Hej!
Jag fick ett infall och köpte på mig ett par Jamo J-251 som dök upp på marketplace, strax före jul. Dessa dök upp i Sundsvall och jag bor i Karlstad, så min bror som bor i Sundsvall fick åka och hämta dom. utan provlyssning eller erfarenhet, jag köpte dom och tänkte att det kunde vara intressant att prova, för dom såg så passande ut till min vintageanläggning.
Tidigare ägare ska ha bytt ut basarna mot nya element, inte orginal vad det verkar som, delningsfiltren ska ha fått nya kondensatorer i samma veva.
När jag fick hem grejerna och kopplade upp dom och provlyssnade så låter det lite fattigt i de övre registren.
Det första man upptäcker är ju att lådorna är lite mjuka, speciellt baffeln.
Och förutom det så skulle lådorna behöva komma upp en bit, ljudet uppfattas komma från golvet, men det går ju att lösa.
Min fråga till er, eftersom att jag faktiskt gillar hur dessa ser ut och hur dom passar i min lägenhet och till min vintage anläggning så hade jag gärna fått till ljudet i dom.
Vilka vägar kan man gå för att försöka ordna dessa isåfall? Om vi bortser från stagningen i lådorna, vad kan man göra för att få till diskant och mellanregister?
Jag tycker att det känns knepigt att en konstruktion från fabrik kan låta så fattigt i toppen som dessa gör.
Ni som haft eller lyssnat på dessa tidigare får gärna komma med input
Jag spelar via slutsteget på min Pioneer Sa-8800 och kör en minidsp som försteg.
/Nicke