Moderator: Redaktörer
MoonMartin skrev:Jag har lite olika bud på ingångsimpedansen i ett slutsteg.
Går det att mäta resistansen mot jord på ingången och approximera den som ingångsimpedans?
Mäter jag på avstängd apparat eller med strömmen på?
(Jag tänkte sno ihop ett passivt andra ordningens högpassfilter före ingången och använda slutstegets ingångsimpedans som andra resistorn i filtret.)
Vad är det för slutsteg och har du schema på det?[/quote]Flint skrev:)
Neuhausen skrev:Om du mäter växelspänningen före och efter en resistor som du satt mellan för och slutsteg så kan du räkna fram ingångsimpedansen.
Flint skrev:Luxman var fina. Hur det går för dom idag vet jag inte men om dom har överlevt är dom säkert tokdyra. För tokdyra.
MoonMartin skrev:En nojig fråga: Finns det risk att köra för mycket ström genom den närmaste FET-trissan under resistansmätningen och bränna den? De är troligen unobtanium numera...
MoonMartin skrev:Flint skrev:Nej.
Tack.
MoonMartin skrev:En nojig fråga: Finns det risk att köra för mycket ström genom den närmaste FET-trissan under resistansmätningen och bränna den? De är troligen unobtanium numera...
MoonMartin skrev:Den varierar mellan 120 till 175 kOhm oavsett pottens inställning, troligen en konding nånstans då, eller?
Flint skrev:MoonMartin skrev:Den varierar mellan 120 till 175 kOhm oavsett pottens inställning, troligen en konding nånstans då, eller?
Konstigt. 120 ohm, ologiskt om man utgår från schemat.
MoonMartin skrev:Flint skrev:MoonMartin skrev:Den varierar mellan 120 till 175 kOhm oavsett pottens inställning, troligen en konding nånstans då, eller?
Konstigt. 120 ohm, ologiskt om man utgår från schemat.
Jag menade 120 kOhm, slarvigt.
Det är väl C1 som skapar variationen?
MoonMartin skrev:R2 = Zin
R2 måste bort, R2 är slutstegets ingångsimpedans.
MoonMartin skrev:Servicehandboken har tyvärr inget värde på C101
MoonMartin skrev:Tack för besväret och graferna. Får ta tummen ur och agera snart.
Angående komponenter, är något särskilt rekommenderat eller bara att använda Wima MKP, MKT e dyl?
Duger en apparatlåda i plast med tanke på eventuella yttre störningar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 161 gäster