Rigi's surrisar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Rigi's surrisar

Inläggav Maarten » 2024-11-16 11:34

Don Rigoletto (Rigi) ville ha ett utkast till design av lite bättre surrar. Baserade på Paa's och I-ors spåning, samt tidigare identifierade prisvärda diskanter, kommer här ett snabbt utkast.
OBS, jag har bara lagt 1-2 h på att spåra datablad och ta fram enkla simuleringar av baffelstöd och väggstöd och det är rätt stor osäkerhet (inga I-or FEM här inte) ,varför man behöver testa lite olika värden i filter för att hamna helt rätt. Men det är bra mycket bättre att utgå från det nedan än att bara köra trial&error.

Element är sb12PAC25-4 samt Dejton ND20FA eller Peerless BC25SC55-04. Det blir ca 600-800:- per högtalare. Filterkomponenter är billigast möjliga (inte så noga med trådtjocklek etc), dock ej elektrolyter.

Resultat

Nu har även jag mätt lite snabbt på dessa. Mätningarna stämmer rätt bra med Rigi's (vissa skillnader i översta diskanten, kan vara vinkelskillnader som är känsligt med dessa dubbla diskanter).

Med följande filter:

Bild

Så blir delning:

Bild

En halv SPIN högtalaren på golv i garage:

Bild

En halv SPIN högtalaren mer fritt på stol i garage:

Bild

Totalt sett bra. Man får beakta att för surroundhögtalare bör energikurvan vara mer betydelsefull, förutsatt att de sitter en bit upp och inte är riktade mot lyssnare.

Dist, 3V

Riktigt bra! Under 0,4% över 200 Hz vid 3 V.

Bild

Interferenser diskanter
Interferenser mellan de två diskanterna som ömsom förstärker i nedre diskant) och försvagar i övre diskant (tidigare variant av filter):

Bild

Test tätare diskantarrangemang

Enkelt och mycket slarvigt test med diskantarrangemang tätt ihop, här dock med 8,2 ohm till diskanten som gör den för dämpad:

Bild

Föregående simuleringar och tester

Baffel är 150*250 mm, djup ca 100 mm, edit 50 mm. Volym ca 2 liter (EDIT, 1 liter är bätte) sluten låda. C-C är ca 110 mm. Delningsfrfekvens runt 2600 Hz.
Standard basta rumsstöd är medtaget, likaså väggstöd. Det senare ser ut så här:

Bild

Då kan filter och frekvensgång med väggplacering se ut såhär:

sb12PAC25-4 samt Dejton ND20FA

Bild

Edit: Om inverkan av väggern ser alltför illa ut, se nedan simulering för diskant BC25 där det gjordes i Vcad istället för Basta som minskar dessa effekter i övre register pga att baffel och element riktar ljudutstrålningen.

I ovan simulering är basens impedans beräknad av Vcad. Diffen mot fabriksdata ser ut så här:

Bild

Och om man istället använder spårad fabriksdata (exkl fas) så blir det så här:

Bild

OBS: Den ojämna frekvensgången från utsläckningar pga väggen kommer jämnas ut av att de ser olika ut i olika riktningar. Mått etc kan varieras lite och man behöver mäta och justera komponentvärden.

sb12PAC25-4 samt BC25SC55-04.

Om man istället vill köra BC25SC55-04, som Johan E mätt upp så här:

Bild

Så kan ett filter se ut såhär:

EDIT:
Så här mäter en faktisk låda:

Rigi har mätt i rum från 80 cm avstånd (funkar när de är så små) i rum. Resultat nedan som ser bra ut!
I andra mätningar kan man se att basen och diskanten är ca 90 grader ur fas vid delningen, vilken troligen beror på att diskanterna sitter lite längre ifrån pga att de sitter snett på sidan. Om man i Vcad flyttar fram diskanterna ca 3 cm är delningen i fas. Som Kimmen visat i den långa Spinorama-tråden är dock 90 grader ur fas inte dåligt i alla sammanhang. Här med dubbla diskanter är det nog inte så dumt (då lobing och interferenser ändå inträffar symmetriskt mellan då båda diskanterna).

Bild

Så här blir det liggande på golvet, med de oundvikliga interferenserna från golvet och några mellan diskanterna högre upp i frekvens:

Bild

Edit 4:
Här ligger ritningar gjorda av Neuhausen:

https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... %20baffel/

Neuhausen skrev:OBS: De går aldrig att öppna i SW 2018 igen om de ändrats i en högre Solidworks version. Så om man kan välja vad man öppnar med och kanske vill samarbeta så är det bra att fortsätta i 2018.

Minihögtalare

Innan jag skickade tillbaka grejerna rill Rigi ville jag snabbt testa hur dessa element skulle prestera i en liten minihögtalare. Jag blev positivt överraskad hur bra det lät i en mycket slarvigt byggd sluten låda om 4 liter och en snabbt ihopsatt filter där det mesta går att förbättra en del. Några mätningar:

Bild
Med justeringar av filter och liten annan baffel blir det bättre än ovan.

Bild

Bild

Hade hellre byggt surround så här än med dubbla diskanter:
Bild
Senast redigerad av Maarten 2025-02-02 17:41, redigerad totalt 9 gånger.
sb17nbac till alla!

rigi

Re: Rigi's surrisar

Inläggav rigi » 2024-11-16 11:48

Don Rigoletto :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag ska försöka få ihop några lite kvickt.

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-16 19:19

Jag hoppas detta blir en tråd med allt från design till övriga diskussioner.
Rävarna är väldigt bra och matchande surrar vore väl trevligt tycker åtminstone jag.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-17 14:03

I bilden nedan valde jag att ta med diffraktionsdata från Vcad och istället inkludera väggeffekt från SBIR-simulering i Vcad, samt att volymen är minskad till ca 1 liter.

Med SBIR från väggen de hänger på så blir det så här (titta på den orangea kurvan), där avståndet till väggen varieras 50, 100 och 150 mm:

Bild

Det är alltså bra att göra dem så tunna som möjligt, typ 150*250*50 mm.

Första inlägget är uppdaterat.

Om man vill köra ett billigare filter så kan man testa något i stil med detta:

Bild

Integrerationen mellan elementen är inte alls lika fin (läs kass) men för rumskurvan spelar det mindre roll, här är den faktiskt väl så bra.

Nivån i diskanten justerar man enkelt med seriemotståndet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-17 16:19

Nått sånt här är inte att fundera över?
Dayton Audio CX120-8 4" Coaxial Driver with 3/4" Silk Dome Tweeter 8 Ohm
https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-cx120-8.html

Om inte annat så vore det kul om någon skulle våga prova :mrgreen:

/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-17 18:17

Bra förslag, inte dumt med koaxialelement i detta fall. Vi får se vad Don Rigi införskaffar.

Korrektion, jag skrev ovan att det simpla filtret inte hade bra integration mellan elementen. Det har det visst och jag hade testat med det först.
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-17 18:35

Maarten skrev:Bra förslag, inte dumt med koaxialelement i detta fall. Vi får se vad Don Rigi införskaffar.

Korrektion, jag skrev ovan att det simpla filtret inte hade bra integration mellan elementen. Det har det visst och jag hade testat med det först.

Tror jag börjar med detta.

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-17 20:32

Beställer Sb och dejton imorgon. Plockar ihop ett delningsfilter av det jag har hemma till och börja med så får vi se hur det ser ut.

Tips på sida man beställer ifrån?
Senast redigerad av rigi 2024-11-17 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-17 21:01

Jag har ett par såna Häringe BC25SC55-04 ligger i boa om du vill testa.
https://www.soundimports.eu/en/peerless-by-tymphany-bc25sc55-04.html

Och den butiken brukar hålla bra priser.

/Johan

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-17 21:25

RSG skrev:Jag har ett par såna Häringe BC25SC55-04 ligger i boa om du vill testa.
https://www.soundimports.eu/en/peerless-by-tymphany-bc25sc55-04.html

Och den butiken brukar hålla bra priser.

/Johan

Det var vänligt. Ska kolla sidan sedan får vi se vad som händer.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2024-11-17 21:28

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-17 21:34

Frågan är vilken av föreslagna diskanter man ska välj?

Det lockar även att prova RSGs förslag

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-17 22:05

Bc25 som Johan och Johan föreslår.
Kanske fler som vill hänga på och få del av det mycket billiga priset som Johan tipsade om.

Når i stil med detta kan man ju också göra

http://www.reference-av.co.uk/jbl-synth ... udspeaker/

Bild
Senast redigerad av Maarten 2024-11-17 23:21, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-17 22:29

Vet vi att det blir bra så visst. Jag vill dock inte ha surrar som säger att här är jag om ni förstår hur jag menar.
Kanske bättre och börja med en och se vad vi får fram?

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-18 13:05

Då var det beställt 2st sb och 4st bs25 från Tlhp. 1250kr med frakt.

Får se vad vi får ihop av detta

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-18 13:10

Funderar på något sånt här men vi får se
Bilagor
IMG_3229.jpeg
IMG_3229.jpeg (62 KiB) Visad 20124 gånger

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-19 11:24

Skulle behöva lite tips av er angående hur lådan ska se ut. Placeringen av surrarna kommer vara på sidorna upp vid taket.

Funderar på om bas/mellanregister ska spela rakt fram längst taket, in mot lyssningspositionen och diskanterna vid sidorna pekande lite snett ner mot golvet. Är jag fel ute?
Bilagor
IMG_3233.jpeg
IMG_3233.jpeg (16.23 KiB) Visad 20039 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-19 18:50

Bra val av form med sned baffel på båda sidor och dubbla diskanter. Men om den placeras så nära taket som i bilden efter kanske viss vinkling nedåt mot lyssnaren för alla tre elementen är att föredra?

Om du gör baffeln för 12PAC 100*150 mm och sidorna vinklade ca 45 grader, samt djupet ca 50-60 mm och sätter diskanterna så nära midwoofern som som möjligt, kan ett filter se ut så här:

Fokusera på den orangea kurvan.

Bild

När man lyssnar ca -40 grader från referensaxeln och med baffelmått om 100*150 mm för 12PAC (Tupac...) och 90*100 mm för HOR +-45 grader samt VER -40 grader vinklade diskanter kan det bli såhär
OBS, annat filter:

Bild

Som sagt, komponentvärden måste justeras efter verkliga mätningar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-19 22:15

Gillar den designen!
Och resultatet med Maartens filter ser i mina amatörögon synnerligen trevligt ut.
Lycka till!!!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-19 23:49

Att diskanten bara är 54mm i en riktning kan göra det möjligt att bygga en låda med dubbel baffel där man sedan filar/fräser ner kanten för att ge plats för en vinklad diskant i var ända av baffeln. Det kan också räcka att limma en bit material på baksidan av baffeln längst ut vid kanten för att få tillräcklig materialtjocklek.

Har man tillgång till bra maskiner så är det nog enklare att göra en låda med en tredelad baffel med tre vinklar.

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-20 00:14

Tackar för tips och engagemang.

Nu vet jag inte hur noga vinkeln är på diskanterna men funderar om man kunde sätta dom på gångjärn eller liknande för att prova sig fram.

Usch börjar få lite prestationsångest med både mätningar och mina snickarkunskaper men kul ska det bli.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-20 01:33

Så här tänkte jag.

32mm tjock baffel med kanterna hyvlade eller slipade så att det finns plats för diskanterna.

Då elementet som valts har en jättestor magnet så behöver man fräsa materialet i sidorna mycket tunt precis där magneten sitter. Annars går inte elementet i. Försänker man högtalarelementet så behöver man ändra lite på dimensionerna för att det skall få plats.

Längden på lådan är 240mm, bredden är 200mm. Avfasningen för diskanterna är i 30 graders vinkel och ger 64mm plats för diskanterna, så de bör kunna försänkas utan att det blir för tunt runtom.

Ritningar kommer nog först på torsdag då jag drabbats av saker som inkräktar på fritiden, kom gärna med förslag för ändringar så fixar jag det innan jag gör ritningar.

Rigi_surroundlåda.png
Rigi_surroundlåda.png (1.47 MiB) Visad 19942 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-20 02:17

Jag fick lite skrämselhicka när jag råkade välja fel element i lådan i VituixCAD. Men ca 0,7l till 1.1l blir nog så bra som man kan förvänta sig med så lågt Qts. F3 på 125-135Hz och flack avrullning borde göra jobbet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-11-20 09:19

räcker ju med 10-12mm tjock skiva till en sån liten låda.
ser ut som en lite utmanande låda att bygga :)
Mvh
Magnus

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-20 10:11

Neuhausen skrev:Så här tänkte jag.

32mm tjock baffel med kanterna hyvlade eller slipade så att det finns plats för diskanterna.

Då elementet som valts har en jättestor magnet så behöver man fräsa materialet i sidorna mycket tunt precis där magneten sitter. Annars går inte elementet i. Försänker man högtalarelementet så behöver man ändra lite på dimensionerna för att det skall få plats.

Längden på lådan är 240mm, bredden är 200mm. Avfasningen för diskanterna är i 30 graders vinkel och ger 64mm plats för diskanterna, så de bör kunna försänkas utan att det blir för tunt runtom.

Ritningar kommer nog först på torsdag då jag drabbats av saker som inkräktar på fritiden, kom gärna med förslag för ändringar så fixar jag det innan jag gör ritningar.

Rigi_surroundlåda.png

32mm baffel!?!
Det låter extremt....
"Akustiskt" räcker 12mm för den lådan, fast du kanske vill ha en tung låda eller material för att fasa kanter....

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-20 11:08

Snyggt med ritningar Neuhasen!

Ett annat alternativ, lite inspirerad av mr Zappa, är
https://www.ikea.com/se/sv/p/blanda-mat ... lsrc=aw.ds

Med elementen placerade lite off center. På så vis är man fri att sätta elementen där men vill. Nackdelen är att den runda formen är sådär ur diffraktionssynpunkt. Men med placering lite mot sidorna kan det bli bra.

Bild
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-20 11:26

Jag läser och allt och funderar på vad som passar bäst. Mycket bra förslag, alla.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-20 12:39

jansch skrev:
Neuhausen skrev:Så här tänkte jag.

32mm baffel!?!
Det låter extremt....
"Akustiskt" räcker 12mm för den lådan, fast du kanske vill ha en tung låda eller material för att fasa kanter....

Det är bara för att det skall vara enkelt att tillverka. En kilformad låda med tunn baffel där man också skall vinkla diskanterna är normalt väldigt utmanande att bygga.

Den här är enkel att tillverka även om den kräver en del formning med hyvel/rasp/slip.

Här skall baffeln fasas i kanterna för att ge en plats att sätta diskanterna. Det är den enda anledningen till den tjocka baffeln och det kräver ingen exakt inpassning, blir ytan på fasen tillräckligt lång för att få plats med diskanten så är man färdig.

Sidorna på baffeln kan man lämna raka för att slippa en stund med hyvel och rasp.

Baksidan på lådan är tillverkad av två gavlar och två sidor, där sidorna är rakt sågade. När de limmats ihop slipar man till sidorna så att de matchar formen på gavlarna. Det beror på hur van man är att snickra, någon som har bra utrustning och är van kommer troligtvis såga rätt vinklar innan lådan limmas ihop.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-20 13:01

Maarten skrev:Ett annat alternativ, lite inspirerad av mr Zappa, är

Det skulle vara ganska enkelt att fila till en tjock baffel med vinklade diskanter och använda en 20cm skål från Ikea som baksida. Det sparar plats på baksidan när man vinklar högtalaren.

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-20 13:38

Alternativet till vinklade diskanter är att utnyttja ett diskantelement med liten aktiv diameter för maximal högfrekvensspridning.

Den begränsade maximala ljudtrycksnivån för surroundhögtalare gör detta till kanske både den prestandamässigt bästa, enklaste och billigaste vägen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till DIY-forum