SMAPPP - membran

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-03-29 16:56

Kommersiellt tillgängliga planmagnetiska bredbandshögtalare har ofta trots sitt namn en banddiskant (ribbon tweeter) för att klara de höga frekvenserna.
Jag förstår att det är svårt att göra ett planmagnetiskt membran som täcker hela frekvensomfånget, men varför inte en planmagnetisk diskant?

Hur som helst, här är mitt förslag på en planmagnetisk diskant:
Bild
Bild
Gapet är bara 3 mm eftersom membranet inte behöver röra sig så mycket för högre frekvenser.
Dämpning kan placeras på själva magneterna.
Notera att det inte finns något stål i mellan magneterna, men det är fortfarande en push-pull konfiguration.
Den strålande ytan är här bara 5 mm bred och 220 cm lång.

Helmholtzsresonansens frekvens åker upp:
Bild
Om jag nu har räknat rätt:
Bild

Jag vet inte hur den avsmalnande öppningen i stålet påverkar Helmholtzsresonansens frekvens.

Så vad tycks, är detta en väg att gå?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-03-31 13:46

Jag har tittat lite på Clarisys Minuet.

Som jag förstår det så har den ett single end planärmembran som mid/bas-element och en banddiskant.
Jag tror att delningen är vid 500 Hz.

Vad är teorin bakom att mid/bas-elementet smalnar av upptill?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-03-31 16:33

Tanken är att grundresonansfrekvensen ska vara något olika för den övre och undre delen, men detta kan även åstadkommas med olika förspänning av membranet.


Vad gäller den tilltänkta lösningen ovan bör man beakta följande:

1a. Frekvensgången för en extremt smal planarlinjekälla om 2,2 meters längd blir inte konstant i närfältet (upp till 50 meter eller så 8O ), utan kommer att vara fallande mot högre frekvenser. Man kan naturligtvis införa lämplig filtrering för att korrigera detta på den elektriska sidan. Den horisontella spridningen blir av naturliga skäl extremt bred ända upp i toppoktaven.

1b. Ett bredare planarelement kan dock erhålla en någorlunda konstant frekvensgång utan passiv eller aktiv filtrering förutsatt att massan är mycket låg.

1c. För typiska bandelement (till skillnad från planarelement) påverkas frekvensgången kraftigt av öppningar på sidan om membranet och formen för en eventuell bakkavitet.

1d. Böjveka planarmembran eller band uppvisar alltid resonanser, vilka kan ha stor inverkan på frekvensgången och dessutom ofta ger svåra hållfasthetsproblem.

2. Någon inverkan av en eventuell Helmholtzresonans kan (naturligtvis) inte noteras förutsatt att man flyttar in dämpkuddarna (sluten cellplast) så att de linjerar med magneterna. Detta ger även betydligt mindre problematiska modala effekter för membranet när aluminumfolien täcker hela den aktiva membranbredden. Däremot framträder mindre effekter om några dB från en kvartsvågsresonans runt 13 kHz. Styrkan på denna resonans beror bl.a. på membranets massa.

3. Den mekaniska spänningen i membranet blir med den tilltänkta konstruktionen vid höga ljudtrycksnivåer i vissa frekvensområden oroväckande hög för hushållsfolie med en sträckgräns om ca 100 MPa och aluminium är som bekant ett svårhanterligt material vad gäller utmattning. Hur det hela faller ut i praktiken beror på många olika faktorer.

4. Membranförskjutningarna blir mycket små, så avståndet mellan magneterna kan minskas betydligt förutsatt att delningsfrekvensen är någorlunda hög. Lägre delningsfrekvenser än ca 2 kHz är ej att rekommendera av hållfasthetsskäl.


Exempel på problematisk modform vid 4 kHz med kuddar med en bredd om 3 mm (symmetri, så endast halva konstruktionen modelleras; deformationen förstorad 100 ggr):

solhaga1.png
solhaga1.png (19.07 KiB) Visad 408 gånger


Exempel på modform vid 4 kHz med kuddar med en bredd om 5 mm (symmetri, så endast halva konstruktionen modelleras; deformationen förstorad 100 ggr):

solhaga2.png
solhaga2.png (18.74 KiB) Visad 407 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-03-31 19:20

I-or skrev:Tanken är att grundresonansfrekvensen ska vara något olika för den övre och undre delen, men detta kan även åstadkommas med olika förspänning av membranet.

Det var så enkelt alltså.
Nu hade jag inte tänkt att låta midmembranet gå så långt ner, kanske som lägst 400 Hz, så jag borde inte behöva bry mig om resonansfrekvensen då denna förhoppningsvis ligger väl under delningsfrekvensen.

Hur som helst så blir det enklare med ett uniformt membran och membranet kommer att kunna spännas olika.

I-or skrev:Vad gäller den tilltänkta lösningen ovan bör man beakta följande:

1a. Frekvensgången för en extremt smal planarlinjekälla om 2,2 meters längd blir inte konstant i närfältet (upp till 50 meter eller så 8O ), utan kommer att vara fallande mot högre frekvenser. Man kan naturligtvis införa lämplig filtrering för att korrigera detta på den elektriska sidan. Den horisontella spridningen blir av naturliga skäl extremt bred ända upp i toppoktaven.

1b. Ett bredare planarelement kan dock erhålla en någorlunda konstant frekvensgång utan passiv eller aktiv filtrering förutsatt att massan är mycket låg.

1c. För typiska bandelement (till skillnad från planarelement) påverkas frekvensgången kraftigt av öppningar på sidan om membranet och formen för en eventuell bakkavitet.

1d. Böjveka planarmembran eller band uppvisar alltid resonanser, vilka kan ha stor inverkan på frekvensgången och dessutom ofta ger svåra hållfasthetsproblem.


1a:
Nu har jag nog börjat tveka om linjekällor; lyssningsrummet är inte så stort och jag lyssnar själv.
Jag behöver med andra ord inte så stor sweetspot.
Så Clarisys Minuet är en mer behändig storlek, jag siktar på en bruttostorlek på 60 x 120 cm.
Då kan frontplåten skäras ut i ett stycke (50 x 100 cm).

1b:
Bredare membran innebär fler kolumner än två och då fås kaviteter.

1c:
Det minns jag från mina fladderband.

1d:
Även med ett avstånd om 3 mm mellan magneterna så kan en viss korrugering få plats.

I-or skrev:2. Någon inverkan av en eventuell Helmholtzresonans kan (naturligtvis) inte noteras förutsatt att man flyttar in dämpkuddarna (sluten cellplast) så att de linjerar med magneterna. Detta ger även betydligt mindre problematiska modala effekter för membranet när aluminumfolien täcker hela den aktiva membranbredden. Däremot framträder mindre effekter om några dB från en kvartsvågsresonans runt 13 kHz. Styrkan på denna resonans beror bl.a. på membranets massa.

Så det finns tillräckligt med komplians hos membran och dämpkuddar då?

I-or skrev:3. Den mekaniska spänningen i membranet blir med den tilltänkta konstruktionen vid höga ljudtrycksnivåer i vissa frekvensområden oroväckande hög för hushållsfolie med en sträckgräns om ca 100 MPa och aluminium är som bekant ett svårhanterligt material vad gäller utmattning. Hur det hela faller ut i praktiken beror på många olika faktorer.

Jag måste nog göra stresstester på mitt provskott, se nedan. Förutom utmattning, så får ju inte exempelvis komplians förändras.

I-or skrev:4. Membranförskjutningarna blir mycket små, så avståndet mellan magneterna kan minskas betydligt förutsatt att delningsfrekvensen är någorlunda hög. Lägre delningsfrekvenser än ca 2 kHz är ej att rekommendera av hållfasthetsskäl.

Exempel på problematisk modform vid 4 kHz med kuddar med en bredd om 3 mm (symmetri, så endast halva konstruktionen modelleras; deformationen förstorad 100 ggr):

solhaga1.png

Jag har simulerat både minskat och ökat avstånd, men just 3 mm verkar ge den mest linjära magnetiska flödestätheten.
Jag hade tänkt dela vid 1600 Hz .

Tack för simuleringen, jag kommer att göra ett provskott med en 200 mm diskant.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav JM » 2024-04-01 08:17

solhaga skrev:Jag har tittat lite på Clarisys Minuet.

Möjligen kan du ha hjälp av mina erfarenheter av banddipoler.
Har Apogee Duetta sedan några år vilka påminner om Clarisys Minuet och möjligen dina framtida högtalare.
Apogee högtalarna jag har det klart bästa ljudet jag någonsin hört map låg distorsion, fasthet, närhetskänsla, spatial luftighet, stereoseparation utanför lyssningspositionen och förmåga att återge relativt höga ljudnivåer.
Apogee högtalarna ger i mitt rum inte dipolers vanliga diffusa ljud utan har knivskarp stereobild, en aldrig tidigare upplevd spatial naturlighet och tydlighet.
Har ett par till Apogee högtalare där min plan är att ersätta basmembranen med 4 dynamiska lågdistorderande 15"s basar i slutna lådor samt testa att dela något högre än dagens 500 Hz.
Originalbasmembranen i Apogee högtalarna saknar lite av den breda differentierade dynamiken stora bra dynamiska bashögtalare har (15" o större) samt lägsta subbasen. "Entons bas" är en bra beskrivning av basljudet hos basmembranen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 10:36

JM skrev:
solhaga skrev:Jag har tittat lite på Clarisys Minuet.

Möjligen kan du ha hjälp av mina erfarenheter av banddipoler.
Har Apogee Duetta sedan några år vilka påminner om Clarisys Minuet och möjligen dina framtida högtalare.
Apogee högtalarna jag har det klart bästa ljudet jag någonsin hört map låg distorsion, fasthet, närhetskänsla, spatial luftighet, stereoseparation utanför lyssningspositionen och förmåga att återge relativt höga ljudnivåer.
Apogee högtalarna ger i mitt rum inte dipolers vanliga diffusa ljud utan har knivskarp stereobild, en aldrig tidigare upplevd spatial naturlighet och tydlighet.

JM

Tack för dina erfarenheter, JM.

Denna typ av högtalarelement återfinns nu inte bara som stora panelhögtalare utan även som komponenter i traditionella högtalare.
Såsom FR-serien från PS Audio, här pratar Paul om elementtypen:

Från databladet på FR20:
Bild

Så det går uppenbarligen att bygga små planärmembran.
Användandet av neodymiummagneter bidrar med all säkerhet till detta och även nya material för membranet.
Hur är Teonex egenskaper jämfört med mylars?

Hmm, kanske jag skulle bygga planärmembran i konventionell storlek som för vanliga dynamiska element?
Då försvinner all problematik kring dispersionen men tusen nya problem uppdagas säkerligen.
Hur som helst så är det där jag får börja.

JM skrev:Har ett par till Apogee högtalare där min plan är att ersätta basmembranen med 4 dynamiska lågdistorderande 15"s basar i slutna lådor samt testa att dela något högre än dagens 500 Hz.
Originalbasmembranen i Apogee högtalarna saknar lite av den breda differentierade dynamiken stora bra dynamiska bashögtalare har (15" o större) samt lägsta subbasen. "Entons bas" är en bra beskrivning av basljudet hos basmembranen.

JM

De planära basar jag byggde för några år sedan inte bara återgav ljud utan de alstrade även egna ljud.
Så att använda vanliga dynamiska element för bas och subbas nog vägen att gå.
Jag har sex stycken AE TD15H i slutna lådor, två i basar och fyra i subbasar.
Senast redigerad av solhaga 2024-04-01 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 11:09

I-or skrev:Exempel på problematisk modform vid 4 kHz med kuddar med en bredd om 3 mm (symmetri, så endast halva konstruktionen modelleras; deformationen förstorad 100 ggr):

solhaga1.png


Exempel på modform vid 4 kHz med kuddar med en bredd om 5 mm (symmetri, så endast halva konstruktionen modelleras; deformationen förstorad 100 ggr):

solhaga2.png


Men detta måste väl vara avhängigt materialet i kuddarna?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 12:41

I viss mån, men modformen påverkas relativt lite inom rimliga gränser.

Teonex (PEN) har framförallt högre sträckgräns än Mylar (PET). Det är dock betydligt bättre att konstruera för låga mekaniska spänningar (elegant lösning) än att använda starkare material (brutal lösning). De små planarelement som jag har sett mätdata för har i samtliga fall varit direkt usla med ojämn frekvensgång och hög distorsion, vilket är fullt logiskt givet uppbyggnaden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 13:20

I-or skrev:I viss mån, men modformen påverkas relativt lite inom rimliga gränser.

Då får det göras lite experiment med detta.

