linjekälla, ett återbesök...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

linjekälla, ett återbesök...

Inläggav avr7000 » 2025-01-07 03:51

Gjorde för länge sedan ett par linjekällor med 64 st 3" element som jag på DIY träff i Gbg bytte bort mot en Oxfilé-middag hos Ola. Ola körde dem ett tag och byggde sedan m h a Naqref en bättre variant med Vifa element.
Körde dem via digitalfilter och kunde räta ut frekvensgången så den blev rak o fin.
En insikt var dock att elementens distortionsmässiga enheter multiplicerades med 64 och gick inte att reda ut på samma sätt som frekvensgång...

viewtopic.php?f=3&t=19982&hilit=linesource

Spola fram till idag.
Jag har Eversolo Streamer och Wiim streamer med rumskorrektion (Eversolo t o m med fir filter).
I min verkstad ligger 34 st ovala Sinus dubbelkon-bredbandare. De är 16 cm långa (chassie) och man kan med t ex 12 st/sida bygga 2 m höga linjekällor.
De blir i så fall i sluten låda. vill kunna ställa dem rimligt nära bakvägg.

Bygger dem med en baffel i laserskuret stål i 3 delar (3*4 element) då det är det mest rationella och enkla med det ovala hål som behövs.

Bas finns så det blir över i separat subsystem och skulle det vara så att man behöver bättre diskant har jag 100 st 0.5 tum polyamid diskanter liggande i källaren med.

Detta känns för kul för att låta bli :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: linjekälla, ett återbesök...

Inläggav avr7000 » 2025-01-07 04:03

Dessa ligger fortfarande och väntar på sin tur i verkstaden....
De får bli open baffle linesource ihop med någon 12 " eller nåt i öppen baffel.

viewtopic.php?f=3&t=38720&hilit=linesource

Det går inte snabbt när man har för många projekt... men 15 år liggtid är väl att ta i ;)

Dessa Vifa element bytte jag till mig från/med Peter Steindl. Det var så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg vad jag bytt mot.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-01-07 10:24

avr7000 skrev:En insikt var dock att elementens distortionsmässiga enheter multiplicerades med 64 och gick inte att reda ut på samma sätt som frekvensgång...

15 år är väl ingenting. :D

Berätta mer…hade du kopplat i serie/parallell?
Vad hos elementen multiplicerades? Någon särskild typ av distorsion?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-01-07 10:35

En moppeålder går snabbt :mrgreen:

Lyssnade på linjekälla förra veckan och det imponerade, enastående ljudbild med så många utstrålningspunkter.
Linjekälla med bottenstöd från rejäl baslåda kan vara något.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-01-07 10:47

juanth skrev:Berätta mer…hade du kopplat i serie/parallell?
Vad hos elementen multiplicerades? Någon särskild typ av distorsion?

+ på den,
jag ser inte heller direkt varför distorsionen skulle öka med fler element, snarare tvärtom då de antagligen fick ganska låga konrörelser.
Men man kan ju såklart inte få till något bra om grundelementen är dåliga, om det nu var det som var problemet här.

Jag har för övrigt i mååånga år (>> 15 :D ) funderat på just en sådan lösning, 180-200 cm linjekälla (ev. dipol) med bra bredbandselement, typ 3", samt eq och sedan delat mot basmoduler. Men det blir mycket löda....
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-07 11:58

Multiplicerad distorsion kanske är fel uttryck.
Naturligtvis minskar den "generella" distorsionen när 32 element spelar samtidigt istället för 1 (om 1 element nu hade kunnat spela så starkt).
Kon-utslag för en given SPL är ju många många gånger mindre.

Elementen var ganska "kassa", jag slaktade en hel massa DELL fullrange datorhögtalare.
Jobbar på en högskola och alla datorer till en datorsal levererades med "multimedia-högtalare" som naturligtvis inte installerades. De kastades i återvinningen (och jag återvann dem ;) :) )

Om elementen har några trista distorsions-peakar så finns de ju kvar och varje element har samma och de summerar.
Jag Eq'ade med avseende på frakvensgång och denna Eq tog ingen hänsyn till dist.

Om dist med 32 element skulle sjunka "32 gånger" skulle det förmodligen låta fantastiskt bra.... - det gjorde det inte :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-01-07 13:45

Antagligen så var totalen av elementen inte tillräckligt bra för hifi. Kanske en blandning av olika tillkortakommanden?

I övrigt så borde nog alla linjekällor som byggs anpassas till höjden i det rum de ska stå i så de går exakt från golv till tak. (För perfekt speglingseffekt och inget krångel med bra lyssningsavstånd)

viewtopic.php?p=2213234#p2213234

Det finns mycket nyttigt i den tråden (som är mitt 15 års projekt :D )
IMG_2052.png
IMG_2052.png (926.36 KiB) Visad 1123 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Tell

Inläggav Tell » 2025-01-07 14:49

Najs! Mer linjekälle-projekt är alltid kul att se!

wesayso på diyaudio.com har ju en redig mastodonttråd där det säkert finns massa nyttigt att läsa, alternativt så kan man surfa in på hans sida där han samlat lite av matnyttig info lite mer :)

Återgå till DIY-forum