Moderator: Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:En bekant har 4st SS32w/4878T00 som aldrig blev använda.
Kanske kan vara ett alternativ i led att det var ”Cry once…”
eljulio skrev:Hjalmar_Branting skrev:En bekant har 4st SS32w/4878T00 som aldrig blev använda.
Kanske kan vara ett alternativ i led att det var ”Cry once…”
Vet du vad en bekante vill ha för dem?
eljulio skrev:Jahapp. Då kanske jag redan nu kan låsa tråden om det inte är något annat att tänka på?
Calleberg skrev:eljulio skrev:Jahapp. Då kanske jag redan nu kan låsa tråden om det inte är något annat att tänka på?
Aldrig fattat poängen med låsta trådar, så skit i det.
Om du "doat de matt" hade du upptäckt att prislappen på två BMS 18n862 numer passerat 15kkr. Så man får allt betala lite för den eventuellt ökade slagvolymen (Ser ut att vara snarlika faktiskt, men troligen i vart fall något lite bättre distorsionsprestanda).
Allra bäst är såklart 4st BMS, då är den där LaVoccen absolut heeeelt överflödig, om den nu någonsin varit ens lite nödvändig?
Till syvende och sist handlar det kanske om hur många låddor man kan tänkas orka snickra. Jag hade börjat med två låddor med 390HF i, just för att jag har två som ligger och skräpar och för att jag tror att det räcker, med tanke på önskad ljudnivå alltså. Och då tror jag även att ungefär sisådär 125 liter brutto blir finnemang.
eljulio skrev:
Det har du rätt i. Är dina 390HF till salu?
VintageHiFi skrev:Nån som ha koll på vilken prestanda man kan få man kan få med ett par Dayton Audio RSS390HF.
I-or skrev:Ekvaliseringen medför oavsett princip att man inte behöver lägga alltför stor vikt vid att få till en vettig frekvensgång för högtalarna. RSS390HF fungerar utmärkt med en nettokavitetsvolym om ca 115 liter.
GDS:aren behöver alls icke frukta avstämningen av eventuella basreflexlådor och sparar kanske 40 % av högtalarkostnaden och 50 % av förstärkarkostnaden för totalt sett ungefär likvärdiga prestanda.
I-or skrev:Oavsett princip fungerar detta utmärkt, men slutet blir mer kostsamt, då man behöver 2 element per låda.
I-or skrev:BMS 18N862 har i mitt tycke tyvärr dragit iväg alltför mycket i pris för att vara ett riktigt prisvärt alternativ numer. Med Dayton Audio RSS390HF blir luftpumpningskapaciteten per krona aningen högre på papperet. Detta förhållande förstärks dock i praktiken eftersom BMS-elementet inte uppnår xmax med rimlig kraftfaktor (praktiskt användbart xmax kan anses vara ca 15-16 mm snarare än uppgivna 19 mm) och att man åtminstone kan anta att Dayton-elementet uppträder bättre i detta avseende.
I övrigt så finns inte så mycket att tilllägga förutom att en basreflexkonstruktion naturligtvis blir betydligt billigare för givna prestanda.
I-or skrev:Nej x 2 om man jämför ett BMS-element med två Dayton-element.
Om man gör den något sneda jämförelsen av två element i sluten låda mot ett element i basreflexlåda avstämd till ca 20 Hz så blir det förvisso i det förstnämnda fallet mer tryck över ca 30 Hz (och mindre tryck ca 17-30 Hz), men det är högst tveksamt om detta är nödvändigt med ovan nämnda förutsättningar.
(Möjligen kan en sluten lösning vara att föredra om man vill skapa riktigt låg infrabas och har massor av luftpumpningskapacitet, men i praktiken är det inte värt insatsen i mitt tycke. Med en lämplig basreflexkonstruktion och Dayton Audio RSS390HF kommer man om man vill ned till ca 13-14 Hz i lyssningspositionen och detta räcker långt även för filmljud. I det här fallet var inte rejäl infrabas ett krav, för övrigt.)
makesrain skrev:Nu blev jag galet sugen på att bygga ett par subwoofers trots att jag egentligen inte behöver några
audioslave skrev:makesrain skrev:Nu blev jag galet sugen på att bygga ett par subwoofers trots att jag egentligen inte behöver några
Tror inte man kan ha för många. Bygg!
I-or skrev:Nej, inte under de förutsättningar som gäller här.
eljulio skrev:I-or skrev:Nej, inte under de förutsättningar som gäller här.
Jag har nu fått ytterligare information om att det är en mycket komplicerad låda att bygga, med många olika mått och vinklar vilket verkar omöjliggöra en basreflexkonstruktion. Så sluten konstruktion verkar vara det som gäller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster