TV högtalare: Lågbudget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

TV högtalare: Lågbudget

Inläggav RSG » 2024-11-27 23:23

Och medan jag överväger Rocks så har min fru skapat ett behov av lite specialutformade högtalare,,, vilken otur :D
Låg budget och lågt ställda krav är ledordet :oops: :oops: :oops:

Kandidaterna är som tänkt di tvenne på golvet.

Kandidaterna.jpg
Kandidaterna.jpg (249.77 KiB) Visad 3915 gånger

Låda 5-7L
Avstämning 50 Hz isch
Placering kommer att bli låg.
Möjligtvis lite väl inträngt på höjden å så förmodligen kommer elementen att placeras så närma varann som möjligt av utrymmesskäl, eventuellt även lite överlappande.
Kraftigt sluttande baffel kan var en möjlighet.
Dikt an väg, och ev bänk.
Ej inwall, då möbler och saker flyttas ideligen ( i mans mått mätt :D )

Uppföljning kommer med placeringsplats.

Hepp/Johan

Maarten

Re: TV högtalare: Lågbudget

Inläggav Maarten » 2024-11-28 08:31

Sjovt! :-)
Billiga, enkla och bra saker är kul att bygga.

Har ett sånt baselement fast i 4-ohmsversion liggande sen 10 år tillbaka. Tänkte det som ersättare till Wf146 i EPS2 som blev orimligt dyr med tiden.

Ser fram emot fortsättningen.
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-28 22:09

Hur mycket plats har du att arbeta med på den tänkta positionen?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-30 16:54

Dags för en bild kavalkad dårå som vanligt när det kommer till mig :D
Och detta är platsen där det skall klämmas in ett par högtalare.
Det är alltså inte en "riktig TV" utan en billigare kanon som skall ljudsättas.
Nu minskade jag storleken på projektionen lite för att få lite bättre med utrymme att jobba på, så lite marginal på höjden är inte av ondo (original mått inom parantes)

Den så kallade TVn.jpg
Den så kallade TVn.jpg (142.42 KiB) Visad 3604 gånger

Utrymme som finns att tillgå på höjden över bänk är 300 (250) mm.

Fån bänk.jpg
Fån bänk.jpg (220.94 KiB) Visad 3604 gånger

Och från golv är det 650 (600)mm

Från golv.jpg
Från golv.jpg (183.59 KiB) Visad 3604 gånger

Och på bredden mellan bänk och dörr finns det typ 250 mm, lite mer går det flytta bänken åt höger om jag skulle behöva.

Breddisch.jpg
Breddisch.jpg (144.7 KiB) Visad 3604 gånger

Så en sammanfattning.
Bredd: 250 mm isch, alternativt en bänk placering, eller en kombo av de båda,
Höjd: 300 (250)/650 (600)mm

Har alla möjliga och omöjliga varianter i huvve just nu.
Golvplacerad (för att få volymen) så tunn som möjligt med fasad expansion ut mot vägg och som går in över bänken på ena sidan, för att få en Inwalliisch variant.
"Normal" låda med sluttande baffel i toppen.
Sluttande baffel bänkplacerad, typ limpa.

Hit me meee galna idéer :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-30 17:13

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-30 21:30

Fungerar kraftigt sluttande baffel som på Carlsson med hordiskanter?

Skulle det vara ok att sätta diskanten underst för att utnyttja ytan på baffeln bättre?

215mm hög så det bör gå att göra plats för diskanten och magneten om man gör lådan 250mm hög.
Volymen blir lagom med ca 10l och knappt tillräcklig port får plats på längden.
oa inpirerad.png
oa inpirerad.png (32.69 KiB) Visad 3546 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-01 01:09

Neuhausen skrev:Fungerar kraftigt sluttande baffel som på Carlsson med hordiskanter?

Skulle det vara ok att sätta diskanten underst för att utnyttja ytan på baffeln bättre?

215mm hög så det bör gå att göra plats för diskanten och magneten om man gör lådan 250mm hög.
Volymen blir lagom med ca 10l och knappt tillräcklig port får plats på längden.
oa inpirerad.png

Det där ser VÄLDIGT rätt ut!
I like :D

Och diskanten underst?
Om det gör någon nytta, så varför inte :)

Nattinatt/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-01 18:20

Mycket snyggt Neuhausen och bra idé! Har länge velat bygga ett par Carlos men RSG hinner före! :)

Såg för övrigt dina Isobrax i din andra tråd RSG som jag missat, bra namn! :mrgreen:
Blir detta ett par Microbrax eller eller är det *On the Box" istället för On the rocks (långsökt... :oops: ).
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-01 18:55

Formen på framsidan på LF drivaren gör att det fungerar dåligt att lägga elementen omlott. Men då båda är av plast och diskanten billigast så borde det bli bra att göra ett uttag i diskanten. Magneten får plats med lite marginal.

Lite simulering indikerar att det ger mycket mer kraft i botten än jag räknade med, med f3 runt 50Hz.

Den går att bygga på olika sätt, att bygga en rektangulär låda i 16mm material (300mm X 250mm X 236mm) , såga i lagom vinkel med fogsvans, putsa med rasp och sedan passa in en baffel skall inte underskattas.

Men jag fixar ritningar för sågning av de separata delarna med rätt vinkel.

RSG_TV högtalare.png
RSG_TV högtalare.png (79.56 KiB) Visad 3428 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-01 22:03

Neuhausen skrev:Formen på framsidan på LF drivaren gör att det fungerar dåligt att lägga elementen omlott. Men då båda är av plast och diskanten billigast så borde det bli bra att göra ett uttag i diskanten. Magneten får plats med lite marginal.

Lite simulering indikerar att det ger mycket mer kraft i botten än jag räknade med, med f3 runt 50Hz.

Den går att bygga på olika sätt, att bygga en rektangulär låda i 16mm material (300mm X 250mm X 236mm) , såga i lagom vinkel med fogsvans, putsa med rasp och sedan passa in en baffel skall inte underskattas.

Men jag fixar ritningar för sågning av de separata delarna med rätt vinkel.

RSG_TV högtalare.png

Helt underbart, uppskattas a' de högsta!!!
Jo, 50 Hz eller lite högre var målet och det räcker till ändamålet.
Och som du säger, fräser det gör man på något billigt :D
Och kanske på båda sidor?
Typ en cm på överkanten?
Ska se till att skaffa hem lite plyfa.

Tacksam/Johan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-01 22:25

Smart, att försänka diskanten och sedan montera den innan man fräser försänkningen för basen tänkte jag inte på. Lite tejp borde hålla den ren och fin. Man skall kanske göra försänkningen för basen klar innan man monterar diskanten så blir det lite mindre trädamm.

Jag tänkte ursprungligen att man ritar diskanten och basens diameter på papper med lagom mycket överlapp, för att sedan klippa ut diskantens ring och tejpa på diskanten innan man filar/slipar till linjen.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-01 22:43

Neuhausen skrev:Smart, att försänka diskanten och sedan montera den innan man fräser försänkningen för basen tänkte jag inte på. Lite tejp borde hålla den ren och fin. Man skall kanske göra försänkningen för basen klar innan man monterar diskanten så blir det lite mindre trädamm.

Jag tänkte ursprungligen att man ritar diskanten och basens diameter på papper med lagom mycket överlapp, för att sedan klippa ut diskantens ring och tejpa på diskanten innan man filar/slipar till linjen.

Exakt så.
Försänker diskanten.
Gör försänkning av basen.
Sen tillbaka med diskanten och lite försiktigt fräsa i den å.
Å andra sidan kan jag tänka mig att det kan hugga ordentligt i plasten så det kan vara idé att ta både diskant och försänkning samtidigt.
Alternativt se till att gå på från rätt håll...

Men först, fogsvans, rasp och ett gott humör :D

Maarten skrev:Mycket snyggt Neuhausen och bra idé! Har länge velat bygga ett par Carlos men RSG hinner före! :)

Såg för övrigt dina Isobrax i din andra tråd RSG som jag missat, bra namn! :mrgreen:
Blir detta ett par Microbrax eller eller är det *On the Box" istället för On the rocks (långsökt... :oops: ).

Näee inga Microlax... 8O ...
Men kanske ett par Carl:S
Heter ändå Carl i mellannamn såååå... näää tror inte det...

Men passar på att än en gång tacka Gopnik till att få mig att göra dessa Isobrax, även om jag inte gick riktigt hela vägen och gjorde dem till BR då jag blev sååå nöjd och inte ville riskera att försämra.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-02 00:15

Att såga ut sidorna med alla vinklar tror jag att kan bli mycket att hålla reda på när man bygger. Men att såga ut dem till rätt tvådimensionella form och sedan anpassa dem för att passa mot baffeln tror jag att är en praktisk metod för att bygga lådan. Man kan då välja om man skall börja anpassa innan man limmar ihop dem eller göra hela anpassningen efter att man limmat ihop dem.

Så jag tänker göra ritningar för det först, de kräver också minst anpassning om man vill flytta runt måtten för att ändra var man får ändträ och var man får obrutna sidor.

Om du vill lägga pannan i djupa veck så är det ganska lätt för mig att göra ritningar för att helt eliminera ändträ. Men det krävs ganska mycket tålamod och omfattande möjligheter att fixera delarna när man limmar. Med limfogar i 45 grader så måste man klamma från alla håll samtidigt och alla bitar gör allt för att fly.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-12-02 01:00

Hänger inte riktigt med i de måttbegränsningar som RSG har under o bredvid "TVn", men Juanth o jag vände o vred vid ngt tillfälle, möjligen inspirerade av att ha tittat på Steindls Ägg, på 51:or som vi istället ställde, eller snarare tänkte hänga, på högkant (o då satte höger högtalare på vänster sida o tvärtom). Maarten har ju en påskhelg ingående studerat 51or o bör veta om det är möjligt o tillför ngt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-12-02 02:38

Kika här RSG: viewtopic.php?p=1727837#p1727837
IMG_1190.jpeg
IMG_1190.jpeg (256.03 KiB) Visad 3357 gånger

Lill-Stig

Spelar förträffligt bra med sitt bredbandselement. Det går säkert att bygga med annat element och med diskant men de här spelade larvigt bra när jag lyssnade på dem.
Storleksmässigt så går det säkert att skala upp något.

Element i ursprungsversionen var Scan-Speak 10F/4424G00

Tekniska data:
Dimensioner: 240x165x138mm
Frekvensgång: 50-14000 Hz
Princip: Envägs basreflex
Filter: Assymetriskt notchfilter
Effekttålighet: 30w
Impedans: 6 ohm nominellt
Känslighet: 87dB @ 2.83 V @ 1m
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-02 14:00

Neuhausen skrev:Att såga ut sidorna med alla vinklar tror jag att kan bli mycket att hålla reda på när man bygger. Men att såga ut dem till rätt tvådimensionella form och sedan anpassa dem för att passa mot baffeln tror jag att är en praktisk metod för att bygga lådan. Man kan då välja om man skall börja anpassa innan man limmar ihop dem eller göra hela anpassningen efter att man limmat ihop dem.

Så jag tänker göra ritningar för det först, de kräver också minst anpassning om man vill flytta runt måtten för att ändra var man får ändträ och var man får obrutna sidor.

Om du vill lägga pannan i djupa veck så är det ganska lätt för mig att göra ritningar för att helt eliminera ändträ. Men det krävs ganska mycket tålamod och omfattande möjligheter att fixera delarna när man limmar. Med limfogar i 45 grader så måste man klamma från alla håll samtidigt och alla bitar gör allt för att fly.

Inga problem med bara yttermåtten på lådan för mig.
Och dessa kommer att bli vita så inga problem med ändträ heller, och det tycker jag för övrigt är snyggt på plyfalådor :D
Men om någon annan skulle bli sugen så...
Jag börjar jobba snarast på detta 8)

juanth skrev:Kika här RSG: viewtopic.php?p=1727837#p1727837
IMG_1190.jpeg

Lill-Stig

Spelar förträffligt bra med sitt bredbandselement. Det går säkert att bygga med annat element och med diskant men de här spelade larvigt bra när jag lyssnade på dem.
Storleksmässigt så går det säkert att skala upp något.

