Dipolsub konstruktion

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JaRoD

Dipolsub konstruktion

Inläggav JaRoD » 2005-09-15 17:50

Kom igår att tänka på att man kunde sätta en baffel med bas mot ett hörn så att det bildas en triangel. På så sätt fås i princip en baffel som är lika bred som rummet och det ger mycket bättre lågbas från en dipol. Den skall såklart vara öppen uppåt och vara över 1 meter hög. Har simulerat med edge och det verkar i alla fall i teorin fungera riktigt bra :D I praktiken blir det antagligen en del problem. Att ha basen i ett hörn kanske inte blir så bra alls för det första, men det blir ju ingen stor låda att handskas med :roll:

Sen är det svårt att få det tätt i kanterna, om det nu påverkar så mycket? Resonanser kan kanske också bli problematiska. Jag skulle testa om jag hade material samt bas att testa med. Kanske någon som har material, bas, tid samt intresse skulle vilja testa? :wink:

Hoppas att ni förstår hur jag menar, det är ju så självklart för en själv att man kanske inte förklarar tillräckligt bra för att få andra att förstå.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-09-15 18:54

Har också funderat i de banorna men jag skulle nog sätta den en bit upp på väggen så att det blir öppet både uppåt och nedåt. Vet inte hur den kommer uppföra sig dock men det känns som att det är baffelns höjd som bestämmer basstödet mer än närheten till väggarna.

Kan inte du testa? :D Själv orkar jag inte... 8O
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-15 19:15

Du kan ladda ner programmet edge från http://user.faktiskt.io/svante/edge/ och testa att simulera :D

Att få stöd från sidoväggarna hjälper mycket 8O

Kan nog testa om du skickar en bas och baffel att testa med :wink:

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-18 13:48

Testade att sätta mina 2 vägs dipolhögtalare mot en vägg. Den högtalare som satt ute i rummet faller med ca. 12 db/oktav och den mot väggen faller med ca. 6 db/oktav, så en förbättring såhär långt i alla fall. Men den mot väggen har 4-6 db lägre nivå eftersom den inte riktigt beter sig som en dipol längre så på det stora hela blev det inte någon stor förbättring före man kommer ner till under 30 hz. Samt att rummet nu börjar påverka en hel del också och jag fick en stor dipp vid 70 hz och en peak vid 50 hz.

Skulle behöva testa med ett ordentligt baselement eftersom en 8" inte riktigt klarar av tillräckligt med tryck vid låga frekvenser för att jag skall komma över brusnivån när jag mäter.

Någon måste ju ha ett extra element och lite material att göra en baffel och testa :wink:

Återgå till DIY-forum