Bygga Rävungar (the Cubs)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Bygga Rävungar (the Cubs)

Inläggav Chris71 » 2026-04-03 22:18

Det mesta skall ju heta något med Räv så nu när det blev dags igen så fick jag fundera lite.

Nu skall jag inte besudla orginalet med mina tokiga ideer men viss inspiration och konstruktionsdetaljer kan nog komma att kännas igen.
Egentligen borde jag inte alls börja med detta projekt då jag redan snubblar av halvfärdiga projekt var jag än vänder mig, men om jag skall få bygga klart mina väggfasta högtalare till vardagsrummet så måste trist snickeri och målararbete slutföras vilket känns så där.

Sen finns det ett antal prototyper i garaget som måste avslutas.....osv osv, så en utmärkt distraktion är ju att starta upp ett nytt projekt, eller egentligen så är kanske mer en transformation, förlagan har redan levt i typ 2år men då inneboende i en låda som inte byggts av mig och som en sluten konstruktion.
Jag har gillat denna men dels så har den ingen given plats i hemmet och så är jag lite sugen på att bryta trenden att alla Purifi toppar kommer med slavbasar, så sagt och gjort.
väl
Det skall snickras ihop ett par stativare som är storlek mindre 10-ish liter, dessa skall få andas med mini-räv superport som precis skall gå att knöla in i lådan, sen skall det eldas för kråkorna allt vad jag kan med en välvd baffel som skall få husera en 5,25" pappbas från Purifi och en Bliesma T25B.
Projetet har väl inget högre mål än att bevisa för mig själv att alla vansinninga flervägsbyggen bara är galenskap och att en normallt funtad människa borde kunna leva med något betydligt mindre.

Initialt så kommer det att delas aktivt då det brukar behövas en hel del pillande med dessa konstuktioner innan allt blir som det är tänkt, men så småingom skall det dykas ner i koppargruvan och försöka snickra ihop något som både får plats i lådan och låter vettigt.

Mer bilder kommer så snart sågen har fått jobba lite och det finns något vettigt att visa upp.
Glada tillrop och krav på högre tempo emotages varmt.

Användarvisningsbild
gflar

Re: Bygga Rävungar (the Cubs)

Inläggav gflar » 2026-04-03 23:50

Heja Heja! Spännande, ser fram emot fortsättning. :D

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-04-04 00:05

Det blir kul. Men jag är lite avis för att du kom på ett så bra namn!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-04-04 11:08

Håller med, mycket bra namn. hmmm... kanske skulle skapa The foxes eller något?

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-04-04 11:09

Alltid kul med byggen och kreativt skapande!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-04 11:31

Det här kan väl bli "pKK", d.v.s. piP Killer Killer. :mrgreen:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-04 15:14

Johan_Lindroos skrev:Det här kan väl bli "pKK", d.v.s. piP Killer Killer. :mrgreen:

Jag aspirerar sällan på att välja "rätt" namn även om det kan finnas en hel del tankar bakom projektnamnet då det skall slå an någon slags ambition som förhoppningsvis leder till något slags resultat.
Men eftersom du öppnade Alladins grotta så kan jag ju hålla med att det kan finnas ett korn till inspiration men det är inte just i detta bygge, piP har fascinerat mig till gränsen av irritation mer än en gång, men inte tillräckligt långt för att jag skall köpa ett par även om det varit nära, men flera gånger har jag byggt liknande konstruktioner men med annan bestyckning eller annorlunda designade alster med samma bestyckning det har varit lärorikt men inte riktigt uppnått avsedda syften.

Men för att knyta ihop säcken så kan det väl närmast sammanfattas som, varje gång jag sätter tänderna i en Ino skapelse för att jag hittat något som jag inte riktigt förstår eller vill ändra på så slutar det oftast med att jag lär mig något om hur man ibland tvingas kompromissa med sina ursprungliga idéer för att nå sina mål.

Varför jag denna gång valde Maartens Rävar som inspiration är ganska simpelt, på samma sätt som Faktiskt hade tydliga inspiratörer och "Husgudar" när jag hittade hit för nästan 20år sedan, Räv har givit samma typer av verktyg och inspiration till en ny våg av byggen men med lite annan smak och andra kreatörer, det tycker jag är otroligt trevligt. Så om jag lyckas pilla ihop något som får Holmer att vakna igen och börja följa ett spår som leder honom till Faktiskt vore ju lite småroligt.

Det mest korrekta jämförelsen om jag skulle lycka helt frikopplat från metod och design vore att skapa en modern version av A4-14, den "lilla" högtalaren som överraskar med det stora ljudet.

