SOB - en klen tröst?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

solhaga

SOB - en klen tröst?

Inläggav solhaga » 2024-09-28 10:39

Mitt arbete med SMAPPP har dragit ut på tiden, så jag tänkte bygga ett par öppenbaffeltoppar för att ha något att lyssna på och samtidigt ha som referens mot SMAPPP.

Namnet är givet: Solhaga's Open Baffles.

Elementen är för mellanregistret SB17CAC35-8 och för diskantregistret SB26CDC-C000-4 (se Räven och The Rävelator mfl)
Elementen är tänkta att monteras så högt upp som möjligt på baffeln.
En diskant seriekopplas i motfas och monteras på baksidan av baffeln.

Baffeln är tänkt att vara gjord av 25x400x1000mm furuhyllplan som monteras på ett 27x400x500 furuhyllplan medelst furukonsoler.

Elementen kostar 5kkr och bafflarna 1,1kkr. Vågledarna skriver jag ut själv.

Aktiv drivning med en DAC-kanal och ett slutsteg per register och sida.
Filtrering och EQ sker i Roons DSP.
Tänkta delningar är 300Hz och 2-3000kHz.

Det är naturligtvis ingen höjd på detta projekt, men en och annan synpunkt/råd kanske dyker upp på vägen.

solhaga

Re: SOB - en klen tröst?

Inläggav solhaga » 2024-09-28 11:28

Jag hittade lite bilder och instruktioner om hur man kan montera vågledaren i Sammels tråd.

Finns det fler instruktioner därute?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-28 11:29

Radiolagret i Göteborg hade redan i slutet på 70-talet (eller möjligen början -80) en öppen baffellösning för basen, baserad på en 24" Harley woofer. Denna som ett komplement till Rogers LS-5 studiomonitorer. Om jag minns rätt en högtalare specificerad av BBC och som gjordes av flera högtalartillverkare. Men det borde väl inte vara omöjligt att göra en öppen baffellösning för hela registret?

Engelska SOB på svenska blir för övrigt Snyfta. En tanke eller tillfällighet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-28 11:49

Det är bara toppar som är aktuellt för mig eftersom jag vill ha något att lyssna på som till sin karakteristik påminner om de framtida SMAPPP.
SOB blir då en (klen?) tröst tiden fram till dess.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-28 17:50

solhaga skrev:Jag hittade lite bilder och instruktioner om hur man kan montera vågledaren i Sammels tråd.

Finns det fler instruktioner därute?

Här var det jag fick lite info :)

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 90/page-30
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-28 18:49

Tack sammel. Jag skall studera den tråden.

Ja, Soma Sonus har jag tittat på förr; jag skrev ut en vågledare åt någon.

Där finns det en mängd vågledare för SB26CDC både med och utan fasplugg, vilken skall man nu välja?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-28 21:16

Jag valde med plugg tänkte att det brukar användas till metalldomar, tyckte inte jag såg så stor skillnad mellan kurvorna, men tänkte att det inte är så svårt att ta bort om man vill. Sedan länken till DIY audio var speciellt till den sidan,
det står om att täta på båda sidor om mot magneten och waveguiden, det tyckte jag verkade va bra. Sedan att klämman om magneten bör va lite flexibel, inte för stel. Ja det var sådant jag tog fasta på.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-29 17:30

Den här verkar passa mig bäst:
Bild

Något praktiskt tips vad det gäller urfräsningen?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-29 18:01

Det är väl att göra en mall och köra en överhandsfräs med ett kullagrad mallfräs
där man låter lagre gå på mallen och frässtålet går ner så djupt man önskar.
Genombaffelhålet funkar med sticksåg :)
Exempelvis detta stålet för försänkningen.

https://verktygsboden.se/hand-elverktyg ... -m-sk-kull

Om jag vore du så skulle jag nog skriva ut en mall i plast. Undrar föresten om inte sonamus har sådana filer, inte helt säker.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-29 18:22

Ja, jag såg att det fanns fräsmallar hos Soma Sonus:
Bild
Tar ju bara tre timmar att skriva ut.