Element i ursprungsversionen var Scan-Speak 10F/4424G00

Tekniska data:
Dimensioner: 240x165x138mm
Frekvensgång: 50-14000 Hz
Princip: Envägs basreflex
Filter: Assymetriskt notchfilter
Effekttålighet: 30w
Impedans: 6 ohm nominellt
Känslighet: 87dB @ 2.83 V @ 1m

Kommer ett PM i frågan

/Johan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-02 18:26

Det här är nog den som är enklast att bygga. Topp och botten sågas i vinkel. Vinkeln på dessa används sedan som referens för att anpassa de andra sidorna efter att man limmat ihop lådan.Det gör att bara topp och botten behöver göras i höger och vänster version.

Den yttre sidan behöver väldigt lite anpassning för höger och vänster version. Baksidan kräver att det vinklade hörnet anpassas till baffelns lutning, 40-45mm lång på ena sidan och ca 20 på den andra. Så snabb gjort.

På framsidan och inre sidan behöver en hel sida slipas till rätt vinkel. Bilderna på modellen har jag vridit för att ge bättre uppfattning om hur mycket material som behöver avverkas.

Baffeln tror jag att är bäst att anpassa till lådan då trä inte lämpar sig för snäva toleranser. Men ritningar med alla vinklar kommer på den också. Om inte då det gör det lättare att visualisera hur den behöver se om man ritar av den sida av lådan där baffeln skall sitta på en plywoodwkiva

Modellen som jag gjort innehåller alla delar med vinklade snitt men jag har inte gjort ritningar på dem. Då genomskärningarna som krävs tar mycket plats på papper och då det är två versioner av varje del så blir det ett kompendium med ritningar för att täcka höger och vänster högtalare. Jag tänkte se till så att det inte är några fel någonstans innan jag gör det jobbet.

RSG TV Hogtalare Version 1 vinklar anpassas efter limning.png
RSG TV Hogtalare Version 1 vinklar anpassas efter limning.png (73.59 KiB) Visad 3244 gånger

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-12-02 20:08

Trevlig tråd, skickar ett uppmuntrade "Hejja Hejja", lycka till !

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-04 21:40

sportbilsentusiasten skrev:Trevlig tråd, skickar ett uppmuntrade "Hejja Hejja", lycka till !

Tack!

Skaffade mig en hel del extra jobb med att använda mig av en synnerligen billig och tunn plyfa,,, 7-8mm typ...
Så det blir att dubblera bitarna men det tar jag vart efter som, och min arbetstid är gratis såsom plyfan var :D
Budgetbygge var det ju :roll:
Och medans lite lim torkar.

Låda1.jpg
Låda1.jpg (195.84 KiB) Visad 3047 gånger

Så funderar jag över hur jag ska mäta på dessa skapelser för att skapa ett filter :?:
Tänker att jag bör mäta på plats där det skall reflekteras lite hit å dit och summeras någonstans :?: :?: :?:

Eller tänker jag fel, igen :oops:

/Johan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-05 00:28

Att bygga av hitteplyfa gör det bra mycket tuffare.

Jag tänker att vi nog vill veta hur elementen spelar on axis, precis som om det vore en vanlig högtalare. Men då det händer så mycket när de står som de skall så är det nog bra att göra samma mätning från lyssningsposition också.

Men jag hoppas på många tips från de som vet bättre.

nijo

Inläggav nijo » 2024-12-05 01:05

Mät ”som vanligt” on axis och optimera för on axis och takvinkel. Det finns tips i iors eq-tråd. Ännu bättre om du kan göra en uppställning där du mäter med de begränsningsytor du har (på rätt höjd) men utan att andra väggar, tak, golv kommer för nära.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-05 11:15

Kul!
Du kan kolla i denna tråd för att få tips på mätning av Calzone-inspirerade verk: viewtopic.php?f=17&t=74737

Pizzabagaren il Maartone skrev:Ej frifältsmätningar men i olika riktningar

Men Carlssons nyttjar ju vägg (oa51) och vägg och golv (oa52) så frifältsmätningar blir inte helt rättvisande under ett par hundra Hz, där golv och vägg ger stöd. Så här kommer en kraftigt förenklad Spinorama med endast horisontella mätningar +-50 grader placerad nära vägg och med mark under (oa50 en bit upp, oa52 på marken så klart):

T ex:
Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-05 20:42

Neuhausen skrev:Att bygga av hitteplyfa gör det bra mycket tuffare.

Jag tänker att vi nog vill veta hur elementen spelar on axis, precis som om det vore en vanlig högtalare. Men då det händer så mycket när de står som de skall så är det nog bra att göra samma mätning från lyssningsposition också.

Men jag hoppas på många tips från de som vet bättre.

nijo skrev:Mät ”som vanligt” on axis och optimera för on axis och takvinkel. Det finns tips i iors eq-tråd. Ännu bättre om du kan göra en uppställning där du mäter med de begränsningsytor du har (på rätt höjd) men utan att andra väggar, tak, golv kommer för nära.

Maarten skrev:Kul!
Du kan kolla i denna tråd för att få tips på mätning av Calzone-inspirerade verk: viewtopic.php?f=17&t=74737

Pizzabagaren il Maartone skrev:Ej frifältsmätningar men i olika riktningar

Men Carlssons nyttjar ju vägg (oa51) och vägg och golv (oa52) så frifältsmätningar blir inte helt rättvisande under ett par hundra Hz, där golv och vägg ger stöd. Så här kommer en kraftigt förenklad Spinorama med endast horisontella mätningar +-50 grader placerad nära vägg och med mark under (oa50 en bit upp, oa52 på marken så klart):

T ex:
[ Bild ]

Tack för alla tips, och läsläxan!
Finner att vi trots allt har samsyn och ska fundera lite över hur jag ska gå till väga, och läsa på lite mer i Maartens lästips.

Dags att limma lite till sen blir det musik och studier :D /Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-09 22:31

Och limma bidde de...
Tänk så mycket tid jag hade sparat om jag hade haft rätt mtrl från början...

Men ikväll var di tvenne redo för kirurgi.

Redo för operation.jpg
Redo för operation.jpg (219.24 KiB) Visad 2681 gånger

Och jag mätte och drog streck, insåg feltänk...
Rita igen, syfta lite, så var det dags!
Bara att dra igång fogsvansen och köra,,, typ...

Fogligt.jpg
Fogligt.jpg (291.39 KiB) Visad 2681 gånger

Och får man trät att foga sej så kan det bli så här.
Det behöver dock inte bli just så här,,, det kan faktiskt bli bättre... :roll:

Sågan det gå.jpg
Sågan det gå.jpg (418.29 KiB) Visad 2681 gånger

Och efter mycket stön o stånk o diverse icke nämnbara uttalanden så finnes två, och faktiskt både en höger och en vänster. :)

Såglad.jpg
Såglad.jpg (375.21 KiB) Visad 2681 gånger

Och i det ögonblicket inser jag...
Det var nog inte riktigt så här Neuhausen hade tänkt sig... :oops:
Men som inom modellflyget så kanske man kan nöja sig med,,, "Stand Way Back In Next County Scale".

Med Lite LiveCAD så konstaterar jag, det blir nog fiiint det här :D

Sågan det bli.jpg
Sågan det bli.jpg (240.98 KiB) Visad 2681 gånger

Nu tyar jag inte mer ikväll/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-09 22:47

Och just det.
Funderade på att använda ett 30mm rör till basreflexen, eller blir det upplopp i Bottenviken då?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-10 05:27

Det ser ut att ha fungerat utmärkt, när man använder fogsvansen så är det bäst att räkna med att anpassa designen efter snittet.

Då baskapaciteten ser ut att bli ganska bra så blir nog bänken självstädande med 30mm portar. Den lilla volymen gör portstorleken ganska viktig då porten blir lång. 50mm invändigt ser ut att bli bra. 46mm (50mm avloppsrör) blir lite i blåsigt. Men går nog att leva med om man formar ändarna på porten lite. Uppåt ser 55mm invändigt ut att vara svårt att få plats med på längden.

2l upp och ner på lådvolymen gör mycket för rörlängden så att räkna fram volymen med måtten som lådan fick är nästan nödvändigt för att avgöra om en portstorlek fungerar. 5.5cm port och 8l ger 35cm lång port, vilket inte får plats och med 12l så blir det 22cm. Jag tror att 50mm avloppsrör är ganska lagom även om det nog kommer flåsa lite.

Jag använde VituixCAD för portlängderna, jag vet inte hur bra det brukar stämma, jämför man med WinISD, som jag läst att sägs räkna fram lite för långa portar så blir längderna ungefär samma. Men det var länge sedan jag använde en rund port och de rektangulära som jag använt omräknad area för har stämt tillräckligt bra nät stämningen verifierats med tongenerator.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-10 22:42

Neuhausen skrev:Det ser ut att ha fungerat utmärkt, när man använder fogsvansen så är det bäst att räkna med att anpassa designen efter snittet.

Då baskapaciteten ser ut att bli ganska bra så blir nog bänken självstädande med 30mm portar. Den lilla volymen gör portstorleken ganska viktig då porten blir lång. 50mm invändigt ser ut att bli bra. 46mm (50mm avloppsrör) blir lite i blåsigt. Men går nog att leva med om man formar ändarna på porten lite. Uppåt ser 55mm invändigt ut att vara svårt att få plats med på längden.

2l upp och ner på lådvolymen gör mycket för rörlängden så att räkna fram volymen med måtten som lådan fick är nästan nödvändigt för att avgöra om en portstorlek fungerar. 5.5cm port och 8l ger 35cm lång port, vilket inte får plats och med 12l så blir det 22cm. Jag tror att 50mm avloppsrör är ganska lagom även om det nog kommer flåsa lite.

Jag använde VituixCAD för portlängderna, jag vet inte hur bra det brukar stämma, jämför man med WinISD, som jag läst att sägs räkna fram lite för långa portar så blir längderna ungefär samma. Men det var länge sedan jag använde en rund port och de rektangulära som jag använt omräknad area för har stämt tillräckligt bra nät stämningen verifierats med tongenerator.

Jo det bidde 50mm avloppsrör som föll offer för giljotinen.
Jobbar lite på att få till lite gulliga rundade ändar, bara för att jag kan. :D

Basta sa 180 mm/50 Hz isch vid så jag börjar med 200 mm ink. rundningar så får det visa sig vad det bidde för resultat.

/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-11 22:10

JAAAA, jag behöver städa...
Jag bara hinner inte mitt allt byggande :oops:

Men hursomhelst så fastnar förhoppningsvis de sista bitarna över natten och morgondagens sysselsättning blir en hel massa sågande.
En bafflande utveckling!

Va bafflar ja om.jpg
Va bafflar ja om.jpg (226.97 KiB) Visad 2454 gånger

Det där med att fräsa i avloppsrör var synnerligen mer otrivialt än till och med jag hade förutsett.
Högg rejält och flisade ordentligt... 8O
Jag fick en rejäl tankeställare angående att fräsa i diskanten ... :| ...
Kan sluta hur som helst.

rörändligt.jpg
rörändligt.jpg (260.19 KiB) Visad 2454 gånger

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-12 22:13

Kopplade in dragläge och slet fram japansågen, och med i kramp i arm och handled så ser det ut så här.

Dragit.jpg
Dragit.jpg (226.47 KiB) Visad 2301 gånger

Mycket kvar att göra för att få till en någorlunda finish.
Känner mig just nu mest som en tredjeklassare som stolt visar upp sin första på alldeles på egen hand byggda fågelholk :roll:
Men det reder sig nog i slutändan, trots heeelt kass plyfa...

Men eftersom jag vill runda av kanterna lite granna för att estetiken skall falla mig i smaken så tror jag att det blir som följer med placering av elementen på baffeln.

Placebosering.jpg
Placebosering.jpg (245.22 KiB) Visad 2301 gånger

Det tror jag blir snyggt.
Fortsättning följer/Johan

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-12 22:27

Spännande bygge!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Nästa

Återgå till DIY-forum