Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-14 21:51

Är ju en nästan ohälsosamt frekvent besökare i feta 3-vägar tråden men känner mig samtidigt inte helt bekväm då mitt bygge är en 4-vägare.

Med det är ju inget som ett besök på lokala byggmarknaden inte kan ändra på, sagt och gjort 2skivor styckade i lagom bitar in i bilen och sikte på landet.
Jag har ju lekt med tanken ett tag att pilla ihop en fullvägsvariant inspirerad av INO toppsystem närmare bestämt i28 och i32, så när jag snubblade över ett projekt beställt av SB att göra något med de keramiskt behandlade alu elementen i CAC serien. Högtalaren var en konstruktion med dubbla 8" basar, 5" Mid och en 1" diskant, ganska precis så som jag hade tänkt mig mitt projekt, dessutom satt jag på en hög element från syskonserien NBAC.

Så nu har jag tagit mig vatten över huvudet och tror att jag lite snabbt kan slänga ihop en mush-up av INO och Ceramico av Jeff Bagby i något som låter anständigt nog för att kunna bli ett dåligt frontsystem i hemmabion i vårt nya hem.
Så uttrycket som projektet tagit sig är att viss inspiration från i32 kan kännas igen och en passande anledning att öka volymen från Ceramico till dryga 30 liter / bas, kommer även kasta om ordningen från den traditionella TMWW till MTWW för att kunna ha en tidskorrigerad placering av diskanten.

Än så länge är det ju mest tankar och ideer, men några jag manifesterat sig i sågen så vem var jag kommer ha i bagaget när jag åker hem.
Bilagor
Paj32.jpeg
Paj32.jpeg (109.79 KiB) Visad 657 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav RSG » 2024-03-14 22:31

Kul!
Hoppas på många inlägg och bilder!

/Johan

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-14 22:46

De låter som ett intressant bygge.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-15 20:06

Idag blev det lite sågat och fräst så kan väl säga att moment 2A och B är avklarade, imorgon skall jag försöka få lite dämpning och internkablage på plats.

Bestyckningen är ju ganska klar mest för att allt redan finns i lager men filter är en öppen fråga även om vissa teorier finns.

2st NBAC 23 kommer kopplas i serie då det 4ohms element, och en shunt kommer sköta om fördelning mellan basarna.
I toppen hamnar en NBAC 15 som får ta hand om mellanregistret, till diskant tänkte jag testa en Satori TW29-RN.

Än så länge har inget fokus varit på utseende utan endast på att få ihop en spelbar låda som går att mäta på, om experimentet faller väl ut så kommer hela lådan få en valcromat beklädnad som fäst med dämpande lim, på insidan hamnar bitumen och filt innan dämpningen hamnar på plats.
Bilagor
image2.jpeg
image2.jpeg (122.45 KiB) Visad 539 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (139.69 KiB) Visad 539 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (131.81 KiB) Visad 539 gånger
image3.jpeg
image3.jpeg (111.92 KiB) Visad 539 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav juanth » 2024-03-15 20:57

Häftigt.
Är de manshöga eller däromkring?

Valchromat är snyggt. Kanske nån bit fanér till det?
Jag vet var det finns att hitta.. :wink: :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-15 21:04

juanth skrev:Häftigt.
Är de manshöga eller däromkring?

Valchromat är snyggt. Kanske nån bit fanér till det?
Jag vet var det finns att hitta.. :wink: :)


Skall vara en riktig kort och knubbig fransman isåna fall, 118cm-ich om jag drar till från huvudet.
Skulle eventuellt kunnat blivit lite lägre men prioritera baffelbredd och diskantens höjd samt behovet av 64nettoliter för basarna i egna kaviteter, i grova drag en i32 med vindsvåning på 10liter som adderar 18cm på höjden för att husera en 15NBAC.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav sammel » 2024-03-15 21:13

Här bara rasslar det till och en låda nästan färdig.
Kul :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-15 21:31

sammel skrev:Här bara rasslar det till och en låda nästan färdig.
Kul :)


Det är inte brist på färdigheter som fattas men när jag fått en ide som jag tror på så brukar det kunna vissla till om materialet finns och sågen är redo.
Att det är ca 2-5plusgrader i huset där jag snickrar adderar lite till torktider och andra logistiska utmaningar men det var samma förutsättningar när jag byggde om mina första OA51or men samtidigt gick loss på ett par oskyldiga OA50 som sen blev de välljudande storebror.

Så jag skänker mitt hopp till att det finns kloka konstruktörer av Ceramico som fått låna inspirationen till bestyckningen, resten tror jag mig kunna låna och tigga ihop till inom bekantskapskretsen, framtiden får döma om det lyckas.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-15 23:10

Spännande projekt :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Nattlorden » 2024-03-16 15:21

Påminner väl mer om Focal än om Ino iofs.... fast spelar ju liten roll, att de blir bra är det väsentliga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-16 21:21

Sällan eller aldrig blir det exakt som man planerar men ibland blir det nästan lika bra.

Slåss ju lite med torktider när temperaturen pendlar runt nollan men det går ju om man lämnar över hela natten och idag fick lådorna hälsa på i det uppvärmda huset då det kändes som en vettigare miljö för att limma bitumen plattor i lådan.

Så dagen började med att värma och limma fast bitumen plattor innan jag gick vidare med att applicera filt på lämpliga ytor i lådorna.
Sen blev det en tur till byn för att proviantera. Hemkommen igen så gick jag loss på att skapa lager nr 2 av baffeln med urfräsningar till elementen och blev klar till 2/3 är ju inte flugskit givet förutsättningarna, kanske det finns ett par färdiga lådor på den 4e dagen, den som lever får se.
Bilagor
image1-1.jpeg
image1-1.jpeg (99.5 KiB) Visad 354 gånger
image0-1.jpeg
image0-1.jpeg (91.23 KiB) Visad 354 gånger
image3-1.jpeg
image3-1.jpeg (159.17 KiB) Visad 354 gånger
image2-1.jpeg
image2-1.jpeg (135.12 KiB) Visad 354 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-16 21:25

Nattlorden skrev:Påminner väl mer om Focal än om Ino iofs.... fast spelar ju liten roll, att de blir bra är det väsentliga.


Ja, allt är ju i betraktarens ögon, nu är det ju bara inspiration till lådans utformning den lånar så det anser ju inte vara en klon då det inte finns någon liknande INO vilket gör att övervåningen saknas då utrymme för mellanregister men från diskanten och ner så är det inte många mått som skiljer från en i32 men det är inte det primära syftet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Nattlorden » 2024-03-18 07:58

Chris71 skrev:
Nattlorden skrev:Påminner väl mer om Focal än om Ino iofs.... fast spelar ju liten roll, att de blir bra är det väsentliga.


Ja, allt är ju i betraktarens ögon, nu är det ju bara inspiration till lådans utformning den lånar så det anser ju inte vara en klon då det inte finns någon liknande INO vilket gör att övervåningen saknas då utrymme för mellanregister men från diskanten och ner så är det inte många mått som skiljer från en i32 men det är inte det primära syftet.


Dessa tänkte jag på alltså:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Kraniet » 2024-03-18 09:23

Ingen dålig designförlaga det heller :)

Kul projekt. Ska bli intressant att följa
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Calleberg » 2024-03-18 09:54

Hallå eller....Focal ?
Nej,nej. :)

pi220_faagel.jpeg.jpg
pi220_faagel.jpeg.jpg (145.36 KiB) Visad 240 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Maarten » 2024-03-18 10:33

Kul med byggen! Bra element såklart som du valt!

(Om du vill göra det enklare för dig med filterdesign och framförallt få mindre destruktiva interferenser i den vertikala spridningen, kan du välja en vanligt baffel istället för den stegade baffeln. Om du inte valt den av något annat för dig viktigt skäl, t ex utseendefråga (?) eller tycker att det är jobbigt att ändra nu när du kommit igång).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-18 12:06

Calleberg skrev:Hallå eller....Focal ?
Nej,nej. :)

pi220_faagel.jpeg.jpg



Ja, det har sneglats en hel del på den där, men även om jag håller med om många designval så kryssar den inte en viktig ruta, den är överviktigare än sin kommande ägare utan giltigt förfall.
Roligt att alla andra spontana associationer går till Focal en tillverkare som jag faktiskt gillar men kanske mer för deras element än deras högtalare.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-18 12:13

Maarten skrev:Kul med byggen! Bra element såklart som du valt!