Jag har nog ett sådant frässtål liggandes.

Vågledarna tar lite längre tid, vid 0,1mm lagerhöjd tar det sex och en halv timme för en:
Bild

Elementen kommer i morgon, så jag får nog börja skriva ut nu.

Nästa steg är placeringen på baffeln.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-29 19:30

Jag skrev visst i fel tråd.
Klistrar in det här i stället :?
En sak som Augepro sa var att man skulle skriva ut med två lager, jag förmodar att han menade ytan.
Han sa det när han såg en bild på mina, eftersom han menade sig se infill, eller vad det nu heter, och frågade om jag
Hade skrivit ut i två lager. Du kanske förstår vad det betyder.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-29 19:36

Två ytterlager menar han nog.
Jag kollar det.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-29 20:09

Det var 4 lager han tyckte det skulle va.

Augerpros kommentar

TW: make sure you use 4 layers for all sides. I can see some infill poking through in some areas.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 90/page-39

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-29 22:27

Taget!

Hade visst tre men har nu ökat till fyra vertikal skal, utskriftstiden ökade med 20 minuter.
En vågledare blir i varje fall klar tills jag vaknar i morgon.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-30 17:08

Båda vågledarna klar och elementen har kommit, så i morgon blir det full fräs!

Frågan är nu hur jag skall placera elementen på baffeln.

Här är den tänkta placeringen, nuvarande toppar (SALSA) kommer jag att flytta på.
Bild

Jag tänker mig att jag vill ha mellanregistret (röd) i SOB så nära basen som möjligt, härav sitter inte diskanten högst upp på SOB.
Blå och grön är alternativa placeringar av diskanten.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-30 17:17

Ja slår ett slag för grön placering av diskanten.
Ja skulle dock flytta mid å diskant lite närmare centrum linjen
på baffeln å några cm ner på baffeln.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-09-30 17:37

Kul att du är igång med ännu ett projekt, om än temporär lösning.

Japp, grön placering helt klart, blir knepig lobing i sidled annars. Denna placering är mycket känsligare än att mellanregister är nära basen (med delning 300 Hz).

Jag har ju i Rävelator testat just den Sonasomus wg6 w/ps du valt!

Vidare kan man fundera över baffelbredd, vid 40 cm tappar man lite i nedre register (eq fixar förstås detta men på bekostnad att elementen får jobba lite hårdare).

S.O.B brukar ju stå för ... Son of a .. (finns lite varianter här).

Ps. Såg att du i SMAPP siktar på lägre dist än -50 dB = 0,3% (@ ca 85-90 db?) och det gör du rätt i. Denna konfiguration kommer medföra ca 0,05-0,1% +@85 dB mellan 500-10000 Hz, dvs ca -60 till -65 dB.
Men det är kanske svårare at mäta distorsion för linjekälla?

FULSIM:

Ful-SIM-öppen_baffel.png
Ful-SIM-öppen_baffel.png (244.95 KiB) Visad 2301 gånger
sb17nbac till alla!

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-30 18:06

Tack Maarten!

Grönt blir det, men jag nog inte överens med mellanregistrets placering.

Så här ser det ut i Basta! med ditt förslag ovan:
Bild
Ganska likt din simulerng.

Och enligt mitt förslag:
Bild
Lite jämnare.

Ja, det är nog svårare med linjekällor.
Men jag antar att du också har bättre mätutrustning (REW och UMIK-1) och mätrum än vad jag har?