Men tills något börjar låta så får the Cub hänga kvar då de kommer få låna sitt ansikte och sin lungor från Räv.

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-04-04 15:41

Chris71 skrev:piP har fascinerat mig till gränsen av irritation mer än en gång
Chris71 skrev:Det mest korrekta jämförelsen om jag skulle lycka helt frikopplat från metod och design vore att skapa en modern version av A4-14, den "lilla" högtalaren som överraskar med det stora ljudet.

Det här verkar lova att bli en intressant konstruktion som jag ser fram emot med stort intresse,
särskilt eftersom jag har två anläggningar:
En med piP
och en med A4-14

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-04-05 00:59

Spännande :)
Ska bli kul å följa.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II, OA-6 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-05 15:03

Chris71 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det här kan väl bli "pKK", d.v.s. piP Killer Killer. :mrgreen:

Jag aspirerar sällan på att välja "rätt" namn även om det kan finnas en hel del tankar bakom projektnamnet då det skall slå an någon slags ambition som förhoppningsvis leder till något slags resultat.
Men eftersom du öppnade Alladins grotta så kan jag ju hålla med att det kan finnas ett korn till inspiration men det är inte just i detta bygge, piP har fascinerat mig till gränsen av irritation mer än en gång, men inte tillräckligt långt för att jag skall köpa ett par även om det varit nära, men flera gånger har jag byggt liknande konstruktioner men med annan bestyckning eller annorlunda designade alster med samma bestyckning det har varit lärorikt men inte riktigt uppnått avsedda syften.

Men för att knyta ihop säcken så kan det väl närmast sammanfattas som, varje gång jag sätter tänderna i en Ino skapelse för att jag hittat något som jag inte riktigt förstår eller vill ändra på så slutar det oftast med att jag lär mig något om hur man ibland tvingas kompromissa med sina ursprungliga idéer för att nå sina mål.

Varför jag denna gång valde Maartens Rävar som inspiration är ganska simpelt, på samma sätt som Faktiskt hade tydliga inspiratörer och "Husgudar" när jag hittade hit för nästan 20år sedan, Räv har givit samma typer av verktyg och inspiration till en ny våg av byggen men med lite annan smak och andra kreatörer, det tycker jag är otroligt trevligt. Så om jag lyckas pilla ihop något som får Holmer att vakna igen och börja följa ett spår som leder honom till Faktiskt vore ju lite småroligt.

Det mest korrekta jämförelsen om jag skulle lycka helt frikopplat från metod och design vore att skapa en modern version av A4-14, den "lilla" högtalaren som överraskar med det stora ljudet.

Men tills något börjar låta så får the Cub hänga kvar då de kommer få låna sitt ansikte och sin lungor från Räv.

Du har här ett klart vettigt resonemang tycker jag.

Och ja, det är förstås helt egalt vad man kallar högtalarna.

Det som du är inne på, och lite jag med, är det här med högtalare som är små i storleken som ändå låter stort, det vill säga med djupgående basregister. Det är nog det som jag tycker är den bra grejen med piP; att de har för storleken bra (hyfsat djup) basåtergivning. Liksom hos A4-14, fast de är ju större. Det finns förstås saker som skulle kunna vara bättre med piP. Men kundgruppen som vill ha så pass små högtalare brukar inte tycka det är viktigt att kunna spela så starkt.

Det är väl också tjusningen med att bygga något eget i liten storlek, för att se hur djup bas man kan åstadkomma, hur starkt man kan spela på dem, och att de i övrigt har god frekvensgång och låg distorsion. Liksom att få till en trovärdig ljudbild.

Lycka till!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-05 22:33

En tråd utan bilder är som April utan busväder.

Jag vaknade med höga ambitioner om att kanske ha något spelbart innan man gick till sägs, men tji fick man där, att kapa mdf utomhus vara att springa stafettlopp mellan skurarna.

Men helt oduglig har vi inte varit ändå, en låda är ca 50% klar och det är ju ingen brådska eftersom det skall mätas på den andra som är 80% klar och med lite tur så borde den uppnå spelbar under morgondagen. Det har printats portar som skall finputsas lite och limmas ihop och sen har det funderats lite på elementplaceringen och annat praktiskt.

Lindroos kastade ju in en brasklapp så det gjordes även en jämförelse av konkurrenterna för att se om vi har en chans.

På det hela hyfsat produktivt trots vädrets makter får se hur det utvecklar sig imorgon, nu skall påskens Jansson avsmakas innan sängen hägrar.

För den intresserade så blev yttermåtten föga förvånande 190*340*310 allt i lådan byggt med dämplimmad 12mm MDF.
Bilagor
Cub3.jpeg
Cub3.jpeg (183.71 KiB) Visad 431 gånger
Cub4.jpeg
Cub4.jpeg (195.77 KiB) Visad 431 gånger
Cub2.jpeg
Cub2.jpeg (170.63 KiB) Visad 431 gånger
Cub1.jpeg
Cub1.jpeg (122.68 KiB) Visad 431 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-07 00:09

Det var ju inte mycket bättre utomhusväder idag så stafettloppen fick fortsätta för att kunna kapa och fräsa lite, finish var ju inte alls att tänka på.

Som vanligt så kommer ju alltid några kurvbollar, ett förlagt hålborr som gömde sig riktigt väl och höll på att stjälpa hela tidsplanen, men nu står det något som iaf kan liknas vid ett par testlådor, utformning av baffelns slutgiltiga profil kvarstår och även om det skall fuskas med 3D printning eller vilken metod som kommer användas.

Nivåskillnaden är inte varesig en hyllning eller plankning från Ino utan helt enkelt det snabbaste sättet jag kunde få utstrålningspunkterna att synka.

För den som undrar om det är så här man utvecklar en högtalare så skulle jag säga absolut nej, men för mig är det definitivt en del av min kreativa process.
Jag kan ha ett större antal ideer som snurrar runt och vrids och vänds fram och tillbaka och de flesta blir ingenting då det redan finns tillräckligt många liknande högtalare som någon annan redan har utvecklat, men när den där dagen då jag bestämmer mig för att nu skall projektet bli av så brukar det vara lite av en full fart till en fungerande prototyp för att ha något konkret att förhålla mig till under resten av arbetet.

Jag lever inte alls i tron att detta är slutresultatet, men det är en fullt användbar låda i dämplimmad MDF, det finns mer att göra på insidan och saker som skall försänkas och en massa underbar slipning och spackling att ta sig an, men det finns oxå 2 kablar som går att koppla till dsp flex så att man kan börja modulera med filter och mäta, vilket ju är den roliga och frustrerade delen av hötalar utveckling.

Nu skall jag bara försöka lura ner frun i duschen så att man kan höra lite vad man har åstadkommit.
Bilagor
Cubstativ2.jpeg
Cubstativ2.jpeg (132.83 KiB) Visad 348 gånger
Cubslot.jpeg
Cubslot.jpeg (149.01 KiB) Visad 348 gånger
Cubslot2.jpeg
Cubslot2.jpeg (163.62 KiB) Visad 348 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-04-07 08:48

Det här blir intressant, en piP-variant med fino-element. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-04-07 09:59

Snyggt, bra början!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-04-07 10:51

Heja heja!

Namnet pKK är ju givet!

Gillar din auspuffanlage, den visar att bredband även fungerar för analogt ljud.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-04-07 13:13

PKK :lol:

Ännu ett intressant projekt. Heja!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-07 13:39

jonasp skrev:Heja heja!

Namnet pKK är ju givet!

Gillar din auspuffanlage, den visar att bredband även fungerar för analogt ljud.

Det blev ju bara en kort kontrollyssning för att se att allt fungerade igår, men Terje Isunget SUN fick det att flytta en del luft så det känns lovande.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-07 14:14

Nu vet jag att detta kommer låta lite som ett skämt när man kikar på dessa lådor nu och ser "formspråket"

Men jag vill börja med att tacka Maarten, Neuhausen, I-or och johaneriksson för att nämna några som gjort att jag tog tag i detta projekt, det är nämligen inte riktigt första gången som ett liknande projekt står hemma hos mig. Under några år brukade jag till och från njuta av att koppla upp ett par Audio-Data Mignon som jag hade transplanterat Dynaudiobasen till Purifi, kvar var en Hiquphon diskant som absolut är fantastisk bra men inte riktigt den matchning som jag ville ha i denna högtalare.

Audiodata hade ju en väldigt speciell ide när det gäller baffeln där man har en slags extra stor lätt böjd baffel som övergår till ett stativ med en förlängning av denna baffel så att man får en slags hybrid av stativhögtalare med golvhögtalar fördelare. Detta gjorde ju att det inte dög att bara bygga något vanligt, så herrarna ovan bland andra har generöst delat information och instrevlig piration vilket gör att det finns metoder för att forma en baffel som visat sig prestera väldigt väl, dessutom har jag tillgång till flera olika portar som i princip täcker alla behov som man kan tänkas ha.

Så det som är kvar är ju en massa mätningar för att verifiera om det har varit ett genidrag att byta ut en sluten låda som förvisso hade en otroligt trevlig respons så kopplade inte basen riktigt på ett tillfredställande sätt, nu efter en första lyssning så uppstår tydliga helmholts effekter i diversa kaviteter i rummet så något har ju definitivt hänt.

Nästa och kanske den utmaning som skrämmer mig mest är att jag skall försöka desigan ett 3D skal som skall kunna monteras på baffeln för att uppnå de goda resultaten från RävL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-04-07 16:26

Glebster skrev:PKK :lol:

pips-Kompis-Kompis. :) (Johan ska ha äran för förkortningen, dock.)

Sedan undrar jag om den däringa kabelen i det bredbandiga avgasröret är fullt ut strömningsoptimerad. Måste nog testas med en vortex analyzer.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-07 17:33

jonasp skrev:
Glebster skrev:PKK :lol:

pips-Kompis-Kompis. :) (Johan ska ha äran för förkortningen, dock.)

Sedan undrar jag om den däringa kabelen i det bredbandiga avgasröret är fullt ut strömningsoptimerad. Måste nog testas med en vortex analyzer.

Kan säga att kabeln inte är optimerad och tyvärr tror jag att de stulna 3mm2 som den stjäl kanske inte räcker helt till för att lösa alla problem, men några port och utomhus mätningar har inte hänt ännu så det är lite tidigt att säga annat än att nån gammal unken luft står det inte i den porten, den lilla 5,25" basen gör ett grymt jobb med att flytta luft, framtida mätningar får visa om den orkar flytta tillräckligt med luft/tidsenhet.

Som sagt så drogs sista skruven fast ca 23.37 igår och så som inte ensamstående så måste viss hänsyn tas, men idag har det skruvats ihop något slags aktivt filter där delningen hamnar runt 3kHz än så länge, vi jobbar oss uppifrån och neråt så vi har börjat med branta flanker på 48dB och tagit oss nedåt för att se vad som händer, diskanten har en kodning på 6,8uF då jag tyvärr haft otur vid tidigare aktiva experiment, simuleringar får visa om den skall vara kvar eller bytas ut.

Då mitt nuvarande lyssningsrum är högt i tak men med golv av sten och väggar av glas så finns det gott om elaka reflexer så inga större avstånd är 70cm har testats, syftet är än så länge mest att samla data för att lista ut hur och vart delningen bör hamna.
Men man vill ju inte redovisa de värsta spjälstaketet så 2st eq ingrepp har gjorts för att snygga till kurvan en del, vit 650Hz fanns det lite mycket energi så där ligger det en minus peak på 5dB och från delning och upp emot 6kHz saknades lite energi så där ligger en flack peak som adderar 2dB, förmodligen kommer den senare kunna plockas bort när delningen är optimerad.

Jag har ju tidigare kört dessa med dirak som slutet system och då såg jag väldigt trevliga kurvor när högtalaren var mer optimalt placerad.

Men detta är vad vi har att jobba med nu och det känns väl inte allt för illa givet den korta tid som lagts på det.
Bilagor
Skärmavbild 2026-04-07 kl. 16.37.36.png
Skärmavbild 2026-04-07 kl. 16.37.36.png (212.35 KiB) Visad 170 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-07 17:52

Här är den Dirac korrigerade kurvan från när de var en sluten låda och spelade i rätt del av rummet.
Bilagor
Skärmavbild 2025-03-05 kl. 23.14.41.png
Skärmavbild 2025-03-05 kl. 23.14.41.png (131.4 KiB) Visad 160 gånger

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-04-07 19:42

Ser lovande ut. Har du provat att mäta var för sig på elementen rakt fram och sedan separat på "summan"? Det blir lite vinkelfel på 70cm avstånd som kan påverka en smula precis där du har en liten svacka. (När jag pysslade med min aktiva konstruktion mätte jag var för sig, simulerade i Vituixcad, för att sedan verifiera helheten.)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-07 20:31

Nej inga vetenskapliga metoder har applicerats ännu då jag vet att placeringen är bedrövlig så har mest fokuserat på att komma till nivån lyssningsbara då diskanterna är helt råa och behöver en hel del massage.

Men jag snodde det ena hörnet i vardagsrummet där det finns lite möbler och annat och hann med några mätningar innan fruns PS5 startar upp igen, det blev lite att titta på men nu blir det nog musik en stund så att man inte får fel i öronen.
Bilagor
Skärmavbild 2026-04-07 kl. 19.53.47.png
Skärmavbild 2026-04-07 kl. 19.53.47.png (337.8 KiB) Visad 112 gånger

Återgå till DIY-forum