Någon som byggt kabinett till pi60 själv?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Någon som byggt kabinett till pi60 själv?

Inläggav Saim » 2003-10-20 10:04

Tjenare. Nu när jag tycker mig ha fått till mina ProAc-kloner (som nog är allt annat än just kloner nu) utomordentligt bra så är man ju (knasig som man är) lite sugen på nytt!!...
Har läst/kollat en del på ino pi60 eftersom en sådan byggsats bla ligger rätt i pris och verkar väldigt genomtänkt och dessutom kan utökas med basstöd och klangstöd t.ex. sen när man känner för nya prylar. Nu är det ju dock så att dessa monteringssatser har en allt för lång leveranstid enl mig... som är otålig. Visserligen tänkte jag nog inte börja med grejjerna förrän till jul, men ibland kan man tydligen få vänta upp till ett år.
MEN om man bygger sitt kabinett själv så dröjer det bara sisådär ett par veckor innan man börjar pula. Så nu tänkte jag höra om någon köpt monteringssats UTAN kabinett och fått till det bra? Var det jobbigt?

/Simon

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-20 10:14

Om man ska göra lådan själv måste man väl få med en ritning? Ta ritningen till en möbelsnickare eller liknande och få lådan byggd. Snabbt och elegant.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-20 10:18

Jo man får ju ritning såklart. Fast jag tror att jag fixar resten själv ifall jag bara får bitarna utsågade. Har ju fräs och så... och så sparar man ju lite pengar på köpet...:)
Tänkte mest om det är en väldigt komplex låda... typ invändigt och så så kanske det tål en funderare...var mest det jag undrar?

/Simon

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-20 11:10

Markih har köpt byggsats utan låda så kanske kommer där några tips från honom? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-20 11:35

man kan ju hoppas!... :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-20 15:41

Om man har hjälp av en duktig snickare, så går det bra. Lådan är inte extremsvår, men det är svårt att få till en bra fanering på den (pga alla fasningar i olika riktningar). Jag skulle heller inte våga bygga den på något annat sätt än vad ritningen visar, eftersom allt verkar vara extremt noga utprovat.

Det enda jag gjorde själv med mina, var just faneringen av fasningarna. Fanering av stora ytor, sågning och ihopsättning gjorde proffs-snickare åt mig för ca 1500:- (väldigt billigt pga billig snickare samt att han skadade sig och fick lämna över jobbet till annan snickare. De tog mindre betalt för att det blev en del strul på vägen).

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-20 16:40

Ja, 1500:- låter väldigt billigt! Var det inkl material??
Jag har själv byggt ett par proAc-kloner, så lite faneringsvana och MDF-vana (fräsning och dyl) har jag. Är hörnfasningarna frästa? Borde va det som är det klurigaste nästan...Resten är väl bara att limma/skruva?

Får man fråga varför du köpte en sats utan kabinett? otålig?

/Simon

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-20 17:42

Några hörnfasningarna går inte att fräsa. Jag vet inte hur Iö's snickare gör. Jag fick försiktigt fila till dom (ett tidskrävande jobb).

Jag vet inte hur svår lådan är att limma ihop. Jag ville ha mina kexade, såsom det ska vara (tror jag), så därför gjorde snickarn det. Det är ju viktigt att lådan är helt tät och att den är limmad på rätt sätt (med limpress). Du kan nog heller inte räkna med att adrahandsvärdet blir lika bra som köpta. För mig gör det inget, eftersom jag inte kommer att byta högtalare.

Anledningen till att jag gjorde på detta vis var: Bra och billig snickare, lång väntetid, jag bor i Göteborg och har ingen bil.
Och ja, 1500 var totalkostnad.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-20 19:36

Mmmm... de verkar ju inte helt simpla ändå...
Varför går några av fasningarna inte att fräsa?
Vad menar du med kexade?

/Simon

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-20 19:48

Man kan inte fräsa så långt in i hörnen på vecket på frontens sidor. Då blir det en avrundningistället för ett snyggt veck.

Med kexade menar Mårten att man fräser in avlänga hål i alla delar på den ytor som ska limmas och sätter dit 'kex' som styr delarna rätt. Jämför kexen med vanliga pluggar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-20 19:49

men hur är dom byggda? blir ju nyfiken jue.. dom ser ju inte så avancerade ut.. jag har daock aldrig antagit att dom skulle vara särskillt "vanliga"

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-28 16:11

markih: Kan man mao få monteringssats utan kabinett hemskickat? Eller du lät någon bekant skicka den till Göteborg åt dig?

/Simon

Återgå till DIY-forum