SB17NBAC är som sagt ett mycket populärt element av en helt annan klass utan att det kostar så mycket mer. Men det vill ha större lådvolym för att göra det som små subbaselement som det du tittar på kan göra. Men mycket av det går att lösa med EQ och det som subbaselementen inte är bra på kan inte lösas med EQ.
Om det är tänkt som datorhögtalare så finns Equalizer APO för Windows och i Linux finns bland annat filter chains i pipewire, utöver de mycket mer avancerade alternativen. På Mac tror jag att man får ta fram plånboken. Med så här kraftfulla equalizers så är det inte lika noga att högtalarelementet fungerar perfekt i lådan man använder. Till datorn använder jag tex 9" Dynaudio bilbasar som absolut inte är avsedda att spela i 15l sluten låda.
Jag skulle säga att det Peerless element du tittar på är ett rent subbaselement. Optimerat för liten volym på bekostnad av låg verkningsgrad och lite andra problem. Den verkar vara är riktigt bångstyrig mellan 600 och 1000Hz så det är nog svårt att få det att fungera i en tvåvägare. I teorin tycks det göra ungefär vad SB17NBAC gör i 18l, men med 10l mindre volym. Att volymen blir så liten och kapaciteten så hög ger troligtvis problem med basreflexportens förhållandevis stora area, med följd att den blir mycket lång.
5" versionen P830945 ser ut att klara sig något längre upp i frekvens innan den slår knut på sig på samma sätt, så det är nog en bättre kandidat, även om det nog också är att utmana ödet lite. Även Tangband 5W-1138SMF och Visaton W 130 X ser ut att ha liknande problem, men lite längre upp så att de kanske är lite lättare att hantera.
Dayton Audio Epique högtalarelementen är mycket dyrare men i samma kategori, problematiskt liten låda med stor kapacitet. Men här påstår de att de fungerar till högre frekvens, det skulle vara intressant att se fler distortionsmätningar på dem. De ser till skillnad från de andra ut att även fungera bra i sluten låda.
Om man går ner till en mer realistisk kapacitet så fann vi att SB13PFCR25-8 verkar prestera väldigt bra i den volym du tänkt. Här i form av en Carlsson inspirerad variant:
viewtopic.php?f=3&t=75163. Elementet kostar 31 euro och den totala elementkostnaden blir ca 50 euro per högtalare. Jag skulle troligtvis valt det här högtalarelementet om jag skulle köpa element för skrivbordshögtalare på ca 10l.