SMAPPP - Simulera membran?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-02 00:18

sammel skrev:
I-or skrev:
sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Inte samma, men liknande element som FR30.


Ok, tack för klargörandet I-or
Vad får man med planar som man inte får med konventionella, på plussidan,
är det mer än transientåtergivningen?


Byggsugen?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav sammel » 2024-04-02 09:26

solhaga skrev:Byggsugen?


Det skulle jag nog inte säga, är nog fortfarande lite byggtrött.
Men får ändå lite inspiration av andras byggprojekt och mätningar.
Sedan känner jag inte att jag vill gå över till planardrivers men det är klart
Intressant :)
Vad man väljer är nog lite vad man har för preferenser, sedan finns säkert undantag :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-04 15:55

Någon som har något förslag på en i sammanhanget lämplig dynamometer?
Skulle en sådan här duga?
Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter

Inläggav solhaga » 2024-04-05 14:23

Detta paket kom från italien idag:
Bild

Innehållet väger nästan 12 kg:
Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-05 15:44

Hur väl stämmer då FEMM-analyserna?

Jag sätte fast två magneter på en 1,5 mm plåt:
Bild

Satte upp det i FEMM:
Bild
Bild

Flödestätheten mellan magneterna 1 mm över magneterna:
Bild
Flödestätheten mellan magneterna 2 mm över magneterna:
Bild

Mätte sedan på verkligheten, hallelementen sitter 2 mm från kanten på proben.

Med ett mellanlägg på 1 mm, första delen iu videon, borde då Hallsensorn vara knappt över magneterna.
Här skiftar tätheten en del, det kan bero på att magneterna är inte symmetriskt anbringade på plåten.
Jämför med det första grafen ovan.
Med två mellanlägg, sista delen i videon, kom jag nog upp i nivå där ett membran skulle passa, se andra grafen ovan.

Så jag skulle säga att man kan lita på simuleringarna.
Senast redigerad av solhaga 2024-04-05 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-04-05 15:45

I-or skrev:
sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Inte samma, men liknande element som FR30.

Vi ser de typiska ojämnheterna i frekvensgången och även de likaledes typiska topparna i distorsionen som förvisso är låg i förhållande till många andra planarelement, men inte speciellt imponerande jämfört med de bästa dynamiska elementen. Öronovänlig tredjeton och fjärdeton gör sig gällande i vissa frekvensband. Vi ser även ur impedanskurvan att PS Audio har infört omfattande korrektion av frekvensgången i filtret.

Totalt sett tror jag ändå att FR10 låter ganska hyggligt eftersom ojämnheterna i frekvensgången huvudsakligen utgörs av någorlunda smalbandiga dalar, effektresponsen är jämn och distorsionen relativt låg.

Stora membranareor är en extra stor fördel för band- och planarelement, då dessa är känsliga för de höga mekaniska spänningar som förskjutningen leder till - både vad gäller ljudkvalitet och hållfasthet.



Både du, jag och Sammel har diskuterat högtalare från PS Audio tidigare, men kanske något som Solhaga har missat?

Här kommer favorit i repris:
viewtopic.php?f=9&t=74186&p=2287318&hilit=ps+audio#p2287318

HiFi News hade mätt på ett trasigt par skadat i flygfrakten på grund av lufttrycksfallet, men mätte aldrig på nytt par.
viewtopic.php?f=16&t=59067&p=2281983&hilit=ps+audio#p2281983
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-05 15:55

solhaga skrev:Någon som har något förslag på en i sammanhanget lämplig dynamometer?
Skulle en sådan här duga?
[ Bild ]


Jag har en sådan men skulle föreslå en dynamometer för tryck t.ex.

https://images.app.goo.gl/XJnbSoTcp2DvnpfX6

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-05 15:57

Vad är det för dimensioner på magneterna och var finns de att köpa, www.italfitmagneti.it?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-05 16:04

Johan_Lindroos skrev:
I-or skrev:
sammel skrev:Erin har mätt på FR 10 som ju har samma planarelement om jag fattat rätt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... spen_fr10/


Inte samma, men liknande element som FR30.

Vi ser de typiska ojämnheterna i frekvensgången och även de likaledes typiska topparna i distorsionen som förvisso är låg i förhållande till många andra planarelement, men inte speciellt imponerande jämfört med de bästa dynamiska elementen. Öronovänlig tredjeton och fjärdeton gör sig gällande i vissa frekvensband. Vi ser även ur impedanskurvan att PS Audio har infört omfattande korrektion av frekvensgången i filtret.

Totalt sett tror jag ändå att FR10 låter ganska hyggligt eftersom ojämnheterna i frekvensgången huvudsakligen utgörs av någorlunda smalbandiga dalar, effektresponsen är jämn och distorsionen relativt låg.

Stora membranareor är en extra stor fördel för band- och planarelement, då dessa är känsliga för de höga mekaniska spänningar som förskjutningen leder till - både vad gäller ljudkvalitet och hållfasthet.



Både du, jag och Sammel har diskuterat högtalare från PS Audio tidigare, men kanske något som Solhaga har missat?