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-09-30 18:20

Aha, OBS, den fulsim jag gjorde vara bara för att testa öppen-baffel-konceptet i Vcad. Placering var inte optimerad på något sätt och det går heller inte att optimera enligt de tester jag gjort i: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama? annat än kantrundning av baffel.
Maarten skrev:...Så har jag inte fått ihop det ännu, trots massor av simuleringar i Vcad och Basta, samt ett antal mätningar i denna tråd. Jag får ständiga trade-offs, lite som att trycker man in en buckla, uppstår den någon annanstans, i en annan riktning eller frekvens, där man inte vill ha den. Eller att det uppstår dalar. Det blir som att jobba så här:

Bild

Maarten skrev:Kanske har jag bara haft otur när jag tänkt men jag har testat minst 5 ggr mer än vad som finns i denna sönderspammade tråd och jag skulle gärna se ett exempel som tar hänsyn till hela främre sfären (180-grader) eller de olika sammanvägda kurvorna i Spinorama. Att få till några enskilda riktningar går ju men min upplevelse efter alla tester är att mycket svårt, eller omöjligt, om man tittar på helheten.

Hittills har jag landat i:
I-or skrev: Högpresterande element i en trevägskonfiguration med stor och rundad baffel inkluderande en solid låda medför att man får lika bra ljudkvalitet som S5 Mk.II utan high end-trams.

Jag kör REW och OM-1! Mäter helst ute men också inne så fritt placerat som möjligt.
sb17nbac till alla!

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-30 18:32

Ja, det får väl bli det som känns mest feng-shui och sedan får jag ekvivalisera efter resultatet.

Bra att det är grönt vad det gäller placeringen av diskanten.

Användarvisningsbild
Amatoeren

Inläggav Amatoeren » 2024-09-30 23:30

Solhaga, har du inte funderat på att skaffa två mellan-element till och sätta dem i en d'Appolito-konfigutaion (MTM)?
Fördelarna är flera, bl.a så blir vertikalloben mer horisontell samtidigt som spridningen begränsas i höjdled.
Om jag förstått det rätt så är spridningen i SMAPPP synnerligen begränsad vertikalt, vilket gör att en MTM mer liknar egenskaperna som SMAPPP:en har/kommer att ha. Eller?
Dessutom så ökar känsligheten på mellanregistret så diskanten kanske inte behöver dämpas…
Men som sagt, bara ett förslag :)
Bilagor
Frigg MTM.jpg
Frigg MTM.jpg (238.76 KiB) Visad 2217 gånger

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-10-01 00:33

SMAPPP, varande en linjekälla, har en cylindriskt ljudvåg men ingen spridning i vertikalled.

Med en 40/220-del av en SMAPPP, som då mycket riktigt har en begränsad vertikal spridning, är jag inte intresserad av att någon större sweetspot.
Med SOB kan jag få både en referens vad det gäller distorsion och horisontell spridning.

Eller har jag missförstått dig?

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-10-01 08:09

Det finns dussintals av inlägg som beskriver problematiken med MTM.
Här är ett av dem som refererar till några andra,
viewtopic.php?f=3&t=72656&p=2209185&hilit=MTM#p2209185

Sämre lösning alltså än vanlig MT.

Vidare har Ior skrivit om skillnaderna mellan riktig linjekälla och de mer diskreta element, där de senare inte ger samma vinster.
Sök och finn!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Amatoeren

Inläggav Amatoeren » 2024-10-01 11:56

Jag ger mig inte in i någon diskussion om vilket är "bäst" då jag byggt ett flertal av både MT och MTM. Båda har sina för- och nackdelar. Själv så föredrar jag MTM, gärna i en bred baffel, då det minimerar behovet av bekämpning av tak- och golvreflexer. En heltäckningsmatta eller en/flera stora tjocka matta/or räcker långt för att få lagom mycket vertikalreflexer, de horisontella däremot kräver som regel lite mer "bekämpning". Enligt min mening och erfarenhet så har akustiken enorm stor inverkan på slutresultatet, så en massa mätningar i ekofria rum ger inte en realistisk "bild" av hur sluresultatet i aktuellt lyssningsrum blir.
Bilagor
Pågående mätning.jpg
Injustering i aktuellt rum
Pågående mätning.jpg (347.21 KiB) Visad 2125 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-10-01 14:14

solhaga skrev:Ja, det får väl bli det som känns mest feng-shui och sedan får jag ekvivalisera efter resultatet.