I-or skrev:Teonex (PEN) har framförallt högre sträckgräns än Mylar (PET). Det är dock betydligt bättre att konstruera för låga mekaniska spänningar (elegant lösning) än att använda starkare material (brutal lösning).

Så i den här applikationen så är PEN bättre eller sämre än mylar?

I-or skrev: De små planarelement som jag har sett mätdata för har i samtliga fall varit direkt usla med ojämn frekvensgång och hög distorsion, vilket är fullt logiskt givet uppbyggnaden.

Uppenbarligen så har PS Audio lyckats, eller?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 13:50

1. Ptja, något kan man alltid vinna genom att prova sig fram.

2. PEN tål högre belastning, men med en genomtänkt konstruktion har detta försumbar betydelse (notera skillnaden i spänning i bilderna ovan).

3. PS Audio Aspen 30 uppvisar mycket ojämn frekvensgång (den vertikala spridningen mäts ej, men är icke-optimal givet mellanregisterelementets dimensioner) och delvis även hög distorsion i Hifi News begränsade mätningar (planarelement uppvisar ofta tydliga toppar i distorsionen p.g.a. modal inverkan): https://www.hifinews.com/content/ps-aud ... lab-report
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 14:13

Du har säkert rätt, denna passus säger dock tvärtom:
Distortion from the 255mm planar magnetic midrange is very low at ~<0.1% (re. 90dB SPL) and neither planar driver shows any significant breakup modes on the CSD waterfall [Graph 2] – a very fine result.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 14:33

Mellanregisterelementet uppför sig möjligen väl vad gäller distorsion, men Hifi News mätningar är alltför begränsade för att ge något tydligt svar. Mätresultat både för THD som funktion av frekvens och för högre ljudtrycksnivåer saknas.

För diskantelementet är THD om 0,6 % vid 10 kHz och 90 dB, 1 m direkt svagt.

Sannolikt är även en stor del av THD för dessa element tredjeton, vilken har betydligt större hörbarhet.
Senast redigerad av I-or 2024-04-01 14:42, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 14:42

Så om du skulle välja byggsätt, skulle typ av mid- och diskant planärmembrankonfiguration skulle det bli:

Linjekällor,
Clarisys Minuet eller
FR20

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 14:54

Långa linjekällor, gärna från golv till tak, fungerar bäst i praktiken, men man bör vara beredd på att man måste korrigera frekvensgången via passiv eller aktiv filtrering.

Asymmetriskt drivna baspaneler som i Clarisys Minuet är ingen bra idé. Om man nödvändigtvis vill ha dipolkarakteristik även i basen bör man använda sig av dynamiska element istället.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav Maarten » 2024-04-01 15:03

Så bra råd du får Solhaga och de är du och dina projekt värda med alla dina fina och seriösa ansatser. Rätt vägval kan vara avgörande och förhoppningsvis ger man sina projekt så bra förutsättningar som möjligt.
Har du några uttalade mål eller önskemål med projekten? (Kan ju vara av olika slag). Frågar för att det kan vara lättare att ge återkoppling om man känner till sådana, även om jag inte är i närheten av att kunna ge lika initierad återkoppling som I-or.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav sammel » 2024-04-01 15:30

Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 15:33

I-or skrev:Långa linjekällor, gärna från golv till tak, fungerar bäst i praktiken, men man bör vara beredd på att man måste korrigera frekvensgången via passiv eller aktiv filtrering.

Asymmetriskt drivna baspaneler som i Clarisys Minuet är ingen bra idé. Om man nödvändigtvis vill ha dipolkarakteristik även i basen bör man använda sig av dynamiska element istället.


Med ett mellanregistret med en effektiv bredd på 80 mm och diskantregistret med 5 mm blir det 11 kolumner med magneter om 220 cm.
Med 100x5x3-magneter blir det då sammanlagt 4 x 11 x 22 = 968 magneter.

Är då mellanregistret tillräckligt brett och dito diskantregistret?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 15:34

Maarten skrev:Så bra råd du får Solhaga och de är du och dina projekt värda med alla dina fina och seriösa ansatser. Rätt vägval kan vara avgörande och förhoppningsvis ger man sina projekt så bra förutsättningar som möjligt.
Har du några uttalade mål eller önskemål med projekten? (Kan ju vara av olika slag). Frågar för att det kan vara lättare att ge återkoppling om man känner till sådana, även om jag inte är i närheten av att kunna ge lika initierad återkoppling som I-or.


Jo, men ibland så tycker jag mig erhålla motstridiga råd.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 15:37

sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Tack Sammel.
Jag skall studera dessa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 17:19

sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Inte samma, men liknande element som FR30.

Vi ser de typiska ojämnheterna i frekvensgången och även de likaledes typiska topparna i distorsionen som förvisso är låg i förhållande till många andra planarelement, men inte speciellt imponerande jämfört med de bästa dynamiska elementen. Öronovänlig tredjeton och fjärdeton gör sig gällande i vissa frekvensband. Vi ser även ur impedanskurvan att PS Audio har infört omfattande korrektion av frekvensgången i filtret.

Totalt sett tror jag ändå att FR10 låter ganska hyggligt eftersom ojämnheterna i frekvensgången huvudsakligen utgörs av någorlunda smalbandiga dalar, effektresponsen är jämn och distorsionen relativt låg.

Stora membranareor är en extra stor fördel för band- och planarelement, då dessa är känsliga för de höga mekaniska spänningar som förskjutningen leder till - både vad gäller ljudkvalitet och hållfasthet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 19:22

Maarten skrev:Så bra råd du får Solhaga och de är du och dina projekt värda med alla dina fina och seriösa ansatser. Rätt vägval kan vara avgörande och förhoppningsvis ger man sina projekt så bra förutsättningar som möjligt.
Har du några uttalade mål eller önskemål med projekten? (Kan ju vara av olika slag). Frågar för att det kan vara lättare att ge återkoppling om man känner till sådana, även om jag inte är i närheten av att kunna ge lika initierad återkoppling som I-or.

Mina AMT linjekällor i all ära, men man väl har satt in membranen så är det inte så mycket att ändra eller tweaka.
Det är svårt att "se" vad som händer och eventuellt kan vara orsak till någon resonans eller distorsionstopp.
Så det är väl orsaken till att jag vill bygga just dessa; något jag aldrig provat på tidigare, förutom mina plana baselement förstås.

Om jag har några mål i övrigt med projekten?
Inte annat att hitta det perfekta ljudet. Det vill säga det som gör att andra hela tiden byter komponenter i sina anläggning.

Jag är väl mer förundrad över att det inte är fler som konstruerar och bygger.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav JM » 2024-04-01 19:36

Det finns en auktoriserad Apogee reparatör norr om Uppsala. Han fixar även elektrostater och magnestater. Jerker har betydande praktisk erfarenhet av olika membran, hur dessa bör spännas, magnet placeringar mm.

viewtopic.php?f=3&t=73975&p=2272209&hilit=jerker#p2272209

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav Maarten » 2024-04-01 19:45

solhaga skrev:...Om jag har några mål i övrigt med projekten?
Inte annat att hitta det perfekta ljudet. Det vill säga det som gör att andra hela tiden byter komponenter i sina anläggning.

Jag är väl mer förundrad över att det inte är fler som konstruerar och bygger.

Det är jag med. Lågt hängande frukt och att läsa på nätet, byta prylar, tar ju också tid men man lär sig i inte mycket i relation till att bygga själv. Även på den enklaste nivån.

Hursomhelst, spännande projekt du gör! Kanske har missat men har du gjort långa bandelement? Att döma av vad I-or och även JM skrivit så verkar de har mycket hög potential och med dina konstruktionsförmågor borde det kunna bli verkligt bra (superlåg distorsion, man kan bli av med golv och takreflex etc).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav sammel » 2024-04-01 22:05

I-or skrev:
sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Inte samma, men liknande element som FR30.


Ok, tack för klargörandet I-or
Vad får man med planar som man inte får med konventionella, på plussidan,
är det mer än transientåtergivningen?
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav juanth » 2024-04-01 23:10

sammel skrev:
I-or skrev:
sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Inte samma, men liknande element som FR30.


Ok, tack för klargörandet I-or
Vad får man med planar som man inte får med konventionella, på plussidan,
är det mer än transientåtergivningen?


Planarelements impedans är i princip konstant över hela registret. (Lätt att göra filter..eller kanske inte om tonkurvan ändå är ojämn..) Väldigt låg decay time dessutom.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 23:22

Oftast uppvisar planarelement en ganska långsam utklingning i vissa frekvensband p.g.a. membranresonanser. Detta har dock i praktiken ingen betydelse eftersom hörseln egentligen inte reagerar i tidsplanet, men motsvarande problem i frekvensplanet är förstås en annan sak.

Om man får till konstruktionen så finns potential för mycket låg distorsion. Spridningen kan vara både bra och dålig beroende på membranets storlek och form. Speciellt mycket långa linjekällor har ofta goda spridningsegenskaper.

Planarelement har inte bättre transientåtergivning än någonting annat - oftast är denna t.o.m. sämre eftersom frekvensgången är ojämn och resonansbemängd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav I-or » 2024-04-01 23:34

solhaga skrev:
Med ett mellanregistret med en effektiv bredd på 80 mm och diskantregistret med 5 mm blir det 11 kolumner med magneter om 220 cm.
Med 100x5x3-magneter blir det då sammanlagt 4 x 11 x 22 = 968 magneter.

Är då mellanregistret tillräckligt brett och dito diskantregistret?


När det gäller bredden så handlar det mest om spridning kontra luftpumpningskapacitet. 80 mm räcker för en undre gränsfrekvens om ett par hundra Hz och med 5 mm blir spridningen oerhört bred ända upp till 20 kHz.

Man bör ändå vara medveten om att böjveka bredare membran kan uppvisa en hel del problematiska resonanser. Speciellt i den undre delen av arbetsområdet kan dessa vara svårhanterliga. Mellan ledarbanorna är den drivande kraften noll, vilket medför att dessa sektioner svänger i motfas relativt övriga delar av membranet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-01 23:56

I-or skrev:
solhaga skrev:
Med ett mellanregistret med en effektiv bredd på 80 mm och diskantregistret med 5 mm blir det 11 kolumner med magneter om 220 cm.
Med 100x5x3-magneter blir det då sammanlagt 4 x 11 x 22 = 968 magneter.

Är då mellanregistret tillräckligt brett och dito diskantregistret?


När det gäller bredden så handlar det mest om spridning kontra luftpumpningskapacitet. 80 mm räcker för en undre gränsfrekvens om ett par hundra Hz och med 5 mm blir spridningen oerhört bred ända upp till 20 kHz.

Man bör ändå vara medveten om att böjveka bredare membran kan uppvisa en hel del problematiska resonanser. Speciellt i den undre delen av arbetsområdet kan dessa vara svårhanterliga. Mellan ledarbanorna är den drivande kraften noll, vilket medför att dessa sektioner svänger i motfas relativt övriga delar av membranet.


Tack för klargörandet, I-or.
Basarna tar lätt vid över några hundra herzt och böjvekheten hoppas jag mildras av korrugeringen av åtminstone de breda membranen.

Förstudien är därmed klar, nu vankas det funktionsmodeller (FUM)!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-02 00:03

JM skrev:Det finns en auktoriserad Apogee reparatör norr om Uppsala. Han fixar även elektrostater och magnestater. Jerker har betydande praktisk erfarenhet av olika membran, hur dessa bör spännas, magnet placeringar mm.

viewtopic.php?f=3&t=73975&p=2272209&hilit=jerker#p2272209

JM


Jag har några idéer om hur spännanordningen kan se ut, kommer senare.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-02 00:08

Maarten skrev:
solhaga skrev:...Om jag har några mål i övrigt med projekten?
Inte annat att hitta det perfekta ljudet. Det vill säga det som gör att andra hela tiden byter komponenter i sina anläggning.

Jag är väl mer förundrad över att det inte är fler som konstruerar och bygger.

Det är jag med. Lågt hängande frukt och att läsa på nätet, byta prylar, tar ju också tid men man lär sig i inte mycket i relation till att bygga själv. Även på den enklaste nivån.

Hursomhelst, spännande projekt du gör! Kanske har missat men har du gjort långa bandelement? Att döma av vad I-or och även JM skrivit så verkar de har mycket hög potential och med dina konstruktionsförmågor borde det kunna bli verkligt bra (superlåg distorsion, man kan bli av med golv och takreflex etc).


Jag har gjort två vanliga bandelementshögtalare. En Tagliatellevariant då High Fidelity hade den som byggbeskrivning och några år senare en singelbandare med neodymiummagneter.

Bild Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster