Oa51 hjälp med utformning med sb17nbac 4ohm.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Oa51 hjälp med utformning med sb17nbac 4ohm.

Inläggav Ivil » 2025-02-07 14:08

Hej!
Jag har som projekt att försöka få ett par oa51 att spela med .n diskanten och ett bar sb17nbac som basar. Jag har tänkt att driva dem med ett aktivt delningsfilter med en raspberry pi5 och en hifiberry dac8x med camilla dsp som mjukvara, samt två förstärkare som driver bas och diskant separat. Jag har fått allt att spela och har nu införskaffat mig en mätmikrofon för att kunna göra justeringar och inmätningar och bland annat kompensera för rummet.

Min fundering är till att börja om någon vet om jag behöver göra något åt basportens längd och hur mycket isolering lådan ska ha. Lådan är ju stagad och halva högtalaren kommer man ju inte åt isoleringen, så den kanske kan vara som den är?

Maarten

Re: Oa51 hjälp med utformning med sb17nbac 4ohm.

Inläggav Maarten » 2025-02-07 22:30

Börja med att mäta det du har. Utifrån detta kan du sen justera. (Annars vet du inte vad som ev behöver justeras).
Mät i rum på lyssningsplats och så fritt du kan från ca 1m i lite olika vinklar.

Kolla här REW - Mätningar för en nybörjare
och här Mätningar för ekvalisering
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 23:22

Ivil skrev:Hej!
Jag har som projekt att försöka få ett par oa51 att spela med .n diskanten och ett bar sb17nbac som basar. Jag har tänkt att driva dem med ett aktivt delningsfilter med en raspberry pi5 och en hifiberry dac8x med camilla dsp som mjukvara, samt två förstärkare som driver bas och diskant separat. Jag har fått allt att spela och har nu införskaffat mig en mätmikrofon för att kunna göra justeringar och inmätningar och bland annat kompensera för rummet.

Min fundering är till att börja om någon vet om jag behöver göra något åt basportens längd och hur mycket isolering lådan ska ha. Lådan är ju stagad och halva högtalaren kommer man ju inte åt isoleringen, så den kanske kan vara som den är?

Nu skall man inte regna på någons parad och det kan ju mycket väl sluta med att det blir din drömhögtalare, personligen så gillade jag allt som är bra med 17Nbac men inte faktumet att det inte klarade att styra ut min OA51 med förlängt rör som använts till flera andra experiment, så mitt bestämdast råd är att initial inte pilla på röret utan låta det vara som i originalet och när du senare har en spelbar låda och mätutrustning på plats testa med det rullade A4 tricket och temporärt förlänga porten.
Om du gillar den lägre avstämningen så är det ju lätt att fräsa ur det gamla röret och limma in ett längre då när du vet vad du gillar bäst.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2025-02-10 21:04

Yes! Nu spelar dom i alla fall! Tur man har 3d-skrivare och plasmaskärare :)
Nu återstår det mätningar och kompenseringar
Bilagor
IMG_5159-compressed.jpeg
IMG_5159-compressed.jpeg (647.22 KiB) Visad 2013 gånger
IMG_5163-compressed.jpeg
IMG_5163-compressed.jpeg (544.52 KiB) Visad 2013 gånger

Återgå till DIY-forum