(Om du vill göra det enklare för dig med filterdesign och framförallt få mindre destruktiva interferenser i den vertikala spridningen, kan du välja en vanligt baffel istället för den stegade baffeln. Om du inte valt den av något annat för dig viktigt skäl, t ex utseendefråga (?) eller tycker att det är jobbigt att ändra nu när du kommit igång).


Nej valet är för att det är väldigt enkelt att ändra om något skulle visa sig inte leva upp till förväntningarna, om det är något jag gillar mindre än att mäta är att göra avancerade mätningar som involverar ljudkort och dylikt, men jag ställer mitt hopp till vänner som jobbat med konstruktioner som har många likheter med min låda och inspirationen om diskantens placering tidskorrigerat har ju funkat för många långt innan DSP var var mans egendom.

Skulle det visa sig att det är ett dumt val att ha diskanten i sin lilla hylla så kommer det visa sig och då är det ju bara fylla upp med så mycket material som kan behövas.
Men vettiga inlägg uppskattas alltid lika mycket som glada tillrop.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Maarten » 2024-03-18 13:19

OK, fint.

Bara så att vi inte missförstår varandra, det jag hade i åtanke har inget med tidskorrigering, filter eller DSP att göra, utan interferenser i 'tre dimensioner' (eller två om man räknar rymdvinkel). Se bild nedan med normaliserad spridning av två olika högtalare, med och utan stegad baffel, från drygt 3 KHz till 20 KHz (lite över delning för att exkludera effekterna av denna):

Jmf-Spridning_steg_baffel-Directivity (ver, pos front).-normaliserad.png
Jmf-Spridning_steg_baffel-Directivity (ver, pos front).-normaliserad.png (187.67 KiB) Visad 186 gånger


Hur hörbart det är vet jag inte och det beror nog även på omständigheterna. Jag vet att jag har hört rätt stora skillnader när jag ändrat huvudhöjden men här inverkar även filterkaraktäristik, då lobing är ofrånkomligt med alla fysiskt separerade element. Så det är svårt att veta hur stor ljudlig påverkan resp orsak bidrar med.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren

Inläggav Chris71 » 2024-03-18 13:49

Maarten skrev:OK, fint.

Bara så att vi inte missförstår varandra, det jag hade i åtanke har inget med tidskorrigering, filter eller DSP att göra, utan interferenser i 'tre dimensioner' (eller två om man räknar rymdvinkel). Se bild nedan med normaliserad spridning av två olika högtalare, med och utan stegad baffel, från drygt 3 KHz till 20 KHz (lite över delning för att exkludera effekterna av denna):

Bilagan Jmf-Spridning_steg_baffel-Directivity (ver, pos front).-normaliserad.png finns inte längre


Hur hörbart det är vet jag inte och det beror nog även på omständigheterna. Jag vet att jag har hört rätt stora skillnader när jag ändrat huvudhöjden men här inverkar även filterkaraktäristik, då lobing är ofrånkomligt med alla fysiskt separerade element. Så det är svårt att veta hur stor ljudlig påverkan resp effekt bidrar med.


Som sagt, det kommer nog ta minst 40år till av byggande innan jag kommer titulera mig expert om jag lever då så all input uppskattas verkligen.

Det jag dock upptäckt med att den aktiva delningen har tagit ordentlig fart är att just saker som stegade bafflar och flacka filter nästan blivit skällsord i dagen design, jag fortsätter längst en mer försiktig väg, rätt gjort så kanske inte alla gårdagens idéer blivit obsoleta i ett andetag.
Men som du själv så riktigt påpekar så kommer placering alltid påverkas när man väljer en konstruktion med högre direktivitet, hur mycket tänkte jag försöka mäta mig till och blir det helt galet så får man ta till andra metoder för placeringen av diskanten.

Då hela projektet är lite av en pytt där jag begått mord på de rektangulära lådorna som projektet Ceramico hade, till förmån för lite INO inspiration med hoppet om att kanske uppnå ännu lite trevligare mätresultat.
Kurvorna för Ceramico ser ju rätt så trevliga ut redan som de gör, så om jag inte ställer till det för illa så skall det väl kunna bli anständigt nog att titta på film till.
Bilagor
03013AC9-703C-4966-96B1-92154CD76ACC.jpeg
03013AC9-703C-4966-96B1-92154CD76ACC.jpeg (483.14 KiB) Visad 172 gånger


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 5 gäster