1997-98 publicerade jag en en längre artikelserie i tidningen Elektronikvärlden (som nu heter Ljud & Bild). Artikelserien gick under namnet ”Från spik till musik”.
Målet var att skriva om att bygga högtalare för den som varken är teknologie doktor i matematik eller akustikexpert (teorin kring högtalare kan bli mycket komplicerad) eller som har tillgång till ett labb med avancerad mätutrustning.
Artikelserien blev mycket uppskattad och en version av kompendiet har använts som undervisningsmaterial på tekniska högskolan i Luleå. Mig veterligen har det inte skrivits något liknande på svenska.
Men tiden går och det märks att utvecklingen har kommit längre. Det är inte heller lika ekonomisk lönsamt att bygga själv som det en gång var. Nu gör de flesta nog det mest för att det är roligt och lärorikt. Eller för att bygga något som ingen annan har?
Delvis är innehållet tidlöst, delvis har utvecklingen sprungit ifrån det. En rejäl uppdatering skulle vara på plats, men som den familjepappa jag är idag vill inte tiden räcka till. Jag har valt att istället släppa kompendiet i befintligt skick för gratis nerladdning på internet i förhoppningen att det ska komma till större glädje än i min dammiga låda.
Mycket nöje!
/anders cöster
Ladda ner här: http://www.coster.se
Kompendiet är på 87(!) sidor. Filen är på pdf format (3,7 MB).