Bra att det är grönt vad det gäller placeringen av diskanten.

Kommer din baffel att luta bakåt?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-10-01 14:22

Det var inte tanken; diskant- och mellanregistret hamnar ju nästan i lyssninghöjd.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-01 14:25

Amatoeren skrev:Jag ger mig inte in i någon diskussion om vilket är "bäst" då jag byggt ett flertal av både MT och MTM. Båda har sina för- och nackdelar. Själv så föredrar jag MTM, gärna i en bred baffel, då det minimerar behovet av bekämpning av tak- och golvreflexer. En heltäckningsmatta eller en/flera stora tjocka matta/or räcker långt för att få lagom mycket vertikalreflexer, de horisontella däremot kräver som regel lite mer "bekämpning". Enligt min mening och erfarenhet så har akustiken enorm stor inverkan på slutresultatet, så en massa mätningar i ekofria rum ger inte en realistisk "bild" av hur sluresultatet i aktuellt lyssningsrum blir.

Olive har visat att mer omfattande mätningar under ekofria omständigheter (spinorama) korrelerar mycket väl med ljudande intryck i någorlunda normala lyssningsrum.

Inverkan av tidiga vertikala reflektioner bör för konventionella högtalare helst minimeras, då de mest förvirrar hörseln och leder till klangpåverkan. Om ljudvågorna ändå i hög omfattning som brukligt är breder ut sig mot taket så bör frekvensgången i denna riktning vara jämn (inte nödvändigtvis konstant). Golvreflektionen hanteras vanligen väl via absorption från en tjock matta och/eller diffraktion via ett soffbord. En god klangbalans för stående lyssnare är dock också av värde, vilket utöver en jämn frekvensgång för takriktningen runt 45 grader även kräver en hyggligt konstant frekvensgång runt 15 grader vertikalt.

För MTM-konfigurationer uppstår, förutom smalare strålningslober runt delningsfrekvensen, även kraftiga ojämnheter i den vertikala spridningen när avståndet M-M är jämförbart med våglängden. Detta är huvudskälet till att sådana konfigurationer är ovanliga idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-10-02 09:33

I-or skrev:Inverkan av tidiga vertikala reflektioner bör för konventionella högtalare helst minimeras, då de mest förvirrar hörseln och leder till klangpåverkan. Om ljudvågorna ändå i hög omfattning som brukligt är breder ut sig mot taket så bör frekvensgången i denna riktning vara jämn (inte nödvändigtvis konstant).

I detta forum finns ett flertal trådar om just högtalarens frekvensgång i riktningen för takreflexen, sällan om att minimera denna reflex. Är det problematiskt rent tekniskt att minimera denna eller undviks detta pga estetik eller andra skäl?

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-10-02 09:41

solhaga skrev:Det var inte tanken; diskant- och mellanregistret hamnar ju nästan i lyssninghöjd.

Olutade förstärker också inte takreflexen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-02 11:35

Froggy skrev:I detta forum finns ett flertal trådar om just högtalarens frekvensgång i riktningen för takreflexen, sällan om att minimera denna reflex. Är det problematiskt rent tekniskt att minimera denna eller undviks detta pga estetik eller andra skäl?

Frågan betraktas med rätta inte som avgörande, varför man hellre inriktar sig på den enklare lösningen som går ut på att skapa en jämn frekvensgång runt 45-gradersriktningen. Det är inte helt enkelt att uppnå en konstant frekvensgång vertikalt 0-15 grader (eller kanske allra helst 0-25 grader för stående lyssnare ganska nära högtalarna) i kombination med en kraftig nivåsänkning i 45-gradersriktningen. Detta kräver någon form av hornkonstruktion eller matrisdito om man håller sig till konventionella element.

Långa linjekällor löser dock detta problem per automatik (i närfältet som har mycket stor utsträckning och där förstås all lyssning i praktiken sker).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till DIY-forum