Layout på baffel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Layout på baffel

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-29 17:38

Finns det för- och nackdelar att ta hänsyn till mellan dessa två olika utplaceringarna på baffel?

W W MW T
W MW T W

Med den undre lösningen skjuts elementen uppåt på baffeln, och den övre basen hamnar väl med centrum 105-110cm över golvet om diskanten hålls på samma plats. Med den övre lösningen kommer den lägsta basen relativt nära golv, kanske centrum ligger 20-35cm äver golver.

Högtalarna blir helt integrerade i en vägg, så inget baffelsteg att tänka på, men däremot kanske något är fördelaktigt när det gäller golvstudsen?

Tänkta delningsfrekvenser är 220 och 2200Hz, men de kan justeras om där finns skäl för det.
W och MW är 6,5” stora. Troligast 3:e ordningens delning mellan W och MW
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Re: Layout på baffel

Inläggav Maarten » 2024-06-29 21:17

Svantes mycket enkla Xdir is your friend... Som visar att det blir en ganska smal lob med basarna ca 1 m ifrån varandra. Kortare avstånd ger bredare lob.
Ju närmare golvet elementen kommer desto mer stöd men å andra sidan är detta inte avgörande i detta fall med så låg delning.
Om man ska betrakta valen ur ett modalt perspektiv (som I-or, JohanL mfl problematiserat i andra inlägg) innefattande både element och lyssnare blir det mycket svårare. Vill dock minnas att högt placerade basar nära centrumlinjen är mindre optimalt.

Utifrån ovan är det första alternativet mer lämpligt än det andra.

Generellt är det lönande att lägga tid på att hantera vertikal spridning inkl takreflex genom lämpligt val av avstånd mellan elementen, delningsfrekvens och filterbranthet. 3'e ordningen eller brantare är en god start.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-29 22:17

Maarten skrev:Svantes mycket enkla Xdir is your friend... Som visar att det blir en ganska smal lob med basarna ca 1 m ifrån varandra. Kortare avstånd ger bredare lob.
Ju närmare golvet elementen kommer desto mer stöd men å andra sidan är detta inte avgörande i detta fall med så låg delning.
Om man ska betrakta valen ur ett modalt perspektiv (som I-or, JohanL mfl problematiserat i andra inlägg) innefattande både element och lyssnare blir det mycket svårare. Vill dock minnas att högt placerade basar nära centrumlinjen är mindre optimalt.

Utifrån ovan är det första alternativet mer lämpligt än det andra.

Generellt är det lönande att lägga tid på att hantera vertikal spridning inkl takreflex genom lämpligt val av avstånd mellan elementen, delningsfrekvens och filterbranthet. 3'e ordningen eller brantare är en god start.

Ja, det handlar väl mest om att minimera antalet testbafflar om något av alternativen är direkt olämpliga.

Delningsfrekvensen kan som sagt komma att justeras.

Elementen är för övrigt Bliesma T34A och Purifi PTT6.5X08-NFA-01/PTT6.5X04-NFA-01
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-29 22:46

Varför vill du ha ett baselement placerat mellan diskanten och mellanregistret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-29 23:00

paa skrev:Varför vill du ha ett baselement placerat mellan diskanten och mellanregistret?

Det vill jag inte.

Bas bas mellanregister diskant

Eller

Bas mellanregister diskant bas
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-30 00:22

Ah, så MW betyder inte mid plus woofer utan bara mid?
Jag är ju van att se det skrivas t.ex som MTM utan något W.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-30 01:43

Tror MW = midwoofer.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-30 08:17

petersteindl skrev:Tror MW = midwoofer.

Precis Peter, tänker att ett element som arbetar så lågt borde belönas med att också få epitetet woofer. Det är kanske lite utrikiska, men går man ner under 300Hz behöver man flytta lite luft emellanåt också. Och jag har aldrig sett förkortningen MB som i mellanbas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-30 08:47

Som gammal NHTare och aktualiserats av ett par 2.9 i medlemstråd... inga fungeringar på att sätta W på sidan?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-30 09:49

Nattlorden skrev:Som gammal NHTare och aktualiserats av ett par 2.9 i medlemstråd... inga fungeringar på att sätta W på sidan?

Det finns ingen sida :)

Högtalarna byggs in i en vägg. Så inga sidor och inget baffelsteg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-30 10:08

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Som gammal NHTare och aktualiserats av ett par 2.9 i medlemstråd... inga fungeringar på att sätta W på sidan?

Ok.... och väldigt noga att få placeringen rätt... svårt knuffa lite på dem sen....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-30 10:26

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Ok.... och väldigt noga att få placeringen rätt... svårt knuffa lite på dem sen....

Inte så besvärligt, eftersom jag bygger hela väggen. Att flytta i sidled blir omöjligt, men inte att flytta i höjdled och byta layout. Bara omständigt.

Väggen blir inte helt klar innan högtalarna är klara. Väggen är 400-500mm djup och utrymmet för högtalarna väntar på att klarställas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2024-06-30 17:02

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Tror MW = midwoofer.

Precis Peter, tänker att ett element som arbetar så lågt borde belönas med att också få epitetet woofer. Det är kanske lite utrikiska, men går man ner under 300Hz behöver man flytta lite luft emellanåt också. Och jag har aldrig sett förkortningen MB som i mellanbas.

Vad är en boomer då som till och från är ett populärt uttryck på forumet?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-30 17:35

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Inte så besvärligt, eftersom jag bygger hela väggen. Att flytta i sidled blir omöjligt, men inte att flytta i höjdled och byta layout. Bara omständigt.

Väggen blir inte helt klar innan högtalarna är klara. Väggen är 400-500mm djup och utrymmet för högtalarna väntar på att klarställas.

Det är ju rent poetiskt: ”Utrymmet väntar på att fyllas”
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-06-30 18:38

Om du sätter den översta woofern vid taket, så blir det samma förstärkande effekt som att sätta den vid golvet.
Några dB gratis, men ochså kanske den fulaste lösningen. :D

Om kaviteten i väggen är tänkt att vara lång så kan det bli lite skökigt med vågresonanser.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-06-30 20:32

Calleberg skrev:Om kaviteten i väggen är tänkt att vara lång så kan det bli lite skökigt med vågresonanser.

Det blir naturligtvis separata kaviteter för elementen.
Jag saknar dig.

Återgå till DIY-forum