Här kommer favorit i repris:
viewtopic.php?f=9&t=74186&p=2287318&hilit=ps+audio#p2287318

HiFi News hade mätt på ett trasigt par skadat i flygfrakten på grund av lufttrycksfallet, men mätte aldrig på nytt par.
viewtopic.php?f=16&t=59067&p=2281983&hilit=ps+audio#p2281983


Jag har läst lite av det ovanstående, ja.
Jag har inga åsikter om PS Audios produkter. Aspenseriens, FR5 och så vidare, storlekar på mid- och diskantregister kom upp som ett alternativ.
Senast redigerad av solhaga 2024-04-05 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-05 16:14

RogerGustavsson skrev:Vad är det för dimensioner på magneterna och var finns de att köpa, http://www.italfitmagneti.it?

Ja, det är italfit men websidan är https://supermagneticshop.com/

Jag köpte dessa:
Bild

Jag köpte 1000 stycken och fick ner nettopriset till €0.70.
Totalen blev dock 10.55 SEK styck:
Bild
Senast redigerad av solhaga 2024-04-05 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - förstudie

Inläggav solhaga » 2024-04-05 16:27

RogerGustavsson skrev:
solhaga skrev:Någon som har något förslag på en i sammanhanget lämplig dynamometer?
Skulle en sådan här duga?
[ Bild ]


Jag har en sådan men skulle föreslå en dynamometer för tryck t.ex.

https://images.app.goo.gl/XJnbSoTcp2DvnpfX6


Toppen!

Kollade på lekolar. De blir ju billiga så att man kan ha flera stycken.

Vad tror du för mätområde skulle vara lämpligt?
Bild

Lekolar säljer tyvärr inte till privatpersoner, men det finns liknande på Amazon:
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-05 17:21

Jag är inte säker på vilket mätomfång som passar. Köper förmodligen en omgång för mina planar renoveringar. Den mätare du visade längre upp är rätt svåranvänd, kräver att något läggs på plastfilmen som "tryckplatta". Jag kommer inte överens med den mätapparaten.

Kralle
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 2018-01-07

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav Kralle » 2024-04-05 17:25


Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-05 17:41

Kralle skrev:Sagitta har också sådant.
https://m.sagitta.se/kategori/matutrustning/kraft


Toppen och bara 50 SEK för de i plast.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-05 17:42

RogerGustavsson skrev:Jag är inte säker på vilket mätomfång som passar. Köper förmodligen en omgång för mina planar renoveringar. Den mätare du visade längre upp är rätt svåranvänd, kräver att något läggs på plastfilmen som "tryckplatta". Jag kommer inte överens med den mätapparaten.

Man får väl köpa ett gäng olika då :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-05 18:00

solhaga skrev:
Kralle skrev:Sagitta har också sådant.
https://m.sagitta.se/kategori/matutrustning/kraft


Toppen och bara 50 SEK för de i plast.


Verkar endast var för drag och inte tryck vilket är vad man vill ha i detta fall.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-05 18:51

Varför vill man ha tryck?

Aha, för att mäta membranets spänning "indirekt" genom att mäta mot membranet och inte i dess upphängning.

Jag hade först tänkt att man mäter spänningen där man spänner, men det blir ju väldigt krångligt.

Hur kan dynamometrarna från Lekolar användas för tryck?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-05 20:38

solhaga skrev:Hur kan dynamometrarna från Lekolar användas för tryck?


Bilden jag länkade till: När den undre änden trycks uppåt är det trycket som mäts. Drar man i kroken upptill blir det dragkraft.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-06 00:27

RogerGustavsson skrev:
solhaga skrev:Hur kan dynamometrarna från Lekolar användas för tryck?


Bilden jag länkade till: När den undre änden trycks uppåt är det trycket som mäts. Drar man i kroken upptill blir det dragkraft.


Okej, jag har väldigt svårt att se att detta, den undre änden är väl en justeringsskruv?
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-06 07:39

Hittade ingen bättre bild, är utomlands men har nog en bild på mera passande utförande hemmavid.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-06 07:48

Ok, då får jag tåla mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-06 08:27

MäggieDoc använder dessa från Tickit som ofta hittas under läromedel eller leksaker. Bör ha en större anliggningsyta.

tryckmätare.jpg
tryckmätare.jpg (262.69 KiB) Visad 312 gånger


En sökning på tyska (Kraftmesser Druck) ger fler svar än på engelska (force gauges pressure). Finns även elektroniska.

https://tinyurl.com/muh2wjhm

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-06 11:27

Då är jag med!

En anpassad pressarfot kan man enkelt designa och 3D-skriva.

