätning med spl?

Mvh Nicke
Bilagor
vf.jpg
vf.jpg (206.9 KiB) Visad 251 gånger
Senaste jamo.jpg
Senaste jamo.jpg (134.54 KiB) Visad 251 gånger

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Kan man rädda dessa?

Inläggav Neuhausen » 2024-01-15 01:43

Mätningarna ser ut att ha allt annat än svag diskant och mellanregister. Det är väldigt jämnt utnivå över registret, om något så borde det låta basfattigt. Att det dalar lite över 10k vet jag inte om det är så noga.

Vad är du van vid för högtalare och vad har du att jämföra med?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster