SB12PFCR25-4 !!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav LeifB » 2024-04-29 10:13

Hej!
Undrar om någon här har lyssnat på denna billiga högtalarelement från SB.
SB12PFCR25-4.
Ett 4" element. Papperskona.
Ca 300kr/styck.
Jag köpte ett par efter att jag läst en recension på FB.
Han påstod att detta element skulle låta bäst av dessa element:
SB16PFCR25-4
SB13PFCR25-4
SB12PFCR25-4
Klart att man blev nyfiken. Gick några veckor av fundering om han hade något rätt i det han skrev.
Slog till och beställde ett par. Tänkte att man inte riskerade speciellt mycket pengar. Drygt 700kr med frakt.
Jag hade två högtalarlådor på cirka 13 liter hemma som kom till pass. Ville prova att spela in elementen i dessa.
Jag var ganska skeptisk i början då jag fick elementen.
Hur kan dom små elementen gå ner mot fs 58hz.
När jag började att spela med dessa så tyckte jag att 58hz var väl lite väl optimistigt.
När jag hade lyssnat efter 5 tim så kunde man höra att det hade gick lite djupare än från början.
Imponerande. Vid 15 tim inspelning blev det ändå bättre. 30 tim inspelning så kunde man höra 45hz djupa bastoner.
Nu är det inte allt som dessa element kan göra.
Som sagt så är dessa element extra ordinära på annat också. De har ett mellanregister som kan få andra element att kippa efter andan. Detaljrikedomen är exceptionellt god. Man får tårar i ögonen. Harmoni är ett underskattat ord. Här fick man sitt lystmäte tillfredställt. Det blev bara bättre och bättre med tiden jag spelade in dom. Magi är bara förnamnet.
Jag kör dessa element utan något filter. Alltså som fullregister. Ville höra hur dom lät utan ett filter. Dvs ca45hz-ca12khz. Dom lät fantastisk. Började undra om detta var möjligt för endast 600kr paret.
Jag kan inte komma ihåg att jag har hört något liknade från någon högtalare tidigare.

jansch
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2009-05-01

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav jansch » 2024-04-29 11:32

Det är inte så konstigt att du tycker att du "hör" bas ner till 45Hz i högtalarna, du "hör" bas i din mobiltelefon också.
Det beror på att hörseln "tillverkar" grundtonen utav instrumentets övertoner även om grundtonen saknas helt. Det låter bara lite tunnare.

Med ett fs på 58 Hz (free air) och en låda, visserligen stor, ligger du på klart över 60 Hz i resonans. Under resonans sjunker "uteffekten" (SPL) med 12dB/oktav.

Vid 45Hz ton (+ lite andra överlagrade musiktoner) får du ut sådär 80dB(SPL) med 2 sådana högtalare och rumsstöd. Lyssningsvolymen blir då ungefär 40dB enligt "phonkurvan" för 45Hz tonen - d v s litegran över ditt bakgrundsbrus när du lyssnar.
Då kör du alltså på "max" d v s nyttjar Xmax för högtalarna maximalt.

Lyssnar du på testtoner (sinuston på 45Hz) kommer du höra övertonsdistorsion väldigt tydlgt som hjälper dej att "höra" grundtonen. Man blir oftast häpen över hur illa det låter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35525
Blev medlem: 2005-01-10