Trycker man ner och läser av när man ser att membranet rör sig?
I så fall måste det vara svårt att överföra absoluta mätvärden gjorda av en person till en annan.
Till och med svårt för samma person från ett tillfälle till ett annat eller från en panel till en annan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-06 15:01

Det är svårt, möjligen kan man relatera kraften till en viss nedböjning. En del lastar ner membranet med vikter tills det bottnar mot magneter (eller statorer om det är elektrostater). Magnepan verkar mäta hur mycket plastfilmen töjs innan den fästs mot distanserna som ger membranet en viss höjd över magneterna. De färdigställde flera membran samtidigt. Några modeller har en varierad membranspänning för att ge flera olika resonansfrekvenser. I princip är väl en högre inspänning ett måste för bra högfrekvensåtergivning? Vad har du tänkt dig som membran? Bohlender & Graebner har hårt spänd och rätt tjock plastfilm. Joppe Peelen tror jag mätte till 30µm medans andra använder 5-12µm för liknande konstruktioner.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-07 01:07

RogerGustavsson skrev:Det är svårt, möjligen kan man relatera kraften till en viss nedböjning. En del lastar ner membranet med vikter tills det bottnar mot magneter (eller statorer om det är elektrostater). Magnepan verkar mäta hur mycket plastfilmen töjs innan den fästs mot distanserna som ger membranet en viss höjd över magneterna. De färdigställde flera membran samtidigt. Några modeller har en varierad membranspänning för att ge flera olika resonansfrekvenser. I princip är väl en högre inspänning ett måste för bra högfrekvensåtergivning?

De membran jag tänkte mig kommer att vara korrugerade, så det blir ännu trickigare att mäta membrananspänningen indirekt via kraften som behövs för att böja ner membranet en viss bit.
Ett korrugerat membran lär vara styvt tills det kollapsar om man trycker ner det.

För att sprida resonanserna för midelementet samt för att kunna få en hög anspänning för diskanten behövs många trimbara inpänningspunkter längs membranet.
Just nu har jag svårt att förstå hur detta skall kunna mätas vid monteringen med en dynamometer; det kanske måste mätas fram med ljud och mikrofon.

RogerGustavsson skrev:Vad har du tänkt dig som membran? Bohlender & Graebner har hårt spänd och rätt tjock plastfilm. Joppe Peelen tror jag mätte till 30µm medans andra använder 5-12µm för liknande konstruktioner.


Jag har själv 12 µm mylar (3M 74 film).
20 µm BOPP samt 12 µm PEN är på ingående.

Jag funderar på om tunnare film skulle kunna användas i en sandwichkonstruktion plast/aluminium/plast.
Materialen jag funderar på då är 3,8 µm BOPP samt 6-8 µm "Heatshrink Film for Dust Covers".
Båda från ErAudio.
Synpunkter på dessa två material och tjocklekar?

Jag har inte detaljstuderat Joppe Peelens Youtubevidoes, WrineX på diyaudio.com, med avseende på planärer.
Du har kanske sett att jag en tråd på diyaudio.com om SMAPPP (Yet another Planar Magnetic Line Source, the SMAPPP), Joppe är en flitig deltagare i diskussionen där.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-07 14:06


Bandsei
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-01-27

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav Bandsei » 2024-04-07 14:13

Jeg har også lavet planar speaker .
Opspændingen af membranen er vel både for at den ikke skal bevæge sig for meget ,men også for at begrænse resonanser.
Jeg lavet mange membraner,men var især glad for en mes hostaphan som ikke kan købes mere,Den er ret blød soft og derfor let at stramme op.
Jeg tænkte at BOPP kan det samme.

Bandsei
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-01-27

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav Bandsei » 2024-04-07 14:15

Jeg brugte ikke korugering dengang og tror ikke det er nødvendigt med blød film.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-07 20:00

Bandsei skrev:Jeg har også lavet planar speaker .

Det har jag missat, blev den bra?

Bandsei skrev:Opspændingen af membranen er vel både for at den ikke skal bevæge sig for meget ,men også for at begrænse resonanser.

Ja, och med olika inspänningar längs membranet så sprids resonansfrekvenserna.

Bandsei skrev:Jeg lavet mange membraner,men var især glad for en mes hostaphan som ikke kan købes mere,Den er ret blød soft og derfor let at stramme op.

Det är ju typiskt, eller så får man inte köpa det som privatperson eller så måste man köpa det i 1000-metersrullar.

Bandsei skrev:Jeg tænkte at BOPP kan det samme.

Vad tror du om idéen med dubbla BOPP-lager (3,8 µm) med aluminium i mellan?

Bandsei skrev:Jeg brugte ikke korugering dengang og tror ikke det er nødvendigt med blød film.

Problemet med att inte korrugera är att de delar av membranet som inte får kraft står stilla vid vissa frekvenser.
Det borde väl gälla även för mjuka membran?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2379
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SMAPPP - magneter!

Inläggav solhaga » 2024-04-08 10:55

Det verkar vara svårt att få tag på slika tryckmätare, åtminstone på denna sidan Atlanten.
Så varför inte göra en egen. Bara den kan ge repeterbara mätvärden; den behöver inte ge några absoluta värden.
Graderingen kan uppskattas genom att trycka den mot en vanlig modern hushållsvåg.

Så med ett akrylrör från Slöjd-detaljer och lämplig fjäder:
Bild
plus lite design och 3D-utskrift, borde det vara lätt som en plätt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster