REW - Varför blir det så här?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

REW - Varför blir det så här?

Inläggav Kalejdokom » 2025-06-06 17:47

Jag ägnar nationaldagen åt ljudfix och tänkte laborera lite med passiv delning av en PA-låda där det sitter ett 8 tums Fane Sovereign. Tanken var att dela av lite lågbas 6dB/okt med en enkel filterkondensator. Mätte först på element i låda helt utan filter. Får en helt förväntad närfältskurva:

Mätning1.jpg
Mätning1.jpg (117.09 KiB) Visad 343 gånger

Kopplar sedan en 100 uF filterkondensator (3 parallella 33 uF Janzen Cross Cap) i serie med elementet och får denna konstiga mätkurva. Varför blir det så här?
Jag använder en Behringer iNuke 1000 (klass D-steg) som förstärkare. Kan det vara den i kombination med kondensatorn som spökar?
Jag har även provat med bara en enkel 33 uF konding i serie och även med ett 12 dB filter med konding och en 6 mH spole - alla varianter ger liknande mätkurva. Vad är det som händer?

Mätning2.jpg
Mätning2.jpg (115.8 KiB) Visad 343 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Re: REW - Varför blir det så här?

Inläggav sammel » 2025-06-06 21:51

Det ser ju konstigt ut. Jag vet att jag köpte en liten tidig klass D förstärkare
som jag tänkte ha till mätning, men det vart konstiga kurvor för mig med.
Men vet inte vad som är orsaken. Kanske prova med fullt uppvriden volympotensiometer
och sänkning i mjukvaran.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-07 01:16

Mät impedansen utan seriekonding och sedan med seriekonding. Det kan möjligtvis ge viss fingervisning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-06-08 09:53

Tack för tips. Jag ska forska vidare. Har en gammal AB-förstärkare i sommarstugan. Kan ta hem den nästa helg och testa.

Återgå till DIY-forum