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav paa » 2024-04-29 11:58

LeifB skrev:Hej!
Undrar om någon här har lyssnat på denna billiga högtalarelement från SB.
SB12PFCR25-4.
Ett 4" element. Papperskona.
Ca 300kr/styck.
Jag köpte ett par efter att jag läst en recension på FB.
Han påstod att detta element skulle låta bäst av dessa element:
SB16PFCR25-4
SB13PFCR25-4
SB12PFCR25-4
Klart att man blev nyfiken. Gick några veckor av fundering om han hade något rätt i det han skrev.
Slog till och beställde ett par. Tänkte att man inte riskerade speciellt mycket pengar. Drygt 700kr med frakt.
Jag hade två högtalarlådor på cirka 13 liter hemma som kom till pass. Ville prova att spela in elementen i dessa.
Jag var ganska skeptisk i början då jag fick elementen.
Hur kan dom små elementen gå ner mot fs 58hz.
När jag började att spela med dessa så tyckte jag att 58hz var väl lite väl optimistigt.
När jag hade lyssnat efter 5 tim så kunde man höra att det hade gick lite djupare än från början.
Imponerande. Vid 15 tim inspelning blev det ändå bättre. 30 tim inspelning så kunde man höra 45hz djupa bastoner.
Nu är det inte allt som dessa element kan göra.
Som sagt så är dessa element extra ordinära på annat också. De har ett mellanregister som kan få andra element att kippa efter andan. Detaljrikedomen är exceptionellt god. Man får tårar i ögonen. Harmoni är ett underskattat ord. Här fick man sitt lystmäte tillfredställt. Det blev bara bättre och bättre med tiden jag spelade in dom. Magi är bara förnamnet.
Jag kör dessa element utan något filter. Alltså som fullregister. Ville höra hur dom lät utan ett filter. Dvs ca45hz-ca12khz. Dom lät fantastisk. Började undra om detta var möjligt för endast 600kr paret.
Jag kan inte komma ihåg att jag har hört något liknade från någon högtalare tidigare.

Har du hört Mupps-elementen? Är dessa bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav LeifB » 2024-04-29 12:50

paa
Nej jag har aldrig hört mupp elementet.

jansch
Ja så är det nog.
Inte så stark nivå men ändå hörbart.
Mvh Leif

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35525
Blev medlem: 2005-01-10

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav paa » 2024-04-29 15:09

LeifB skrev:paa
Nej jag har aldrig hört mupp elementet.

Mvh Leif

Jag undrade eftersom superlativerna påminde så väldigt mycket om dom som yttrades när Mupps var på ropet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav LeifB » 2024-04-29 16:28

paa

Ok. Jag har missat mupp.
Vet du vilket bas element den hade?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57327
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav Nattlorden » 2024-04-29 16:33

Vifa tg9fd-10-04 var det väl?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22755
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-29 17:52


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav petersteindl » 2024-04-29 18:12

LeifB skrev:Hej!
Undrar om någon här har lyssnat på denna billiga högtalarelement från SB.
SB12PFCR25-4.
Ett 4" element. Papperskona.
Ca 300kr/styck.
Jag köpte ett par efter att jag läst en recension på FB.
Han påstod att detta element skulle låta bäst av dessa element:
SB16PFCR25-4
SB13PFCR25-4
SB12PFCR25-4
Klart att man blev nyfiken. Gick några veckor av fundering om han hade något rätt i det han skrev.
Slog till och beställde ett par. Tänkte att man inte riskerade speciellt mycket pengar. Drygt 700kr med frakt.
Jag hade två högtalarlådor på cirka 13 liter hemma som kom till pass. Ville prova att spela in elementen i dessa.
Jag var ganska skeptisk i början då jag fick elementen.
Hur kan dom små elementen gå ner mot fs 58hz.
När jag började att spela med dessa så tyckte jag att 58hz var väl lite väl optimistigt.
När jag hade lyssnat efter 5 tim så kunde man höra att det hade gick lite djupare än från början.
Imponerande. Vid 15 tim inspelning blev det ändå bättre. 30 tim inspelning så kunde man höra 45hz djupa bastoner.
Nu är det inte allt som dessa element kan göra.
Som sagt så är dessa element extra ordinära på annat också. De har ett mellanregister som kan få andra element att kippa efter andan. Detaljrikedomen är exceptionellt god. Man får tårar i ögonen. Harmoni är ett underskattat ord. Här fick man sitt lystmäte tillfredställt. Det blev bara bättre och bättre med tiden jag spelade in dom. Magi är bara förnamnet.
Jag kör dessa element utan något filter. Alltså som fullregister. Ville höra hur dom lät utan ett filter. Dvs ca45hz-ca12khz. Dom lät fantastisk. Började undra om detta var möjligt för endast 600kr paret.
Jag kan inte komma ihåg att jag har hört något liknade från någon högtalare tidigare.

Har inte kollat in just detta högtalarelement tidigare eftersom det har papperskon. Jag har dock köpt några av SB 4” med keramisk kon som har vissa fördelar. Har just nu tittat på detta element och det ser synnerligen väldimensionerat ut.
På sätt och vis med fördelar i tonkurvan som metall och keramiska koner inte har. Så blir det dock inte på de större konerna.

Du kan sitta nöjd med detta element, speciellt med tanke på priset. Muppelementet har ingen chans vad jag minns, som jag ser det. Vad jag minns har Mupps en Xmax = 1 mm.

Det som återstår att få klarhet i, är att se distorsion med mätning därav för att detaljanalysera olinjäriteterna.

Även Solhaga har hittat ett litet element, med metallkon, som verkar bra, men troligtvis betydligt dyrare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57327
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav Nattlorden » 2024-04-29 18:16

Kanske lite för dyrt för en linjekälla, men en kort linje kanske vore något för detta?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav Calleberg » 2024-04-29 20:20

petersteindl skrev:Vad jag minns har Mupps en Xmax = 1 mm.


I databladet anges Xmax för TG9FD-10-04 till 2,6mm vilket ändå bara är hälften av SB elementets, som ju ochså såklart har större konarea.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav petersteindl » 2024-04-29 20:35

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:Vad jag minns har Mupps en Xmax = 1 mm.


I databladet anges Xmax för TG9FD-10-04 till 2,6mm vilket ändå bara är hälften av SB elementets, som ju ochså såklart har större konarea.


Står det +/- 2,6 mm eller +/- 1,3 mm? En del kallar Xmax olika. Jag har inte databladet. Har man längden på talspolen och höjden på gapet kan man räkna ut Xmax som är differensen delat med 2.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav Calleberg » 2024-04-29 21:07

petersteindl skrev:
Calleberg skrev:
petersteindl skrev:Vad jag minns har Mupps en Xmax = 1 mm.


I databladet anges Xmax för TG9FD-10-04 till 2,6mm vilket ändå bara är hälften av SB elementets, som ju ochså såklart har större konarea.


Står det +/- 2,6 mm eller +/- 1,3 mm? En del kallar Xmax olika. Jag har inte databladet. Har man längden på talspolen och höjden på gapet kan man räkna ut Xmax som är differensen delat med 2.


Nej jag har tyvärr ingen sådan info i databladet jag tittar i... Men fluktar man på ett muppselement där ju talspolen syns är det tveklöst så att det måste röra sig om 2,6mm åt ett håll och 5,2mm peak to peak. :) Vilket ju är mycket bra för en liten tretummare.

Hittar ingen distorsionsmätning på SB12PFCR däremot på närbesläktade SB12NRX, vilken inte imponerar sådär jättemycket trots kotslutningsring.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 12nrxf25-4
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB12PFCR25-4 !!!

Inläggav petersteindl » 2024-04-29 21:56

Jag hittade lite data. Det står väldigt olika uppgifter, men man kan nog spika Xmax till 2,6 mm.

TG9FD-10-04.jpg
TG9FD-10-04.jpg (163.38 KiB) Visad 168 gånger

I bilden ovan stämmer inte TS-parametrar med impedanskurvan.


Tymphany_TG9FD-10-04-1.jpg
Tymphany_TG9FD-10-04-1.jpg (269.76 KiB) Visad 168 gånger


Här stämmer nog inte voice coil and magnet parameters.

Hittade dessutom några TG9WD10-08. De tillverkades år 2002.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster