Elektronikproblem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-08 15:55

Håller på med ett litet hobbyprojekt där jag försöker få till en liten bluetooth-högtalare.
Har gjort det förut med lite andra grejer och det har funkat utmärkt.
Dock, nu har jag bekymmer.
Jag har en liten bluetooth mottagare med volym och tonkontroller samt en liten digital förstärkare. Allt inköpt på nätet för ett antal år sedan.
Var för sig fungerar enheterna utmärkt. Och om jag har olika strömkällor till dem, likaså.
Men när jag ansluter till samma strömkälla så piper det. Ca 400 hz.
Har provat alla möjliga varianter alltifrån switchade till batterier. Men det händer samma sak. Så fort förstärkaren börjar dra ström och fungera (över 12 volt ca ) så börjar pipet. Och under 12 v funkar inte förstärkaren. Mottagaren funkar med 5-24 volt annars.
Jag har inte tillräckliga kunskaper i elektronik för att förstå detta. Så hjälp mig gärna.
Stefan.
Enheterna är:
https://www.amazon.se/-/en/Bluetooth-Re ... B09SL1D9H1

https://www.fruugo.se/tda8932-mono-35w- ... 4yEALw_wcB
Bilagor
IMG_5670.jpeg
IMG_5670.jpeg (1.88 MiB) Visad 355 gånger

jansch
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Elektronikproblem

Inläggav jansch » 2024-04-08 19:33

En "gissning"........

T.ex
När en förstärkare självsvänger betyder det att det finns en positiv återkoppling.
D v s, i ditt fall belastar slutsteget kanske spänningsaggregatet så att spänningen varierar. Denna spänning förstärks och självsvängning uppstår.

Gissningsvis har du en signaljord som inte är stabil, eller har du en "jordloop" = jorda (-) i en punkt. Prova med så korta ledningar som möjligt, Alternativt också en kondensator (sådär 1 uF) mellan + och jord på spänningsmatningsngångarn på kretskorten.

Du kan prova detta, d v s om frekvensen ändras när du tar på matningsledningarna/signaljorden eller särar på dom är det sannolikt felet.
Långa ledningar från strömmatning är aldrig bra.....

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-08 21:37

Stort tack för dina synpunkter. Jag ska självklart kolla detta. Dock mörker jag ingen förändring i frekvens när jag hanterar kablarna. Me ska kolla mer som sagt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Elektronikproblem

Inläggav Morello » 2024-04-08 21:43

Skulle inte gissa att det är fråga om en oscillation då frekvensen är lite för låg för det.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-08 23:25

Har nu testat med konding och det minskar problemet men tar inte bort det. Prövade med annan liten förstärkare (7watt analog) och problemet kvarstod. Så något händer i mottagaren när den och stärkaren delar spänningskälla. Annars är allt lugnt om man kör olika matningar. Verkar helknepigt detta.
Det är aldrig för sent att ge upp

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-09 00:37

Hittade denna kille på youtube. Han har samma bekymmer. Men verkar lösa det med en diod och-element kondensator.
Får prova det.

https://youtu.be/3yiKmu8ihvM?si=sYyZXAWhIP9GXAOX

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-09 22:06

Problemet löst.
Trafo med två sekundärlindningar. Likriktare och kodningar.
Så nu är det knäpptyst.
Elementet är Dayton ts100-4. Volym 2,6 liter.

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-09 22:07

IMG_5691.jpeg
IMG_5691.jpeg (1.75 MiB) Visad 202 gånger
Problemet löst.
Trafo med två sekundärlindningar. Likriktare och kodningar.
Så nu är det knäpptyst.
Elementet är Dayton ts100-4. Volym 2,6 liter.

steven33
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Elektronikproblem

Inläggav steven33 » 2024-04-09 23:16

Är det inte lite att elda för kråkorna att använda en så fin ringtransformator. Vore det inte bättre med en liten switchad nätdel.

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Elektronikproblem

Inläggav CESH » 2024-04-10 08:52

steven33 skrev:Är det inte lite att elda för kråkorna att använda en så fin ringtransformator. Vore det inte bättre med en liten switchad nätdel.
:D

Jo absolut. Och det var det jag försökte med. Men,som jag skrev tidigare, då fungerar det inte att ha samma spänningskälla till både bluetooth-mottagare och förstärksrkort. Det bara piper. Jag provade flera olika tips från både youtube och härifrån. Samt allt jag kunde komma på. Men problemet kvarstod.
Så då kom jag på att jag hade denna liggande. Och sålänge jag inte behöver den till något bättre så får den jobba på här.
(Och kråkorna kan jun också behöva lite värme i dessa bistra tider. )

steven33
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Elektronikproblem

Inläggav steven33 » 2024-04-10 17:35

CESH skrev:
steven33 skrev:Är det inte lite att elda för kråkorna att använda en så fin ringtransformator. Vore det inte bättre med en liten switchad nätdel.
:D

Jo absolut. Och det var det jag försökte med. Men,som jag skrev tidigare, då fungerar det inte att ha samma spänningskälla till både bluetooth-mottagare och förstärksrkort. Det bara piper. Jag provade flera olika tips från både youtube och härifrån. Samt allt jag kunde komma på. Men problemet kvarstod.
Så då kom jag på att jag hade denna liggande. Och sålänge jag inte behöver den till något bättre så får den jobba på här.
(Och kråkorna kan jun också behöva lite värme i dessa bistra tider. )

Det är rätt inställning. :D


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster